AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #81 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å gi barn (og voksne) mer rom til å «være seg sjæl» inklusive gutter som bruker sminke er kanskje det mest positive som kan komme ut av denne debatten. De som legger til grunn at en gutt som bruker sminke «egentlig er jente» og bør gå på hormoner og gå igjennom kirurgi er kanskje de mest sneversynte av alle i diskusjonen. Anonymkode: 87446...be9 Det er jeg helt enig med deg I! Ja takk til rom for å opponere mot trange kjønnsroller, det tror jeg faktisk vil minske ønsket om å bytte det fysiske kjønnet. Anonymkode: ef59b...509 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #82 Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å gi barn (og voksne) mer rom til å «være seg sjæl» inklusive gutter som bruker sminke er kanskje det mest positive som kan komme ut av denne debatten. De som legger til grunn at en gutt som bruker sminke «egentlig er jente» og bør gå på hormoner og gå igjennom kirurgi er kanskje de mest sneversynte av alle i diskusjonen. Anonymkode: 87446...be9 Dette 100% Anonymkode: 435d0...6b3 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #83 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tja, det amerikainspirerte konservativfolket vil jo gjerne benekte t det finnes noe slikt som kjønnsroller/kjønnsidentitet fordi de vil henge alt på biologiknaggen. De bmvil vel helst unngå å problematisere forholdet mellom biologisk kjønn, kjønnsidentitet ogkjønnsroller? Anonymkode: ef59b...509 Poenget mitt var at dette handler om kjønnsidentitet (hvilket kjønn man mener man er), og ikke kjønnsroller (samfunnets forventninger til hva hvert kjønn fremstår som). Jeg forstår ikke hvorfor du drar inn amerikanske konservative. Og det er vel stor enighet blant de fleste i verden også at det er to kjønn. Anonymkode: 5fbf7...97c 1
anonym111111 Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #84 Skrevet 17. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Man kan jo velge kjønnet sitt da. Helt personlig synes jeg at samfunnet bør være litt restriktive med å operere/medisinere unge kropper, men hvis sønnen min vil ha fletter, bruke kjole og lære seg å strikke, bør han virkelig oppmuntres til det, på samme måten som jeg fullt støtter dattera mi i å ta plassen sin, snakke høyt, mene mye og bevisst unngå å skli inn i omsorgsroller. Anonymkode: ef59b...509 Nei, man kan ikke velge kjønnet sitt, men man bør kunne være den man er uavhengig av kjønn. En jente trenger ikke oppføre seg annerledes enn en gutt, men det betyr ikke at hun er en gutt. Endret 17. mars 2024 av anonym111111 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #85 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget mitt var at dette handler om kjønnsidentitet (hvilket kjønn man mener man er), og ikke kjønnsroller (samfunnets forventninger til hva hvert kjønn fremstår som). Jeg forstår ikke hvorfor du drar inn amerikanske konservative. Og det er vel stor enighet blant de fleste i verden også at det er to kjønn. Anonymkode: 5fbf7...97c Kjønnsidentitet og kjønnsroller er jo nært beslektet da, siden sosialt kjønn (i motsetning til biologisk kjønn) er/bør være relativt fritt og grenseløst. Anonymkode: ef59b...509 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #86 Skrevet 17. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi det BLE en trend. Jeg så det jo i mitt barns klasse. Plutselig var "alle" noe. Det rettet seg med årene, men det var ganske tydelig påvirkning fra disse timene. Og ellers trenger jo ikke mitt barn disse timene for å lære om respekt og mangfold, og lære at vi alle er forskjellige. Jeg gjør jo den jobben hjemme, slik foreldre skal. Anonymkode: 435d0...6b3 Voksne mennesker med toleranse ville sett et problem med at barn vil være en del av gjengen og tenker at de er «noe» i en periode. Det er et ikke problem og det går an å ha flere tanker i hodet samtidig hvor man skjønner at for noen er det en fase, men for andre er det ikke det. Voksne mennesker forstår at når alle er skeiv selv om det er en fase så er det aksept i praksis. Det er også vanskeligere å lære bort toleranse om man ikke forstår hva kjønnsidentitet er og handler om. Anonymkode: d1280...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #87 Skrevet 17. mars 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: De som legger til grunn at en gutt som bruker sminke «egentlig er jente» og bør gå på hormoner og gå igjennom kirurgi er kanskje de mest sneversynte av alle i diskusjonen. Den retorikken er en av flere strategier folk som er i mot kjønnsidentitetskonseptet bruker. Anonymkode: d1280...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #88 Skrevet 17. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Og derfor skal ALLE barn forvirres med transideologi som sier at de ikke nødvendigvis er det kjønnet de ble født som, bare fordi de liker ting som er mer typisk for det motsatte kjønn? Skjønner du hvor vilt det er? Man kan fint jobbe for aksept uten at transkjønnethet løftes frem som normalen, for det er det ikke. Anonymkode: ad5cb...e53 Din retorikk skaper intoleranse. Du bruker ord som forvirring, transideologi og ikke normal. Det er heller ingen som har ment at man er trans fordi man liker det ene eller det andre. Anonymkode: d1280...fc7 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #89 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den retorikken er en av flere strategier folk som er i mot kjønnsidentitetskonseptet bruker. Anonymkode: d1280...fc7 Å assosiere menings motstandere med en gruppe basert på argumentene deres er en strategi som mindre intelligente mennesker bruker. Bedre lykke neste gang. Anonymkode: 87446...be9 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #90 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din retorikk skaper intoleranse. Du bruker ord som forvirring, transideologi og ikke normal. Det er heller ingen som har ment at man er trans fordi man liker det ene eller det andre. Anonymkode: d1280...fc7 Feil. Det er andre ting som skaper intoleranse. Overdose av imformasjon feks. Anonymkode: 7158f...e1a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #91 Skrevet 17. mars 2024 anonym111111 skrev (14 timer siden): I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende: Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene. Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det. Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser? Dette har ingenting i en NATURFAGbok å gjøre. Det er vranglære på linje med kreasjonisme. Anonymkode: 29901...52b 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #92 Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å assosiere menings motstandere med en gruppe basert på argumentene deres er en strategi som mindre intelligente mennesker bruker. Bedre lykke neste gang. Anonymkode: 87446...be9 Bedre å være mindre smart enn å være intolerant. Anonymkode: d1280...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #93 Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Feil. Det er andre ting som skaper intoleranse. Overdose av imformasjon feks. Anonymkode: 7158f...e1a Kunnskap skaper intoleranse? Den var ny… Anonymkode: d1280...fc7 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #94 Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette har ingenting i en NATURFAGbok å gjøre. Det er vranglære på linje med kreasjonisme. Anonymkode: 29901...52b Sist jeg sjekket så var psykologi og sosiologi en del av den menneskelige naturen. Anonymkode: d1280...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #95 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kunnskap skaper intoleranse? Den var ny… Anonymkode: d1280...fc7 Det er jo ikke ende på hvor mange timer det skal brukes på dette så ja overdose. Anonymkode: 7158f...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #96 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Din retorikk skaper intoleranse. Du bruker ord som forvirring, transideologi og ikke normal. Det er heller ingen som har ment at man er trans fordi man liker det ene eller det andre. Anonymkode: d1280...fc7 Spør heller deg selv om hvorfor du tar deg så nær av dette. Jeg skrev ikke noe galt. Og la meg minne deg på definisjonen av normal, hentet fra Store norske leksikon: "Normal betyr regelrett, forskriftsmessig, i henhold til normen, gjennomsnittlig, naturlig." Når jeg skriver ikke normalt, mener jeg bare at det ikke representerer gjennomsnittet av befolkningen. Anonymkode: ad5cb...e53 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #97 Skrevet 17. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke ende på hvor mange timer det skal brukes på dette så ja overdose. Anonymkode: 7158f...e1a Du kan ikke snakke deg bort fra det at du mente at informasjon skaper intoleranse. Anonymkode: d1280...fc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #98 Skrevet 17. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spør heller deg selv om hvorfor du tar deg så nær av dette. Jeg skrev ikke noe galt. Og la meg minne deg på definisjonen av normal, hentet fra Store norske leksikon: "Normal betyr regelrett, forskriftsmessig, i henhold til normen, gjennomsnittlig, naturlig." Når jeg skriver ikke normalt, mener jeg bare at det ikke representerer gjennomsnittet av befolkningen. Anonymkode: ad5cb...e53 Om du hadde vært tydelig på at du mente at det ikke representerte gjennomsnittet. For det er lett å tolke det dit at snakker om unormal i sosial forstand. Variasjon er forresten naturlig. Anonymkode: d1280...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #99 Skrevet 17. mars 2024 anonym111111 skrev (14 timer siden): I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende: Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene. Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det. Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser? Det finnes ikke mer enn to kjønn. Biologisk finnes det bare to kjønn. Punktum. Alt annet er for dumt. Anonymkode: 9ab29...22d 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #100 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du hadde vært tydelig på at du mente at det ikke representerte gjennomsnittet. For det er lett å tolke det dit at snakker om unormal i sosial forstand. Variasjon er forresten naturlig. Anonymkode: d1280...fc7 Normalen i samfunnet er å føle man hører til kjønnet sitt, men det er helt greit å føle noe annet. Dette bør kommuniseres i lærebøkene, det som kommuniseres nå er ikke representativt for majoriteten og bidrar i verste fall til en forvirring rundt egen identitet som ikke var der i utgangspunktet. Dette har jeg skrevet opptil flere ganger og bør derfor ikke kunne mistolkes, men skjønner det fort blir en jungel av AB-innlegg, så ikke helt enkelt å orientere seg. Anonymkode: ad5cb...e53 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå