Populært innlegg anonym111111 Skrevet 16. mars 2024 Populært innlegg #1 Skrevet 16. mars 2024 (endret) I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende: Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene. Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det. Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser? Endret 16. mars 2024 av anonym111111 30 5 43
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Vet du hva? Barn blir ikke forvirret av disse setningene. Kanskje noe stiller spørsmål ved noe de ikke forstår av ord for eksempel, men forvirret eller ødelagte blir elevene ikke. En time er ferskvare i den alderen og huskes ca 20 minutter etter timen. Ikke legg egen redsel og fordommer over på barna. Anonymkode: fb9ed...047 9 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Jeg er enig med deg halveis. Jeg synes også denne teksten kunne tolkes som at kort hår og gutteaktiviteter betyr at du må være gutt. Jeg synes det var noe ugreit. Jeg synes jente også skal romme dem som liker kort hår, leke med gutteaktiviteter og ha guttevenner, for eksempel. Jeg tror det er mulig å føle seg som jente selv om du er "guttejente". Denne teksten kunne føre til at noen erter jenter som er med gutter og sier at de er gutter. Men jeg tror også det finnes folk som føler seg helt feil i sin kropp, og jeg synes barn skal oppdras til å være rause overfor dem også, helt uavhengig om de selv tror det er mulig eller ikke. Anonymkode: cbe4b...10f 5 1
Sofakona Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 Ingen ting...barn føler det de føler. Om en gutt føler seg fin med rosa klær...fint..om en jente føler seg tøffere med bukse og hette genser... kult. Men de vil jo ikke føle seg som det andre kjønn. Mitt søskenbarn (jente) vokste opp med bror ..gikk aldri i kjole,spilte fotball og var bare med gutta...hun følte seg ikke noe gutt pga dette. I slike tilfeller du skriver opp her er du og foreldre som legger mye mer i dette en barna 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 Synes alt dette med kjønn, Pride og rosa kompetanse er fullstendig galskap. Barna blir forvirret og vi er med på å skade friske barn. barn helt ned i 10-12 års alder får irreversible skader som følge av hormonbehandling og etterhvert kirurgi. Anonymkode: 94a4d...9d3 23 15
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 Hvorfor lærer de om religion fra foreldre osv? det er verre. Anonymkode: 25f31...362 8
Sofakona Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes alt dette med kjønn, Pride og rosa kompetanse er fullstendig galskap. Barna blir forvirret og vi er med på å skade friske barn. barn helt ned i 10-12 års alder får irreversible skader som følge av hormonbehandling og etterhvert kirurgi. Anonymkode: 94a4d...9d3 Tror du barn på skolen får hormon behandling etc? Du vet at eventuelle de barn som får dette har vært i snakk med lege, psykolog etc. Dessverre er det foreldre som blir forvirret og ikke vet hvordan de skal takle dette 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 Ben blir mer forrvirret og fortvilet av fordomsfulle og uvitende voksne om ikke evner å se andre mennesker. Anonymkode: d1280...fc7 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 Jeg mener det ikke er farlig å lære barna at det går an å føle seg som noe man ikke er født som o.s.v. Det er innafor at en gutt liker å leke prinsesse. Desverre så har det vært en bieffekt av dette der det å være annerledes er en kul trend i barneskolen. Er man ikke bifil eller liker det samme kjønn er man ukul. Dette er ikke helt bra for de som faktisk kjenner på disse følelsene. Selv har jeg gjort mitt beste for å redde dette med å si til mitt barn at jeg støtter h*n uansett og at hvilket kjønn man liker liker er noe man ikke vet helt sikkert før man treffer på den som blåser deg av banen. I tillegg har jeg forklart at dette er noe som kan forandre seg. Dette har heldigvis båret frukter og jeg har nå en tenåring som er veldig trygg og komfortabel på dette området når det kommer til meg. Den andre forelderen derimot deler ikke disse meningene og er heldigvis langt unna dette barnet. Anonymkode: 63ddc...fbf 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #10 Skrevet 16. mars 2024 Galskap!! Min mor har alltid hatt kort hår, gått i bukser og hatt guttete interesser. Men er 100% heterofil. Men… da er hun «egentlig» en mann?? Anonymkode: 0fe49...4cf 21
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du hva? Barn blir ikke forvirret av disse setningene. Kanskje noe stiller spørsmål ved noe de ikke forstår av ord for eksempel, men forvirret eller ødelagte blir elevene ikke. En time er ferskvare i den alderen og huskes ca 20 minutter etter timen. Ikke legg egen redsel og fordommer over på barna. Anonymkode: fb9ed...047 Det kan du si. Jeg var hun med kort hår hatet å gå i kjoler og likte å reparaere ting og sparke forball. Jeg selv har ikke vært i tvil om egen kjønnsidentitet iht å være jente. Men jeg måtte jo gå noen runder med meg selv pga alle andre sine spm og påstader i en alder jeg strengt tatt ikke egentlig trengte å lure på sånt. Jeg var enkelt og greit ei jente som likte det de kalte gutteting. Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det heter guttering og jente ting. Og at hva du går med skal definere kjønnsrollen din. Jeg hatet kjoler fordi det begrenser frihet når man må passe på å ikke vise trusa hele tiden. Jeg var faktisk en aktiv unge, så selvsagt ikke unaturlig å hate kjoler av den grunnen. Jeg hadde piggsveis av to grunner. Hovedgrunnen var at alle skulle nappe i hestehalen min, så jeg fikk nakkevondt. Andre grunnen var at det var så elektrisk at det klisteret seg til fjeset hele tiden og var plagsomt. Så jeg hadde legitime grunner til å gå som jeg gikk, av praktiske årsaker og ikke kjønnsidentitet. I tillegg skulke det vise seg at jeg ikke tålte sminke. Og fikk utslett i ansiket og rennende øyne av det. Så det var jo en grunn til at jeg ikke brukte noe særlig sminke heller. I tillegg valgte jeg klær som dekket, fordi jeg ikke syntes det var noe kult å bli tatt på puppene og skrittet fra jeg var 13/14år av menn i alle aldre og da mener jeg helt opp til de i 70 årene. Eller ropt ting etter. Og vokste opp i en tid da dette vsr jenters egen skyld. Det roet det jo litt, men fikk da ikke være helt ifred. Og fikk beskjed om at vi måtte tåle såpass.. Så bokas formulering blir forvmeg helt feil. Da skulle jo jeg hatt en annen kjønnsidentitet enn den jeg har og altid har hatt Anonymkode: 48649...4b1 16 3 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan du si. Jeg var hun med kort hår hatet å gå i kjoler og likte å reparaere ting og sparke forball. Jeg selv har ikke vært i tvil om egen kjønnsidentitet iht å være jente. Men jeg måtte jo gå noen runder med meg selv pga alle andre sine spm og påstader i en alder jeg strengt tatt ikke egentlig trengte å lure på sånt. Jeg var enkelt og greit ei jente som likte det de kalte gutteting. Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det heter guttering og jente ting. Og at hva du går med skal definere kjønnsrollen din. Jeg hatet kjoler fordi det begrenser frihet når man må passe på å ikke vise trusa hele tiden. Jeg var faktisk en aktiv unge, så selvsagt ikke unaturlig å hate kjoler av den grunnen. Jeg hadde piggsveis av to grunner. Hovedgrunnen var at alle skulle nappe i hestehalen min, så jeg fikk nakkevondt. Andre grunnen var at det var så elektrisk at det klisteret seg til fjeset hele tiden og var plagsomt. Så jeg hadde legitime grunner til å gå som jeg gikk, av praktiske årsaker og ikke kjønnsidentitet. I tillegg skulke det vise seg at jeg ikke tålte sminke. Og fikk utslett i ansiket og rennende øyne av det. Så det var jo en grunn til at jeg ikke brukte noe særlig sminke heller. I tillegg valgte jeg klær som dekket, fordi jeg ikke syntes det var noe kult å bli tatt på puppene og skrittet fra jeg var 13/14år av menn i alle aldre og da mener jeg helt opp til de i 70 årene. Eller ropt ting etter. Og vokste opp i en tid da dette vsr jenters egen skyld. Det roet det jo litt, men fikk da ikke være helt ifred. Og fikk beskjed om at vi måtte tåle såpass.. Så bokas formulering blir forvmeg helt feil. Da skulle jo jeg hatt en annen kjønnsidentitet enn den jeg har og altid har hatt Anonymkode: 48649...4b1 Kan legge til skal man da gå etter det som står i boka, så er halve bygdas unge jenter her jeg bor, ikke kjønnsidentitet i jenter. De har nemlig slutta å kle seg feminint og går med det vi kaller vegvesen jakker. Gule med masse refleks. Anonymkode: 48649...4b1 8 2
anonym111111 Skrevet 16. mars 2024 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2024 (endret) Sofakona skrev (18 minutter siden): Ingen ting...barn føler det de føler. Om en gutt føler seg fin med rosa klær...fint..om en jente føler seg tøffere med bukse og hette genser... kult. Men de vil jo ikke føle seg som det andre kjønn. Mitt søskenbarn (jente) vokste opp med bror ..gikk aldri i kjole,spilte fotball og var bare med gutta...hun følte seg ikke noe gutt pga dette. I slike tilfeller du skriver opp her er du og foreldre som legger mye mer i dette en barna Denne undervisningen kan faktisk føles vanskelig når du er den ene jenta i klassen med kort hår, og litt andre interesser. Undervisningen kan også føre til at de som ikke er kjønnsstereotype lettere settes i bås av medelever. Mange barn som begynner på hormoner og etterhvert opererer, angrer i etterkant. For mange hadde det vært nok å bli godtatt som den de var, da hadde de kanskje også følt seg mer vel i den kroppen de var født med. Endret 16. mars 2024 av anonym111111 22 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #14 Skrevet 16. mars 2024 27 minutter siden, anonym111111 said: Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene. Man må selvsagt formidle fag til barn på en måte så de forstår. Voksne mennesker vil ikke ha problemer med å forstå hva identitet, identitetsmarkører eller hva sekundære kjønnskateristikka betyr. De fleste voksne forstår at man ikke er trans fordi man som jente øker med biler eller har kort hår. Anonymkode: d1280...fc7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #15 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ben blir mer forrvirret og fortvilet av fordomsfulle og uvitende voksne om ikke evner å se andre mennesker. Anonymkode: d1280...fc7 Jeg tror at barn blir mer forvirret og fortvilet av "voksne" som ikke engang klarer å skrive en eneste setning riktig! "Ben" Wtf??? ...Mener du "Barn"?...Eller regelerett "ben"?....Som i den kroppsdelen som befinner seg over foten? Anonymkode: d742a...487
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #16 Skrevet 16. mars 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du hva? Barn blir ikke forvirret av disse setningene. Kanskje noe stiller spørsmål ved noe de ikke forstår av ord for eksempel, men forvirret eller ødelagte blir elevene ikke. En time er ferskvare i den alderen og huskes ca 20 minutter etter timen. Ikke legg egen redsel og fordommer over på barna. Anonymkode: fb9ed...047 Dette vet du tydeligvis ingenting om. Jeg vet mer om det, ja. De trenger voksne under hele oppveksten og til viktige avgjørelser slik at de selv blir trygge som voksne. Så ikke legg din egen naitivtet over på barna! Anonymkode: 17e27...64b 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #17 Skrevet 16. mars 2024 10 minutter siden, anonym111111 said: Denne undervisningen kan faktisk føles vanskelig når du er den ene jenta i klassen med kort hår, og litt andre interesser. Undervisningen kan også føre til at de som ikke er kjønnsstereotype lettere settes i bås av medelever. Mange barn som begynner på hormoner og etterhvert opererer, angrer i etterkant. For mange hadde det vært nok å bli godtatt som den de var, da hadde de kanskje også følt seg mer vel i den kroppen de var født med. Hvor mange barn har angrer seg i Norge de siste fem årene? Det er heller ikke slik at barn gis kjønnshormoner og oppereres på. Du må slutte å spre feilinformasjon og løgn. Anonymkode: d1280...fc7 2 1
Callista Skrevet 16. mars 2024 #18 Skrevet 16. mars 2024 (endret) anonym111111 skrev (49 minutter siden): I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende: Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene. Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Veldig enig i dette. I følge tradisjonelle sosiale konvensjoner leker gutter med biler og jenter med dukker. Hvis vi ser en gutt eller en jente leke som om de var av det motsatte kjønn, har noen av og til en tendens til å ha voksne tolkninger. Å leke som om de er det motsatte kjønn samsvarer ikke med utviklingen av en annen seksuell identitet. Alle barn har en medfødt nysgjerrighet etter å lære og utforske. Endret 16. mars 2024 av Callista Skrivefeil 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #19 Skrevet 16. mars 2024 Hvorfor må båsene for gutt og jente være så snevre? Jeg likte biler og transformers, er ikke gutt av den grunn. Glad ingen stilte spm ved det! Anonymkode: d94c5...340 13 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #20 Skrevet 16. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror at barn blir mer forvirret og fortvilet av "voksne" som ikke engang klarer å skrive en eneste setning riktig! "Ben" Wtf??? ...Mener du "Barn"?...Eller regelerett "ben"?....Som i den kroppsdelen som befinner seg over foten? Anonymkode: d742a...487 Tror ikke du skal snakke så høyt om å skrive rett. Anonymkode: d1280...fc7 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå