Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge tekna sin lønnskalkulator ligger jeg 100 000 under gjennomsnittet i lønn for min utdanning og ansiennitet. Jeg har arbeidet i 2 år, aldri forhandlet lønn. I fjor fikk jeg litt høyere prosent (6%) lønnsøkning enn «standard» i bedriften (uten forhandling) med begrunnelse at de verdsatt meg og mitt arbeid. Har inntrykket at de syns jeg er viktig for bedriften og vet jeg har mange gode argumenter/poeng i en evnt lønnsforhandling. Jeg tenker på å be om høyere lønn i år, men jeg er ikke medlem av tekna. Burde jeg bli det? Hva er fordelene med det?

for ordens skyld jobber jeg som it-konsulent i privat bedrift med mastergrad og grunnlønn på 600k. 2 års erfaring/ansiennitet.

Anonymkode: d5c6a...1a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ifølge tekna sin lønnskalkulator ligger jeg 100 000 under gjennomsnittet i lønn for min utdanning og ansiennitet. Jeg har arbeidet i 2 år, aldri forhandlet lønn. I fjor fikk jeg litt høyere prosent (6%) lønnsøkning enn «standard» i bedriften (uten forhandling) med begrunnelse at de verdsatt meg og mitt arbeid. Har inntrykket at de syns jeg er viktig for bedriften og vet jeg har mange gode argumenter/poeng i en evnt lønnsforhandling. Jeg tenker på å be om høyere lønn i år, men jeg er ikke medlem av tekna. Burde jeg bli det? Hva er fordelene med det?

for ordens skyld jobber jeg som it-konsulent i privat bedrift med mastergrad og grunnlønn på 600k. 2 års erfaring/ansiennitet.

Altså jeg fikk totalt 6% økning i fjor, ikke 6% mer enn standard

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du bør finne ut om det finnes tillitsvalgt først på din arbeidsplass. Du kan spørre Tekna om det, bare send de en epost. Det er best å bli medlem i den fagforeningen det er flest medlemmer og tillitsvalgt i din arbeidsplass. 

Du bør også spørre dine kollegaer, eventuelt HR om hvordan dere pleier å forhandle da det virker som om private bedrifter gjør litt som de vil..Noen gjør det som gruppe, andre individuelt.

Anonymkode: 59c12...719

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt for oss som jobber, tror det koster nærmere 6000 kr i året. Men de har gode avtaler når det kommer til forsikring. Bankavtalen i forhold til boliglån er ikke bra. 

Anonymkode: 9e2ff...7cf

Skrevet

Sjekk ut NITO også! Og gjør som brukeren over anbefaler. Sjekk om det er tillitsvalgt på arbeidsplassen din. Hvis ikke kan du jo vurdere å stille? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...