Gå til innhold

Skaffe seg hund uten å ta ansvar.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser så mange som omplasserer hunden så fort dem får barn, eller flytter, eller hunden får et utagerings problem (som regel fordi de er understimulerte), og det gjør meg så skuffet og irritert. Hvorfor skaffe seg hund om en ikke har tenkt å anse den som en del av familien, om en bare skal kvitte seg med den så fort det er litt ubeleilig. Det som går igjen i disse annonsene er jo "tiden strekker ikke til", tenker de det samme når de får barn? Nei, da finner de en måte til å få ting til å gå rundt. Dette er noe man må tenke på før man skaffer seg dyr. Tenk utenfor boksen, det finnes som regel andre alternativ enn "nei, nå passet det litt dårlig med dyr får heller kvitte oss med dem".  Du har et ansvar når du skaffer deg et dyr, jeg syns det faktisk er på tide å få inn en test eller lignende før du får anskaffe deg et levende vesen. 

Ser også en del hunder som har utviklet atferdsproblemer, fordi noen hadde lyst på en kul og skummel vakt hund som de ikke klarte å trene/sosialisere skikkelig. Eller en border collie som begynte å kjede seg fordi eierne skulle hatt en sofa hund. Eller en doodle mix som ikke var så gøy lengre når den krevde mosjon og masse pelsstell. Lista kunne fortsatt... Det burde være et minimum og lese seg opp på hvilken hund som passer deg. Det burde vært en selvfølge å lære seg opp på riktig trening og sosialisering av hund før en skaffer seg en søt liten valp. Prøve ut samarbeid med hundetrener om hunden utvikler et problem, i stedet for å kaste henda i været og gi opp før du har prøvd. 

Men kanskje noe av det jeg ser mest, og som gjør meg oppriktig trist er de som kvitter seg med hund når de får barn. Hunder som begynner å bli gamle, også er det kun fordi de ikke gidder å prioritere hunden lenger. Det ble plutselig for mye å ha hund, så de omplasserer dem når hunden egentlig trenger dem mest. Upopulær mening: Men sånne folk burde ikke få barn. Hvis du ikke kan ta skikkelig ansvar for en hund engang, så bør du heller ikke ha barn. Skjerpings. 

Anonymkode: 5d6d0...9de

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker vel som så at hvis de allikevel ikke har noen ønske om å gjøre noe mer enn et absolutt minimum, så har hunden det bedre et annet sted.

Anonymkode: 38ebe...84c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil mye heller at folk omplasserer enn å la hunden bare eksistere i et hjem som ikke er optimalt. Det er å ta ansvar å omplassere.

Folk som ikke har hatt hund før, eller ikke har hatt mye erfaring kan ta seg vann over hodet uten at de er dårlige eiere eller mennesker av den grunn. Når livssituasjoner endrer seg så kan man ikke alltid forutse alt heller.

Jeg har omplasseringshund og er sjeleglad for at hans tidligere eier så at hun ikke var den eieren han trengte. Jeg er på ingen måte den beste eieren i verden men jeg var en bedre match og alle, hunden, tidligere eier og jeg har det bedre fordi hun valgte omplassering.

Anonymkode: 8b505...fc2

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Situasjoner kan endre seg. Jeg vurderer omplassering pga jeg skal kanskje utredes for psykose og har ikke de siste ukene tatt like godt vare på hunden som før. Jeg hadde vært stabilt lenge da jeg fikk henne og trodde oppriktig at tiden med sykdom og innleggelser var over. 

Ville du heller at jeg skulle beholdt hunden? 

Anonymkode: 16cec...96e

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Situasjoner kan endre seg. Jeg vurderer omplassering pga jeg skal kanskje utredes for psykose og har ikke de siste ukene tatt like godt vare på hunden som før. Jeg hadde vært stabilt lenge da jeg fikk henne og trodde oppriktig at tiden med sykdom og innleggelser var over. 

Ville du heller at jeg skulle beholdt hunden? 

Anonymkode: 16cec...96e

Hun har ikke nevnt sykdom som eksempel en eneste gang. Men det at folk får barn eller velger feil rase.. og det er jo helt sant! Mange leser seg jo ikke opp, men bare får seg en hund etter utseende. Og det er så irriterende! Og det er veldig sannsynlig at man får barn en dag, det må man ha med i beregningene når man skaffer seg en hund. Syns det er skikkelig ille at folk hiver hunden ut av vinduet bare fordi de får barn og det kanskje ble litt travelt. Det er jo et familiemedlem!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker helt motsatt av deg. De som har selvinnsikt nok til å innse at de ikke makter å gi hunden det den trenger får kred i min bok for å omplassere fremfor å la hunden leve med for lite oppmerksomhet og aktivisering. Husk at for de fleste er dette også en blytung og vond avgjørelse å ta. De trenger ikke shaming fordi ting ikke ble som man trodde. Livet skjer, som man sier. 

Slike avgjørelser er verst for menneskene. Hunder flest tilpasser seg fint i nytt hjem. 

Anonymkode: 48689...38a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg omplasserte fordi jeg fikk kreft. 
Mye bedre for hunden å komme til et hjem der den fikk oppmerksomhet og tid enn å bli hos meg som ikke hadde overskudd til å kose med den engang. 
Mye verre med folk som shamer andre uten å ha innsikt i hva som ligger bak!! 

Anonymkode: d71f0...6e3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Månestråla skrev (2 minutter siden):

Hun har ikke nevnt sykdom som eksempel en eneste gang. Men det at folk får barn eller velger feil rase.. og det er jo helt sant! Mange leser seg jo ikke opp, men bare får seg en hund etter utseende. Og det er så irriterende! Og det er veldig sannsynlig at man får barn en dag, det må man ha med i beregningene når man skaffer seg en hund. Syns det er skikkelig ille at folk hiver hunden ut av vinduet bare fordi de får barn og det kanskje ble litt travelt. Det er jo et familiemedlem!

Du er ganske fordomsfull og nedlatende mot andre hundeeiere her. Selvfølgelig har disse folka vært klar over at de ville få barn en dag, men kanskje ikke at barnet ville bli sykt, mannen deprimert og at man selv ikke lenger har kapasitet til å gi hunden det den fortjener. Synes det er flott at de omplasserer med hundens beste i fokus.

Og så finnes det selvsagt raringer som aldri burde fått hund, på samme måte som det finnes de som ikke burde fått barn. Det er langt verre når hundene (eller barna) må bo et sted og bli neglisjert bare "fordi det er familie".  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er ganske fordomsfull og nedlatende mot andre hundeeiere her. Selvfølgelig har disse folka vært klar over at de ville få barn en dag, men kanskje ikke at barnet ville bli sykt, mannen deprimert og at man selv ikke lenger har kapasitet til å gi hunden det den fortjener. Synes det er flott at de omplasserer med hundens beste i fokus.

Og så finnes det selvsagt raringer som aldri burde fått hund, på samme måte som det finnes de som ikke burde fått barn. Det er langt verre når hundene (eller barna) må bo et sted og bli neglisjert bare "fordi det er familie".  

Her nevner du igjen sykdomstilfeller.. de aller fleste barn blir ikke langvarig syke som gjør at hunden må ut av døra. Både jeg og ts nevner de tilfellene der hunden må ut fordi folk får barn og det ble litt travelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg omplasserte fordi jeg fikk kreft. 
Mye bedre for hunden å komme til et hjem der den fikk oppmerksomhet og tid enn å bli hos meg som ikke hadde overskudd til å kose med den engang. 
Mye verre med folk som shamer andre uten å ha innsikt i hva som ligger bak!! 

Anonymkode: d71f0...6e3

TS nevner ikke sykdom som årsak til omplassering så det er ingen grunn til å føle seg truffet. 

Anonymkode: 42264...bf1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Månestråla skrev (Akkurat nå):

Her nevner du igjen sykdomstilfeller.. de aller fleste barn blir ikke langvarig syke som gjør at hunden må ut av døra. Både jeg og ts nevner de tilfellene der hunden må ut fordi folk får barn og det ble litt travelt. 

Men spiller grunnen egentlig så stor rolle, så lenge eierne har innsett at de ikke har krefter, tid eller kapasitet til å gi hunden det livet den fortjener? 

Synes ikke det er noe å shame folk for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men spiller grunnen egentlig så stor rolle, så lenge eierne har innsett at de ikke har krefter, tid eller kapasitet til å gi hunden det livet den fortjener? 

Det gjør jo det.. hvis folk hadde tenkt litt mer på forhånd på at en border collie er fin men ikke egner seg til å ligge på sofaen hele dagen eller at en brukshund faktisk bør brukes til noe så hadde ikke hundene fått adferdsproblemer og trengt å bytte hjem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Månestråla skrev (1 minutt siden):

Det gjør jo det.. hvis folk hadde tenkt litt mer på forhånd på at en border collie er fin men ikke egner seg til å ligge på sofaen hele dagen eller at en brukshund faktisk bør brukes til noe så hadde ikke hundene fått adferdsproblemer og trengt å bytte hjem. 

Absolutt, men denne etterpåklokskapen kommer man jo ingen vei med. Og finnes det noen som tror en border collie er en sofahund? I så fall burde kanskje bc-oppdrettere bli flinkere til å informere folk om hva slags hund de faktisk selger? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Absolutt, men denne etterpåklokskapen kommer man jo ingen vei med. Og finnes det noen som tror en border collie er en sofahund? I så fall burde kanskje bc-oppdrettere bli flinkere til å informere folk om hva slags hund de faktisk selger? 

Ja.. men det er dette som også er en del av problemet.. noen oppdrettere er rett og slett dårlige eller noen får seg et kull hjemme, sant, og selger til den som enn er interessert uten å tenke gjennom om de egner seg til den rasen eller til å ha hund i det hele tatt.

Og noen mennesker velger også den letteste utveien når de får barn istedenfor å virkelig tenke seg gjennom hvordan de kan få hverdagen til å fungere med både hund og barn. Og jeg er så klart veldig enig i at det er bedre å omplassere en hund enn å beholde det uten å kunne ta vare på det men da må man jo i hvert fall ha prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir litt oppgitt når jeg ser folk omplassere bikkjer som kanskje bare har fylt året fordi de har fått barn. Gjengangeren er jo at tiden inne strekker til eller at bikkja ikke liker unger. Og jeg synes det er litt rart at folk ikke tenker lengre når det er snakk om å få seg et dyr, hvis man vet man vil ha barn snart kan man jo drøye med hund til man ser om man fortsatt har tid og lyst? Og det er lov til å venne bikkja til å omgås småbarn før man har småbarn selv. 

Sykdom som oppstår og sånt er jo noe annet. Men de aller fleste er to stykker om et barn og vet i ca 9 mnd at de snart har en unge i hus. 

Anonymkode: 41181...853

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg utelot med vilje de som omplasserer grunnet sykdom og dødsfall, det er ikke noe man kan kontrollere eller planlegge. Selvfølgelig er det en helt annen situasjon enn noen som kjøpte en hund spontant fordi den var søt, eller noen som ikke trente hunden skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg blir litt oppgitt når jeg ser folk omplassere bikkjer som kanskje bare har fylt året fordi de har fått barn. Gjengangeren er jo at tiden inne strekker til eller at bikkja ikke liker unger. Og jeg synes det er litt rart at folk ikke tenker lengre når det er snakk om å få seg et dyr, hvis man vet man vil ha barn snart kan man jo drøye med hund til man ser om man fortsatt har tid og lyst? Og det er lov til å venne bikkja til å omgås småbarn før man har småbarn selv. 

Sykdom som oppstår og sånt er jo noe annet. Men de aller fleste er to stykker om et barn og vet i ca 9 mnd at de snart har en unge i hus. 

Anonymkode: 41181...853

Det er helt sant, mange har en ide om hvor koselig det blir at hund og barn vokser opp sammen. Men det blir aldri som man ser for seg, det er mye jobb det. Så skjønner jeg heller ikke de som ikke har sosialisert hunden skikkelig, man må trene hunder til å være rundt alle folk, også unger. Det er så viktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det mange som skaffer seg bc når de skulle hatt sofa hund. Bare se hvor mye billigere en border collie er ift andre hunderaser. Igjen, det er alt for mange som kjøper hunder spontant uten å lese seg opp på hva det innebærer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt på tide å shame folk. Dette er levende vesener, folk må lære seg å sette seg inn i hva som kreves av dem. Om man ikke har tid til å lese seg opp på hva som forventes av en ny hundeier, så har man heller ikke tid til å oppdra en valp, eller trene hund. Jeg bryr meg mer om dyrevelferden enn om noens følelser blir litt såret. Folk må tenke lenger enn nesetippen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lett å si at folk må lese seg opp når veldig ofte rasebeskrivelser etc er mangefulle når det kommer til har krevende endel raser kan være og hvor mye arbeid og tid man faktisk må regne med å bruke i hverdagen. Og når man da gjerne har folk med hunder i omgangskretsen og det ser ut som det kanskje ikke er så mye jobb og folk gjerne undervurderer hvor me tid de faktisk bruker på henden, ja, da skjønner jeg godt at noen overvurderer hva de selv har kapasitet til.  

Jeg må si at jeg selv ble litt overveldet over hvor mye tid valp og hunghund krevde og min hund er ikke spesielt vanskelig... 🙈 Nå er hunden 2 år, voksen og moden, men likevel går det 2-3 timer med tur og trening hver dag for å ha en hund som er rolig og lykkelig innendørs. 

Anonymkode: 821d3...1b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...