Gå til innhold

Hvordan får jeg internett / bredbånd i leiligheten? Er helt IT noob

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå kommer det noen teite spørsmål, men jeg trenger hjelp og klarer ikke å finne informasjonen på Google selv så sitter litt fast😳

Jeg har alltid hatt internett inkludert i leia tidligere og nå har jeg ny leilighet og trenger å få satt opp internett her. Hvordan gjør jeg det? Utleier viste meg en hvit boks på veggen og etter litt Googling ser det ut som at dette heter datakontakt og den er Cat 6? 

Hvordan finner jeg det billigste internettet? Hva er normal pris på dette? Hvilken hastighet skal jeg velge? (jeg er bare 1 person i huset og strømmer mye film og tv)

Må det komme noen og montere noe her? Vil helst ikke det da det sikkert er dyrt.

Må man leie en ruter, kan jeg ikke bare kjøpe en?

Må man alltid betale etableringskostnader?

Er "få et pristilbud"-sidene en dårlig ide å bruke, vil helst ikke gi fra meg tlf nummer og bli spammet med masse reklame fra selskaper senere?

Er det noe spesielt man burde tenke på utover pris/hastighet når man velger internettleverandør?

Burde sikkert visst alle disse tingene men håper noen kan hjelpe🙈

Anonymkode: b8918...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med huseier hvem som har levert internett til forrige leieboer.

Ta kontakt med firmaet som leverte før og sjekk priser med de. Dersom du velger de, vil de sende deg utstyret du trenger for å få internett i leiligheten.

Ellers kan du plotte inn adresse eller gårds/bruksnummer hos flere av leverandørene for å se om de leverer til deg.

Bruksanvisning for å koble til følger alltid med 🙂

Hastighet kommer helt an på hva du har planer om å bruke internett til. Vanlig streaming, surfing - èn bruker - så greier du deg fint med 100 mbit. Flere brukere så bør du øke hastigheten til 300/500.

Det er mange leverandører som har tilbud på de første 6 månedene eller tilsvarende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mobilt bredbånd. Holder i massevis om du er alene. Er ofte billigere enn fastnett og du kan ta det med overalt det er dekning

Anonymkode: 4a712...6af

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle steder du kan velge leverandør. Her jeg bor er det de som la inn fiberen som eier den, og jeg kan ikke velge noen andre.

Anonymkode: 8cbc3...0e8

AnonymBruker
Skrevet

1.) Hvordan finner jeg det billigste internettet? Hva er normal pris på dette? Hvilken hastighet skal jeg velge? (jeg er bare 1 person i huset og strømmer mye film og tv)
Gå inn på nettsidene til leverandørene å sjekk om de kan lever til der du bor. Det er ikke sikkert du har så mange valg.

2.) Må det komme noen og montere noe her? Vil helst ikke det da det sikkert er dyrt.
Mest sannsynlig. Jeg flyttet inn i en ny leilighet i fjor, og selv om jeg fikk alt av utstyr sendt hjem til meg i posten, og jeg er svært datakyndig (jobber med IT), så måtte det komme en installatør for å skru på nettet. Jeg hadde gjort alt selv allerede, så det eneste han gjorde var å ringe inn til sentralen og be dem skru det på. Det måtte han gjøre fysisk fra leiligheten min påstod han. Veldig irriterende. Dette var Telenor.

3.) Må man leie en ruter, kan jeg ikke bare kjøpe en?
Mest sannsynlig må du leie. Men jeg kjenner ikke alle leverandørene over landet, bare her jeg bor.

4.) Må man alltid betale etableringskostnader?
Det vil jeg tru. Men igjen så kjenner jeg ikke alle leverandørene over hele landet.

5.) Er "få et pristilbud"-sidene en dårlig ide å bruke, vil helst ikke gi fra meg tlf nummer og bli spammet med masse reklame fra selskaper senere?
Ikke gjør det! Du kommer til å bli spammet ned av telefoner i månedsvis, selv lenge etter at du har fått internett.

6.) Er det noe spesielt man burde tenke på utover pris/hastighet når man velger internettleverandør?
Ikke til vanlig bruk, nei. Du trenger ikke se på noe annet enn pris og hastighet.

Anonymkode: f1fd2...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Føler jeg skjønner det litt bedre nå, skal ringe opp et par selskaper og høre med dem. Har heldigvis mange leverandører å velge mellom siden jeg bor i en større by.

Jeg setter veldig stor pris på hjelpen!

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 13.12):

Kjøp mobilt bredbånd. Holder i massevis om du er alene. Er ofte billigere enn fastnett og du kan ta det med overalt det er dekning

TS sier de strømmer mye TV og film, da er ikke mobilt bredbånd ideelt, bruker opp dataen fort 

Anonymkode: 899fc...e78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS sier de strømmer mye TV og film, da er ikke mobilt bredbånd ideelt, bruker opp dataen fort 

Anonymkode: 899fc...e78

Ice Frihet gir deg 1000 gb. Du bare greier ikke bruke det opp. Ts er også 1 person, ikke "de"

Koster 298 i mnd for 1000gb og er i tillegg et fullverdig mobilabb.

Uslåelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ice Frihet gir deg 1000 gb. Du bare greier ikke bruke det opp. Ts er også 1 person, ikke "de"

Koster 298 i mnd for 1000gb og er i tillegg et fullverdig mobilabb.

Uslåelig.

Det er alt for lite for 4k med Atmos. Bruker ca 3gb i timen +/-. For spilling er det også ubrukelig med høy latens. Fiber er bestandig bedre om enn dyrere.

Anonymkode: ebba8...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er alt for lite for 4k med Atmos. Bruker ca 3gb i timen +/-. For spilling er det også ubrukelig med høy latens. Fiber er bestandig bedre om enn dyrere.

Etter å sjekket litt til bruker 4k 6-7gb i timen, da blir det i allefall for lite om man binger litt serier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til TS sitt bruk holder det i massevis. Hva du "trenger", er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 17.34):

Tusen takk for svar alle sammen! Føler jeg skjønner det litt bedre nå, skal ringe opp et par selskaper og høre med dem. Har heldigvis mange leverandører å velge mellom siden jeg bor i en større by.

Jeg setter veldig stor pris på hjelpen!

-TS

At du bor i en større by har lite å si om det kun er (f.eks) telenor som eier fiberen inn til huset du bor i. 

Anonymkode: 730a8...c2a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...