AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Del Skrevet 16. mars 2024 Jeg er utdannet spesialpedagog, har mye videreutdanning blant annet innen juss, veiledning og psykologi. Jeg ramlet ut av arbeidslivet for noen år siden da jeg var midt i å bryte ut av et voldelig ekteskap. Var psykisk nedbrutt og har enda ikke klart komme meg tilbake. Går i behandling og psykolog sier jeg er sterkere, tøffere,klokere og mye friskere. Har PTSD. Nå har det seg sånn at jeg har hatt PTSD før. Vi har alle fått vårt, men jeg har fått i overkant mye av mitt. Det er tredje gang jeg opplever traumer i livet som igjen har gitt meg PTSD. Mest sannsynlig blir jeg ufør grunnet dette. Men jeg har så mye iver i meg etter å kunne hjelpe andre. Jeg har en ekstrem livserfaring. Folk som snakker med meg forstår ikke hvordan jeg står på beina, men det gjør jeg. Jeg vet hvordan, hvorfor og hva som er drivkraften. Dette ønsker jeg lære videre. Du kan nevne mye og jeg har mest sannsynlig erfart det. Selvmord i nær familie, vold og overgrep, tap av nære, krig og naturkatastrofer. skilsmisse, alvorlig sykdom hos meg selv, syke barn.....You name it. Det er mye og jeg står stødig. Min psykolog oppfordrer meg til å nå ut til mennesker. Enten som online-coach slik at jeg kan tjene noe på dette, eller via blogg, sosiale medier, reels osv..Men jeg vet ikke om jeg tør. Jeg har også begynt å skrive bok, men tør ikke sende til et forlag. Det som stopper meg er menneskefrykt. Jeg har tross alt en angstlidelse, men vet også at jeg har mye å komme med. Mange mennesker oppsøker meg, også fordi jeg har en ekstrem intuisjon og er "kjent" for det her jeg bor. Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem, hvordan finne ut hva som er lurt og bra for meg? Bør jeg oppsøke en coach? karriereveileder? Hvem kan hjelpe meg å finne ut hvilken vei jeg skal gå nå? Jeg er 51 år gammel og har forhåpentlig en del igjen av livet. Ønsker bruke min livserfaring til å hjelpe. Noen råd å komme med? Tips til en god coach/veileder ift dette? De fleste kan vel ta timer online, så jeg bryr meg ikke om hvor vedkommende bor evt Som sagt har jeg både faglig bakgrunn men også levd liv.....Hvordan finner man ut hva man vil bli når man blir stor ? Anonymkode: 21369...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Del Skrevet 16. mars 2024 Mest sannsynlig blir du ufør av dette - skriver du. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Enten søker du en jobb basert på dine faglige kvalifikasjoner, eller så blir du ufør. Det blir jo opp til deg og lege å avgjøre om du er i stand til å arbeide. Anonymkode: 3adc3...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mest sannsynlig blir du ufør av dette - skriver du. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Enten søker du en jobb basert på dine faglige kvalifikasjoner, eller så blir du ufør. Det blir jo opp til deg og lege å avgjøre om du er i stand til å arbeide. Anonymkode: 3adc3...0e2 Å være ufør er jo ikke å sette likhetstegn med å ikke jobbe. Man kan jobbe ganske mye. Og det er hva jeg ønsker. Vet bare ikke hvordan gå frem. Syns jeg skrev det tydelig nok i HI. Anonymkode: 21369...bca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å være ufør er jo ikke å sette likhetstegn med å ikke jobbe. Man kan jobbe ganske mye. Og det er hva jeg ønsker. Vet bare ikke hvordan gå frem. Syns jeg skrev det tydelig nok i HI. Anonymkode: 21369...bca Jeg synes dette kom ganske godt frem i hi, jeg tror bare vi er så vandt til å tenke at uføre=ingen jobb eller ingen jobbevne dessverre, men så sort/hvit er jo ikke livet. Jeg har litt av den samme historien og er også på vei ut i uføretrygd prosessen nå. Men jeg har i tillegg vært innenfor rus men er nå rusfri på det tredje året. Har en psykolog som har luftet det å bli erfaringskonsulent, eller medarbeider med brukererfaring. Først hørtes det så dumt ut, som prototypen på å selv ha problemer men så å hjelpe andre med det samme når en selv har fått trygge bein å stå på. Men tanken har fått spire og gro i meg og det var også erfaringskonsulenter som hjalp meg da jeg trenkte det som mest. Du kan ta utdanning iløpet av et år, eller delstudier på to år. Det er en ganske ny utdanning men en yrkestittel det blir lagt mer og mer vekt på både innenfor rus og psykiatri. Jeg vet ikke helt om det var noe slikt du tenkte på, men jeg gir deg iallefall informasjon og mulighet til å utforske hva det går i. https://kbtkompetanse.no/fagskoleutdanning-for-erfaringskonsulenter/ https://www.kbtfagskole.no/hva-er-en-erfaringskonsulent/ Anonymkode: bd973...744 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Del Skrevet 16. mars 2024 Det som er en stor fare med at du ikke er ferdig behandlet, altså ferdig med bearbeide egne traumer og opplevelser, er at du tar med deg alt for mye av ditt eget om du skal coache/veilede andre mennesker. Det kan derfor bli vanskelig å coache/veilede på en god måte. Det blir vanskelig å unngå å overføre egne reaksjonsmønstre, erfaringer, følelser og lignede over på den du coacher/veileder. Men på sikt kan jo dette være en mulighet. Men du kan selvsagt lage en sosiale medier profil der du snakker om egne erfaringer, om det er noe du ønsker. Men vær også obs på at du vil få kommentarer som ikke er hyggelig og støttende, og er det noe du vil takle når du utlever noe av det mest sårbare ved deg selv? Du skriver at du har skrevet en bok. Om du tenker at du kan stå inne for innholdet og tenker at det er helt greit at andre får lese det du har skrevet (tenker på i forhold til hvilken grad du har utlevert deg selv i boken), så er det jo bare å sende den inn til forlag. Det verste som skjer er jo at de ikke trykker boken din, men da blir jo uansett ikke livet ditt særlig annerledes enn hva det er nå. Anonymkode: 7ab38...332 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Del Skrevet 17. mars 2024 Det med å bli erfaringskonsulent er noe jeg ville sjekket videre ut ts. Vi har ansatt to stykk hos oss (jobber innenfor psykiatri på institusjon) og de gjør en fenomenal jobb og har en innsikt mange mangler sammen med fagkunnskap de har tillært seg. Viktig og ha et distansert forhold til egne traumer men også kunne være åpen om det. Anonymkode: b0957...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Del Skrevet 17. mars 2024 Jeg klarer ikke helt å få taket i hva TS skal bidra med? Ser du for seg sånn motivasjonsopplegg? Anonymkode: a7f38...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå