Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min farmor gikk bort høsten 2022. Hun etterlot seg to sønner (min far og min onkel). Skifte ble gjennomført privat med min far som bostyrer. Min far ble imidlertid akutt kreftsyk rett etter hennes bortgang og gikk selv bort høsten 2023. Min mor sitter i dag i uskifte med hans særeie. 

Eiendeler og likvide midler etter farmor er allerede fordelt likt mellom min far og onkel, men det gjenstår en hytte (som også skal fordeles 50/50). Det er bestemt i testamentet at hytten er min fars særeie.

Hva er riktig fremgangsmåte?

1) Skal hjemmelen på hytten overføres 50% til min onkel og 50% min mor i uskifte med særeie? Er det mulig?

2) Eller skal hytten overføres 50% til min onkel og 50% til meg og min bror (arvinger av min fars særeie)? 

Tusen takk for hjelp! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din far hadde særeie kan vel ikke din mor sitte i uskiftet bo?  Her tror jeg du blander begrepene. Din mor kan sitte i uskiftet bo med felleseie som de to hadde. Hvis din far hadde særeie skal hun skifte med dere. 

Anonymkode: feb51...29c

• Liker 1
Skrevet

Glemte å skrive at min mor og far har et testament og en ektepakt som sier at min mor kan sitte i uskifte med særeie!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis din far hadde særeie kan vel ikke din mor sitte i uskiftet bo?  Her tror jeg du blander begrepene. Din mor kan sitte i uskiftet bo med felleseie som de to hadde. Hvis din far hadde særeie skal hun skifte med dere. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden dette er arv din far formelt mottok før han døde, og ektepakten sier din mor kan sitte med særeie i uskiftet bo, kan hun overta boet.

Men dersom ektepakten sier særeie i livet blir omgjort til felleseie ved død, og dermed inngå i uskiftet bo, gjelder ikke det hytta. Dette fordi det er arvelater som har satt krav om særeie, og dette kan ikke endres.

Anonymkode: 28a08...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan sitte i uskifte med særeie hvis det er bestemt i ektepakt, eller hvis arvingene samtykker til det.

Anonymkode: f069c...ef9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 16.09):

Siden dette er arv din far formelt mottok før han døde, og ektepakten sier din mor kan sitte med særeie i uskiftet bo, kan hun overta boet.

Men dersom ektepakten sier særeie i livet blir omgjort til felleseie ved død, og dermed inngå i uskiftet bo, gjelder ikke det hytta. Dette fordi det er arvelater som har satt krav om særeie, og dette kan ikke endres.

Takk for svar. Oppfølgingsspørsmål ang den praktiske gjennomføringen - skal hjemmelen overføres til min far eller til min mor?

Skrevet
Mira2808 skrev (På 16.3.2024 den 15.47):

Hei!

Min farmor gikk bort høsten 2022. Hun etterlot seg to sønner (min far og min onkel). Skifte ble gjennomført privat med min far som bostyrer. Min far ble imidlertid akutt kreftsyk rett etter hennes bortgang og gikk selv bort høsten 2023. Min mor sitter i dag i uskifte med hans særeie. 

Eiendeler og likvide midler etter farmor er allerede fordelt likt mellom min far og onkel, men det gjenstår en hytte (som også skal fordeles 50/50). Det er bestemt i testamentet at hytten er min fars særeie.

Hva er riktig fremgangsmåte?

1) Skal hjemmelen på hytten overføres 50% til min onkel og 50% min mor i uskifte med særeie? Er det mulig?

2) Eller skal hytten overføres 50% til min onkel og 50% til meg og min bror (arvinger av min fars særeie)? 

Tusen takk for hjelp! 

Om din far døde etter sin mor (farmor) så skal det overføres til din mor. Men du nevner særeie, det du bør gjøre er å høre med en advokat 

AnonymBruker
Skrevet
Mira2808 skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Oppfølgingsspørsmål ang den praktiske gjennomføringen - skal hjemmelen overføres til min far eller til min mor?

Særeiet er din fars, og forblir det. Jeg regner med at særeie er satt for at hytta skal bli i familien.

Gjennomføringen bør dere drøfte med advokat og onkel. Mulig han heller ikke ønsker sameie med din mor, eller med dere barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...