Gå til innhold

Kan noen hjelpe med utregning elbil BMW ix1 ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne bilen skal kjøre ca 91 km på en tur,  hvor mye ca bruker denne av kapasiteten når den har en rekkevidde på 413 km?

Hva slags ca kjøreprosent sitter jeg igjen med etter kjørte 91 km? 

Jeg har dyskalkuli så jeg trenger at noen andre regner ut dette for meg.

Anonymkode: 10805...6ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig å svare på da det vil variere veldig utifra topografi, temperatur, hastighet osv.

Anonymkode: ce00f...df2

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Helt umulig å svare på da det vil variere veldig utifra topografi, temperatur, hastighet osv.

Anonymkode: ce00f...df2

Prøv.
Sånn noenlunde.

Anonymkode: 10805...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Disse 91 km skal kjøres på ca 2.5 time om det kan hjelpe.

Anonymkode: 10805...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Denne bilen skal kjøre ca 91 km på en tur,  hvor mye ca bruker denne av kapasiteten når den har en rekkevidde på 413 km?

Hva slags ca kjøreprosent sitter jeg igjen med etter kjørte 91 km? 

Jeg har dyskalkuli så jeg trenger at noen andre regner ut dette for meg.

Anonymkode: 10805...6ac

Helt umulig å svare på da teoretiske tall ikke representerer forbruk og rekkevidde i den virkelige verden.

AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (9 minutter siden):

Helt umulig å svare på da teoretiske tall ikke representerer forbruk og rekkevidde i den virkelige verden.

Jeg vet jo hvordan ruten er, det er både bymiljø og landeveismiljø, både 30, 40, 60 og 80 grenser.

Har fått beskjed av kjørelærer om å tenke over hva slags bruk jeg kan forvente innenfor 2.5 time på ca 91 km.  Så prøver å finne ut av det noenlunde. 

Anonymkode: 10805...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet jo hvordan ruten er, det er både bymiljø og landeveismiljø, både 30, 40, 60 og 80 grenser.

Har fått beskjed av kjørelærer om å tenke over hva slags bruk jeg kan forvente innenfor 2.5 time på ca 91 km.  Så prøver å finne ut av det noenlunde. 

Anonymkode: 10805...6ac

Da har du en idiot kjørelærer, men siden han spør slik, så får du bare si 413 - 91 = 322km da. Da har bilen igjen 77.97% batterikapasitet, så du har brukt 22.03%

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne bilen skal kjøre ca 91 km på en tur,  hvor mye ca bruker denne av kapasiteten når den har en rekkevidde på 413 km?

Hva slags ca kjøreprosent sitter jeg igjen med etter kjørte 91 km? 

Jeg har dyskalkuli så jeg trenger at noen andre regner ut dette for meg.

Anonymkode: 10805...6ac

(100/413 ) * 91 = du forbruker 22% og har 78% igjen.

Til dagen deler du 400 (nedrundet kapasitet) på 100 (opprunnet kjørestrekning) og får 4 som sier det er en fjerdedel av kapasiteten, så 25% og 75%.

Hvilken type utregning som forventes her må gudene vite…

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man bør jo helst ikke lade opp til 100% om man ikke absolutt MÅ kjøre langt, så hele oppgaven virker litt rar i utgangspunktet. Man lader ikke opp til 100% om man bare skal 100km avgårde. 

 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (19 timer siden):

Man bør jo helst ikke lade opp til 100% om man ikke absolutt MÅ kjøre langt, så hele oppgaven virker litt rar i utgangspunktet. Man lader ikke opp til 100% om man bare skal 100km avgårde. 

 

Vi lader til 100% hver natt om vi skal ut og kjøre dagen etter. Utfordringen med fullading er vel at batteriet slites om den står i ro fulladet.

Anonymkode: 96d24...ff3

Skrevet

Å fullade batteriet vil i de fleste tilfeller slite ekstra mye på batteriet. Trenger du virkelig 100% av batteriet hver eneste dag så må man jo gjøre det slik, men om man alltid kommer hjem med 30% kan man fint redusere ladinga til 80 eller 90%. 

Tilogmed mobiltelefoner og bærbare pc'r dropper å lade over 80% om du aktiverer "batteripleie" i systeminnstillingene. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Å fullade batteriet vil i de fleste tilfeller slite ekstra mye på batteriet. Trenger du virkelig 100% av batteriet hver eneste dag så må man jo gjøre det slik, men om man alltid kommer hjem med 30% kan man fint redusere ladinga til 80 eller 90%. 

Tilogmed mobiltelefoner og bærbare pc'r dropper å lade over 80% om du aktiverer "batteripleie" i systeminnstillingene. 

Tja, noen få timer med fulladet batteri sikrer også god lastbalansering og at alle celler blir ladet og brukt jevnt, noe man ikke oppnår kun ved lading til 80%.

Selv om PCer og telefoner også har litiumbatterier, ser bruken der nokså annerledes ut. Også bilen er redusert til en maksimal ladestand på 95%.

Anonymkode: 96d24...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...