AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Har to tenåringer som ønsker seg deltids/sommerjobb. Men hvordan skrive jobbsøknad når du ikke har noe særlig jobberfaring? 15 og 16 år Anonymkode: 7029d...cfb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Når de ikke har noe særlig jobberfaring må man bare trekke inn interesser, personlige egenskaper, hvorfor man ønsker jobben og mener man passer til den. Anonymkode: 29fe4...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når de ikke har noe særlig jobberfaring må man bare trekke inn interesser, personlige egenskaper, hvorfor man ønsker jobben og mener man passer til den. Anonymkode: 29fe4...4ea Enig. Men man må prøve å begrunne påstandene sine. F.eks "Jeg er pliktoppfyllende" blir helt tomt om det ikke vises til noe. Alle kan jo skrive at de er pliktoppfyllende i en søknad. Men om man viser til f.es at man ikke har noe fravær på skolen eller at man har toppkarakterer så er det ikke lenger tomprat. Om ungene søker sommerjobb så anbefaler jeg dem også å ikke utsette søkingen, men søke så tidlig som mulig. Helst skulle de ha begynt å søke for en stund siden, men man får jo ikke gjort noe med fortiden. Anonymkode: b57d7...be3 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Men man må prøve å begrunne påstandene sine. F.eks "Jeg er pliktoppfyllende" blir helt tomt om det ikke vises til noe. Alle kan jo skrive at de er pliktoppfyllende i en søknad. Men om man viser til f.es at man ikke har noe fravær på skolen eller at man har toppkarakterer så er det ikke lenger tomprat. Om ungene søker sommerjobb så anbefaler jeg dem også å ikke utsette søkingen, men søke så tidlig som mulig. Helst skulle de ha begynt å søke for en stund siden, men man får jo ikke gjort noe med fortiden. Anonymkode: b57d7...be3 Dette Og at de faktisk kan jobbe om sommeren. Utrolig mange nå som søker sommerjobb men kan ikke jobbe uke 28-32 på grunn av ferie, og oppdatt den og den helgen osv. De søknadene blir ikke vurdert en gang for å si det slik De må vise at de er interessert i å jobbe, lærevillige og forholdsvis selvstendige (typ ikke at de søker jobb bare fordi mamma sier det holdning). Få frem deres sterke sider, om det så er at de liker å bake og holde orden hjemme så viser jo det gode egenskaper. Anonymkode: 970b7...76e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Men man må prøve å begrunne påstandene sine. F.eks "Jeg er pliktoppfyllende" blir helt tomt om det ikke vises til noe. Alle kan jo skrive at de er pliktoppfyllende i en søknad. Men om man viser til f.es at man ikke har noe fravær på skolen eller at man har toppkarakterer så er det ikke lenger tomprat. Anonymkode: b57d7...be3 Edit: Om barna i dag har skyhøyt fravær så kan det være lurt å fortelle dem at fraværet er noe en fremtidig arbeidsgiver er interessert i når de ser på søknader til folk uten noe jobberfaring. Man får som nevnt tidligere ikke gjort noe med fortiden, men man kan slutte med skoleskulking. Anonymkode: b57d7...be3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå