Gå til innhold

Tar deres fastleger betalt for E-konsultasjon som DE starter på eget initiativ ?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en del helseutfordringer og i perioder trenger jeg tettere oppfølging. Fastlegen kan av og til sende E-konsultasjoner om informasjon om prøvesvar osv. Hvis jeg svarer på disse, og han svarer tilbake, får jeg alltid en faktura etterpå. Er det riktig synes dere?

Anonymkode: c9031...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min lege fakturerer aldri for E-konsultasjon uansett hvem som starter den.

Anonymkode: 6bf69...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du svarer meldingen med et oppfølgingsspørsmål som han må ta stilling til synes jeg det er helt rimelig. Forventer du at han skulle jobbe gratis for deg?

Anonymkode: f41dd...d59

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har bestilt legetime, men må ta det via tlf isteden, så får jeg regning på det. Men hvis jeg ringer legekontoret og lurer på noe og de sier hun ringer meg i løpet av dagen, så får jeg ingen regning.

Anonymkode: 08fc2...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en del helseutfordringer og i perioder trenger jeg tettere oppfølging. Fastlegen kan av og til sende E-konsultasjoner om informasjon om prøvesvar osv. Hvis jeg svarer på disse, og han svarer tilbake, får jeg alltid en faktura etterpå. Er det riktig synes dere?

Ja. Du bruker av legens tid. Hvis du ikke svarer fakturerer vel legen ikke? Hvorfor skal legen jobbe gratis for deg mener du?

Anonymkode: 48661...366

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg har bestilt legetime, men må ta det via tlf isteden, så får jeg regning på det. Men hvis jeg ringer legekontoret og lurer på noe og de sier hun ringer meg i løpet av dagen, så får jeg ingen regning.

Anonymkode: 08fc2...11c

Det er fordi oppmøtetimen din, gjøres om til telefonkonsultasjon. Hvis du kun får en telefon tilbake pga et spørsmål du la igjen via sekretæren, så har det aldri vært en "offisiell" time i legens timebok, men det finnes andre takster legen kan bruke, uten at du betaler. 

Anonymkode: bb555...aa7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Du bruker av legens tid. Hvis du ikke svarer fakturerer vel legen ikke? Hvorfor skal legen jobbe gratis for deg mener du?

Anonymkode: 48661...366

Eg bruker av legens tid ja, men da er det jo han som tar initiativ til det? Eg svarer jo ikke med oppfølgingsspørsmål heller. Men eg ser det litt annerledes nå; legen stiller stiller seg til disposisjon for meg ved å ta initiativ til samtale. Hvis jeg velger å svare, anser det som noe han må ta stilling til, og dermed fakturer han også. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det du svarer? 

Jeg har fått beskjed om vitaminmangel, har ikke svart på det 

Anonymkode: d57f3...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du synes det var riktig å ikke få betalt om du for eksempel hadde hemmekontor en dag istedenfor å møte fysisk opp på jobben?

Anonymkode: 854e3...d02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fastlege tar seg ikke betalt for å sende blodprøvesvar. Ut over det har ikke han startet noen e-konsultasjon, så jeg vet ikke. Jeg bruker ofte e-konsultasjon, ettersom fastlegen oppfordrer til det, og han behandler de nesten alltid på kveld eller helg , noe som utløser høyere takst… Forstår at det er kun da han har tid, men det er jo litt kjipt å betale mer enn jeg måtte ha gjort for en fysisk time 😆

Anonymkode: 9c79d...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

legen tar jo bare betalt fordi du begynner å stille spørsmål han må svare på. Jeg tar jevnlig blodprøver for å følge opp sykdom og medisiner. Hvis legen min sender svare ala "blodprøvene viste slik og sånn, du fortsetter med xx medisin som avtalt, og så tar vi nye prøver om en mnd" og alt jeg svarer er "flott, takk" så tar han selvfølgelig ikke betalt. men begynner jeg da å spørre om jeg heller kan bruke den medisinen, regulere styrken slik og sånn, om han kan bestille ekstra prøver, en rønten eller en sykemelding så er det klart at samtalen endres til en konsultasjon, og da skal det faktureres. Deyt er jo du ts som omgjør dialogen fra informasjon til konsultasjon.

Anonymkode: aef5c...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor sier du at jeg begynner å stille spørsmål legen må svare på? Jeg har ikke skrevet at jeg gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sier du at jeg begynner å stille spørsmål legen må svare på? Jeg har ikke skrevet at jeg gjør det!

Og «det er jo du ts som omgjør dialogen fra informasjon til konsultasjon» - altså på hvilket grunnlag kan du si det? Dette er jo bare krangling og ikke konstruktivt svar i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde du synes det var riktig å ikke få betalt om du for eksempel hadde hemmekontor en dag istedenfor å møte fysisk opp på jobben?

Eeehh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eeehh..

Ja det var jo en saklig måte å gi svar på…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min fastlege tar seg ikke betalt for å sende blodprøvesvar. Ut over det har ikke han startet noen e-konsultasjon, så jeg vet ikke. Jeg bruker ofte e-konsultasjon, ettersom fastlegen oppfordrer til det, og han behandler de nesten alltid på kveld eller helg , noe som utløser høyere takst… Forstår at det er kun da han har tid, men det er jo litt kjipt å betale mer enn jeg måtte ha gjort for en fysisk time 😆

Anonymkode: 9c79d...ec7

De har ikke lov til å ta høyere takst bare fordi de gjør jobben i helgen eller på kveldstid. Da er det i så fall en egen HELFO-takst, som du ikke skal betale.. 

Anonymkode: bb555...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...