Gå til innhold

Hunden lar ikke katten være i fred

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har både hund og katt, når katten er inne ønsker den å sove i fred, men dette forstår ikke hunden, som blir frustrert siden den bare vil leke med katten. Hva gjør dere andre som har både katt og hund?

Anonymkode: 1ea7f...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sa nettopp "La han være!" til hunden min som ville dytte på katta. Han forstod det, og gikk og la seg i soffaen. Har brukt det uttrykket siden han var valp. (Snart 2 år nå)

Katta har steder å ligge som er litt utilgjengelig for hunden, som på spisestuestolene. Vi hører hvis hunden prøver å komme seg mellom stolene og dit. 

Anonymkode: 399d0...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier også "la han være", men pus tar som regel saken i egne poter når han ikke gidder å leke, og legger seg et sted der hunden ikke når ham. 

Anonymkode: b136c...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten må ha en liggeplass høyt oppe der ikke hunden når.

Anonymkode: 4aed7...6e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten kan vel klore fra seg og legge seg et annet sted.

Anonymkode: 12bcd...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerm katten. Sørg for at den har et sted å sove på som er høyt der hunden ikke når, f.eks et klatrestativ med soveplass.

Sett evt opp fysiske sperrer i form av kompostgrind, barnegrind i døra eller ha hunden i bånd inne nær deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

La hunden lære på den harde måten? Om ingenting hjelper hadde jeg latt hunden få seg et klor over nesa. Da lærer den.

Anonymkode: 6d9f7...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La hunden lære på den harde måten? Om ingenting hjelper hadde jeg latt hunden få seg et klor over nesa. Da lærer den.

Anonymkode: 6d9f7...a60

Synes ikke det er en god idé. Ikke alle katter sier ifra, og man risikerer skade på begge dyrene. Det bør lages flere plasser høyt oppe hvor katten kan få være i fred, og sette opp grind slik at hunden ikke kommer nær katten før den har blitt vant til den.

Anonymkode: b8e2b...c78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten har egne liggeplasser hvor hunden ikke kommer til, både i høyden også har vi sperret av med grind og lagd en liten "katteluke" i grinda. Funker fint 😄

Ellers så er hunden min en innpåsliten type og prøver titt og ofte å leke med katten, pleier som regel bare å si "forsiktig, rolig" til hunden så han skjønner han må ta det rolig og deretter blir det kjedelig. 

Anonymkode: 1115c...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lar de styre det selv, kattene sier tydelig i fra når de er lei, og bikkja skjønner det. Han har blitt klort på nesen en gang og har dyp respekt for kattene. Men de ligger ofte sammen og sover da. 🥰

(Kattene har også høye soveplasser hvis de ønsker.) 

Anonymkode: 6697b...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...