Gå til innhold

Hvordan respondere på trass utenfor typiske situasjoner med konflikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har lest mye om emnet når det gjelder konflikter med barnet/barnet har en bestemt mening, men hvordan respondere på typiske andre situasjoner med «trass»? F.eks. når det er hyling helt uten grunn, når barnet oppfører seg mot oss foreldre som om vi er barn fra barnehagen (dikter opp en konflikt, blir territoriell med tingene sine), sier noe slemt etc. 

Anonymkode: 2d7d3...2d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvilken type situasjoner det er snakk om? Mener du f.eks når grunnen til at barnet hyler er en noe annet enn at det forsøker å kommunisere at det er uenig? 

Typisk da tenker jeg slitent eller sultent barn, det er i hvert fall da mine har kunnet begynne å hyle uten at jeg, eller de, egentlig vet hva som skjedde. Et av barna kunne gjøre det ved henting i barnehagen da hun var litt yngre, forsøke å løpe rundt og hyle, og så hylgrine når hun ikke fikk lov til det (men da var det jo blitt en «konflikt» hvor hun ville noe annet enn meg). Forebygging hjalp best på sånt, syns jeg. Og var det først i gang, så var det å ta barnet med under armen og være rolig og vennlig, men bestemt så godt det gikk når jeg også var sliten og sulten og så komme oss hjem til mat, hvile og tid sammen. 

Om barna sier noe slemt, så sier jeg at jeg ikke vil de sier det til meg, og hvorfor. Kanskje var det bare en test for å se reaksjonen på noe nytt og spennende de hadde snappet opp at en kunne si. Eller så er det noen følelser som ligger under som de trenger hjelp med, og da hjelper det mer å få tak i dem. 

Anonymkode: b0ab8...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å holde meg rolig og ikke bli irritert selv. 

Og ikke prøve å snakke dem til fornuft, det pleier ikke å hjelpe. 

Anonymkode: be359...614

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...