AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Etter mange år med lave renter, lønnsfest / kjøpefest, og norge har hatt den høyeste lønnsveksten i Europa har pengene sittet løst hos bankene, og mange har finansiert sin velferdsøkning på lånte penger. Lønnskildnadene har også økt betrakteleg de senere årene i Norge, og det har vedvart. Allerede i 2012 ble bankene oppfordret om å ta høyde for at renten på sikt kom til å stige gradvis til 5%, og det var noe bankene vart oppmodet om å ta høyde for ved utlån Finanstilsynet har nå konludert med at bankene er lite flinke til å hjelpe kunder til å håndtere sin penrsonlige økonomi når de får vansker med å betale sine regninger, og hva kan vera årsaken til dette ? Personleg økonomi har lenge vert omdiskutert innført som obligatorisk fag i skolen, og hva ligger til grunn for at dette ikkje er blitt innført forlengst ? Idag møter ein stengt dør både hos bankene , NAV etc. med påskriften "selvbetjening" . Dette i motsettning til tidligere da det var personleg oppmøte, og betjeningen var rådgivere overfor kundene. Spørsmålet er digitaliseringen har ført til at det er blitt bygd noen "skott" mellom en rekke faginstanser og "vanleg folk" håndtering av privatøkonomi. ? Hvor ofte er du innom eit NAV -kontor eller banken å ber om råd-og veiledning / oppfølgning ? Er folk flest idag egentlig mer oppdatert på håndtering av sin private økonomi tidligere ? Anonymkode: 4bc92...b34 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Jeg jobber I bank og må bare understreke: det går absolutt ikke på viljen til å hjelpe privatpersoner med økonomien. Problemet ligger i ukritisk opptak av kredittkortlån, forbrukslån og billån samtidig som de bortprioroterer sparing og får flere barn. Gjerne samtidig med at de velger å jobbe redusert "pga barna". Hvis ikke løsningen er å enten ordne så de får betale mindre eller å gi dem mere penger så er ikke viljen der til å gjøre endringer selv. Jeg har jobbet innen finans i 10 år og kan sikkert telle på en hånd hvor mange som er villige til å selge bil eller bolig for å lette på økonomien før de står med dritt opp til øra. De tar kontakt, får hjelp til budsjett, råd til hvor midler kan frigjøres, og klager på at de ikke får hjelp samtidig som de fortsetter å shoppe på Klarna. Og de som har så dårlig økonomi at de faktisk må selge kan vi ikke trylle for. Anonymkode: 68451...cb3 12 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Digitalisering har for det meste gjort ting mye lettere for veldig mange, de fleste. Har en tilgang til Internett og en bank id kommer en inn over alt. Og i 2024 er det absolutt ingen ynnskyldning å ikke ha dette. Jeg har både hatt hyppig kontakt med rådgiver i banken og nav den siste måneden og begge instanser har ikke vært noe problem så lenge en bruker de kommunikasjonsplattformer en må bruke. Alle må kunne bruke digitale hjelpemidler i dagens samfunn, ellers blir en parkert. Men vi har også hatt det slik i 20 år og har vært en gradvis implementering så det er ikke noe helt nytt som kom i går. En kan ikke være helt hjelpesløs i samfunnet, det gjelder digitalt så vel som andre manuele løsninger. Og det blir for enkelt å skylde på den fæle teknologien og digitaliseringen om en er fullstendig hjelpesløs. Som svaret over også nevner er kredittkort og folk sin dumskap som ofte gjør at de havner på luksusfellen ikke at bankene er "selvbetjent". En må faktisk bruke hjernen til det den var tenkt til og det måtte en for 50 år siden også, det har ikke forandret seg selv om bankfilialer benytter andre plattformer enn fysisk oppmøte. Digitalisering har gjort mye enklere, fra det å kunne betale en regning på farten eller kl 03 om natten om så uten at en må bruke hele lunsjpausen på det til vipps etc. Aldri før har det vært så mye opp til kunden som det er nå. Kunden har hele verden fra Bank til billetter til mail osv i lommen sin hver dag. Takk og lov for at 70 tallets treighet tilhører fortiden. 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Digitalisering har for det meste gjort ting mye lettere for veldig mange, de fleste. Har en tilgang til Internett og en bank id kommer en inn over alt. Og i 2024 er det absolutt ingen ynnskyldning å ikke ha dette. Jeg har både hatt hyppig kontakt med rådgiver i banken og nav den siste måneden og begge instanser har ikke vært noe problem så lenge en bruker de kommunikasjonsplattformer en må bruke. Alle må kunne bruke digitale hjelpemidler i dagens samfunn, ellers blir en parkert. Men vi har også hatt det slik i 20 år og har vært en gradvis implementering så det er ikke noe helt nytt som kom i går. En kan ikke være helt hjelpesløs i samfunnet, det gjelder digitalt så vel som andre manuele løsninger. Og det blir for enkelt å skylde på den fæle teknologien og digitaliseringen om en er fullstendig hjelpesløs. Som svaret over også nevner er kredittkort og folk sin dumskap som ofte gjør at de havner på luksusfellen ikke at bankene er "selvbetjent". En må faktisk bruke hjernen til det den var tenkt til og det måtte en for 50 år siden også, det har ikke forandret seg selv om bankfilialer benytter andre plattformer enn fysisk oppmøte. Digitalisering har gjort mye enklere, fra det å kunne betale en regning på farten eller kl 03 om natten om så uten at en må bruke hele lunsjpausen på det til vipps etc. Aldri før har det vært så mye opp til kunden som det er nå. Kunden har hele verden fra Bank til billetter til mail osv i lommen sin hver dag. Takk og lov for at 70 tallets treighet tilhører fortiden. Amen! 🙂 Anonymkode: 59b62...1ce
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg jobber I bank og må bare understreke: det går absolutt ikke på viljen til å hjelpe privatpersoner med økonomien. Problemet ligger i ukritisk opptak av kredittkortlån, forbrukslån og billån samtidig som de bortprioroterer sparing og får flere barn. Gjerne samtidig med at de velger å jobbe redusert "pga barna". Hvis ikke løsningen er å enten ordne så de får betale mindre eller å gi dem mere penger så er ikke viljen der til å gjøre endringer selv. Jeg har jobbet innen finans i 10 år og kan sikkert telle på en hånd hvor mange som er villige til å selge bil eller bolig for å lette på økonomien før de står med dritt opp til øra. De tar kontakt, får hjelp til budsjett, råd til hvor midler kan frigjøres, og klager på at de ikke får hjelp samtidig som de fortsetter å shoppe på Klarna. Og de som har så dårlig økonomi at de faktisk må selge kan vi ikke trylle for. Anonymkode: 68451...cb3 Og bare for å sette et eksempel på hvordan det gjerne er: vi får svæææært ofte forespørsel om refinansiering, utsettelse av boliglån, avdragsfrihet osv samtidig som det ligger flere 1000 kr i mnd i betaling til Klarna hver måned. Det er selvfølgelig de som faktisk sliter, men de aller aller fleste har mulighet til å gjøre endringer for å få hodet over vannet. Anonymkode: 68451...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 Selvbetjeningen er til for at de som kan klare seg med digital oppfølging skal få det, slik at ressursene heller kan brukes på å gi de med store bistandsbehov god oppfølging. Anonymkode: 81953...87e 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 Ja, jeg mener at all digitalisering går på bekostning av service hos mange. Har flere ganger spurt om personlig møte med rådgiver i bank for det jeg ønsker svar på finns ikke i en standard digital løsning. Bank #1, 2 og 3 jeg var i kontakt med ville ikke sette opp et møte en gang, bank #1 har jeg vært kunde i siden 1974, uten mislighold av noen slag. Bank #4 traff jeg en hyggelig yngre dame som ville ta et møte og tok mine innspill/spørsmål seriøst. Hun hadde ikke myndighet til å avgjøre saken, men tok det opp med sin sjef. 2 dager etterpå ringte hun meg opp igjen og lurte på om jeg hadde tid til et møte med henne + lederen hennes. Takket jo da selvfølgelig ja til dette, og etter dette møtet ble vi enige om en bra løsning for begge parter. Nå har jeg ok økonomi ingen forbrukslån/kredittkort gjeld og alt av lån utgjør ca 1,5 gang min årsinntekt, så ingen skvis for mitt vedkommende. Anonymkode: 6615e...ff1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 skreppamedleppa skrev (17 minutter siden): Digitalisering har for det meste gjort ting mye lettere for veldig mange, de fleste. Har en tilgang til Internett og en bank id kommer en inn over alt. Og i 2024 er det absolutt ingen ynnskyldning å ikke ha dette. Jeg har både hatt hyppig kontakt med rådgiver i banken og nav den siste måneden og begge instanser har ikke vært noe problem så lenge en bruker de kommunikasjonsplattformer en må bruke. Alle må kunne bruke digitale hjelpemidler i dagens samfunn, ellers blir en parkert. Men vi har også hatt det slik i 20 år og har vært en gradvis implementering så det er ikke noe helt nytt som kom i går. En kan ikke være helt hjelpesløs i samfunnet, det gjelder digitalt så vel som andre manuele løsninger. Og det blir for enkelt å skylde på den fæle teknologien og digitaliseringen om en er fullstendig hjelpesløs. Som svaret over også nevner er kredittkort og folk sin dumskap som ofte gjør at de havner på luksusfellen ikke at bankene er "selvbetjent". En må faktisk bruke hjernen til det den var tenkt til og det måtte en for 50 år siden også, det har ikke forandret seg selv om bankfilialer benytter andre plattformer enn fysisk oppmøte. Digitalisering har gjort mye enklere, fra det å kunne betale en regning på farten eller kl 03 om natten om så uten at en må bruke hele lunsjpausen på det til vipps etc. Aldri før har det vært så mye opp til kunden som det er nå. Kunden har hele verden fra Bank til billetter til mail osv i lommen sin hver dag. Takk og lov for at 70 tallets treighet tilhører fortiden. Ikke alle 80-åringer klarer eller har god nok konsentrasjon til å sette seg inn i noe som blir påtvunget dem for at banksjefene skal ha lønnsfest; den eneste grunnen til at de tradisjonelle bankfilialene på gatenivå har forsvunnet, er at man vil tjene mer - og mens sliterne bak skranken med 30 års ansiennitet har blitt overflødige og presses til uføretrygd som skattebetalerne må betale, tjente DNB-sjefen 15,8 millioner i fjor: https://e24.no/naeringsliv/i/VPKOml/dnb-sjef-kjerstin-braathen-tjente-158-millioner-i-fjor Som følge av presset til å bruke nye løsninger som man ikke behersker, har en lang rekke eldre blitt svindlet for til dels store beløp; når noen som utgir seg for å være politiet ringer og ber om hjelp for å stoppe svindel, vil 83-årige Henrik, som hele sitt liv har hatt tillit til politiet, hjelpe dem. 200.000 nordmenn bruker fortsatt bankgiro; ikke er like geniale som digitaliseringsfantomene på KG. Anonymkode: 0ff96...8fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg jobber I bank og må bare understreke: det går absolutt ikke på viljen til å hjelpe privatpersoner med økonomien. Problemet ligger i ukritisk opptak av kredittkortlån, forbrukslån og billån samtidig som de bortprioroterer sparing og får flere barn. Gjerne samtidig med at de velger å jobbe redusert "pga barna". Hvis ikke løsningen er å enten ordne så de får betale mindre eller å gi dem mere penger så er ikke viljen der til å gjøre endringer selv. Jeg har jobbet innen finans i 10 år og kan sikkert telle på en hånd hvor mange som er villige til å selge bil eller bolig for å lette på økonomien før de står med dritt opp til øra. De tar kontakt, får hjelp til budsjett, råd til hvor midler kan frigjøres, og klager på at de ikke får hjelp samtidig som de fortsetter å shoppe på Klarna. Og de som har så dårlig økonomi at de faktisk må selge kan vi ikke trylle for. Anonymkode: 68451...cb3 Bankene får kritikk av finanstilsynet om at de er dårlige rådgivere overfor kunder. Du jobber i bank og opplever at det mangler ikkje på vilje å hjelpe kunder med økonomien, og kanskje er kritikken uberettighet, og her ligg det andre årsaker til grunn. Tidligere hadde bankene lang-open 1-2 dager i uken så kunder unngjekk m.a. å ta seg fri fra jobben for å utføre tjenester hos banken. Skal ein ein idag i møte med banken så må de fleste ta fri fra jobben, og må bestille time, og det kan vera fordelaktig så unngår ein stå i kø ved skranken, men kanskje mange vergrer seg for å ta ffri fra jobben. Er Spørsmålet er om digitalisering og "sjølvbetjening" innenfor en rekke etater (også banken) har bygd noen skott mellom kunder og fagkompetanse som bør endres ? Den tiden da dei fleste jobber fra 07.30-16 er historie innenfor mamge yrker, og har selv jobbet i en industribedrift 07.30-15.30 ,m/ innlagd overtid 2-3 dager i uken, og ofte helgajobbing, og dette er kvardagen for mange yrkesgrupper forlengst. Anonymkode: 4bc92...b34 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mars 2024 #10 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke alle 80-åringer klarer eller har god nok konsentrasjon til å sette seg inn i noe som blir påtvunget dem for at banksjefene skal ha lønnsfest; den eneste grunnen til at de tradisjonelle bankfilialene på gatenivå har forsvunnet, er at man vil tjene mer - og mens sliterne bak skranken med 30 års ansiennitet har blitt overflødige og presses til uføretrygd som skattebetalerne må betale, tjente DNB-sjefen 15,8 millioner i fjor: https://e24.no/naeringsliv/i/VPKOml/dnb-sjef-kjerstin-braathen-tjente-158-millioner-i-fjor Som følge av presset til å bruke nye løsninger som man ikke behersker, har en lang rekke eldre blitt svindlet for til dels store beløp; når noen som utgir seg for å være politiet ringer og ber om hjelp for å stoppe svindel, vil 83-årige Henrik, som hele sitt liv har hatt tillit til politiet, hjelpe dem. 200.000 nordmenn bruker fortsatt bankgiro; ikke er like geniale som digitaliseringsfantomene på KG. Anonymkode: 0ff96...8fd Da var de 60 når Bank id ble lansert. Den ble lansert i 2004. De har hatt mer enn nok tid på å få kontroll på å klare dette selv. Vondt i viljen telles ikke og er en patetisk ynnskyldning når det gjelder det aller meste her i verden og det gjelder enten en er 30 eller 60 eller 80. Gamle utdaterte løsninger som funket for 50 år siden funker ikke mer og det nytter ikke å klenge seg fast til telefaks lengre når samfunnsutvikling gjør at du blir parkert. Vi har alle et ansvar for å følge med i utviklingen av samfunnet uansett hva det gjelder. Og igjen dette har ikke skjedd fra en dag til den neste så det er bare tull å si at 80 åringer ikke klarer.... De har vært med på den teknologiske utviklingen de også og har ikke vært 80 for alltid. Ja det er sikkert ikke helt ok viss en har hatt vondt i viljen for å lære seg bank id og slikt før en er 80, men det betyr ikke at samfunnet må eller blr stoppe opp og tviholde på utdaterte og tungvinte måter å gjøre ting på. Samfunnet hsr alltid utviklet seg både for 1000 år siden og i dag og når jeg blir 80 er det sikkert noe nytt men jeg har faktisk et bevisst ansvar for å være med i det samfunnet og ikke sette seg på bakbeina og nekte for at ting nå gjøres mer komplisert enn det må bare fordi "du vil ikke". Det er ingen ynnskyldning. Endret 16. mars 2024 av skreppamedleppa 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Skrevet 16. mars 2024 Å få hjelp/rådgivning fra et levende menneske uten å måtte sitte en halv virkedag i kø er nesten umulig nå til dags. Bedriftene og etatene sparer sikkert masse penger på å redusere antallet som betjener telefoner, men det fører helt klart til dårligere kundebehandling. Ikke alle problemstillinger kan løses via chatbot. Unntaket for min del er DNB, der jeg er SAGA-kunde og dermed slipper telefonkø. Opplever god kundebehandling der. Anonymkode: 935e9...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Skrevet 16. mars 2024 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Da var de 60 når Bank id ble lansert. Den ble lansert i 2004. De har hatt mer enn nok tid på å få kontroll på å klare dette selv. Vondt i viljen telles ikke og er en patetisk ynnskyldning når det gjelder det aller meste her i verden og det gjelder enten en er 30 eller 60 eller 80. Gamle utdaterte løsninger som funket for 50 år siden funker ikke mer og det nytter ikke å klenge seg fast til telefaks lengre når samfunnsutvikling gjør at du blir parkert. Vi har alle et ansvar for å følge med i utviklingen av samfunnet uansett hva det gjelder. Og igjen dette har ikke skjedd fra en dag til den neste så det er bare tull å si at 80 åringer ikke klarer.... De har vært med på den teknologiske utviklingen de også og har ikke vært 80 for alltid. Ja det er sikkert ikke helt ok viss en har hatt vondt i viljen for å lære seg bank id og slikt før en er 80, men det betyr ikke at samfunnet må eller blr stoppe opp og tviholde på utdaterte og tungvinte måter å gjøre ting på. Samfunnet hsr alltid utviklet seg både for 1000 år siden og i dag og når jeg blir 80 er det sikkert noe nytt men jeg har faktisk et bevisst ansvar for å være med i det samfunnet og ikke sette seg på bakbeina og nekte for at ting nå gjøres mer komplisert enn det må bare fordi "du vil ikke". Det er ingen ynnskyldning. Men man mister gjerne litt syn, hørsel, mental kapasitet osv når man blir eldre. Det burde da være mulig å få rådgiving og hjelp. Samme vil gjelde for de som ikke kan språket, de som mangler noe andre tar for gitt (armer, syn er lamme eller annet) Digitale standardløsninger er gull for de fleste, men det må være mulig å få tilpasset hjelp for de som trenger det. Anonymkode: 80dc6...185 2
skreppamedleppa Skrevet 16. mars 2024 #13 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men man mister gjerne litt syn, hørsel, mental kapasitet osv når man blir eldre. Det burde da være mulig å få rådgiving og hjelp. Samme vil gjelde for de som ikke kan språket, de som mangler noe andre tar for gitt (armer, syn er lamme eller annet) Digitale standardløsninger er gull for de fleste, men det må være mulig å få tilpasset hjelp for de som trenger det. Anonymkode: 80dc6...185 Det er fint mulig å få hjelp. Du trenger to ting: bank id og Internett. Og telefon er de fleste selv 100 åringer vandt til. Viss du ikke klarer deg i samfunnet og ikke evner å skjøte deg selv må du få hjemmehjelp. Men det gjelder om du ikke spiser eller andre ting også som vi vet eldre kan slite med. Vi kan ikke skreddersy et samfunn som bare er tilpasset 5 åringer og vi kan heller ikke skreddersy et samfunn med tungvinte eldgamle løsninger der vi har funnet hjelpemidler og digitalisering som gjør hverdagen enklere for massen. Igjen: jeg ringte til min bank i åpningstiden og selv om jeg har en liten lokal bank så har de telefontid, jeg kommuniserte via både E post og sms. I tillegg til bank id. Helt enkle kommunikasjonsplattformer alle må kunne klare å manøvrere i 2024. Dette var for en måned siden og innen noen få dager var alt jeg lurte på og ønsket ordnet og det er ikke noe mer hokus pokes for meg enn for andre. Men det krever faktisk litt ansvar for eget liv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #14 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke alle 80-åringer klarer eller har god nok konsentrasjon til å sette seg inn i noe som blir påtvunget dem for at banksjefene skal ha lønnsfest; den eneste grunnen til at de tradisjonelle bankfilialene på gatenivå har forsvunnet, er at man vil tjene mer - og mens sliterne bak skranken med 30 års ansiennitet har blitt overflødige og presses til uføretrygd som skattebetalerne må betale, tjente DNB-sjefen 15,8 millioner i fjor: https://e24.no/naeringsliv/i/VPKOml/dnb-sjef-kjerstin-braathen-tjente-158-millioner-i-fjor Som følge av presset til å bruke nye løsninger som man ikke behersker, har en lang rekke eldre blitt svindlet for til dels store beløp; når noen som utgir seg for å være politiet ringer og ber om hjelp for å stoppe svindel, vil 83-årige Henrik, som hele sitt liv har hatt tillit til politiet, hjelpe dem. 200.000 nordmenn bruker fortsatt bankgiro; ikke er like geniale som digitaliseringsfantomene på KG. Anonymkode: 0ff96...8fd Antall innkassokrav blandt de yngre har økt kraftig ,og grunn til å tru det ikkje er bare de eldre som har utfordringer,og konsentrasjonvansker med å orientere seg i det økonomiske landskapet. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/okning-i-inkassosaker-blant-unge-_-live-_16_-vil-bruke-pengene-mer-fornuftig-1.16644831 Den nye helseplattformen til 3 milliarder er iferd med å krotes som følge manglende tid til kompetansehevning. Eit vitnesbyrd om at teori og praksis er i utakt. Mange blir idag svindlet på grunn av manglende digitalkompetanse,og stadig flere føler idag på utenforskapet i forhold til NAV -tjenester, banktjenester / digitalkompetanse gr. svekket syn, dårleg hørsel, digitalangst. Mange føler på presset å blir påtvunget nye digitale betalingsløsninger og hvor er infoen fra bankene. ? Omfanget av nettsvindel er økende, og her må den enkelte selv vise ansvar, men hvorfor glimrer bankene med sitt fravær å vise ansvar. Om noen år det flere eldre en barn og yngre i Norge,og det er noe som i økende grad vil prege samfunnet. Anonymkode: 4bc92...b34 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #15 Skrevet 16. mars 2024 skreppamedleppa skrev (46 minutter siden): Da var de 60 når Bank id ble lansert. Den ble lansert i 2004. De har hatt mer enn nok tid på å få kontroll på å klare dette selv. Vondt i viljen telles ikke og er en patetisk ynnskyldning når det gjelder det aller meste her i verden og det gjelder enten en er 30 eller 60 eller 80. Gamle utdaterte løsninger som funket for 50 år siden funker ikke mer og det nytter ikke å klenge seg fast til telefaks lengre når samfunnsutvikling gjør at du blir parkert. Vi har alle et ansvar for å følge med i utviklingen av samfunnet uansett hva det gjelder. Og igjen dette har ikke skjedd fra en dag til den neste så det er bare tull å si at 80 åringer ikke klarer.... De har vært med på den teknologiske utviklingen de også og har ikke vært 80 for alltid. Ja det er sikkert ikke helt ok viss en har hatt vondt i viljen for å lære seg bank id og slikt før en er 80, men det betyr ikke at samfunnet må eller blr stoppe opp og tviholde på utdaterte og tungvinte måter å gjøre ting på. Samfunnet hsr alltid utviklet seg både for 1000 år siden og i dag og når jeg blir 80 er det sikkert noe nytt men jeg har faktisk et bevisst ansvar for å være med i det samfunnet og ikke sette seg på bakbeina og nekte for at ting nå gjøres mer komplisert enn det må bare fordi "du vil ikke". Det er ingen ynnskyldning. OK - for å spørre deg om noe; hvor flink er du til å prate swahili, og mestre språket godt nok til at du ikke gjør feil ...? Disse digitale omveltningene som blir tredd nedover hodet på alle slik man har for vane å gjøre i diktaturstater, er like enkelt for menneskene jeg snakker om som å lære å snakke flytende swahili for andre. Da jeg gikk på skolen, fikk vi lære at Norge er et fritt land - gjelder ikke dette lenger, slik at alle skal tvinges, enten de er i stand til det, eller ikke - som man gjør i Nord-Korea, Iran eller Russland ...? Jammen er det flotte forbilder samfunnet har fått i takt med den digitale utviklingen. Anonymkode: 0ff96...8fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #16 Skrevet 16. mars 2024 Mange lag og organisasjoner nytter idag ulike betalingtjenester, men stadig flere bruker "VIPPS " i sine markedsføringer. Tidligere fekk ei gjerne eit kontonr. ein kunne betale inn sitt medlemskap, men stadig flere har unnlatt dette til fordel for VIPPSog har ein ikkje VIPPS installert så opphører medlemskapet. Det underlege er VIPPS har sine kostnader for lag -otganisasjoner medan kontoinnbetaling er langt rimligere. Den som tjener på VIPPS-bruk er bankene, og mindre grad kundene. Opplever idag at ein snart må "laste ned ein APP " til det aller meste, og har ein ikkje smarttelefon så holder ein seg hjemme. Erna Solberg og Co ønsker økt digitalisering av hjemmetjeneste, men økt digitalisering vil utvilsamt føre til økt omfang av ensomhet blandt de eldre, og forslaget er "heilt på tryne" https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/GMlyz6/solberg-vil-innfoere-digital-hjemmehjelp-til-eldre Anonymkode: 4bc92...b34 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #17 Skrevet 16. mars 2024 skreppamedleppa skrev (11 minutter siden): Det er fint mulig å få hjelp. Du trenger to ting: bank id og Internett. Og telefon er de fleste selv 100 åringer vandt til. Viss du ikke klarer deg i samfunnet og ikke evner å skjøte deg selv må du få hjemmehjelp. Men det gjelder om du ikke spiser eller andre ting også som vi vet eldre kan slite med. Vi kan ikke skreddersy et samfunn som bare er tilpasset 5 åringer og vi kan heller ikke skreddersy et samfunn med tungvinte eldgamle løsninger der vi har funnet hjelpemidler og digitalisering som gjør hverdagen enklere for massen. Igjen: jeg ringte til min bank i åpningstiden og selv om jeg har en liten lokal bank så har de telefontid, jeg kommuniserte via både E post og sms. I tillegg til bank id. Helt enkle kommunikasjonsplattformer alle må kunne klare å manøvrere i 2024. Dette var for en måned siden og innen noen få dager var alt jeg lurte på og ønsket ordnet og det er ikke noe mer hokus pokes for meg enn for andre. Men det krever faktisk litt ansvar for eget liv. Jeg synes det er en litt for enkel måte å se verden på. Jeg har selv en av mine foreldre i live, h*n er nærmere 90 enn 80. Selv med bankID og evne til å navigere i nettbanken, så er vedkommende lojal til forsikring og bank. Det å bytte bank var et stort steg h*n ikke ville gjort på egenhånd. Utvidelse av hytte ga et behov for å ta opp et lån, og opprinnelig bank ga et veldig dårlig tilbud der de skulle ha full kontroll på alle fakturaer og høy rente. Bankbytte gjorde at det ble mange tusen kroner billigere i året. Med litt teknisk hjelp så finner h*n nå ut av ny nettbank. Alle har ikke slekt/venner de kan stole på. Selv om flere brukte pc på slutten av arbeidskarrieren, så var det systemer de lærte. Forståelsen i forhold til nettbruk er ikke så stor, og jeg synes det er forståelig. Hvilken hjelp man får hos nav er også veldig varierende. Jeg har hatt gode opplevelser, men jeg kjenner de som ikke får svar - og enda verre er det med de som får feil informasjon på det de lurer på. Da kan man plutselig bli stående i veldig vanskelige situasjoner. Anonymkode: e6df8...36c 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #18 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): OK - for å spørre deg om noe; hvor flink er du til å prate swahili, og mestre språket godt nok til at du ikke gjør feil ...? Disse digitale omveltningene som blir tredd nedover hodet på alle slik man har for vane å gjøre i diktaturstater, er like enkelt for menneskene jeg snakker om som å lære å snakke flytende swahili for andre. Da jeg gikk på skolen, fikk vi lære at Norge er et fritt land - gjelder ikke dette lenger, slik at alle skal tvinges, enten de er i stand til det, eller ikke - som man gjør i Nord-Korea, Iran eller Russland ...? Jammen er det flotte forbilder samfunnet har fått i takt med den digitale utviklingen. Anonymkode: 0ff96...8fd De som mener at 80-åringer bør følge med i utviklingen, kan lære seg flytende swahili eller kinesisk før de snakker om hvor enkelt dette er, så kan man ta diskusjonen derfra. Det blir litt meningsløst å diskutere utviklig med folk som ikke engang kan swahili eller kinesisk; sistnevnte er et språk langt flere bruker enn norsk, Kina er en stormakt, og i 2024 burde alle kunne snakke kinesisk, særlig digitaliseringsfantomene som hevder at man burde følge med i tiden. Så vær så god; her er denne kommentaren på et forståelig språk: 那些認為80歲應該跟上發展的人可以先學一口流利的斯瓦希里語或中文,然後再談論這是多麼容易,然後就可以從那裡開始討論。 和不懂斯瓦希里語、中文的人討論發展就變得毫無意義了; 後者是一種使用人數遠多於挪威語的語言,中國是一個大國,到2024年每個人都應該會說中文,尤其是那些聲稱要與時俱進的數位化幽靈。 Anonymkode: 0ff96...8fd 1 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mars 2024 #19 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): OK - for å spørre deg om noe; hvor flink er du til å prate swahili, og mestre språket godt nok til at du ikke gjør feil ...? Disse digitale omveltningene som blir tredd nedover hodet på alle slik man har for vane å gjøre i diktaturstater, er like enkelt for menneskene jeg snakker om som å lære å snakke flytende swahili for andre. Da jeg gikk på skolen, fikk vi lære at Norge er et fritt land - gjelder ikke dette lenger, slik at alle skal tvinges, enten de er i stand til det, eller ikke - som man gjør i Nord-Korea, Iran eller Russland ...? Jammen er det flotte forbilder samfunnet har fått i takt med den digitale utviklingen. Anonymkode: 0ff96...8fd For 50 år siden gjekk en på skole og mange trodde en ikke måtte lære seg engelsk. "Engelsk, hahahaha, hva skal jeg med engelsk, jeg som bir i Norge?" Det gav en del "Jagland engelsk", men likevel har vi blitt en internasjonal klode mer ig mer og det å ikke kunne dnskke engelsk i dag, vel da sliter du faktisk en del selv om du bor aldri så mye i lille Norge. Sånn er det med digitale hjelpemidler også. Det er absolutt ingen verdens ting som er blitt helt forandret fra den ene til den andre dagen, dette er forandringer som har gått over år og en har faktisk hatt god til til å omstille seg verden slik den fungerer i dag. Ja enkelte ting bør bli tredd ned over oss, mennesker har alltid vært livredde for forandring, se bare på hver gang det kommer en oppdatering på kvinneguiden. Folk er i harnisk de første to-tre ukene, lager klagetråder og protestmarsjer og mener at dette var slutten på kg. Men det er jo aldri det! Etter en måned og to har alle tilpasset seg, kanskje tre har slettet seg mens flere har strømmet til.. Vi er alltid pisse redd for forandring, men uten forandring hadde vi fremdeles satt rundt bålet og sagt ugg ugg til hverandre. Språket er i forandring hver dag, lettvinte løsninger på tungvinte måter å gjøre noe på skjer hver dag. Forandring må til i et hvert levedyktig samfunn! Sånn er det bare. Du må gjerne måtte mene aldri så mye at digital forandring er en forbannelse men den er her, den går ikke vekk og å lukke øynene mot det fremfor å omstille seg gjør deg rett og slett dum. Og det er bare deg selv det går ut over. Jeg skjønner at du mener det, og du skal få sitte på den gamle tua di og virke ufattelig dum for det er utelukkende deg selv det går ut over. Igjen for massen er hverdagen blitt så utrolig mye enklere og bedre og da kan en ikke ta hensyn til de få som nekter å omstille seg bsre på trass. Endret 16. mars 2024 av skreppamedleppa 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #20 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bankene får kritikk av finanstilsynet om at de er dårlige rådgivere overfor kunder. Du jobber i bank og opplever at det mangler ikkje på vilje å hjelpe kunder med økonomien, og kanskje er kritikken uberettighet, og her ligg det andre årsaker til grunn. Tidligere hadde bankene lang-open 1-2 dager i uken så kunder unngjekk m.a. å ta seg fri fra jobben for å utføre tjenester hos banken. Skal ein ein idag i møte med banken så må de fleste ta fri fra jobben, og må bestille time, og det kan vera fordelaktig så unngår ein stå i kø ved skranken, men kanskje mange vergrer seg for å ta ffri fra jobben. Er Spørsmålet er om digitalisering og "sjølvbetjening" innenfor en rekke etater (også banken) har bygd noen skott mellom kunder og fagkompetanse som bør endres ? Den tiden da dei fleste jobber fra 07.30-16 er historie innenfor mamge yrker, og har selv jobbet i en industribedrift 07.30-15.30 ,m/ innlagd overtid 2-3 dager i uken, og ofte helgajobbing, og dette er kvardagen for mange yrkesgrupper forlengst. Anonymkode: 4bc92...b34 Mulig, men der hvor jeg jobber så har vi uansett flest videomøter. Ja, man må ta tid bort fra jobb men trenger ikke reise noen plass. Også kan det jo godt hende at hjelpen oppleves for dårlig i bankbransjen generelt, men da er det mer nyttig å vite hva som oppleves for dårlig. Er det viljen til refinansiering, utsettelser eller avdragsfrihet så er det ikke noe vi har myndighet til å bare gjennomføre for å være grei. Og at Finanstilsynet gir kritikk sådan er jo ironisk fordi det er de som setter reglene for hva vi har lov til å ikke. Det er jo nærliggende å tro at de som trenger hjelp er de som har vært ukritiske og løssluppen på livsinflasjonen og som faktisk ikke kan hjelpes. Vi kan ikke trylle. Alt vi kan gjøre er å hjelpe med et budsjett og se hvor postene kan kuttes. Eventuelt nevne at man må gjøre tiltak for å øke inntekten. Så er jo spørsmålet hvor kritikken egentlig slår ut; er det de som har kjørt seg selv i grøfta og forventer at banken skal fikse det som klager høyest eller er det faktisk problemer med rådgivningen som gies. Anonymkode: 68451...cb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå