Gå til innhold

Barnebursdag, gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I barnehagen er det tre stk som skal feire bursdag sammen. Hvordan skal man gjøre det med gaver? Tips?  Barna blir 5 år?  Barna skal feire det i barnehagen . Og aner ikke hva jeg skal gi, er det i hele tatt normalt i gi noen gave? Blir jo veldig dyrt i lengden hvis vi skal gi gave til alle barna hele tiden. Trenger tips på hva jeg kan gi?

Anonymkode: 9660b...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi gir gaver for 50-100 per barn i vår barnehage. De feirer kun med sitt årskull, så blir ikke altfor mye i løpet av et år.

Gaver som er gitt; plastelina, hobbyhefter, hoppetau, leppepomade i morsom fasong, lego, fine tusjer, greier fra panduro, kortspill, ørevarmer, perler (til brett eller smykker), sokker med fint mønster etc. 

Anonymkode: 99d94...9c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig å gi gave ja, og ja det blir mange bursdager fremover. Det må man nesten regne med når man har barn. 50-100 kr er vanlig her. Min eldste går i fjerde klasse og det er avtalt at man da gir 50 kr eller en liten ting i tilsvarende pris. Så og si alle gir 50 kr i en konvolutt. Jenta som går i barnehagen gir gaver, pleier å kjøpe noe for rett under 100 lappen da det virker som de fleste gjør det. Så får vi se når hun også begynner på skolen hva det blir da. 

Anonymkode: 52227...7e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I barnehagen er det tre stk som skal feire bursdag sammen. Hvordan skal man gjøre det med gaver? Tips?  Barna blir 5 år?  Barna skal feire det i barnehagen . Og aner ikke hva jeg skal gi, er det i hele tatt normalt i gi noen gave? Blir jo veldig dyrt i lengden hvis vi skal gi gave til alle barna hele tiden. Trenger tips på hva jeg kan gi?

Anonymkode: 9660b...fed

Selvsagt gir man gaver 

50-100 kr

Anonymkode: 78855...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt gir man gaver 

50-100 kr

Ikke selvsagt. Her har noen foreldre bestemt at det ikke skal være gaver i bursdager. Ikke ferdig med den diskusjonen jeg nei..

Anonymkode: a41e3...e5d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke selvsagt. Her har noen foreldre bestemt at det ikke skal være gaver i bursdager. Ikke ferdig med den diskusjonen jeg nei..

Hater de foreldrene som skal trykke sine kjipe holdninger og ideer over på alle andre. 
Men jeg turte være den mora på foreldremøtet som heier på den sosiale treningen i å gi en gave. Og fikk heldigvis backup fra de fleste. 
Så her får alle bestemme selv på invitasjonen. Ingen har enn så lenge sagt nei til gaver…

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da ville dey stått i hi om det var sånn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da barnet mitt gikk i barnehave og barneskole for nesten 30 år siden ble det også gitt gave til ca 50 kroner eller en 50 lapp. Det var mye mer penger da enn nå og litt morsomt å se at beløpet har stått på stedet hvil så lenge.

Jeg syns forøvrig man skal gi gave, det er viktig for barn å lære gavmildhet.

Anonymkode: d0a83...ec6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hater de foreldrene som skal trykke sine kjipe holdninger og ideer over på alle andre. 
Men jeg turte være den mora på foreldremøtet som heier på den sosiale treningen i å gi en gave. Og fikk heldigvis backup fra de fleste. 
Så her får alle bestemme selv på invitasjonen. Ingen har enn så lenge sagt nei til gaver…

Hvordan la du frem det, hvilke argumenter? Jeg skal også ta en diskusjon…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fylte nettopp 4 år. De var 2 som feiret sammen. Alle foreldrene ble enige om at man selv kjøper 1 gave til sitt barn. Denne gaven er fra alle barna. Da får bursdagsbarnet en fin presang som den ønsker seg og man slipper masse krims krams. Det fungerte fint synes jeg.  

Barna lagde heller tegninger til hverandre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at alle foreldrene på avdelingen bør ta en prat, så vet du hvilkene sum dere skal legge dere på. Det varierer. Vi hadde 50 kr her for et par år siden. 

Anonymkode: 6e3b7...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrene ordner gave til bursdagsbarna og gjestene har med tegning eller kort. 

Anonymkode: e2c1a...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Brukte konkret eksempel fra nylig bursdag vi var i, der vi virkelig så gleden barna hadde av å sitte i ring, se på gaven som ble åpnet. Alle ga god respons på alt sammen og bursdagsbarnet takket pent etter hver gave. Var så fint å se for oss foreldre. 
For meg er dette god sosial trening for både giver og mottaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Brukte konkret eksempel fra nylig bursdag vi var i, der vi virkelig så gleden barna hadde av å sitte i ring, se på gaven som ble åpnet. Alle ga god respons på alt sammen og bursdagsbarnet takket pent etter hver gave. Var så fint å se for oss foreldre. 
For meg er dette god sosial trening for både giver og mottaker. 

Vi må da kunne lære barna dette uten å forsøple verden med enorme mengder plastikkræl og emballasje? Synes det er hårreisende med foreldre som insisterer på at det skal kjøpes inn 15 plastleker til 50 kr. Har dere sett bilder av strender og fisk fulle av plast? Tenk om hele verden gjorde som oss her i vesten? Vi har gavefritt på trinnet og barna storkoser seg i bursdager likevel. 

Anonymkode: 2614c...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg står klar til å argumentere mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi må da kunne lære barna dette uten å forsøple verden med enorme mengder plastikkræl og emballasje? Synes det er hårreisende med foreldre som insisterer på at det skal kjøpes inn 15 plastleker til 50 kr. Har dere sett bilder av strender og fisk fulle av plast? Tenk om hele verden gjorde som oss her i vesten? Vi har gavefritt på trinnet og barna storkoser seg i bursdager likevel. 

Som skrevet i tidligere innlegg så er foreldre såpass kreative at de handler forbruksvarer og andre nyttige ting. Aldri opplevd noe unødvendig plastikk i en slik situasjon. Så kanskje dere heller kan ta praten om kvaliteten på gavene som gis, om dere stort dett kjøper plast 😊

Man bruker sjelden «trinn» om barnehage. Så kanskje du har skolebarn og ikke barnehage, som diskuteres i dennee tråden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som skrevet i tidligere innlegg så er foreldre såpass kreative at de handler forbruksvarer og andre nyttige ting. Aldri opplevd noe unødvendig plastikk i en slik situasjon. Så kanskje dere heller kan ta praten om kvaliteten på gavene som gis, om dere stort dett kjøper plast 😊

Man bruker sjelden «trinn» om barnehage. Så kanskje du har skolebarn og ikke barnehage, som diskuteres i dennee tråden? 

Jeg har opplevd mengder unødvendig plastikk. Hva med all emballasjen? Jeg har både skolebarn og barnehagebarn. Har selv hatt bursdager med gaver og sett mengden ræl som kommer som nå forlengst er kastet og sikkert flyter rundt som mikroplast et sted. Da vi begynte med gavefritt på trinnet gikk det opp et lys her for å si det sånn. Aldri har jeg sett ungene savne gaver. Nå skal vi feire 5-årsdag og i invitasjonen vil det stå gavefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd mengder unødvendig plastikk. Hva med all emballasjen? Jeg har både skolebarn og barnehagebarn. Har selv hatt bursdager med gaver og sett mengden ræl som kommer som nå forlengst er kastet og sikkert flyter rundt som mikroplast et sted. Da vi begynte med gavefritt på trinnet gikk det opp et lys her for å si det sånn. Aldri har jeg sett ungene savne gaver. Nå skal vi feire 5-årsdag og i invitasjonen vil det stå gavefritt.

Ræl i følge deg, mest sannsynlig ikkr i følge  barna;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ræl i følge deg, mest sannsynlig ikkr i følge  barna;)

Vi voksne er forbilder. Hvorfor gi barna noe de uansett ikke vil savne? Synes du det er greit med alt søppelet? Har du sett bilder av strender fulle av plast? Merk at mine barn får gaver av oss foreldre og av familie. Så jeg er heller ikke perfekt akkurat. Det er mengden gaver fra barnebursdager som er helt unødvendig når de består av crap leker til 50-100 kr pr stk. Men det viktigste er at barnet ditt koser seg, drit i miljøet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi voksne er forbilder. Hvorfor gi barna noe de uansett ikke vil savne? Synes du det er greit med alt søppelet? Har du sett bilder av strender fulle av plast? Merk at mine barn får gaver av oss foreldre og av familie. Så jeg er heller ikke perfekt akkurat. Det er mengden gaver fra barnebursdager som er helt unødvendig når de består av crap leker til 50-100 kr pr stk. Men det viktigste er at barnet ditt koser seg, drit i miljøet? 

Igjen, snakk med foreldrene om å kjøpe mer fornuftige gaver. Her gis det plastelina, tegnebøker, hårspenner, lego, leppepomaden etc, sånn som man uansett bruker (i normale familier, hvertfall). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...