Gå til innhold

Innafor med legevakt pga UVI?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg får ikke tissa mer enn noen få dråper, svir, konstant tissetrengt og har vondt i nedre del av magen. Symptomene kom i natt så har derfor ikke hatt mulighet til å kontakte legekontoret.

Er dette innafor å plage legevakt med eller må det vente til mandag?

Anonymkode: 532d4...31b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor. Når du ikke får urinen ut må du til lege og få behandling. 

• Liker 13
Skrevet

Ja, innafor.  Jeg har ofte vært på legevakta med UVI. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja . Ring. Du kan ikke gå sånn til mandag. Lykke til. 

Anonymkode: 1012f...07e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt mange ganger for uvi. 

• Liker 3
Skrevet

Det er helt innfor. Gjort det selv når jeg har fått det akutt i helg med samme symptomer som deg. Bedre å starte med medisiner så fort som mulig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det nye er at du kan gå på nett og få e-resept uten å gå til lege. Det gjorde jeg, veldig smart. Man vet jo hva det er…

Hvis du får til det, kan du se det litt an. Drikk mye, følg råd for tilstanden. Jeg har opplevd at det går over. Men om det ikke bedrer seg, er det nødvendig med antibiotika for å unngå nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: 6face...21d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært 2 ganger på LV med UVI. Man må jo få antibiotika. Den ene gangen måtte jeg overtale legen til å ikke legges inn fordi jeg hadde så mye blod i urinen.

Anonymkode: 59a1a...018

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende e-konsultasjon til fastlegen, ha time på Kry, Dr. Dropin, videotime på Volvat...

Kriteriene for legevakt har ingenting med diagnose å gjøre, men hvorvidt det er akutt eller livstruende.

UVI kan bli nyrebekkenbetennelse, så er det i ferd med det kan det være akutt, men det skal jo litt til. 
Og hvis ikke er det ikke akutt eller livstruende. 

Har du høy feber, nedsatt allmenntilstand etc gjør det det mer rimelig, men ville virkelig anbefalt å prøve de øverste forslagene først, særlig hvis ikke du er veldig dårlig (er du i ferd med å få nyrebekkenbetennelse/har fått det er du skikkelig dårlig, og de fleste med noenlunde normal helse får ikke nyrebekkenbetennelse på noen timer liksom. For at det skal bli farlig må det jo igjen rekke å bli ille for at det f. eks. skal være fare for sepsis, som er mer passende for legevakt). 

Anonymkode: f0fe4...364

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring og forklar. En gang ventet jeg et par dager fordi jeg hadde legetime likevel da. Det endte med nyrebekkenbetennelse. Etter det nøler jeg aldri ved uvi eller mistanke om det. 

Anonymkode: eafe6...d62

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettlegevakt.no

Helt supert. Har man hatt uvi noen ganger før, så vet man jo utmerket godt hva det er. Så da er det like greit å bruke en nettjeneste, så får du resept fort og. Kan fort bli mange ubehagelige timer på en vanlig legevakt 

Anonymkode: a8961...43f

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært flere ganger på legevakt pga uvi. Har hatt så vondt og blod i urinen. For meg utvikler det seg alltud fort og går til nyrene. Hvis det ikke er god nok grunn så er det ikke mye som er det. Alle som går på legevakta er ikke døende.

Men hvis det fungerer med det nettlegrvakt hadde jeg brukt det for å slippe timevis med kø (hvis det er Oslo).

Anonymkode: 77272...590

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker selvfølgelig nettlegevakten til sånne ting. 

Så slipper jeg alt det ekstra stresset ved å skaffe urin-prøve, og risikere å sitte i flere timer ved lege-kontoret før jeg endelig kommer inn til legen for å få skrevet ut resept. Godt mulig at dette går litt raskere med legevakten altså. Men det aller beste burde jo være å slippe hele det kontoret. Med resept over Internett, kan man heller reise direkte til et apotek for å ta ut resepten.           

Anonymkode: 5ae04...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samma hva de sier. Spar de 4 siste på kuren til nødhjelp en gang du er på hyttetur i huttaheiti. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker nettlege for det, og får resept direkte. Koster  kanskje noe mer, men kjapt og effektivt på normale plager som dette. 

Anonymkode: 3466c...a01

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det innafor. Du kan ikke vente til mandag, venter du kan det bli verre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, du kan ikke vente til mandag med de symptomene du har nå!

Ring legevakten NÅ!

(ignorer alle som sier du skal vente eller lignende!)

Anonymkode: 96f2f...52a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uvi er en infeksjon som trenger behandling. Få behandling!

Anonymkode: a1321...fc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ringt doktor online. Da får du time på nett innen 15 min. Så får du en resept fra de. Hadde ikke brydd legevakt med dette når det finnes et enkelt alternativ.

Anonymkode: d9396...1e9

• Liker 3
Skrevet

Har gått med dette flere ganger enn jeg kan telle uten å bli behandlet med antibiotika. Har tatt smertestillende, drukket en del vann (2 L) og sovet så mye jeg har kunnet. Har gått over etter ett par dager som regel. Når det så ikke går over etter 5 ish dager der det er en positiv u-stix så leverer jeg en urinprøve for dyrkning til fastlegen. 

Ville derimot dratt til legevakten ved høy feber og når det kommer ut veldig lite urin 3 timer etter å ha drukket mye og smertene fra dette med full urinblære er ganske ille å leve med. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...