Gå til innhold

Er jeg utbrent eller er dette noe annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at dere ikke kan vite men kanskje noen kjenner seg igjen. Har slitt med angst i mange år og går på Quatiapin 25mg og hatt det ganske så greit. Var alltid glad og full av liv. Plutselig endret alt seg. Begynte å slite med søvnen, og når jeg begynte med det så ble matlysten borte også. Slitt med søvnen i over to uker nå. Sliter med innsovningen, er trøtt men kroppen er urolig. Jeg sliter å fungere om dagen, går med en slags uro inni meg og alt er et ork. Vondt i ryggen også. Svetter om natta også, men sikkert for at kroppen er så urolig og ikke klare å slappe av.

Har vært hos fastlegen og hun sier at angsten har tatt overhånd, nå sier kroppen stopp. Tatt blodprøver som er normale. Tok også stoffskifte som lå på 0,75, men ba legen om å ta flere tester fordi alle i min familie sliter med stoffskifte. Tanten min fortalte meg at hun også sliter med søvnen og svetter mye om natta og at det er noe med stoffskiftet etter at hun gjorde grundigere sjekk, selv om blodprøven viste normale verdier.

Legen sa at jeg skal trappe opp på Quatiapin til 50, det har jeg gjort i to netter nå. Og jeg som ville komme meg av den, før dette skjedde. Jeg er så redd for AD og at jeg går på høyere dose nå. Men må høre på legen og stole på at hun vet hva hun gjør.

Har du opplevd noe lignende? Hva gjorde du? Jeg har så lyst å bli mitt gamle jeg, jeg savner den glade og full av liv meg. Jeg liker ikke den jeg er nå. :( 

Takk for at du leste og har du råd, skriv og vit at jeg setter pris på det.

Anonymkode: d6882...76a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utbrent er nåtidens motediagnose så "alle" med tendenser til å "føle seg på" sykdommer og lidelser kaster seg på motebølgen. 

Hva mener du at du skal være utbrent av?

Det ville vært veldig rart om du er utbrent av en ordinær jobb for å si det forsiktig. 

Anonymkode: 002a2...b1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utbrent er nåtidens motediagnose så "alle" med tendenser til å "føle seg på" sykdommer og lidelser kaster seg på motebølgen. 

Det ville vært veldig rart om du er utbrent av en ordinær jobb for å si det forsiktig. 

Det er en myte at det er jobben alene som gjør en utbrent. Har man gått med høyt stressnivå over lang tid, uansett årsak så vil kroppen shutte ned på en el annen måte. Kronisk høyt adrenalin over lang tid er ganske toxic for kroppen. 

Anonymkode: 9a229...6c0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Av angsten...?

Anonymkode: cc2b5...2c9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en myte at det er jobben alene som gjør en utbrent. Har man gått med høyt stressnivå over lang tid, uansett årsak så vil kroppen shutte ned på en el annen måte. Kronisk høyt adrenalin over lang tid er ganske toxic for kroppen. 

Anonymkode: 9a229...6c0

Jeg har lagt merke til at når jeg legger meg til å sove så er jeg som regel rolig og avslappet (tror jeg da) og etter litt hvis jeg snur meg på siden så kjenner jeg «dunk dunk dunk» lyd i øret. Det vil vel si at kroppen ikke er avslappet som jeg trodde.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble utbrent da jeg var 16 år gammel, fordi jeg hadde gått med konstant angst og høyt stressnivå, siden jeg var 5 år gammel, pga vold og rus hjemme. Er ikke bare jobb som kan føre til utbrenthet. 

Anonymkode: 46f62...d3f

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du har fått en forverring av angsten din. Ville ikke tenkt utbrent, men bare forverring av den angsten du har fra før. Jeg tror kanskje jeg kjenner deg igjen fra andre tråder? Og vil bare si det jeg sa der igjen, jeg tror dette helt sikkert vil gå seg til etter hvert. Nå prøver dere doseendring, så skal du sikkert til legen igjen på nytt om en stund og sjekke om det har hatt god nok effekt? Hvis ikke så prøver dere noe annet. Antidepressiva er ikke noe mer farlig enn Quetiapine, så det er egentlig ikke noen stor grunn til å frykte det. Hvis det blir sånn, så kan du spørre fastlegen på forhånd om dere kan ta en slags blodprøve for å sjekke hva slags antidepressiva som er best for deg.

Anonymkode: ee0c2...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lagt merke til at når jeg legger meg til å sove så er jeg som regel rolig og avslappet (tror jeg da) og etter litt hvis jeg snur meg på siden så kjenner jeg «dunk dunk dunk» lyd i øret. Det vil vel si at kroppen ikke er avslappet som jeg trodde.

Ts

Høres ut som du får høyt blodtrykk når du legger deg, ettersom du kan høre dunk dunk i øret.. sjekket legen blodtrykket ditt? Trenger ikke nødvendigvis være utbrenthet, men kan også være at angsten din har økt. Får du hjelp innen psykologien, eller tar du kun medisin? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres ut som at du har fått en forverring av angsten din. Ville ikke tenkt utbrent, men bare forverring av den angsten du har fra før. Jeg tror kanskje jeg kjenner deg igjen fra andre tråder? Og vil bare si det jeg sa der igjen, jeg tror dette helt sikkert vil gå seg til etter hvert. Nå prøver dere doseendring, så skal du sikkert til legen igjen på nytt om en stund og sjekke om det har hatt god nok effekt? Hvis ikke så prøver dere noe annet. Antidepressiva er ikke noe mer farlig enn Quetiapine, så det er egentlig ikke noen stor grunn til å frykte det. Hvis det blir sånn, så kan du spørre fastlegen på forhånd om dere kan ta en slags blodprøve for å sjekke hva slags antidepressiva som er best for deg.

Jeg har fått behandling på Dps så jeg skal dit på samtaler, hvor det blir lege med i samtalene. Så fastlegen har ikke noe med tablettene men legen på Dps som sa at jeg skulle øke dosen. 

Takk for ditt innspill.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres ut som du får høyt blodtrykk når du legger deg, ettersom du kan høre dunk dunk i øret.. sjekket legen blodtrykket ditt? Trenger ikke nødvendigvis være utbrenthet, men kan også være at angsten din har økt. Får du hjelp innen psykologien, eller tar du kun medisin? 

For to uker siden var jeg hos legen og tok blodtrykket som var da litt høy men hun sa at det er sikkert fordi jeg satt hos henne og nervøsiteten var til stede. Sa ikke noe mer om det. Så det kan nok være har økt. Jeg har kommet inn på Dps og skal starte samtaler der, men jeg vet ikke hvor mye samtaler vil hjelpe meg slik jeg har det nå :( 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For to uker siden var jeg hos legen og tok blodtrykket som var da litt høy men hun sa at det er sikkert fordi jeg satt hos henne og nervøsiteten var til stede. Sa ikke noe mer om det. Så det kan nok være har økt. Jeg har kommet inn på Dps og skal starte samtaler der, men jeg vet ikke hvor mye samtaler vil hjelpe meg slik jeg har det nå :( 

Ts

Da vil jeg nevne dunkingen neste gang du snakker med legen. Og jeg vet ikke om du har erfaring med samtaleterapi fra før, men min erfaring er at det hjelper utrolig mye. Man får hjelp til å sortere tankene, og teknikker man kan ta i bruk, når man feks kjenner på et angstanfall. Jeg føler meg alltid roligere etter jeg har snakket med psykologen, fordi jeg får mer innsikt i meg selv, mine følelser og reaksjonsmønster. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da vil jeg nevne dunkingen neste gang du snakker med legen. Og jeg vet ikke om du har erfaring med samtaleterapi fra før, men min erfaring er at det hjelper utrolig mye. Man får hjelp til å sortere tankene, og teknikker man kan ta i bruk, når man feks kjenner på et angstanfall. Jeg føler meg alltid roligere etter jeg har snakket med psykologen, fordi jeg får mer innsikt i meg selv, mine følelser og reaksjonsmønster. 

Vil du si at den dunkingen er farlig? Jeg har alltid trodd at der pulsen som er litt høy, den på halsen.Nå ble jeg litt skremt, teit kanskje men.

Jeg har for mange år siden gått i samtale terapi, men føler at det ikke ga meg noe på sikt, men bare der og da, den dagen jeg var i samtale.Men kanskje jeg ikke klikket med behandleren, har hørt at man må treffe på den rette, liksom. 

Takk for dine ord.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil du si at den dunkingen er farlig? Jeg har alltid trodd at der pulsen som er litt høy, den på halsen.Nå ble jeg litt skremt, teit kanskje men.

Jeg har for mange år siden gått i samtale terapi, men føler at det ikke ga meg noe på sikt, men bare der og da, den dagen jeg var i samtale.Men kanskje jeg ikke klikket med behandleren, har hørt at man må treffe på den rette, liksom. 

Takk for dine ord.

Ts

Neida, tror nok ikke det er farlig 😊 Er jo ikke uvanlig at blodtrykket og pulsen, kan stige i takt med feks økt angst. Men det kan være verdt å nevne det for legen neste gang, så hun ikke anser det som "kontor-trykk".  

Kjemi med behandler er kjempe viktig. Men det er også viktig at man tar i bruk de verktøyene man får, selv når terapien er over. Jeg fikk feks kjempe mye ut av at min første psykolog forklarte meg den fysiske reaksjonen som oppstår, når man får angstanfall. Da brukte jeg det som et verktøy for å berolige meg selv, og jeg gjør det fremdeles, 16 år senere.

Kanskje du trenger hyppigere samtaler enn det du har fått tidligere? Kanskje du kan høre om de har kapasitet til å tilby deg flere samtaler med kortere mellomrom, eller om de tenker at det kan hjelpe om du feks benytter deg av lavterskel tilbud i kommunen/bydelen du bor i, som en supplering til terapien du skal få ved DPS? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har fått behandling på Dps så jeg skal dit på samtaler, hvor det blir lege med i samtalene. Så fastlegen har ikke noe med tablettene men legen på Dps som sa at jeg skulle øke dosen. 

Takk for ditt innspill.

Ts

Ja, jeg mener ikke at det kun er fastlege som kan ta blodprøve, det blir jo det samme hvem som eventuelt bestiller den. Jeg tenkte bare at det kunne vært et enkelt tiltak for å gjøre deg litt tryggere deg i og med at du er nervøs for et mulig medisinbytte i fremtiden. Men kanskje fungerer økning av Quetiapine-dosen kjempebra og at du aldri vil trenge noe bytte. Det er jo lov å håpe på det.  :)

Det virker som om du er veldig godt ivaretatt akkurat nå. Forstår at du gjerne vil vite at akkurat da og da vil du få akkurat den hjelpen som vil gjøre det bedre, men jeg tror du bare må smøre deg med litt tålmodighet. Det kan ta litt tid, men du er på helt riktig vei. Det er dette som er gangen i det. Jeg var mye bedre og nesten medisinfri etter et halvt år og tilnærmet frisk etter ett år, men alle er forskjellige.

Vil råde deg til å skrive ned alle de tingene du tenker på og ta det opp på neste time. Da kan du gi deg selv litt fri fra de tankene i mellomtiden. ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida, tror nok ikke det er farlig 😊 Er jo ikke uvanlig at blodtrykket og pulsen, kan stige i takt med feks økt angst. Men det kan være verdt å nevne det for legen neste gang, så hun ikke anser det som "kontor-trykk".  

Kjemi med behandler er kjempe viktig. Men det er også viktig at man tar i bruk de verktøyene man får, selv når terapien er over. Jeg fikk feks kjempe mye ut av at min første psykolog forklarte meg den fysiske reaksjonen som oppstår, når man får angstanfall. Da brukte jeg det som et verktøy for å berolige meg selv, og jeg gjør det fremdeles, 16 år senere.

Kanskje du trenger hyppigere samtaler enn det du har fått tidligere? Kanskje du kan høre om de har kapasitet til å tilby deg flere samtaler med kortere mellomrom, eller om de tenker at det kan hjelpe om du feks benytter deg av lavterskel tilbud i kommunen/bydelen du bor i, som en supplering til terapien du skal få ved DPS? 

Takk, jeg kan nevne det for legen på Dps, kanskje hun også kan forklare om det er grunn til bekymring eller ikke. 

Ja, du har helt rett, jeg må også jobbe for å bli bedre, det går begge veier. Den siste tiden har jeg gått med mye angst (var ikke klar over det), trodde det bare var følelser; at jeg er redd for å bli ensom, tenkte bare mest på mannen min, han er mitt hele liv, om jeg så noen forandring på meg selv, så var det bare sjokk og negativitet, masse mørke tanker hver dag, om stress var i bildet da også, vet jeg ikke. Så skjedd dette at jeg gikk liksom ned i kjelleren og ikke ser lyset i enden av tunnelen. 

Takk, jeg kan høre med dem hvor ofte jeg får timer og om det ikke blir hyppig nok for meg, så spør jeg om lavterskel i komunen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg mener ikke at det kun er fastlege som kan ta blodprøve, det blir jo det samme hvem som eventuelt bestiller den. Jeg tenkte bare at det kunne vært et enkelt tiltak for å gjøre deg litt tryggere deg i og med at du er nervøs for et mulig medisinbytte i fremtiden. Men kanskje fungerer økning av Quetiapine-dosen kjempebra og at du aldri vil trenge noe bytte. Det er jo lov å håpe på det.  :)

Det virker som om du er veldig godt ivaretatt akkurat nå. Forstår at du gjerne vil vite at akkurat da og da vil du få akkurat den hjelpen som vil gjøre det bedre, men jeg tror du bare må smøre deg med litt tålmodighet. Det kan ta litt tid, men du er på helt riktig vei. Det er dette som er gangen i det. Jeg var mye bedre og nesten medisinfri etter et halvt år og tilnærmet frisk etter ett år, men alle er forskjellige.

Vil råde deg til å skrive ned alle de tingene du tenker på og ta det opp på neste time. Da kan du gi deg selv litt fri fra de tankene i mellomtiden. ❤️ 

Ja, jeg kan nevne det også for legen, har notert meg her det dere har skrevet. Det er bare det at jeg allerede tar Quetiapine og føler at det er mer enn nok, og føler at de liksom nesten tvinger meg til å ta de, ja, jeg vet at de vil hjelpe, men jeg føler stort press. Legen på Dps sa til og med « hvis du måtte ta medisin for blodtrykk, hadde du gjort det», det synes jeg var litt nesten frekt. Blodtrykkmedisin og antidepressiva er ikke det samme. Og da får jeg mer hetta av den sammenligninga legen gjorde. Jeg vil ha all hjelp jeg kan få, men akkurat nå er det vanskelig å ta til seg alt. 

Så godt å høre at du har fått hjelp av medisin og samtaler, du er så heldig og jeg håper du bare blir bedre og bedre. Jeg håper også at jeg vil bli bedre og mitt gamle jeg. Har ikke smilt på lang tid og klarer heller ikke å gråte, bare trist.

Skal skrive ned tingene jeg vil ta opp, takk.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

At du hører hjertebank i øret når du ligger på siden er helt normalt. Det er mange stillinger hvor jeg  hører mitt eget hjerte. Men regner med det er en annen form for "dunking" siden du reagerer på det. 

Anonymkode: 05561...316

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du hører hjertebank i øret når du ligger på siden er helt normalt. Det er mange stillinger hvor jeg  hører mitt eget hjerte. Men regner med det er en annen form for "dunking" siden du reagerer på det. 

Anonymkode: 05561...316

Jeg har alltid sovet på siden og ikke hørt sånn dunke lyd. Men siden jeg startet å slite med søvnen så har jeg koblet det til eventuelt stress som jeg har inni meg. For den hører jeg kun når jeg prøver å sovne, når jeg våkner om natta da hører jeg den ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, jeg kan nevne det også for legen, har notert meg her det dere har skrevet. Det er bare det at jeg allerede tar Quetiapine og føler at det er mer enn nok, og føler at de liksom nesten tvinger meg til å ta de, ja, jeg vet at de vil hjelpe, men jeg føler stort press. Legen på Dps sa til og med « hvis du måtte ta medisin for blodtrykk, hadde du gjort det», det synes jeg var litt nesten frekt. Blodtrykkmedisin og antidepressiva er ikke det samme. Og da får jeg mer hetta av den sammenligninga legen gjorde. Jeg vil ha all hjelp jeg kan få, men akkurat nå er det vanskelig å ta til seg alt. 

Så godt å høre at du har fått hjelp av medisin og samtaler, du er så heldig og jeg håper du bare blir bedre og bedre. Jeg håper også at jeg vil bli bedre og mitt gamle jeg. Har ikke smilt på lang tid og klarer heller ikke å gråte, bare trist.

Skal skrive ned tingene jeg vil ta opp, takk.

Ts

Tja, blodtrykksmedisin og antidepressiva har jo en del til felles. Blant annet kan begge to gi forbigående bivirkninger ved oppstart (men ikke alle får det). Og begge deler vil sannsynligvis øke livskvaliteten og gi langvarig bedring for pasienten. Man kan prøve å jobbe med å få ned blodtrykket på egenhånd, men det vil ta mye lenger tid. I mellomtiden risikerer man å få skader eller bli sykere. Forstår legen godt, men jeg forstår deg også godt, siden jeg selv satt og gråt av skrekk første gangen jeg måtte ta medisiner.

Kanskje det vil hjelpe deg å snakke ordentlig ut med legen om nøyaktig hva det er du er redd for skal skje dersom du begynner på antidepressiva? For meg har dybdekunnskap om det jeg er redd for hjulpet meg mye, bla. har jeg blitt kvitt to fobier på den måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Det er normalt å kjenne/høre pulsslag i øret. Noen gjør, andre legger ikke merke til det, men under psykisk sykdom kjenner man etter på alt og småting som friske folk ikke legger brett på blir tolket som unormale symptomer.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...