Gå til innhold

Kamera leid hytte, lovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har leid en hytte via Airbnb, fin hytte midt ute i skogen. Men den har alarm osv så ser ikke at kameraene rundt hele hytta er for annet enn å se på gjestene? Bryr meg egentlig ikke såå mye om det, men et av kameraene peker rett mot boblebadet på gresset her.. og det syns jeg er litt ekkelt. 

Føler meg skikkelig overvåka (bokstavelig talt) når vi sitter i boblebadet og tenker også på folk som kanskje ikke ser dette kameraet og kler av seg badetøy eller noe før de går inn? Hva med barn som ferierer her, er jo ikke helt greit? Er ikke opplyst noe sted om overvåking.. 

Anonymkode: 964bd...555

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet litt, og det ser ut som airbnb skal komme med nye regler om det nå i april. Forbudt med kameraer inne, lov ute så lenge det opplyses om, men:

Outdoor-style security cameras will also be prohibited from monitoring indoor areas, and can't be pointed at outdoor spaces where privacy is expected, like outdoor showers and saunas.

Selv hadde jeg lett tatt en pose over det kameraet mot boblebadet. Over alle kameraene egentlig. Hvis eier klager, så avslører han jo bare at han er en kikker.

Anonymkode: 9d7f8...08f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro er strengt forbudt.🤣

Anonymkode: 799c4...e0e

Skrevet

Airbnb har nettop gitt regler for sånt. Kameraer utvendig rundt huset er OK så lenge det opplyses om det. Kamera rett på boblebadet er IKKE OK.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså: er det separate kameraer du snakker om, eller er det alarmsensorer med innebygget kamera?

Anonymkode: 88ed6...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså: er det separate kameraer du snakker om, eller er det alarmsensorer med innebygget kamera?

Det er to separate kameraer, et foran som er greit for der er det bare parkering og inngangsdør. Og så en til mot den private bakhagen med boblebad. Er ikke sånn kamera alarmselskapene bruker..

behynner å tenke om han har det flere steder liksom, ikke frks 

Anonymkode: 964bd...555

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 110% sikkert også montert kamera i tillegg til alarm på en hytte. Det tar jo hundre år før vekterne rekker komme seg dit for å sjekke, og det er tilnærmet null sjanse for at man får tatt innbrudstyver og ubudne gjester uten kamerabilder.

Og det er vel neppe alarm på boblebadet?

Kamera mot inngangsdør, parkering og boblebad er fornuftig da det er de mest attraktive områdene for uvedkommende.

Men det skal opplyses at områder er overvåket.

Anonymkode: c5077...071

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle  alarmsensorer med innebygget kamera peke rett mot boblebadet?

Anonymkode: c1e8b...34c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle  alarmsensorer med innebygget kamera peke rett mot boblebadet?

Anonymkode: c1e8b...34c

Det får du nesten gruble på selv, eller spørre eieren av hytta om? Men OK, du skal få en hypotetisk og legitim grunn av meg: Du har boblebadet utenfor (panorama)vinduer i stua, og har en alarmsensor med kamera plassert i stua, som dekker verandadør og (tilfeldigvis) også boblebadet. 

Nå skriver vel ts at det IKKE er alarmsensorer med kamera, med andre typer (wifi)kameraer. Det er ikke ulogisk at eieren har et slikt mot hagen (der også boblebadet er). 

Men jeg deler ts sine tanker om at dette lett kan føles veldig ugreit. Ser ingen grunn til at en ikke skal kunne tillate seg å dekke til i alle fall det kameraet mens en leier hytta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De hadde jeg dekket til. Hadde ikke klart å slappe av ellers 

Anonymkode: eba2f...634

AnonymBruker
Skrevet

Du bør klage til AirBnB da det bryter regelverket deres med det kameraet mot boblebadet.

Anonymkode: dd2be...92e

Skrevet

Tja, skjønner godt hytteeier har kamera jeg. Spesielt forran.

Angående bak mot boblebad så kan det kanskje tenkes at det er en dør der, ut til terrasse eller noe. Hytteeier ønsker vel å ha den døren eller område dekket også. 

Hadde jeg eid hytte ville jeg også montert opp kamera.

Kamera for å dekke uteområde i tilfelle uvedkommende.

Kamera for å dekke samtlige innganger eller mulige vinduer for innbrudd 

Viltkamera 

Men, det burde jo vært opplyst om på forhånd. Ta en strikk og en pose rundt. Problemet er løst. Husk å fjerne før du drar.

Noe mer enn det hadde jeg ikke orka å gjøre med saken. Maken til problemer man skal skape av så lite, og noe som kan ordens lett.

Skrevet

Jeg har kamera inne hos meg for å følge med på kjæledyr som er alene hjemme. Men når jeg har overnattingsbesøk eller folk som bor her for å passe dyrene så tar jeg selvfølgelig ned kameraene! 
Det kan være gode grunner til å ha kameraer når ingen er til stede, men det er ingen god grunn til at de ikke skal være tildekket/tatt ned når eiendommen er i bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...