AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Del Skrevet 16. mars 2024 Vi tenker å kjøpe ny sykkel til 4åringen nå snart, men hva slags sykkel passer best på den alderen? Han har kun vært interessert i sparkesykkel tidligere. Jeg har hørt at balansesykkel er fint for å få øvd på balansen før man starter med ordentlig sykkel, men han er høy for alderen og derfor for stor for de fleste. Er da kanskje sykkel med støttehjul eller en stang vi foreldre kan holde i, det beste? Anonymkode: 68ea0...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beliis Skrevet 16. mars 2024 #2 Del Skrevet 16. mars 2024 Anbefaler balansesykkel! Da er det rett over på vanlig sykkel. Stang etc gir omvei pga barnet ikke får trent inn riktig sittestillung/balanse på samme måte. Erfaring fra begge deler medegne barn... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Del Skrevet 16. mars 2024 Balansesykkel med bremser. Barnet lærer balanse og klarer å sykle på direkten nesten når det går over til vanlig sykkel. Anonymkode: 9b72e...7a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Del Skrevet 16. mars 2024 Vår 3 åring har brukt balansesykkel siden han var 2 år og gikk nå nylig rett på sykkel uten støttehjul. Vår eldste hadde ikke balansesykkel og syklet uten støttehjul ved 4 års alder, det krevde litt mer øving og frustrasjon 😅 Anonymkode: e49c0...241 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Del Skrevet 16. mars 2024 Begge mine startet med balansesykkel, men 4 år er ganske seint. Mine begynte rundt 1-årsalderen, og begge syklet på vanlig sykkel kort etter de var fylt 3. Anonymkode: 537d4...714 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Del Skrevet 16. mars 2024 Jeg ville gått rett på vanlig sykkel når han er så stor. Det gikk bra med både mine eldste og med meg. Litt holding noen dager, men hvis ikke han er spesielt forsiktig er 4 år en fin alder å lære å sykle. Yngste her hadde balansesykkel fordi hun var liten nok da hun begynte. Anonymkode: 1840a...14c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Del Skrevet 16. mars 2024 Balansesykkel! 4 år er litt seint men kommer til å ta balansen raskt, overgangen til vanlig sykkel går fort. Barnet føler mestring og dere voksne slipper mye arbeid. Kjøp brukt! Anonymkode: 14411...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Del Skrevet 16. mars 2024 Vanlig sykkel. Ikke bruk stang, støttehjul funker bare hvis de er riktig montert og i god kvalitet. Min erfaring er at de bare skaper trøbbel. En viktig ting, ikke bruk stang eller hold bakpå, hold rundt midjen på barnet. Slipp gradvis og hold på skulder. De finner fort balansen, begge mine siste klarte det på en halvtime kanskje. Anonymkode: 2ccc7...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Del Skrevet 16. mars 2024 Vanlig sykkel når barnet er såpas stort. Anonymkode: d9a57...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #10 Del Skrevet 16. mars 2024 Vår eldste ville ikke prøve å sykle før han var fem, og da brukte vi vanlig sykkel og stang. Ble jo noe løping på far og mor, men han tok det nokså raskt. Stangen ble mest til å få ham i gang og hindre de verste fallene. Jeg var ikke sterk nok til å holde ham gående om han ville sykle sidelent, så han fikk raskt taket på å sykle beint. De har jo bedre koordinering totalt sett når de er litt eldre. Med mindre dere voksne ikke har mulighet til å løpe, tror ikke jeg ville gått omveien om støttehjul. Yngste ordnet seg selv via balansesykkel, men han hadde ikke den samme sperren mot å starte tidlig. Anonymkode: ef724...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Del Skrevet 16. mars 2024 Vanlig sykkel. Min erfaring er at de færreste barn blir noe videre begeistret for balansesykkel, og det er vanskelig å få dem til å bruke den. Når han er fire kommer han kanskje også til å synes at han er for stor. Anonymkode: 9d227...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Del Skrevet 16. mars 2024 Selges sykler med støttehjul fremdeles? Anonymkode: 27160...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #13 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selges sykler med støttehjul fremdeles? Anonymkode: 27160...951 Man kjøper støttehjulene separat, har det ikke alltid vært sånn? Anonymkode: 9d227...b0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #14 Del Skrevet 16. mars 2024 Balansesykkel er gull, men man kan ikke kjøpe en billig en. De er ubruklige. Woom er helt gull og noe annet enn det meste andre. Ulempen er at han er så stor nå at de fleste balansesykler er for små. Med første begynte vi sent med woom 1+ på 3,5 åringen vår etter masse mislykkede forsøk med støttehjul og stang. Hun mestret balansesykkel på 10 dager og var klar til å gå over til pedaler. Siden han er så stor ville jeg faktisk droppet løpesykkel, stang og støttehjul. Jeg ville kjøpt en skikkelig lettvekter læringssykkel (Woom 3, noen er fornøyde meg Frog men har ikke testet den selv) og tatt av pedalene i starten. Da lærer han å balansere først, så setter dere på pedalene når det er mestret. Anonymkode: c9168...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #15 Del Skrevet 16. mars 2024 Balansesykkel er fint til de minste, men skal du ha den til en 4-åring blir den fort liten vil jeg tro? Vår fireåring syklet på en slik i fjor, hun er liten av størrelse og sykkelen passer ikke lengre. Uansett hva du velger anbefaler jeg at du kjøper en sykkel med ordentlig bremse og evt gir som barnet klarer å bruke, og som er utformet til barn. De billige syklene på xxl osv er forferdelige, de har gjerne harde og store bremser, de er tunge og vanskelige å gire. Tunge å trå er de også. Anbefaler også woom, begge de to store her har kjørt på det i flere år og makan til sykkelglede trodde jeg aldri jeg skulle se på de som nektet å sykle da de var yngre (på dårlige gjenbrukssykler 🙈. Minste fikk en woom 2 til jul som hun slal få bruke i år 😀 Anonymkode: 8a27f...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #16 Del Skrevet 16. mars 2024 Min 4-åring har brukt balansesykkel to sesonger nå, og elsker den. Nå gjør han litt triks og sånn. Skal få ny sykkel nå, da blir det helt vanlig uten støttehjul. Anonymkode: 8c35a...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #17 Del Skrevet 16. mars 2024 Vanlig sykkel, gjerne Woom. Den er lett og utrolig enkel å trø. Kjøpte først en fra BIltema med støttehjul, men jenta hadde ikke sjans til å få nok fart til å holde balansen. Selv om hun hadde brukt balansesykkel før. Det ble for tungt å trø. Her er det populært å lære å sykle på løpebanen. Hvis det er lov å sykle på bane der dere bor, så kan jo det være et tips. Funket bra for min, som var redd for å velte på vei, pluss at det går greit for folk uten superkondis å løpe også, flatt og fint. Anonymkode: 6b386...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 16. mars 2024 #18 Del Skrevet 16. mars 2024 Ikke kjøp sykkel med støttehjul. Det gjør det bare vanskeligere for barnet å lære seg å sykle. Har han brukt sparkesykkel mye har han nok en del av balansen inne allerede. Som flere over foreslår så vil jeg også slå et slag for å vurdere å kjøpe en sykkel med pedaler, men skru av pedalene til han har balansen inne. Da har barnet allerede sykkelen klar til «neste steg» når pedalene skal på. Sørg også for å kjøpe en sykkel som ikke er for tung, det er mye lettere for barnet å sykle på en lett sykkel. Har god erfaring med sykler fra Frog og Woom, -begge finner du brukt på Finn. De typiske billigsyklene er fryktelig tunge. Til slutt: om du finner en sykkel som har både for- og bakbrems på styret og ikke pedalbrems (bremser når du tråkker bakover), så ville jeg valgt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #19 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 9.23): Balansesykkel er gull, men man kan ikke kjøpe en billig en. De er ubruklige. Woom er helt gull og noe annet enn det meste andre. Ulempen er at han er så stor nå at de fleste balansesykler er for små. Med første begynte vi sent med woom 1+ på 3,5 åringen vår etter masse mislykkede forsøk med støttehjul og stang. Hun mestret balansesykkel på 10 dager og var klar til å gå over til pedaler. Siden han er så stor ville jeg faktisk droppet løpesykkel, stang og støttehjul. Jeg ville kjøpt en skikkelig lettvekter læringssykkel (Woom 3, noen er fornøyde meg Frog men har ikke testet den selv) og tatt av pedalene i starten. Da lærer han å balansere først, så setter dere på pedalene når det er mestret. Anonymkode: c9168...5a2 Dette ville jeg også gått for. Den ene av mine er veldig, veldig små for alderen, og vi slet med å finne en pedalsykkel som var liten nok for henne. Oppdaget Woom, og den er virkelig helt fantastisk. Den er lett, har et veldig riktig tyngdepunkt, og bremsene er fargekodet. Til et så stort barn ville jeg kjøpt Woom 2 eller 3 (avhengig av barnets høyde) og skrudd av pedalene i begynnelsen. Ville styrt helt unna støttehjul og stang, og pedalsykkel med bremser på pedalen, de er livsfarlige. Anonymkode: 537d4...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville styrt helt unna støttehjul og stang, og pedalsykkel med bremser på pedalen, de er livsfarlige. Anonymkode: 537d4...714 Hva er galt med pedalbremser? Alle sykler hadde det da jeg var liten, jeg kan ikke huske det førte til noen problemer. (Mine barn har det ikke nå.) Anonymkode: 9d227...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå