AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #41 Del Skrevet 17. mars 2024 Den av dere som skal opp først må sove på stua. Jeg har brukt ørepropper i 30 år. Jeg bytter de ut ofte og vasker det ytre øret med vann hver morgen. Men de stenger ikke ute snorking. Jeg sover selv med munnteip av forskjellige grunner. Det er deilig og jeg sover mye bedre. Munnteip ble anbefalt meg av en spesialist (helse). Jeg snorker for det. Eksen tok snorkeoperasjon. Det ble verre. Spray fungerte noe. Min nåværende har forsøkt skinne uten hell. Og har vært på utredning søvnapne. Det hadde han ikke. Begge disse er slanke menn. Jeg har eget soverom. Noe annet er umulig. Anonymkode: 96e52...a55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #42 Del Skrevet 17. mars 2024 Jeg har søvnapnè og kan snorke helt hinsides. Grunnen til snorking kan være en slags "flaff" som legges bak over pusterøret, og det blir tyngre å puste. Forårsaker snorking fordi denne vibrerer "feil" fordi den har lagt seg over pusterøret, og kan også forårsake pustestopp (søvnapnè). Dette er mer utbredt blant overvektige, men det må ikke være slik. Det er i hvert fall noe ala slik ØNH forklarte det til meg. Jeg har aldri hørt om at overvekt gjør tunga feitere, slik noen andre her nevner... Det kan være lurt å ta en tur til legen, be om henvisning til ØNH for samtale og eventuell utredning. Jeg brukte cpap-maskin lenge, men for meg hjalp det å gå ned i vekt, enda jeg ikke var mer enn noen få kilo for mye på BMI-skala. Jeg gikk fra alvorlig til nå mild søvnapnè. For snorking ble jeg tipset om strips/plaster hos ØNH da jeg sluttet med cpap (er så utrolig lang venteliste på cpap her, og mange har større behov enn meg, så da leverte jeg den inn). Jeg tenker at mannen din først og fremst må tåle at du ber ham snu seg. Ørepropper kan brukes i perioder, men er jo kjent for å kunne forårsake øreproblemer som infeksjoner, eksem, mye ørevoks etc. Jeg ville ellers bedt ham prøve det som finnes av hjelpemidler mot snorking. Enn så lenge, så kan en av dere finne et annet sted å sove. Anonymkode: 84038...4dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #43 Del Skrevet 17. mars 2024 Viktig å påpeke at det ikke kan sammenlignes å prøve skinne som man evt kjøper på apotek og som man støper til munnen hos tannlege. Førstnevnte er noe ræl. Den formstøpte har også en «jekkemekanisme» som gjør at man kan stille på underbittet som skyver underkjeven frem nok til at bløtvevet i ganen ikke vibrerer om natten når man puster (dvs: ZZZZZZZZZZZ). Pluss er behageligere for brukeren. Anonymkode: 0afe6...480 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #44 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 13.06): Seriøst?! Får du nok oksygen da? Sportstabber, papirtape eller plast? Anonymkode: a1f8b...849 Selvsagt får jeg det. jeg taper jo ikke nesen 😅 kjøper en god tape på apoteket. Silketape har så langt vært best for meg. Du kan evt Google det. Mange som gjør dette nå med veldig god effekt. Anonymkode: 19b74...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #45 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er en mann på 46 som pleide å snorke høyt før. Er normalvektig og har ikke apne. Kona brukte ørepropper, men slet med å sovne. Hun dyttet jevnlig i meg, noe som stykket opp min søvn også. Fikk også dårlig samvittighet over at jeg, dog uforskyldt, var medårsak til hennes dårlige netter og påfølgende dager med lav energi. På ferieturer på hotell og hytter måtte jeg holde meg våken til de andre hadde sovnet, før jeg kunne legge meg til å sove. Ellers ble det klaging fra både store og små om min «minikonsert». Bestemte meg en dag for å fikse dette til alles beste. Gikk til tannlegen og fikk en formstøpt Somnodent snorkeskinne. En av de beste investeringene jeg har gjort i hverdagslykke. Kostet 12.000, men når den varer i fem år blir det kun seks kroner per god natt søvn :-). Nå er det blikk stille fra meg hver natt. Jeg, kona og barna sover mye bedre. Anonymkode: 0afe6...480 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I stedet for å sette inn ekstra seng hos sønnen din. Kan ikke dere sove i dobbeltseng på ditt soverom, så kan mannen din sove på sønnens soverom? Og så er det lekerom om dagen? Etterhvert bør dere kanskje kjøpe noe større med 3 soverom. Dere bør ha hvert sitt soverom når han snorker. Det går ikke å stappe greier ikke ørene og tape igjen munnen. Dere må jo få sove godt. Anonymkode: c721f...39d Ja, mulig mannen bør ta barneværelse. Lettest å legge ungen der, fordi det er stillere/lenger fra stue, men kan jo løfte ungen inn på vårt soverom når vi legger oss. Har ikke råd til tre soverom enda, men følger med i markedet. Til deg øverst her, det skal vi jammen gå sjekket ut! Somnodent snorkeskinne høres ut som en god løsning for alle. Takk for alle svar. Skal vise de til mannen slik at han skjønner at det er er reelt problem og ikke bare jeg som er så «sensitiv». Anonymkode: a1f8b...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #46 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt får jeg det. jeg taper jo ikke nesen 😅 kjøper en god tape på apoteket. Silketape har så langt vært best for meg. Du kan evt Google det. Mange som gjør dette nå med veldig god effekt. Anonymkode: 19b74...fdb Men vi bruker gjerne munnen til å puste ut med. Over tid tror jeg i alle fall jeg ville slitt med å bare puste gjennom nesen. Anonymkode: a1f8b...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrudeOls Skrevet 5. april 2024 #47 Del Skrevet 5. april 2024 Vi har også begynt å bruke munntape hver natt. Hvis du har problemer med å få nok luft gjennom nesen kan jeg anbefale å bruke nesetape i tillegg. Dette åpner neseborene. Jeg hadde i starten den samme tanken at jeg kommer til å slite med å bare puste gjennom nesen men det går veldig bra hvis man øker tiden langsomt. Nå sover jeg hele natta og puster bare gjennom nesen. Når det er sagt så er det egentlig bare ved fysisk aktivitet, altså løping eller sykling, at jeg puster gjennom munnen nå. Det er mange som tilbyr tape nå men personlig har vi vært fornøyd med dormio.no sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #48 Del Skrevet 5. april 2024 Helene skrev (På 16.3.2024 den 1.27): Det finnes nesespray. Fungerte fint på meg. Hadde søvnapné. Tok andre tak. Men nesespray hjalp veldig. Hvilken nesespray? Anonymkode: 56ea2...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå