Gå til innhold

Nødhjelp fra NAV når man har lite utbetalt pga påleggstrekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er om jeg kan forvente å få innvilget nødhjelp når jeg er i følgende situasjon:

Får utbetalt 22000kr pga lønnstrekk og vanligvis klarer jeg meg helt fint på det men de to siste månedene har det kommet flere uforutsette utgifter som jeg ikke kunne unngå, disse utgiftene  måtte jeg låne til fra privste. Så nå etter å ha betalt husleie,  privatlånet, strømregningen og telefonregningen er kontoen så å si tom. 

Kan jeg søke nødhjelp?  Får jeg innvilget når jeg brukt penger på å tilbakebetale privat lån (7000kr)? 

Får ikke lønn igjen før 15/4.

Anonymkode: a7571...3f8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er om jeg kan forvente å få innvilget nødhjelp når jeg er i følgende situasjon:

Får utbetalt 22000kr pga lønnstrekk og vanligvis klarer jeg meg helt fint på det men de to siste månedene har det kommet flere uforutsette utgifter som jeg ikke kunne unngå, disse utgiftene  måtte jeg låne til fra privste. Så nå etter å ha betalt husleie,  privatlånet, strømregningen og telefonregningen er kontoen så å si tom. 

Kan jeg søke nødhjelp?  Får jeg innvilget når jeg brukt penger på å tilbakebetale privat lån (7000kr)? 

Får ikke lønn igjen før 15/4.

Selvfølgelig får du ikke nødhjelp når du selv har rotet det til sånn! 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker økonomisk rådgivning er mer hensiktsmessig. 

Du har satt deg selv i en håpløs situasjon, og da er det vel ditt ansvar å komme deg ut av dette igjen. Jeg blir seriøst provosert av at mine og andres skattepenger skal gå til sånt som dette. 

Anonymkode: 98b17...17f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
Tobias001 skrev (2 minutter siden):

Er du NAV-ansatt?

AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Dette, selv de som er ufør med minstesats får så vidt nødhjelp så du kan nok bare glemme det her. Du får bruke kredittkort og så få orden på økonomien din, TS.

Anonymkode: efc94...4d9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (3 minutter siden):

Alle kan selvfølgelig søke, så er deg opp til NAV om de tilbyr hjelp. 

Anonymkode: c6360...900

• Liker 14
Skrevet
Just now, Lykkedykker said:

Er du NAV-ansatt?

Noen ganger skulle jeg ønske det, slik at jeg kunne fortelle folk i klartekst at de må ta seg sammen

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Er du NAV-ansatt?

Dette er ikke nav.no, hvis TS ville spørre en NAV-ansatt hadde de spurt NAV.

• Liker 8
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke nav.no, hvis TS ville spørre en NAV-ansatt hadde de spurt NAV.

Fort gjort å ta feil så sent på kveldingen.

AnonymBruker
Skrevet

Stopp med å skylle ut kritikk på den måten, hva ER problemet? Gøy å sitte på sin høye hest og "realitetsorientere" folk som spør? 

Ts, du kan søke- du har rett på livsopphold, det kan ev bli gitt som lån til du er over kneiken.

Anonymkode: 61ecd...5d5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ville tråkket opp på navkontoret med kontoutskrifter som viser at du har null peng på kortet/kontoene. Forklart situasjonen, og påpeke at du er tom for mat. "Trenger penger til å kjøpe mat til neste lønning kommer". Ved mindre du er ofte å gjør dette, tror jeg nok du får hjelp der og da. 👍

Anonymkode: 3c6d6...67e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror absolutt ikke at du kvalifiserer til nødhjelp når 7000kr av lønna har gått til å tilbakebetale privat gjeld, du burde heller fått delt opp den private tilbakebetalingen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har satt deg selv i en håpløs situasjon, og da er det vel ditt ansvar å komme deg ut av dette igjen. Jeg blir seriøst provosert av at mine og andres skattepenger skal gå til sånt som dette. 

Helt enig, helt utrolig at folk ilegger ansvaret for eget økonomisk rot på andre. Synes du det er rettferdig at andre skal betale med sine hardt opptjente skattekroner fordi du har disponert økonomien din feil og har lønnstrekk?

Dette eksempelet illustrerer hvorfor vi nordmenn kommer til å ødelegge vår egen velferdsstat, og at de (få av oss) som jobber hardt må stå på til vi er godt over 70 for å betale for alle som føler de «har krav på» ytelser fra fellesskapet. 

Anonymkode: efbdd...a41

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette, selv de som er ufør med minstesats får så vidt nødhjelp så du kan nok bare glemme det her. Du får bruke kredittkort og så få orden på økonomien din, TS.

Har ikke kredittkort. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville tråkket opp på navkontoret med kontoutskrifter som viser at du har null peng på kortet/kontoene. Forklart situasjonen, og påpeke at du er tom for mat. "Trenger penger til å kjøpe mat til neste lønning kommer". Ved mindre du er ofte å gjør dette, tror jeg nok du får hjelp der og da. 👍

Aldrig fått annet enn sykepenger fra Nav i 2017 pga en operasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke kredittkort. 

Da ville jeg kjøpt havregryn og bønner for de resterende kronene på kontoen og holdt ut til neste lønning. Det er det vi andre gjør når vi går tom for penger.

Anonymkode: efbdd...a41

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de som svarer over. Søk om nødhjelp. Alle kan havne i en vanskelig situasjon. Man kan ikke spise valg man burde tatt.

Anonymkode: 4cc9d...8d4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg er ute ur situasjonen om 14 måneder. Da er trekket ferdig.  Og som sagt det har gått helt fint frem til disse uforutsette utgiftene de 2 siste månedene.

Og bare så det er sagt så er det mine skattepenger å, betaler 12-13 tusen i skatt hver måned.

Men tusen takk for veldig informativt svar😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nav vurderer i hvert tilfelle. Søk du ts, så finner du ut om du får noe eller ikke. 

Anonymkode: c3010...c4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldrig fått annet enn sykepenger fra Nav i 2017 pga en operasjon. 

Ingen skal dø av sult i norge, møter du opp på navkontoret, trekker kølapp, snakker med de i skranken, viser kontoutskrifter som beviser at du ikke har penger. Så får du hjelp til å kjøpe mat.

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...