Gå til innhold

Er hedvig montgomery-bølgen grunnen til at dagens unger ikke kan oppføre seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Godt skrevet. Har tenkt det samme selv og nettopp fått kritikk av en sakkyndig psykolog for min «Hedvig og COS oppdragelse» 

Jeg vet ikke hva som er rett lenger. Ingen ting fungerer uansett og oppdragelsen er vel mer retningen kaotisk.

Anonymkode: ba092...ec2

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Du er nok ikke på viddene. Samtidig prøver nok vi som er foreldre i dag å kompensere for det savnet vi hadde etter å bli hørt og sett selv.

På 90-tallet ble vi sendt ut eller på rommet. Jeg husker godt at dersom jeg gråt fikk jeg beskjed om å ta meg sammen, slo jeg meg fikk jeg beskjed om at det ikke var vondt etc. Det satte noen arr at den lille jenta på 90-tallet som ikke kunne føle eller oppfatte nærmest noen ting uten å bli irettesatt.

Min sønn får spørsmål om det gjorde vondt dersom han får et skrubbsår eller faller, han får et spørsmål om hva som er årsaken til at han gråter og jeg ønsker virkelig med hvert fiber i meg å se han.

Men, må vi så må vi. «Nå skal vi kle på jakke» «NEI!» «joda», så blir det med tvang da, men, forklarer underveis at dette er sånt vi må gjøre for å gå ut etc.

Enkelte ting må vi som foreldre bare trumfe igjennom, men at barnet får ha en autonomi og et følelsesregister vil på ingen måte føre til en samfunnskollaps :) 

• Liker 18
  • Hjerte 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror heller at foreldre er opptatt av å gjøre alt riktig og perfekt. Nesten litt for mye. Barna får ikke oppleve motgang eller sterke følelser. Det er krise om barna griner eller er lei seg 

Anonymkode: 9b83e...01a

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror heller at foreldre er opptatt av å gjøre alt riktig og perfekt. Nesten litt for mye. Barna får ikke oppleve motgang eller sterke følelser. Det er krise om barna griner eller er lei seg 

Anonymkode: 9b83e...01a

Og barnet møter ikkje motgang eller sterke følelsar før i vaksen alder, og har då ikkje lært seg korleis handtere dei. Psykologen min meir enn antyda at nettopp dette er ein av grunnane til psykisk sjukdom  og utmattelse hos unge vaksne har blomstra opp.

Anonymkode: aa380...d7e

• Liker 36
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og barnet møter ikkje motgang eller sterke følelsar før i vaksen alder, og har då ikkje lært seg korleis handtere dei. Psykologen min meir enn antyda at nettopp dette er ein av grunnane til psykisk sjukdom  og utmattelse hos unge vaksne har blomstra opp.

Anonymkode: aa380...d7e

Hvordan kan det se ut i praksis at barnet ikke møter motgang eller sterke følelser? Mitt barn på 2,5 har ekstremt mye sterke følelser og møter jo daglig motstand, men jeg vet faktisk ikke hvordan en dag uten dette skulle sett ut? Hvordan unngår man liksom sterke følelser, og å gi barnet motstand?

Anonymkode: d6040...e00

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri hørt på norske psykologer eller forskninger, de er alt for små til å ha noen verdi, mye bedre å lære fra USA som gjennomfører gigantiske studier på oppdragelser av barn. De kommer alle fram til at å ha en streng forelder er det viktigste som finnes for et barn. Selv om det kanskje høres ut som en kritikk av kvinner, så er dette ekstremt viktige studier som ser på blant annet unger som er oppdratt av bare mor/bare far/begge foreldre og forskninger kommer til ingen forskjell mellom barn som blir oppdratt av bare far eller begge foreldre, men unger som blir oppdratt av bare mor viser enorme avvik i statistikken. Det er selvsagt fantastisk å ha ei mor, men til syvende sist så er det ikke empati og kjærlighet som former barn, det er disiplin og autoritet, dette er ofte mødres akilleshæl og er det du må fokusere på som mor.

Ikke vær en forelder som fremstår som barnets venn, det er ren barnemishandling, du er SJEFEN til barnet først og fremst. Og om du har en mann i hus, la han være en mann, ikke gi mannen din dritt fordi han oppfører seg som en FAR ovenfor barnet, pappa er ikke kompis!

63% of youth suicides are from fatherless homes (U.S. Dept. Of Health/Census) – 5 times the average.

90% of all homeless are from fatherless homes – 32 times the average.

85% of all who show behavior disorders come from fatherless homes – 20 times the average.  (Center for Disease Control)

80% of rapists with anger problems come from fatherless homes –14 times the average.  (Justice & Behavior, Vol. 14, p. 403-26)

71% of all high school dropouts come from fatherless homes – 9 times the average.  (National Principals Association Report)

Children with Fathers who are involved are 40% less likely to repeat a grade in school.

Children with Fathers who are involved are 70% less likely to drop out of school.

70% of youths in state-operated institutions come from fatherless homes – 9 times the average.  (U.S. Dept. of Justice)

85% of all youths in prison come from fatherless homes – 20 times the average.  (Fulton Co. Georgia, Texas Dept. of Correction)

Girls raised in fatherless homes are more than twice as likely to become pregnant before the age of 18.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan det se ut i praksis at barnet ikke møter motgang eller sterke følelser? Mitt barn på 2,5 har ekstremt mye sterke følelser og møter jo daglig motstand, men jeg vet faktisk ikke hvordan en dag uten dette skulle sett ut? Hvordan unngår man liksom sterke følelser, og å gi barnet motstand?

Barn på 2-3 år er litt unntakstilstand. De fleste i den alderen har perioder med melt-downs og sinne/frustrasjon.

Det som er problemet er når ungene begynner på barneskolen og mor og far ikke evner å sette grenser for banning, lekeslåssing, ikke-høre-på-læreren, ta fridager fra skolen fordi det er "kjedelig" på skolen osv. DA begynner utforbakken....

Anonymkode: 7c458...4b2

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer og er så lei av den generaliseringen av barn. 90% av elevene oppfører seg veldig bra! Er både empatiske, hjelpsomme og lærevillig. Det blir noe lite nyansert, og litt trist at majoriteten blir glemt. 

Anonymkode: 3a941...677

Vedder penger på at du ikke jobber på barneskolen.

Anonymkode: 7c458...4b2

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Skjold said:

Jeg hadde aldri hørt på norske psykologer eller forskninger, de er alt for små til å ha noen verdi, mye bedre å lære fra USA som gjennomfører gigantiske studier på oppdragelser av barn. .

Innen psykologi og samfunnsvitenskap så har kultur mye å si.  Store undersøkelser på amerikanske familier trenger ikke å ha overføringsverdi til norske familier. 

I tillegg er det forskjell på forskningslitteratur og populærpsykologi. Nærmest ingen populærpsykologibøker har tung støtte i forskningslitteraturen.  Det er enormt mange av undersøkelsene i populærpsykologien som ikke kan repliseres. Det har også vært mye forskningsjuks nettopp fordi det har vært mye penger og prestisje i å kunne skrive populærpsykologibøker og holde foredrag.  

Anonymkode: 62b97...754

• Liker 10
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Innen psykologi og samfunnsvitenskap så har kultur mye å si.  Store undersøkelser på amerikanske familier trenger ikke å ha overføringsverdi til norske familier. 

I tillegg er det forskjell på forskningslitteratur og populærpsykologi. Nærmest ingen populærpsykologibøker har tung støtte i forskningslitteraturen.  Det er enormt mange av undersøkelsene i populærpsykologien som ikke kan repliseres. Det har også vært mye forskningsjuks nettopp fordi det har vært mye penger og prestisje i å kunne skrive populærpsykologibøker og holde foredrag.  

Tviler på kultur har mye påvirkning på forskjellen av "Kan du være så snill å gjøre leksene dine?"/"Du skal gjøre leksene dine NÅ!" eller om du sier: "Can you please go do your homework?"/"You're going to do your homework NOW!". Ei tror jeg det er tredjeparter som for eksempel skuler som har påvirkning på om det er enemødre eller enefedre som oppdrar ungene best.

Det jeg siterte var vel og merke ren statistikk fra myndigheter på hjemløse/selvmordsofre/innsatte osv. ikke noe en psykolog har skrevet for å selge flere bøker.

Jeg foretrekker mer binære bevis, som statistikk. Problemet med psykologi er at det er veldig lett for en psykolog og mene ditt og datt men det er ekstremt vanskelig å bevise dem feil, i yrker som bilmekanikk og programmering finner du fort ut om det har blitt gjort feil eller ikke, for da starter ikke bilen/programmet. Derfor hører jeg aldri på psykologer om sånt med mindre de har fete mengder statistikk som backer dem opp. Og det var derfor jeg dro USA inn i bildet, for statistikken norske forskninger bruker er oftest så små de er helt verdiløse. Om vi går fra 20 alvorlige trafikkulykker ett år til 30 det neste så er det plutselig en 50% økning, hele veinettet må bygges om jo! Selv om det kanskje bare har blitt ansatt 1 stk. uansvarlig bartender ett sted som skjenker folk litt for mye og lar de kjøre hjem.. USA har 340 millioner mennesker og de er veldig flinke å samle massive mengder statistikk, å ignorere det faktumet er helt på jordet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er lærer og er så lei av den generaliseringen av barn. 90% av elevene oppfører seg veldig bra! Er både empatiske, hjelpsomme og lærevillig. Det blir noe lite nyansert, og litt trist at majoriteten blir glemt. 

Anonymkode: 3a941...677

Så 10% av barn oppfører ikke seg? Det er jo katastrofalt! 10% av befolkningen kan gjøre mye skade gitt :)

Anonymkode: 1bbb5...cef

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skjold skrev (7 minutter siden):

Tviler på kultur har mye påvirkning på forskjellen av "Kan du være så snill å gjøre leksene dine?"/"Du skal gjøre leksene dine NÅ!" eller om du sier: "Can you please go do your homework?"/"You're going to do your homework NOW!". Ei tror jeg det er tredjeparter som for eksempel skuler som har påvirkning på om det er enemødre eller enefedre som oppdrar ungene best.

Det jeg siterte var vel og merke ren statistikk fra myndigheter på hjemløse/selvmordsofre/innsatte osv. ikke noe en psykolog har skrevet for å selge flere bøker.

Jeg foretrekker mer binære bevis, som statistikk. Problemet med psykologi er at det er veldig lett for en psykolog og mene ditt og datt men det er ekstremt vanskelig å bevise dem feil, i yrker som bilmekanikk og programmering finner du fort ut om det har blitt gjort feil eller ikke, for da starter ikke bilen/programmet. Derfor hører jeg aldri på psykologer om sånt med mindre de har fete mengder statistikk som backer dem opp. Og det var derfor jeg dro USA inn i bildet, for statistikken norske forskninger bruker er oftest så små de er helt verdiløse. Om vi går fra 20 alvorlige trafikkulykker ett år til 30 det neste så er det plutselig en 50% økning, hele veinettet må bygges om jo! Selv om det kanskje bare har blitt ansatt 1 stk. uansvarlig bartender ett sted som skjenker folk litt for mye og lar de kjøre hjem.. USA har 340 millioner mennesker og de er veldig flinke å samle massive mengder statistikk, å ignorere det faktumet er helt på jordet.

De norske psykologene som skriver om tilknytning bygger det på mye mer enn norsk forskning, altså. COS er et amerikansk konsept, til og med, sånn hvis du har en forkjærlighet for amerikansk forskning👍

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De norske psykologene som skriver om tilknytning bygger det på mye mer enn norsk forskning, altså. COS er et amerikansk konsept, til og med, sånn hvis du har en forkjærlighet for amerikansk forskning👍

Kan du henvise meg til kildene som er brukt i så fall? Alt jeg finner er at COS er vage veiledninger om oppdragelse fra 1 stk. britisk psykolog der man tar en passiv og støttende rolle i oppdragelsen av barnet i stedet for en leder/guide rolle, det har ingenting med hverken USA eller statistikkdrevet forskning å gjøre.

Endret av Skjold
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, Skjold said:

Det kan være store forskjeller for det er enormt ange variabler som påvirker om man gjør leksene.  For det første så kan samme kommentar tolkes helt ulikt i ulike familier.  I den ene familien er det kanskje lov og sosialt akseptert å gi ungen juling om ordre ikke blir fulgt i den andre familien er det kanskje ulovlig og ikke sosialt akseptabelt å gi noen ordentlige konsekvenser om ordre ikke blir fulgt.  I den ene familien vet barna at de kommer til å leve i fattigdom om de ikke gjør lekser i den andre familien så tror barna at livet ordner seg uansett. I den ene familien kan ungen få hjelp med leksene, i den andre familien så skjønner ikke ungen leksene og har ikke mulighet til å få hjelp. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skjold skrev (1 minutt siden):

Kan du henvise meg til kildene som er brukt i så fall? Alt jeg finner er at COS er vage veiledninger om oppdragelse fra 1 stk. britisk psykolog der man tar en passiv og støttende rolle i oppdragelsen av barnet i stedet for en leder/guide rolle, det har ingenting med hverken USA eller statistikkdrevet forskning å gjøre.

https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/circle-of-security-cos-international-parenting-cos-p-2-utg/

Her bla kan du lese litt om Cos. 

Anonymkode: c7f0b...4b8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/circle-of-security-cos-international-parenting-cos-p-2-utg/

Her bla kan du lese litt om Cos. 

Anonymkode: c7f0b...4b8

Joda, jeg leste. De kildene er ikke kilder engang, har du sjekket de ut? De er bibliotek/søkemotorer, noen er til og med butikker!

Og forskningen de nevner ("over 60 år med forskning") er heller ikke en forskning, det er en stk. person, John Bowlby, en britisk psykolog som ikke har backet opp noe med bevis og som er hele grunnlaget for COS.

Så slikt hører jeg absolutt ikke på, det er som å si at grunnen til at du er trist i dag er fordi Venus og Jupiter er for nære i dag, lett å si, vanskelig å bevise/motbevise.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en trend ja. Barnehagen vår snakket for alvor om hvordan det tar 40 minutter for dem å overbevise mitt barn om å gå inn igjen etter utetid. Altså hun er2 år. Ta henne under armen og bestem at nå er det innetid! 

For all del snakk med henne, gi henne gode grunner, gi henne tid og gode alternativer, men når du har brukt 40(!) minutter, så er det du som voksen som har tapt. 

Anonymkode: e423d...0e6

Veiled dem, fortell at i en hver barneflokk finnes det en som alle vil være venn med, ta dette barnet i armen og begynn å gå mot inngangsdøren, de andre følger etter.

Anonymkode: d1fc6...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...