AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #21 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Adhd er ikke en sykdom. Borderline er ikke det samme som psykopat. Hvor har du det fra, ar man får motivasjon av medisinen? For folk med adhd så virker den type medisiner akkurat slik ts beskriver at hn blir. Man blir gjerne mer tiltkasløs og rolig. Har man ikke adhd vil medisinen virke motsatt, altså at man blir mer hyper ol, det er jo tross alt amfetamin/sentralstimulerende, og derfor er det en medisin folk gjerne ruser seg på. Ts. Når du knuser ting, så er det materiell vold, bare til info. Og om du driver på slik om det er folk der, altså familie og sånt, så kan det tippe over til å bli psykisk vold. Når du kjenner at raseriet kommer, så må du trekke deg ut av situasjonen, og du må begynne å øve på å puste, du aner ikke hvor mye pusten kan ha å si. Om du farer opp så fort og lett irl, som du gjør her inne, så må du holde sinne inni deg et øyeblikk og prøve å tenke gjennom hva du skal svare. Jeg vet det er vanskelig, og det er en treningssak, men etterhvert vil du forhåpentligvis lære å styre raseriet. Adhd er ikke en unnskyldning til å dure på som en vil, man kan allikevel lære seg å opptre sivilisert ute blant andre folk. Til slutt, hvilke medisiner brukte du? Ritalin? Har du prøvd andre? Som feks strattera, den er ikke sentralstimulerende. Det er egentlig en antidepressiva, men endel folk med adhd har god effekt av denne. Denne kan fastlegen skrive ut selv, så du slipper å måtte bli henvist og vente i evigheter. Jeg brukte ritalin når jeg fikk diagnosen og hadde grei effekt av den et par år, men jeg fikk mer og mer angst av den. Så var jeg noen år uten, noe som ble vanskelig etterhvert, så da begynte jeg med elvanse, men det ble samme greien der. Mistet effekten og fikk mye angst. Så jeg sluttet på dem også, og gikk endel år uten noe medisiner. Så begynte ting å rakne for meg igjen, og valgte å prøve ritalin igjen, og denne gangen ser det foreløpig ut som det funker, så krysser fingrene for at det skal fortsette. Jeg har selv adhd, bla, men jeg får ikke den type raseri, når det er antydning til at jeg skal hisse meg opp trekker jeg meg unna, og lar dessverre sinne gå innover istedenfor utover, stort sett. Men jeg vil ikke anbefale det. Har du forresten prøvd kampsport? Det er bra og godt måte å få utløp for alt inni deg. Og for meg så ble det nesten redningen. Anonymkode: 0d606...9df Jeg har brukt Ritalin og elvanse akkurat som deg og fikk akkurat samme bivirkninger du beskriver etterhvert. Og nei jeg er enig med deg at jeg ikke kan bruke diagnosen min som unnskyldning for min utagering. Er derfor jeg vil ha hjelp til sinnemestring utenom medisiner også. Og når jeg skrev at jeg ikke er voldelig mente jeg sånn fysisk men det er klart at det er slitsomt for folk å eventuelt være rundt meg når jeg får utbrudd. Jeg har det veldig sjeldent hjemme. Har en katt som er veldig lettskremt så jeg prøver å bare være roll hjemme. Pus blir liksom stressa hvis jeg stresser med å lete etter ting når jeg skal avgårde for eksempel Har ikke prøvd kamp sport men trener på helsestasjon hver dag nesten. Spinning og styrke..men har tenkt på å gå på yoga når jeg får muligheten men det er mest på kvelder når jeg er på jobb. Det som ofte trigger mitt sinne er når jeg blir utålmodig, stressa eller føler meg krenka av kommentarer fra nett troll. Og det å stå i kø i trafikk kork. Noe jeg må hver dag. Stater på jobb hver dag 17.00 og slår i rattet så jeg får vondt i hendene mens jeg banner og skriker pga alle de andre idiotene som står stille på grønt lys osv. Jeg aner ikke hvorfor men jeg takler ikke å kjøre i kø. Men det hjelper heller ikke å unngå situasjoner som trigger sinne for man kan jo ikke kontrollere at det aldri igjen vil oppstå noe som trigger. Derfor må jeg gjøre noe med det og finne ut om det er noe jeg kan jobbe med uansett med eller uten medisiner. Men ja. Jeg skal bestille en time hos legen ang dette og samtidig spørre om å prøve noe annet av medisin. Har vurdert å prøve Ritalin igjen selv og. Men tenker at jeg uansett må jobbe med sinnemestring ved siden av uansett om jeg starter på medisiner idjen. For kan hende jeg må ta pauser fra medisiner igjen uansett. Hvis jeg for eksempel skal ha barn en gang i tiden. Mens jeg går gravid og ammer for eksempel osv. Mye å tenke på. Jeg burde nok tatt tak i dette for mange år siden men da tenkte jeg jo at medisinene var redningen og at jeg skulle kunne gå på de livet ut uten problemer Anonymkode: 493c3...e86 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #22 Skrevet 16. mars 2024 Skjer det sånt som skjedde i bilen igjen, så må du bruke pusten din til å roe deg, TS. Få frisk luft, dype og rolige pust, tell nedover fra 10. Gi gjerne tilbakemelding om hvordan det går, for dårlige sjåfører kommer du dessverre til å møte mange av i løpet av livet. Anonymkode: 39aeb...662 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #23 Skrevet 16. mars 2024 Bruker du/har du brukt rusmidler, eller er du bare litt annerledes? Anonymkode: 145d6...ff9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #24 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjer det sånt som skjedde i bilen igjen, så må du bruke pusten din til å roe deg, TS. Få frisk luft, dype og rolige pust, tell nedover fra 10. Gi gjerne tilbakemelding om hvordan det går, for dårlige sjåfører kommer du dessverre til å møte mange av i løpet av livet. Anonymkode: 39aeb...662 Takk for tips. Jeg skal gjøre det neste gang jeg er i kø. Prøver ofte å unngå å tute på folk før det går litt tid for skvetter veldig selv hvis jeg er uheldig å gjøre feil og noen tuter på meg. Men enkelte ganger tror jeg folk sitter med mobilen mens de venter på grønt lys og ikke følger med så da tuter jeg når det har gått noen sekunder etter at det skiftet til grønt. Men jeg blir sinna på kø uansett. Men det er jo ikke bilistene sin skyld. Det er alle lyskryss gjennom byen og alle fotgjengerfelt.. Men jeg blir rett og slett gal av å stå i kø. Jeg vet flere hater det men d hjelper ikke å irritere seg. Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #25 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker du/har du brukt rusmidler, eller er du bare litt annerledes? Anonymkode: 145d6...ff9 Nei aldri. Jeg bare er litt rar uten å helt vite hvorfor. Ts Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #26 Skrevet 16. mars 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har selv adhd, bla, men jeg får ikke den type raseri, når det er antydning til at jeg skal hisse meg opp trekker jeg meg unna, og lar dessverre sinne gå innover istedenfor utover, stort sett. Men jeg vil ikke anbefale det. Kryr av oss her inne. Jeg innbiller meg å være betydelig eldre enn dere, med mellom 50-80mg hver dag. Endret alt. men toleransen øker etter strøstepaten av livet på det. KG er perfekt sted å la seg irritere på. Men til og med det begynner å bli tafatt. Har ikke utagert med sinne på veldig, veldig lang tid. Concera og Avanse var alri min greie. Rev hjalp mye. Men næh... får ikke til noe på det heller. Klarer dere å bruke hyperfokus og hodejaget til noe fornuftig? Hvor "løper" dere på deres verste? Anonymkode: 45e13...d48
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #27 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for tips. Jeg skal gjøre det neste gang jeg er i kø. Prøver ofte å unngå å tute på folk før det går litt tid for skvetter veldig selv hvis jeg er uheldig å gjøre feil og noen tuter på meg. Men enkelte ganger tror jeg folk sitter med mobilen mens de venter på grønt lys og ikke følger med så da tuter jeg når det har gått noen sekunder etter at det skiftet til grønt. Men jeg blir sinna på kø uansett. Men det er jo ikke bilistene sin skyld. Det er alle lyskryss gjennom byen og alle fotgjengerfelt.. Men jeg blir rett og slett gal av å stå i kø. Jeg vet flere hater det men d hjelper ikke å irritere seg. Anonymkode: 493c3...e86 Dersom folk seriøst sitter og taster på mobilen i kø, så fortjener de jo et tut eller to. Men det virker slitsomt å bli så sint, så hadde jobbet med pusten og å roe nervesystemet uansett Anonymkode: 39aeb...662 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #28 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er kvinne med adhd, og adhd raseri er i sin egen liga. Jeg har fokusert på å bli kjent med meg selv, rett og slett. Jeg vet hvilken type situasjoner vil øke stress/frustrasjon i meg, og unngår de om jeg kan. Om ikke, så tar jeg pauser når jeg kjenner at det bobler i sinnet. På denne måten unngår jeg at det får utvikle seg. Jeg er en gammel bestemor i trafikken (og sannsynligvis en bilfører du hadde fått et raseriutbrudd over), men om jeg var deg i den situasjonen du beskriver, hadde jeg kjent igjen situasjonen som en trigger og derfor kjørt ut på siden av veien og ventet i noen minutter. På denne måten unngår man at frustrasjonen får vokse og utvikle seg. Man avbryter det før det starter opp. I de situasjonene hvor man ikke får avbryte situasjonen før de skjer, må man kjenne igjen faresignalene i seg selv. Man må bli bevisst på følelsene som ulmer i magen, hvordan de kjennes ut, og trekke seg vekk fra situasjonen. Bare noen minutter på badet så man får en liten pause, hjelper. Når man først når det punktet hvor frustrasjonen har nådd raseri, så ØNSKER man å ødelegge ting, man ønsker å ta det ut på omgivelsene. Trikset her er derfor å finne måter og unngå at man når det punktet. Snakk med fastlegen din. Slike sinnneproblemer er utrolig ødeleggende for hverdagen. Det finnes adhd medisin som ikke er stimulerende (og som ikke vil føre til tomme dopaminlager). Kanskje det er noe du kan prøve? Anonymkode: d1b0c...439 Ja, ikke sant. det er akkurat slik jeg opplever det og. At jeg når det punktet at jeg ØNSKER å ødelegge ting og får lyst til å kjøre inn i bilen foran meg med vilje nørmert. I dag kjørte jeg litt senere enn da det pleier å være kø men så ble det kø likevel. Men jeg kan sjekke på google maps om det er kø på strekningen på forhånd så jeg skal begynne å gjøre det. Og unngå å kjøre i køen. Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #29 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom folk seriøst sitter og taster på mobilen i kø, så fortjener de jo et tut eller to. Men det virker slitsomt å bli så sint, så hadde jobbet med pusten og å roe nervesystemet uansett Anonymkode: 39aeb...662 Det er sant. Men ja det er utrolig slitsomt og jeg blir faktisk redd for meg selv. Redd for at jeg skal gjøre noe jeg angrer på og at det går utover andre liksom Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #30 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan selvfølgelig prøve andre medisiner. Men tenker at det er bedrr hvis jeg klarer å forandre meg på ekte uten piller Anonymkode: 493c3...e86 Mener du sinnet? Du må snakke med fastlegen og få henvisning. Vet om flere med adhd med et veldig sinne men det varierer hvorfor. Du må lese om diagnosen din og hvorfor sinne er en vanlig følelse blant oss. Og finne teknikker. Anonymkode: 1b1b6...7f4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #31 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 21.52): Det finnes ingen tabletter for borderline, og borderline er ikke et syndrom. Jeg tviler på at ts har borderline i det hele tatt, men om så er behandlingen å lære å regulere følelsene sine. Hvilket også sinnemestringskurs kan hjelpe med. Ts, hvis du googler "sinnemestring + *byen/området du bor i*" så finner du hvilke alternativer som finnes. Det står som regel der om du trenger henvisning eller ikke. Her er en organisasjon som tilbyr kurs/samtaler: https://tryggere.no/sinnemestring/ Der står det at man ikke trenger henvisning. Slik jeg forstår det har de tilbud rundt omkring i hele landet, noen ganger gratis. Det står at du må ringe for å høre om tilbudet der du bor. Det kan også hende at det offentlige har sinnemestringskurs, og da er det nok fastlege som er riktig vei å gå. Lykke til! Anonymkode: d892e...415 Endret 17. mars 2024 av Matas Innlegget er redigert grunnet sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #32 Skrevet 16. mars 2024 Familievernkontorene har ofte kurs og veiledning for sinnemestring. Både individuelt og i gruppe (https://www.bufdir.no/familie/tilbud/sinnemestring/) Ta kontakt med ditt nærmeste familievernkontor og forhør deg Anonymkode: 54549...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #33 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes ingen tabletter for borderline, og borderline er ikke et syndrom. Jeg tviler på at ts har borderline i det hele tatt, men om så er behandlingen å lære å regulere følelsene sine. Hvilket også sinnemestringskurs kan hjelpe med. Ts, hvis du googler "sinnemestring + *byen/området du bor i*" så finner du hvilke alternativer som finnes. Det står som regel der om du trenger henvisning eller ikke. Her er en organisasjon som tilbyr kurs/samtaler: https://tryggere.no/sinnemestring/ Der står det at man ikke trenger henvisning. Slik jeg forstår det har de tilbud rundt omkring i hele landet, noen ganger gratis. Det står at du må ringe for å høre om tilbudet der du bor. Det kan også hende at det offentlige har sinnemestringskurs, og da er det nok fastlege som er riktig vei å gå. Lykke til! Anonymkode: d892e...415 Takk 🥰 ja kan jo hende det er som med leger osv at noen driver det privat og noen offentlig. Og hvis man går til kommunal/offentlig så betaler man kun egenandel og får etterhvert frikort hvis ikke det er helt gratis uansett jeg skal sjekke det ut. Kanskje jeg møter en gjeng med likesinnede på kurset, hvem vet. Kanskje Karl Reverud er den som driver kurset 🤣😂 Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #34 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mener du sinnet? Du må snakke med fastlegen og få henvisning. Vet om flere med adhd med et veldig sinne men det varierer hvorfor. Du må lese om diagnosen din og hvorfor sinne er en vanlig følelse blant oss. Og finne teknikker. Anonymkode: 1b1b6...7f4 Ja mener temperament. For jeg har det egentlig bedre uten adhd bortsett fra at det grusomme sinne mitt.. så jeg tenker at jeg kanskje kan klare meg uten apedop hvis jeg lærer teknikker for å håndtere sinne mitt Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #35 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja mener temperament. For jeg har det egentlig bedre uten adhd bortsett fra at det grusomme sinne mitt.. så jeg tenker at jeg kanskje kan klare meg uten apedop hvis jeg lærer teknikker for å håndtere sinne mitt Anonymkode: 493c3...e86 Uten adhd medieomrr skulle det stå 😂 Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #36 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uten adhd medieomrr skulle det stå 😂 Anonymkode: 493c3...e86 Medisiner* Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #37 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja mener temperament. For jeg har det egentlig bedre uten adhd bortsett fra at det grusomme sinne mitt.. så jeg tenker at jeg kanskje kan klare meg uten apedop hvis jeg lærer teknikker for å håndtere sinne mitt Anonymkode: 493c3...e86 En annen ting du kan jobbe med, er forventninger. Tidligere kunne jeg føle meg utrolig frustrert når jeg gikk med hunden og hunden brukte for lang tid på å sniffe en plass, eller stoppet opp midt i veien for å se på noe. Jeg var så opptatt av å komme meg fra A til B, og alt som hindret meg i å være rask og effektivt var en trigger. Jeg måtte lære meg å være i nuet istedenfor å fokusere på målet. Når du skal hjem fra jobb er du sliten (mer sensitiv til stress) og veldig fokusert på å komme deg fra A til B. Alt som kommer i veien for det, er et irritasjonsmoment. Her må du endre på dine forventninger for hva kjøreturen hjem er. Er det for å komme hjem så fort som mulig, eller er det en mulighet til å slappe av etter jobb, høre på fin musikk og se på verden utenfor bilvinduet? Når du sitter i bilen, er du utilgjengelig for en liten stund. Det er en pause fra verden. Nyt det. Er det kø? Flott! Da får du en mulighet til å lene deg tilbake, se på folkene som går forbi utenfor og la tankene vandre. Bilturen gir deg en pause fra verden. Det er ikke en aktivitet du må komme deg gjennom så fort som mulig. Endre tankesettet. Vi med adhd skal gjerne spurte gjennom ting, og vi glemmer ofte å bare leve i nuet. Anonymkode: d1b0c...439 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #38 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En annen ting du kan jobbe med, er forventninger. Tidligere kunne jeg føle meg utrolig frustrert når jeg gikk med hunden og hunden brukte for lang tid på å sniffe en plass, eller stoppet opp midt i veien for å se på noe. Jeg var så opptatt av å komme meg fra A til B, og alt som hindret meg i å være rask og effektivt var en trigger. Jeg måtte lære meg å være i nuet istedenfor å fokusere på målet. Når du skal hjem fra jobb er du sliten (mer sensitiv til stress) og veldig fokusert på å komme deg fra A til B. Alt som kommer i veien for det, er et irritasjonsmoment. Her må du endre på dine forventninger for hva kjøreturen hjem er. Er det for å komme hjem så fort som mulig, eller er det en mulighet til å slappe av etter jobb, høre på fin musikk og se på verden utenfor bilvinduet? Når du sitter i bilen, er du utilgjengelig for en liten stund. Det er en pause fra verden. Nyt det. Er det kø? Flott! Da får du en mulighet til å lene deg tilbake, se på folkene som går forbi utenfor og la tankene vandre. Bilturen gir deg en pause fra verden. Det er ikke en aktivitet du må komme deg gjennom så fort som mulig. Endre tankesettet. Vi med adhd skal gjerne spurte gjennom ting, og vi glemmer ofte å bare leve i nuet. Anonymkode: d1b0c...439 Jeg vasker to barnehager fra 17.00-21.00 hver eneste kveld utenom lørdag og søndag. Så jeg hadde i går et håp om å forte meg til jobben og prøve å bli fort ferdig for å få litt kveld hjemme også. Jeg er også mye irritert over jobben min. Driver å søker etter ny jobb så det er sagt. Jeg har ikke valgt arbeidstiden min selv. Det er de ansatte i barnehagene som ikke vil ha meg der før etter stengetid. Det er en stor trigger for meg når jobben jeg gjør er så viktig men jeg skal likevel være usynlig og ikke komme i veien for noen. Derfor må jeg jobbe hver bidige kveld. Jeg kan velge å kjøre før ettermiddags trafikken begynner rundt kl tre men da må jeg sitte to timer i bilen å vente. Anonymkode: 493c3...e86
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #39 Skrevet 16. mars 2024 Ser svarene mot slutten av tråden her var bedre enn de første, men du har fått en del ufine svar her. Jeg synes du virker veldig reflektert og det er bra at du har litt innsikt i hvordan du er og at du ønsker å endre det. Jeg har gått i en gruppeterapi som det høres ut som om du kunne nytt godt av, den er i Bergen, men har forstått at den er digitalt nå/ https://www.bryggen13.no/rask-og-effektiv-terapeutisk-laering-i-gruppe/ Ellers husker jeg fra jeg gikk på dps at det hang oppslag om grupper i sinnemestring, så vil anta at en fastlege kan henvise til noe slikt. Anonymkode: c32e6...3c2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #40 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser svarene mot slutten av tråden her var bedre enn de første, men du har fått en del ufine svar her. Jeg synes du virker veldig reflektert og det er bra at du har litt innsikt i hvordan du er og at du ønsker å endre det. Jeg har gått i en gruppeterapi som det høres ut som om du kunne nytt godt av, den er i Bergen, men har forstått at den er digitalt nå/ https://www.bryggen13.no/rask-og-effektiv-terapeutisk-laering-i-gruppe/ Ellers husker jeg fra jeg gikk på dps at det hang oppslag om grupper i sinnemestring, så vil anta at en fastlege kan henvise til noe slikt. Anonymkode: c32e6...3c2 Ok, så bra at du fikk hjelpen du trengte. Jeg bor i Vestfold så det blir for langt unna. Jeg kommer til å bestille en time til legen for å høre om de har noe å tilby i Tønsberg. Enten om det er kurs i grupper med flere som har samme problem eller om jeg blir henvist til en terapeut.. det får jeg se. Jeg har liksom ikke tenkt på det når jeg gikk på medisiner for da var det jo ikke noe problem.. men fikk etterhvert angst av medisinene og ble deprimert. Så når jeg slutta så ble jeg sånn som Karl på mot i brøstet igjen Anonymkode: 493c3...e86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå