Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å bli eiendomsmegler, men det med lønnen gjør at jeg har blitt veldig usikker på om det er riktig valg. Det er jo provisjonsbasert, så lønnen blir ulik hver måned ettersom hvor mye man får solgt etter slik jeg har forstått det. I tillegg vil lønnen i starten være ganske dårlig før man får bygd seg opp. Så da lurer jeg på, hvor mye er vanlig å tjene, både i startfasen og senere i karrieren? Er det vanskelig å få huslån og lignende når man har en så varierende lønn? Håper noen her er eiendomsmegler eller kjenner noen som er det. Takk på forhånd!

Anonymkode: 79829...cfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var ferdig utdannet for 6 år siden. De tre første årene var ikke morsomme, og jeg fikk tilbud om et boliglån som var så lavt at det var latterlig - 700 000kr fikk jeg låne før jeg kunne vise til en stabil lønn over flere år. De første årene handlet bare om å skaffe kunder og få navnet mitt kjent. Jeg jobbet hos en stor kjede i Oslo og hadde garantilønn på 15 000kr i måneden før skatt. Jeg skaffet meg ca 10 egne salg første året, og resten av kundene fikk jeg av de andre meglerne, typisk små prosjekter de ikke hadde tid til hvor det ikke var mye provisjon å hente. Jeg jobber sammen med to meglere (menn) som jeg studerte med. De fikk relativt god lønn etter bare 2 år, men de bodde på kontoret, har en ganske aggressiv metode å jobbe på og legger ut alt på Facebook og Instagram. De jobber nærmest 24/7. Så det er mulig, men familie og barn er bare å glemme i oppstartsfasen. Jeg jobber nå på oppgjørskontoret og angrer på at jeg tok denne utdannelsen. Tjente 900 000 mitt beste år, men det er også mitt Mest slitsomme år psykisk og fysisk. 

Anonymkode: 9f812...e90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ustabil lønn. Gjennomsnittet tjener helt middels norsk lønn 5- 700.000 pr år. En god del tjener mye mindre enn det, de slutter. Endel tjener mer, noen tjener mye mer, men de er gjerne eiere og har stort kundenettverk med dyre eiendommer.

Aldri fri, kunder må håndteres når de ringer. Kunder forventer at megler stiller på befaring for å få oppdrag når kunden har fri - stort sett kveld og helg.

Masse jobb med forberedelse og undersøkelser som er usynlig for kundene.

Visninger i helg. 

Studielån for tre år, de som har studert på BI har hatt skolepenger i tillegg så de har ofte høy studiegjeld. 

Definitivt ikke en lettvint vei til høy inntekt.

Anonymkode: 61b48...f5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Bransjen er i dag lovpålagt å gi nye eiendomsmeglerfullmektiger minstelønn/garantilønn. Denne er gjerne ikke på mer enn 350-400k som generelt er dårlig betalt mtp gjenomført bachelorgrad. 
Du vil da garantert tjene minstelønn pr mnd, med mulighet for mer, dersom du først tjener inn «minstelønnen» ved egen provisjonsinntjening. 

Det er et yrke som krever mye. Du må jobbe mange timer og ukurante arbeidstider. Konkurransen er stor og det er en grunn til at 2/3 av slutter i yrket innen det er gått 2 år. Du skal brenne for yrket og ha en skikkelig stå på vilje for å lykkes. 

jeg har selv arbeidet som eiendomsmegler i 6 år. 
Jeg startet først i et lite lokalt meglerfirma. Hadde garantilønn på 10k i mnden før skatt. Mitt siste år landet jeg på rundt 800k. 

Er du i tvil om du skal bli eiendomsmegler, så er mitt valg å heller velge noe annet med litt mer a4 rammer. 
Du må virkelig brenne for yrket for å lykkes. 

Anonymkode: ecca7...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! 
Bransjen er i dag lovpålagt å gi nye eiendomsmeglerfullmektiger minstelønn/garantilønn. Denne er gjerne ikke på mer enn 350-400k som generelt er dårlig betalt mtp gjenomført bachelorgrad. 
Du vil da garantert tjene minstelønn pr mnd, med mulighet for mer, dersom du først tjener inn «minstelønnen» ved egen provisjonsinntjening. 

Det er et yrke som krever mye. Du må jobbe mange timer og ukurante arbeidstider. Konkurransen er stor og det er en grunn til at 2/3 av slutter i yrket innen det er gått 2 år. Du skal brenne for yrket og ha en skikkelig stå på vilje for å lykkes. 

jeg har selv arbeidet som eiendomsmegler i 6 år. 
Jeg startet først i et lite lokalt meglerfirma. Hadde garantilønn på 10k i mnden før skatt. Mitt siste år landet jeg på rundt 800k. 

Er du i tvil om du skal bli eiendomsmegler, så er mitt valg å heller velge noe annet med litt mer a4 rammer. 
Du må virkelig brenne for yrket for å lykkes. 

*min anbefaling skulle det stå i siste avsnitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har flere eiendomsmeglere i min omgangskrets, i varierende alder.
Ville sagt styr unna dersom du ikke er forberedt på at dette ikke bare er et yrke, men en livsstil. Det er selv etter mange år 12 timers arbeidsdager for han ene, fordi det alltid er et jag for å få oppdragene. Det krever jo at man ikke kan ha for mange forpliktelser, og at man må si nei til mye på fritiden. Dette er til tross for at han har bygd seg solid opp på disse årene… 

Felles for de alle er at de har partnere som tar støyten på hjemmebane, og ofrer mye på grunn av at deres partner jobber som eiendomsmegler.

Det virker som kundene også krever mer og mer, fordi de vet at de bare kan ringe neste megler på lista hvis de ikke får det som de vil på alle punkter.

Jeg er sjeleglad for at jeg selv aldri valgte denne utdanningen, fordi jeg hadde nok blitt utbrent etter kort tid. 
Det er mulig dette er perfekt for deg, TS - men vær klar over at det kreves veldig mye for å lykkes, skape seg «et navn» og selv om man potensielt kan tjene godt, så er det ofte med en bismak av alt man har ofret på veien.

Anonymkode: f462a...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Mye bra er allerede sagt her. Det er et voldsomt jag! Det er en grunn til at de fleste meglere enten er skilt eller har en mann/dame som fikser «alt» på hjemmebane. Med noen få unntak selvfølgelig. 

Kan gi deg et innblikk i hvordan det har vært for meg å være eiendomsmeglerfullmektig. Jeg er nettopp ferdig med min tid som fullmektig i en av Norges største byer. Valg av by å være eiendomsmegler i betyr mye. Kontaktnettverk er gull.

Det er forskjellige lønnsmodeller for eiendomsmeglerfullmektiger. Jeg var nokså heldig og fikk en fastlønn på ca. gjennomsnittlig norsk lønn det første året som fullmektig. År nummer 2 var det en minimal fastlønn, som man ikke kunne leve av, og resten i provisjon. Juli og desember er dårlige salgsmåneder, så man bør legge av litt ekstra med tanke på disse månedene.

Jobben din blir som en livsstil. Du får «leads» du må ringe på døgnet rundt, ringer du ikke kjapt, så er det ikke sikkert du får booket befaring, telefoner fra potensielle kjøpere 24/7 og tett oppfølging av selgere omtrent døgnet rundt. At du helst vil ta telefoner til selgere og befaringer på dagtid er sjeldent noe som passer for selgere og kjøpere.
Sitter også med en følelse av at det kreves mer og mer privatvisninger på kveldstid enn for et par år siden.

Du bør være glad i jobbintervju-situasjoner. Mange av befaringene man er på føles som et jobbintervju hvor du skal overbevise potensielle selgere hvorfor du er så mye bedre enn alle andre meglere som er på befaring på samme huset/leiligheten.
Selvtillit er noe du også bør ha en god porsjon av. Det går av og til lenger perioder i begynnelsen hvor du ikke får oppdrag, og det er en tung tid. Selvtilliten din synker og det gjør det desto vanskeligere å få oppdrag igjen. 
Det hender rett som det er at du er på befaringer hvor selgerne i utgangspunktet ikke er glade i meglere og du føler de til tider jobber i mot deg allerede på befaring. 
Konflikthåndtering bør du også kunne stå ganske godt i. Når man selger en bolig hvor kjøper mener det er noe feil, så kommer de til deg. Dette kan være en tung prosess, spesielt om en part ikke har kjøpt forsikring, for da lener de seg veldig på deg, selvom du som megler ikke kan gjøre så stort mer enn å gi enkel veiledning. Men før eller siden selger man boliger med feil, for eksempel at selger har holdt tilbake informasjon. Da har man forståelig nok en kjøper som er ganske forbanna, og prosessen/veiledningen til advokat/forsikring kan være tung. Når de føler at forsikringen bruker lang tid, så faller de fort tilbake til deg som klageorgan og hvor dårlig jobb du har gjort, selvom du ikke kjente til problemet.

Det har vært flere fullmektiger i firmaet jeg har jobbet, og jeg føler at det er en gjenganger at man tidlig i megler-karrieren får de inn til for høy prisantydning. De mer erfarne meglerne har kanskje sagt en litt mer edruelig prisantydning, mens du har dratt på litt ekstra i håp om å få den inn. Disse salgene er ekstra tunge og blir mye mer arbeid med enn boliger man får inn til «riktig» prisantydning. Kanskje har også kunden et ønske om en prisantydning, og man strekker seg litt ekstra for å få inn oppdraget de første par årene.

Man hører ofte om meglerne som tjener fett, men sjeldent om sliterne som tjener 400-600k i året, og de er det ganske mange av, spesielt de første årene man jobber som megler. Man bør ha et nokså stort kontaktnettverk. Vennene dine og familien deres og din er dine «småselgere», og de må selge deg inn overalt. Før jeg begynte som megler, så trodde jeg at jeg skulle få mye mer servert av eiendomsmeglingsforetaket jeg jobbet, men det kommer generelt lite derifra. Man får jo selvfølgelig endel befaringer derfra, men det er sjeldent at man kommer til dekket bor. Som regel er man i konkurranse med andre meglere/foretak på disse oppdragene. 

For min egen del, så mistenker jeg at meglerkarrieren etterhvert går mot en ende. Det er utrolig tungt å alltid være «på». Det å komme hjem, hive seg i sofaen og slappe av blir ofte avbrutt av en telefon og du må være den beste versjonen av deg selv igjen, selvom du helst vil ligge på sofaen og koble ut.
Får man ikke solgt en bolig dagen etter første visning, så blir det ofte visninger på kveldstid og i helgene. Da kommer det rett som det er også bud på kvelder og helger. Når budene kommer, så er det bare å glemme alt man har av fritid og begynne å jobbe/ringe interessenter du har på liste. 

Håper ikke dette skremmer deg, men det er en jobb som rett og slett ikke passer for alle. Du må være glad i bolig, for alle du møter på fest, sammenkomster og andre steder vil alltid snakke bolig med deg, så du bør også ha interesse for bolig, hvis ikke faller man fort gjennom og alt blir et slit. Når man har vært megler i mange nok år, så ruller ballen litt og oppdragene kommer lettere til deg, men selvom de gjør det så er dette en utrolig stressende jobb, hvor du alltid må være «på», og det kreves MYE av deg til alle døgnets tider, året rundt!

Anonymkode: 9a0bf...422

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...