Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ser at skatteetaten setter verdien av boligen min veldig høyt. Ca 200 000 - 300 000 mer enn den er verdt. Basert på hva jeg vet leiligheter som min blir solgt for, ved å følge litt med og sjekke på finn. (Jeg bor i en leilighet som tilhører en veldig spesifikk kontekst, så sammenlignen er veldig gyldig) Kan jeg gå inn og endre dette selv? Må jeg snakke med dem først? Må jeg ha noe "bevis" på verdi? 

Tusen takk for all hjelp!

Anonymkode: 6537a...390

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du formuesskatt? Hvis ikke har det ikke betydning. 

Anonymkode: ce844...ab3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg ser at skatteetaten setter verdien av boligen min veldig høyt. Ca 200 000 - 300 000 mer enn den er verdt. Basert på hva jeg vet leiligheter som min blir solgt for, ved å følge litt med og sjekke på finn. (Jeg bor i en leilighet som tilhører en veldig spesifikk kontekst, så sammenlignen er veldig gyldig) Kan jeg gå inn og endre dette selv? Må jeg snakke med dem først? Må jeg ha noe "bevis" på verdi? 

Tusen takk for all hjelp!

Jeg fikk beskjed om å legge ved en e-takst.

Anonymkode: 567d7...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet jeg om jeg har formueskatt, hva skal jeg se etter hvor?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å legge ved en e-takst.

Anonymkode: 567d7...ec1

Hva er e-takst, hvor får jeg det, og koster det noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Formueskatt får du når du har mer penger enn gjeld, har du det?

Anonymkode: 5ff1e...e7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det står i skatteberegningen. Hvis det ikke står noe om formuesskatt der betaler du ikke formuesskatt.

Anonymkode: 3feb5...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du nettoformue på over 1,7 millioner får du formuesskatt. For høy boligverdi kan også påvirke eiendomsskatt. Man bør jo sette seg inn i om man betaler dette eller ikke. Alt for mange bare sender inn skattemeldingen (eller lar være) uten å sjekke noe som helst. I år var det mange som fikk feil skatt, og likevel bare sendte inn.

Anonymkode: 6d9c0...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke Ts, men lurer på noe av det samme. Jeg betaler formueskatt, så det er ok å få ned verdien på sekundærboliger noe. Verdien virker veldig høy. Jeg kontaktet tidligere et meglerbyrå som skulle ha opp mot 3000 kr for etakst.

Skatteetaten krever vel dette for å få ned verdiestimatet? Men vil de kreve ny etakst for hvert år, er det ikke sikkert det er lønnsomt?

Anonymkode: bbf9b...d02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 20.13):

Klart dette har betydning, om man eksempelvis betaler eiendomsskatt. 

Anonymkode: abea3...436

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke Ts, men lurer på noe av det samme. Jeg betaler formueskatt, så det er ok å få ned verdien på sekundærboliger noe. Verdien virker veldig høy. Jeg kontaktet tidligere et meglerbyrå som skulle ha opp mot 3000 kr for etakst.

Skatteetaten krever vel dette for å få ned verdiestimatet? Men vil de kreve ny etakst for hvert år, er det ikke sikkert det er lønnsomt?

Anonymkode: bbf9b...d02

Hvis du har lån på huset har gjerne banken avtale med meglere som setter e takst gratis for sine kunder.

Anonymkode: eb534...76b

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Betaler ikke formueskatt nei. Såvidt jeg skjønner er evt eiendomsskatt bakt inn i kommunale avgifter, så vet ikke hvor mye det alene utgjør. Men det er jo uansett kjedelig om skatteetaten legger inn feil opplysninger om boligen min, jeg har ikke lyst til å bruke penger på å rette en feil som ikke jeg har gjort. Får prøve å ringe dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS igjen. Betaler ikke formueskatt nei. Såvidt jeg skjønner er evt eiendomsskatt bakt inn i kommunale avgifter, så vet ikke hvor mye det alene utgjør. Men det er jo uansett kjedelig om skatteetaten legger inn feil opplysninger om boligen min, jeg har ikke lyst til å bruke penger på å rette en feil som ikke jeg har gjort. Får prøve å ringe dem.

Hvis du har eiendomsskatt er den ikke bakt inn i kommunale avgifter, men tydelig spesifisert. 

Anonymkode: 7fb09...627

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...