AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Del Skrevet 15. mars 2024 Hunden min lærer veldig fort og har blitt mye bedre med ressursforsvaret sitt. Nå lar hun meg ta i matskålen og slipper som regel ting på tur i bytte med godbit. Jeg tar ikke i matskålen ofte, men jeg har testet det. Problemet er bare at hun har begynt å plukke opp ting på tur sånn at hun skal få godbit. Det skjer omtrent tre ganger per tur. Inne kan hun ta sokker og andre ting et par ganger i uken. Sånn var hun ikke før Hun er flinkere de få gangene hun er hos faren min, men han knurrer til henne. Jeg har lært at man ikke skal gjøre sånt fordi ressursforsvaret blir verre, men stemmer egentlig det? Hva skal vi gjøre? Hunden er tre år, har ingen dårlige opplevelser med andre hunder, aldri knurret på tur, rolig på utstillinger og besøkvenn på sykehjem Anonymkode: 9dac4...12e Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Del Skrevet 15. mars 2024 Vi har lært «slipp» og «ikke rør». De sitter som en kule. Alle medlemmene i familien har etterfyllt skåla hans med mer mat og følgelig slipper han oss gjerne til i skåla. Hvis han får bein eller griseøre eller annen godbit så kan han gjøre noe som ligner på ressursforsvar. Men han kommer bort til oss og slipper godbiten og «erter» og knurrer. Jeg tror at det er en lek, men han er så grov i stemmen at jeg fremdeles ikke vet helt hvor jeg har ham hen. Anonymkode: ffe75...070 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33989458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Del Skrevet 15. mars 2024 En hund som lærer fort er gøy å jobbe med, men de lærer uvaner like fort 😅 Poenget med byttelek er at de skal bli såpass trygge at de ikke lenger føler at de må forsvare ressurser, og derfor blir mer tolerant de gangene man ikke har noe å bytte med, eller ikke har tid til å bytte. Man skal ikke måtte bytte med hunden hver eneste gang resten av livet. En av mine hunder hadde noe ressursforsvar. Jeg var aldri borte i matskålen hennes, så der var det aldri noe problem. Men, fant hun ting hun mente hadde verdi inne eller ute, kunne hun gå så langt som å knurre. Jeg satte i gang med bytteleken, også sakte men sikkert økte jeg tiden fra hun ga fra seg tingen, til hun fikk belønning. Jeg begynte også å be om 'sitt' før hun fikk belønningen slik at belønningen kom etter en annen kommando for å unngå nettopp det du sliter med nå 😅 Nå kan jeg fint ta ting fra henne uten at det øyeblikkelig følger en belønning. Jeg kan også dra ting rett ut av munnen på henne om hun har fått tak i noe som kan potensielt være farlig for henne. Da er jeg kjapp (jeg spør ikke om hun kan slippe, jeg drar det rett ut), og da følger det alltid en belønning/lek. Hun godtar dette fordi hun føler seg tryggere fra all byttelekinga og har derfor fått langt høyere toleransenivå for "stjeling/uhøflig oppførsel" fra meg i de situasjonene hvor hun f.eks finner sjokolade i grøftekanten. Hunden din har lært mønsteret "slipp ting" = "godbit". Det er flott, men smarte hunder vil finne ut at de kan plukke opp ting for å aktivisere dette mønsteret så de får godbit. Jeg foreslår at når du er på tur og hunden plukker opp noe, ikke bytt med henne, men plukk opp en kvist, grav litt i bakken med foten eller gjør noe annet som fører til at hunden blir mer interessert i hva du driver med enn hva den har i munnen. (om hunden plukker opp noe potensielt farlig, så må du selvfølgelig fjerne det øyeblikkelig). Når hunden slipper det den har for å sjekke hva du driver med, så går dere videre og hun får skryt for å følge etter. Gjør det samme inne i huset når hun plukker opp sokker eller annet. Gå ut av rommet og lag litt rare lyder så hun kommer for å sjekke. Da kan du gå tilbake, plukk opp det hun hadde, legg det vekk og fortsett dagen. Alt som ikke er veldig verdifullt for deg eller farlig for hunden, trenger ikke å byttes for. Gå vekk og gjør noe som fatter hundens interesse og distraherer henne fra det hun hadde. Faren din knurrer på hunden din? Er han en hund selv? Det er selvfølgelig ikke hjelpsomt. Anonymkode: d2ba0...6cb 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33989733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. mars 2024 #4 Del Skrevet 15. mars 2024 Nei, han bør ikke knurre til henne og, ja, det kan gjøre det hele verre. Hvis hun plukker bare for å få godbit, hva skjer om du ignorerer det? Mange ganger vil de da miste interessen og slippe det igjen. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33990510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Del Skrevet 15. mars 2024 Hvorfor skal du opp i matskålen? Har en hund selv med ressurs forsvar, vi lar hunden spise i fred, unger har lært å holde seg unna. Nå er hunden mye mer trygg og blir ikke sint om noen går i nærheten osv. Det å ta i skåler, ta de vekk vil jo øke dette. Bytte lek er en fin trening, vår hun har gjort dette i mange år og noen ganger får han godbit, andre ganger ikke. Når han var liten så økte vi hvor mange ting han måtte plukke, først 1 så 1 til og slik fortsatte vi. Hunden er nå over ti, trygg hund, ungene kan trene å gi godbiter, han rydder huset for en god bit og knurrer sjeldent. Så hunden din er smart, bare utvid det en stund og heller bruk det til noe fornuftig. På tur ville jeg oversett en av gangene. Anonymkode: 9fd2f...af5 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33990549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Del Skrevet 16. mars 2024 Nå har jeg en puddel, som jo i utgangspunktet er en apportør, så jeg trener mye apport. Og om han finner sokker som ligger og slenger, får han ros og kanskje en godbit for det. Da vet jeg også at han trenger en annen oppgave, for han begynner med dette når han kjeder seg. Anonymkode: 9b1b3...358 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33991364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har jeg en puddel, som jo i utgangspunktet er en apportør, så jeg trener mye apport. Og om han finner sokker som ligger og slenger, får han ros og kanskje en godbit for det. Da vet jeg også at han trenger en annen oppgave, for han begynner med dette når han kjeder seg. Anonymkode: 9b1b3...358 Samme her, puddelen blir veldig sokke tyv hvis han begynner å kjede seg. Anonymkode: eed19...979 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33991991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 16. mars 2024 #8 Del Skrevet 16. mars 2024 Aldri opplevd eller forstått hvordan et slikt problem oppstår. Hatt tre hunder. De har lært å sitte eller ligge mens maten blir anrettet. Skålen blir satt på plass, og de går ikke til verks før de får et værsågod. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Del Skrevet 16. mars 2024 PITTY skrev (14 minutter siden): Aldri opplevd eller forstått hvordan et slikt problem oppstår. Hatt tre hunder. De har lært å sitte eller ligge mens maten blir anrettet. Skålen blir satt på plass, og de går ikke til verks før de får et værsågod. Nei, jeg er i samme situasjon som deg. Husker i "gamle dager" gikk det program fra amerikanske rescues, der de fortalte at de gikk for avliving ved ressursforsvar. Så jeg lærte min å gå bort fra mat og ting med stemmekommano. Det hadde sikkert ikke fungert om hunden faktisk slet med ressursforsvar, men det ga meg en slags følelse av trygghet likevel. Vet faktisk ikke hvor jeg skulle begynt om jeg endte opp med en hund som sliter med dette, all ære til dere som håndterer det. Anonymkode: 1af4c...a4c 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #10 Del Skrevet 16. mars 2024 PITTY skrev (33 minutter siden): Aldri opplevd eller forstått hvordan et slikt problem oppstår. Hatt tre hunder. De har lært å sitte eller ligge mens maten blir anrettet. Skålen blir satt på plass, og de går ikke til verks før de får et værsågod. Det er gener ligger til grunnlag for egenskaper og gemytt. Noen hunder kommer med ressursforsvar i mindre og større grad, og det kan bli bedre eller verre basert på miljø. Ressursforsvar er naturlig og et viktig overlevelsesinstinkt. De fleste hunder vil ha noe ressursforsvar, men problemer oppstår når de har for mye, når det retter seg mot mennesker og spesielt om eierne håndterer det feil og det får utvikle seg. Man kan se flere tilfeller av uønsket ressursforsvar i noen raser enn andre. Min eldste hund har ikke noe av dette. Jeg har aldri måttet ta hensyn eller legge til rette for at et ressursforsvar ikke får utvikle seg. Min yngste kom med det som valp, så der var det viktig at jeg jobbet med det tidlig så det ikke fikk utvikle seg. Det gikk veldig fint, men det vil jo ligge der i bakgrunnen resten av hundens liv, som betyr at jeg må passe på at det ikke kommer sigende frem. Anonymkode: d2ba0...6cb 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Del Skrevet 16. mars 2024 Ressursforsvar ligger ofte i genene, og det er vanlig på mer primitive hunder. Jeg har erfaring med shiba og basenji (urhunder) og disse har ressursforsvar naturlig fra fødselen. Kjenner ikke en eneste av de rasene som ikke har anlegg for det, men så lenge man jobber med det på riktig måte og helst fra valpetiden av, så går det helt fint. Mange raser som er mer avla for å være førerorienterte har ikke dette problemet. Har fått nedlatende tilsnakk av folk med fuglehunder og retrievere som bare "høh, du skal da kunne ta hva som helst fra bikkja, har du ikke lært den det?!" som ikke skjønner hva det dreier seg om, for de har jo aldri vært borti en urhund. Sånne kommentarer er svært lite hjelpsomt. Det er stor forskjell på hvordan hundene er, både som individer og i en rase. Anonymkode: ba601...f92 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Del Skrevet 16. mars 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Hunden min lærer veldig fort og har blitt mye bedre med ressursforsvaret sitt. Nå lar hun meg ta i matskålen og slipper som regel ting på tur i bytte med godbit. Jeg tar ikke i matskålen ofte, men jeg har testet det. Problemet er bare at hun har begynt å plukke opp ting på tur sånn at hun skal få godbit. Det skjer omtrent tre ganger per tur. Inne kan hun ta sokker og andre ting et par ganger i uken. Sånn var hun ikke før Hun er flinkere de få gangene hun er hos faren min, men han knurrer til henne. Jeg har lært at man ikke skal gjøre sånt fordi ressursforsvaret blir verre, men stemmer egentlig det? Hva skal vi gjøre? Hunden er tre år, har ingen dårlige opplevelser med andre hunder, aldri knurret på tur, rolig på utstillinger og besøkvenn på sykehjem Anonymkode: 9dac4...12e Jeg lar ofte hunden få lov til å plukke opp ting, for så å bytte med godbit, selv om jeg skjønner at den gjør det bare for å få godbiten. Tenker det uansett gir mer mengdetrening på å slippe, så den får lov av meg til å "lure meg" på den måten. Skal sies at den ikke gjør det veldig ofte da, om det hadde vært hver meter av turen måtte jeg nok gjort det annerledes. Anonymkode: ba601...f92 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #13 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ressursforsvar ligger ofte i genene, og det er vanlig på mer primitive hunder. Jeg har erfaring med shiba og basenji (urhunder) og disse har ressursforsvar naturlig fra fødselen. Kjenner ikke en eneste av de rasene som ikke har anlegg for det, men så lenge man jobber med det på riktig måte og helst fra valpetiden av, så går det helt fint. Mange raser som er mer avla for å være førerorienterte har ikke dette problemet. Har fått nedlatende tilsnakk av folk med fuglehunder og retrievere som bare "høh, du skal da kunne ta hva som helst fra bikkja, har du ikke lært den det?!" som ikke skjønner hva det dreier seg om, for de har jo aldri vært borti en urhund. Sånne kommentarer er svært lite hjelpsomt. Det er stor forskjell på hvordan hundene er, både som individer og i en rase. Anonymkode: ba601...f92 Jeg skrev innlegget over ditt om mine to hunder, som er basenjier. Jeg har ikke erfaring med shiba, men de fleste basenjiene jeg kjenner av, har ressursforsvar til en viss grad, ja. Alltid mot andre hunder, og ofte rettet mot eier også. Finurlig rase. Alt for mange eiere forventer at de skal oppføre seg som vanlige hunder, og vekker ressursforsvar av mat og plass som resultat. Det skal ikke mye til med slike raser. De er ikke avlet for å ville glede eier, og det er viktig å jobbe forebyggende, som du sier. Anonymkode: d2ba0...6cb 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33992783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Del Skrevet 17. mars 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skrev innlegget over ditt om mine to hunder, som er basenjier. Jeg har ikke erfaring med shiba, men de fleste basenjiene jeg kjenner av, har ressursforsvar til en viss grad, ja. Alltid mot andre hunder, og ofte rettet mot eier også. Finurlig rase. Alt for mange eiere forventer at de skal oppføre seg som vanlige hunder, og vekker ressursforsvar av mat og plass som resultat. Det skal ikke mye til med slike raser. De er ikke avlet for å ville glede eier, og det er viktig å jobbe forebyggende, som du sier. Anonymkode: d2ba0...6cb Ikke sant, derfor er det frustrerende med besserwissere som ikke har kjennskap til urhund overhodet som kommer med belærende kommentarer. Skulle ønske oppdrettere og raseklubber var mer tydelig om sånne ting som ikke nødvendigvis er så positivt med en rase, men likevel viktig å vite. Hvis man leser på rasebeskrivelsen på NKK for eksempel står det ingenting om ressursforsvar på hverken shiba eller basenji, på tross av at "alle" som driver med disse rasene vet om det. Tvert om står det ofte ting som at de må oppdras "bestemt og med tydelige grenser" og så videre, som kan føre til at nye eiere agerer helt feil ved begynnende ressursforsvar. Hvis nye valpeeiere hadde vært informert om dette med ressursforsvar fra begynnelsen av kunne frustrasjon vært unngått, og kanskje til og med noen avlivinger. Ønsker deg masse lykke til, ts! Poenget mitt var vel egentlig bare at det ikke er din feil om hunden har ressursforsvar, og at det går an å jobbe med det og få det under kontroll. Anonymkode: ba601...f92 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1756182-smart-hund-med-ressursforsvar/#findComment-33997320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå