Gå til innhold

Kresen datter i middagsbesøk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 9 år som er litt kresen. Liker kun ren pasta eller pizza med skinke og ost (uten saus). På søndag skal vi i middagsbesøk og få servert lasagne. Er det innafor å spørre om vertskapet kan koke litt vanlig pasta? Eller burde vi ta med en egen pizza?

Anonymkode: b7472...8c3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en jente på 9 år som er litt kresen. Liker kun ren pasta eller pizza med skinke og ost (uten saus). På søndag skal vi i middagsbesøk og få servert lasagne. Er det innafor å spørre om vertskapet kan koke litt vanlig pasta? Eller burde vi ta med en egen pizza?

Hun burde spise det de serverer. Vil hun ikke ha så får hun vel takke pent nei da… 

Spiser ungen KUN pasta og pizza hver dag hele året??

Anonymkode: 47d19...a09

• Liker 41
  • Nyttig 8
Skrevet

Er ikke så uvanlig at unger er kresne akkurat, jeg hadde forhørt meg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lasagne er jo en pastarett...

Du får ta med deg noen kokte lasagneplater til henne....

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig seriøst ille at ungen ikke får i seg noen skikkelige næringsstoffer.  Hva i all verden er det dere som foreldre tenker på? 

Det er ikke middagsselskapet som hadde bekymret meg her. 

Hvordan er vitaminnivået hennes? Får hun tilskudd?

Anonymkode: 87ee7...001

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hun kan spise tilbehør og det hun liker av pastaretten. Uhøflig å be de tilpasse henne mener jeg. Fin anledning til å lære at man spiser det man får servert. Hun lider ingen nød om hun ikke liker lasagne...

• Liker 31
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo veldig seriøst ille at ungen ikke får i seg noen skikkelige næringsstoffer.  Hva i all verden er det dere som foreldre tenker på? 

Jenta spiser andre måltider i løpet av en dag...

Endret av Hensatt
AnonymBruker
Skrevet

Barnet skal spise det hun får servert. Det er direkte frekt å spørre om verten kan koke pasta, eller om dere kan ta med egen pizza. 

Hvorfor har ikke dere jobbet med hennes kresenhet? Det er deres ansvar. 

Anonymkode: 42f40...739

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun burde spise det de serverer.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil hun ikke ha så får hun vel takke pent nei da… 

Spiser ungen KUN pasta og pizza hver dag hele året??

Nei, hun spiser andre ting også. F.eks brød med pålegg. Fiskepinner, nuggets og noe annet. Men det er ikke så lett til middagsbesøk hos andre.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere kan gi henne et måltid hjemme ikke så lenge før dere drar på besøk, så får hun bare litt mat på tallerkenen der så det ikke blir masse som ligger igjen. Så får hun lære å ikke gjøre så big deal ut av det. Lider nok ingen nød om hun må stå over en middag 

Anonymkode: 11412...fd1

• Liker 22
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med hun har diagnoser når hun spiser et så begrenset utvalg. Jeg ville på forhånd vært ærlig om diagnosen og forklart at det er sensoriske årsaker til at hun trenger annen mat du selvsagt selv tar med.

om det ikke foreligger diagnoser eller mistanke om nevrodivergens, så får hun spise det hun får servert og beklage deg til vertskapet. Du kan sørge for at hun har spist på forhånd. Og så tar du selvsagt tak i problemet hjemme.

Anonymkode: ea385...0d6

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en med barn som var like kresne: Jeg lot barna spise før besøket slik at det holdt at de smakte eller spiste litt tilbehør.

Anonymkode: ff528...988

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med hun har diagnoser når hun spiser et så begrenset utvalg. Jeg ville på forhånd vært ærlig om diagnosen og forklart at det er sensoriske årsaker til at hun trenger annen mat du selvsagt selv tar med.

om det ikke foreligger diagnoser eller mistanke om nevrodivergens, så får hun spise det hun får servert og beklage deg til vertskapet. Du kan sørge for at hun har spist på forhånd. Og så tar du selvsagt tak i problemet hjemme.

Anonymkode: ea385...0d6

Diagnosen er å være barn, et normalt barn. Det er faktisk ikke så uvanlig å være kresen og de aller fleste vokser det av seg.

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, hun spiser andre ting også. F.eks brød med pålegg. Fiskepinner, nuggets og noe annet. Men det er ikke så lett til middagsbesøk hos andre.

Fiskepinner , nuggets, pasta og pizza? Litt av et kosthold 😳

• Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Er man sulten og maten ikke er fordervet,spiser man alt.

Men flott at unge kvinner veit hvor skapet skal stå.....😅😅

Anonymkode: d5cf8...b48

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Diagnosen er å være barn, et normalt barn. Det er faktisk ikke så uvanlig å være kresen og de aller fleste vokser det av seg.

Aldri vært borti en unge som spiser så lite variert mat…. Og jeg har jobbet med en del barn. Også «diagnose barn» 

Det er ikke normalt å leve på pasta, pizza og nuggets… Verken barn eller voksne burde ha et kosthold som bare består av stivelse og mel.. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et kresent barn, men mine foreldre brukte ikke en eneste kalori på å bekymre seg om jeg spiste da vi var borte. Vi spiste det vi fikk servert, eller så spiste vi ikke (borte). Er enig med hvordan de gjorde det. 

Anonymkode: 7b41c...3fe

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fiskepinner , nuggets, pasta og pizza? Litt av et kosthold 😳

Ja.. Far var kresen,spiste kun brødskiver med rømme og tyttebær. Men kunne skeie ut på en lørdag med fiskekake på brødskiva.

Ble 89 år gammel grunnet tyttebær tror jeg 😉

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri vært borti en unge som spiser så lite variert mat…. Og jeg har jobbet med en del barn. Også «diagnose barn» 

Det er ikke normalt å leve på pasta, pizza og nuggets… Verken barn eller voksne burde ha et kosthold som bare består av stivelse og mel.. 

Tuss. Gjør jo det i Italia! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...