Gå til innhold

Gi tantebarn bunadsølv i gave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenke jeg skulle gi deler av bunadsølv i gave til tantebarn som er konfirmant til våren. Jeg er fadder så tenkte at det var fint å bidra litt og gi en mer varig gave enn bare penger. 

Ser at det er stor forskjell på pris, lurer på om det er noe forskjell på kvalitet? Design. 

Sett på sølv fra denne nettbutikken: https://bunadskredderiet.no/

Noen erfaring med bedriften?

Anonymkode: ec30c...bbb

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

En må først vite hvem bunad ungdommen ska ha, og så gå inn på sølvet til den bunaden.

Her har mesteparten av sølvet ungdommen her fått kjøpt enten på mestergull eller sølvsmia.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenke jeg skulle gi deler av bunadsølv i gave til tantebarn som er konfirmant til våren. Jeg er fadder så tenkte at det var fint å bidra litt og gi en mer varig gave enn bare penger. 

Ser at det er stor forskjell på pris, lurer på om det er noe forskjell på kvalitet? Design. 

Sett på sølv fra denne nettbutikken: https://bunadskredderiet.no/

Noen erfaring med bedriften?

Det er jo forskjellig sølv til forskjellige bunader… størrelsene på sølvet og detaljer osv varierer veldig. 

Noen bunader «skal» ha 2 søljer, noen 3. Noen skal ha 2 små, andre skal kanskje ha 2 store og 1 liten osv… 

Anonymkode: 86928...577

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo forskjellig sølv til forskjellige bunader… størrelsene på sølvet og detaljer osv varierer veldig. 

Noen bunader «skal» ha 2 søljer, noen 3. Noen skal ha 2 små, andre skal kanskje ha 2 store og 1 liten osv… 

Ja, vet hun mangler mansjettknapper og liten sølje. Hvilken "farge" kan jeg spørre min søster om. Men var usikker på om det var innfor å kjøpe hos https://bunadskredderiet.no som lager sølvet selv, eller om det må være fra Sylvsmidja? Litt prisforskjell, men begge produsert i Norge 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, vet hun mangler mansjettknapper og liten sølje. Hvilken "farge" kan jeg spørre min søster om. Men var usikker på om det var innfor å kjøpe hos https://bunadskredderiet.no som lager sølvet selv, eller om det må være fra Sylvsmidja? Litt prisforskjell, men begge produsert i Norge 

Ts

Det er forskjellige fra bunad til bunad. Nordlandsbunad har f. en type mansjettknapper, mens en annen bunad kan ha tilhørende noe helt annet. 

Be heller om en spesifikk ønskeliste på bunadsølv, også kan du sjekke hvor du kan kjøpe nøyaktig de hun ønsker 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at butikken skryter av lang erfaring når selskapet er etablert i 2021. Ingen ting i regnskapstallene tyder på at produserer noe som helst selv. Lønnskostnadene indikerer kun 1 ansatt. Når de ikke forteller hvem som har laget sølvet, blir i hvert fall jeg skeptisk. Og prisene på bunadene tyder på at de lages av folk som får vesentlig dårligere betalt enn nordmenn flest.

Anonymkode: 87eaf...b53

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Kjøp der resten av sølvet blir kjøpt, det er lurest, og ikke minst mest sikkert!

Anonymkode: 9c894...1af

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Du skal egentlig snakke med din søster om alt omkring bunadssølvet - alt sølvet bør være fra samme sted for at det ikke skal være forskjell på noen av delene, og du bør også vite hva familien har som plan i forhold til sølvet fra før. 

Her hadde vi avtale om at besteforeldrene i årene før konfirmasjonen ga diverse deler til sølv slik at det ble komplett innen konfirmasjonen - og det hadde blitt dumt om at andre spyttet inn helt random deler...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det er naturlig å avtale med foreldren som sannsynligvis har kontroll på hva konfirmanten vil ha og trenger.. er det ikke også noen som har typ gaveliste lignende som til bryllup?

AnonymBruker
Skrevet

Er dette egentlig snikreklame for Bunadsskredderiet?

Anonymkode: 93c03...a75

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke noe om de, men da jeg kjøpte til Aust-Agder, fant jeg ut at det var billigere å kjøpe rett fra en som lagde det enn fra en "smykkebutikk". Lagd lokalt tenker jeg er det viktigste. Og jeg hadde kanskje blitt skeptisk om det var en som lagde til alle bunader.

Anonymkode: f2694...b8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 19.26):

Ts

Ville heller kjøpt hos en seriøs butikk i stedet. Sølvsmidja er å anbefale.

Anonymkode: e9a5f...9cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 19.57):

Litt rart at butikken skryter av lang erfaring når selskapet er etablert i 2021. Ingen ting i regnskapstallene tyder på at produserer noe som helst selv. Lønnskostnadene indikerer kun 1 ansatt. Når de ikke forteller hvem som har laget sølvet, blir i hvert fall jeg skeptisk. Og prisene på bunadene tyder på at de lages av folk som får vesentlig dårligere betalt enn nordmenn flest.

Anonymkode: 87eaf...b53

ja dette er Kina-bunader

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sølv der det andre sølvet til bunaden er kjøpt, så er det samme kvalitet og utseende. Jeg sjekket søljene til min bunad på Bunadsskredderiet, og det er virkelig null problemer å se at dette er annenrangs håndverk.

Anonymkode: 38dd2...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da blir gutten sikkert glad. For jeg antar det er en gutt som på død og liv skal ha et minne og ikke penger. 

Anonymkode: 78d68...18c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avtalt med min søster at jeg skal (om mulig) gi sølv til bunaden til hennes datter. Avtalen er at jeg har satt en pris på hva jeg vil gi maks, også kjøper min søster det de trenger av sølv til bunaden, og finner noe blant det som passer at det kommer fra meg, og det blir min gave. Så setter jeg bare penger over til min søster. Min niese skal uansett ha på seg bunaden på konfirmasjonsdagen så det er jo ikke noe hun skal pakke opp. 
På denne måten vet vi begge at det blir riktig og det er ofte «sølvpakker» også som en kjøper mer samlet. Jeg stoler 120% på min søster her, og må heller passe på at jeg betaler «nok», for hun kan nok finne på å si det kostet en del mindre. 
Lager selvsagt kort som hun får itillegg. 

Viktig at det blir riktig for et plagg hun mest sannsynlig skal ha hele livet, så snakk med foreldrene. 

Anonymkode: 0e252...a9e

• Liker 2
Skrevet

Kjøp sølv der det andre sølvet til bunaden er kjøpt, så er det samme kvalitet og utseende. Jeg sjekket søljene til min bunad på Bunadsskredderiet, og det er virkelig null problemer å se at dette er annenrangs håndverk.

Anonymkode: 38dd2...0de

Jeg vet selvsagt ikke hvilken bunad du har, men hva ser du etter på bildene for å avsløre at det er annenrangs håndverk, egentlig? 

Jeg sjekket søljene til min bunad på samme sted, og selv om de ikke er 100% like Sylvsmidja sine, var det ikke lett å se direkte kvalitetsforskjeller. Prisene, derimot, gjør meg mistenksom: er godset tynnere? Med andre ord ei lettere sølje med mindre materiale? Er det brukt legering med lavere sølvinnhold (mer 830S istedenfor 925S)? osv osv. Alt dette ville jeg sjekket før jeg gikk til innkjøp av søljer fra denne leverandøren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som var «rett» til min bunad der var bunadringen. Og den er jo bare noe som er funnet på senere år og har ikke noe med den tradisjonelle bunaden å gjøre. 
Jeg personlig hadde aldri kjøpt bunad og bunadsølv hos en slik useriøs forhandler. 

Anonymkode: 0e826...1e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg hadde heller spart penger til å kjøpe alt på en gang istedenfor å gi ett barn en sølje om gangen. Men så kjøper vi ofte fullt sølvbelte til konfirmanten også. Selv om det egentlig er forbeholdt godte damer.

Anonymkode: 0e826...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Tipper dette er snikreklame 

Anonymkode: 2d8e4...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...