Gå til innhold

Lammekjøttdeig sunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser de har lammekjøttdeig i butikken, men det er jo mer fett i dette enn vanlig kjøttdeig og spesielt karbonadedeig. Kan det likevel egentlig være sunnere siden lam har det bedre enn de andre dyra?

Anonymkode: b83b3...c15

Skrevet

Ikke kjøp, det smaker høgg. 

AnonymBruker
Skrevet

Fett er ikke usunt, det er nødvendig for at kroppen skal fungere som den skal. Vi trenger en viss mengde med fett. Skal man tenke dyrevelferd spesielt, kan kjøttdeig av lam være et godt alternativ, men vær obs på at det absolutt smaker lam, så det er ikke alt den passer til.

Anonymkode: 3155d...2d8

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ser de har lammekjøttdeig i butikken, men det er jo mer fett i dette enn vanlig kjøttdeig og spesielt karbonadedeig. Kan det likevel egentlig være sunnere siden lam har det bedre enn de andre dyra?

Antagelig ikke sunnere. Har en egen smak, jeg bruker det kun til spesielle retter som feks moussaka. 

Skrevet
skrue skrev (Akkurat nå):

Antagelig ikke sunnere. Har en egen smak, jeg bruker det kun til spesielle retter som feks moussaka. 

Jeg tenker at hvis man ikke bruker overdrevet mye kjøttdeig, så er den verken mer eller mindre sunn enn kjøttdeig av svin eller storfe.

Jeg syns den har en litt (for) markant smak, og bruker den egentlig veldig sjelden. Men jeg bruker lite kjøttdeig i det store og det hele, så det er nok også en grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det er sunnere for naturen og klimaet pga hva sauer spiser. Men du blir skuffet hvis du forventer samme smak som annen kjøttdeig. Jeg er blitt glad i elgkjøttdeig også. Bruker det bare på en litt annen måte enn vanlig kjøttdeig.

Anonymkode: fbcb0...3cb

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man ikke bruker overdrevet mye kjøttdeig, så er den verken mer eller mindre sunn enn kjøttdeig av svin eller storfe.

Jeg syns den har en litt (for) markant smak, og bruker den egentlig veldig sjelden. Men jeg bruker lite kjøttdeig i det store og det hele, så det er nok også en grunn. 

Jeg bruker aldri vanlig kjøttdeig i det hele tatt, men ganske ofte kjøttdeig av lam, kje eller hjort. Det er fordi vanlig butikkkjøttdeig av storfe ikke smaker stort i det hele tatt, men disse andre faktisk har en smak.

Så må man velge retter der lam, kje og hjort passer inn. Jeg bruker de to førstnevnte til tyrkiske kjøttboller med kanel, dill, persille, pinjekjerner og rosiner, eller til moussaka som nevnt over, eller til liknende retter fra Midt-Østen, feks fylte auberginer eller baharatkrydret stekt kjøttdeig som topping på hummus med granateplekjerner og koriander på.

Hjortedeig brukes til kjøttboller i viltsaus, med potetstappe, rosenkål og rørte tyttebær til. 

Til TS: Hvis lammekjøttdeigen du vurderer å kjøpe har veldig mye fett og er veldig billig, ville jeg droppet det. Det er forskjell på lammekjøttdeig. Bruk gjerne REKO-ring, så er du mer garantert vare av god kvalitet.

Anonymkode: 37f0c...034

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke at kjøtt blir sunnere av at dyret har hatt det bra.

Dyrevelferd er dog relevant i seg selv.

Anonymkode: af3bc...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (14 timer siden):

Lam og sau er det beste kjøttet. Hvis jeg skulle bli veganer så er lammekoteletter det jeg vil savne mest.

• Liker 2
Skrevet

Mennesker som spiser mye lam har redusert risiko for å utvikle demens. De som spiser mye gris eller storfe har økt sjanse. Om det skyldes kjøttet i seg selv eller andre forhold vet jeg ikke. Så er heller ikke kjøttdeig det beste kjøttet, men hadde nok heller gått for lam enn gris og storfe

• Liker 1
Skrevet
On 3/16/2024 at 8:18 AM, AnonymBruker said:

Lam og sau er det beste kjøttet. Hvis jeg skulle bli veganer så er lammekoteletter det jeg vil savne mest.

Ja. Det irriterer meg at feks lammekoteletter er så lite tilgjengelig i grillsesongen. Det er noe av det beste man kan bruke der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper lammekjøttdeig fra gardsslakteri. Det er bedre med tanke på dyrevelferd. Men for kroppen min går det vel ut på det samme som vanlig kjøttdeig.

Men jeg bruker det aldri som erstatning for kjøttdeig. Lammekjøttdeig brukes når jeg lager meze (med lammespidd eller lammeboller), Moussaka, kebab, lammepai, greske kjøttboller i pita, etc. 

Anonymkode: e7374...07e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (5 minutter siden):

Ja. Det irriterer meg at feks lammekoteletter er så lite tilgjengelig i grillsesongen. Det er noe av det beste man kan bruke der. 

Handle etter sesong. Da er det bedre råvarer, og mye mer utvalg. 

Her ligger høstens lam klar til grillsesongen. 

Om man har fryserplass, selvfølgelig. 

Anonymkode: e7374...07e

• Nyttig 2
Skrevet

Det er vel ikke akkurat helsekost, men heller ikke noe jeg ser noen grunn til å ligge unna så lenge man har et normalt, variert kosthold. Og lammekjøttdeig er utvilsomt førstevalget når man skal bruke aromatiske kryddere som kanel, allehånde og stjerneanis. Moussaka og greske kjøttboller er nevnt; jeg lager av og til noen spesielle kjøttboller med ouzosaus, og da er det bare lam som duger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Like sunt som storfe, så kjør på hvis du liker smaken av lam.

Anonymkode: 98675...4b7

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Lammekjøttdeig kan brukes til mye godt. Om den er litt fet, så kan det jo reguleres litt med hva som ellers skal inngå i det totale måltidet.  Det trenger heller ikke å være overflod av kjøttdeigen, og ikke nødvendig å bruke alt som oppgis i oppskriften. En bolle frisk salat er nesten alltid godt tilbehør til ovnsretter som Shepherds pie og Moussaka.  Disse rettene jukses det mye med i forhold til originalversjonen. Dvs, man kan bytte ut lammekjøttdeigen med storfe, hvis man ikke liker lam, selvfølgelig.

Shepherds pie er jo den med kjøttsaus og grønnsaker under et lokk av potetmos. Godt det. Bland gjerne inn litt mer grønnsaker når du lager kjøttsausen, og bytt gjerne potetmosen med mos av blomkål. Oppskrifter finner google. Eks 

https://www.godt.no/oppskrifter/kjoett/kjoettdeig/9043/moussaka-med-kjoettdeig

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/moussaka/

https://trinesmatblogg.no/recipe/shepherds-pie-lammegryte-med-potetmoslokk/

https://evaiprovence.no/lettere-sheperds-pie-blomkalmos/

Og ellers kan du lage kjøttboller, pizzafyll, bollefrikassé, lammekebab.

Jeg har nemlig planer om å kjøpe et lammelår på tilbud nå, og fikk lyst til å kverne opp litt av kjøttet. Jeg er ikke så veldig glad i stek.

• 1 måned senere...
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (På 15.3.2024 den 18.13):

Hva smaker det? Har lyst til å prøve, da jeg er veldig glad i lam/sauekjøtt. Liker godt fårepølse, fenalår, pinnekjøtt, fårikål ol, men vet ikke om lammekjøttdeig smaker noe alla det?

• Hjerte 1
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (13 minutter siden):

Hva smaker det? Har lyst til å prøve, da jeg er veldig glad i lam/sauekjøtt. Liker godt fårepølse, fenalår, pinnekjøtt, fårikål ol, men vet ikke om lammekjøttdeig smaker noe alla det?

Jeg liker ikke smaken av sau/lam syns alt av det smaker høgg, utenom pinnekjøtt.

Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (16 minutter siden):

Jeg liker ikke smaken av sau/lam syns alt av det smaker høgg, utenom pinnekjøtt.

Kommer lammesmaken tydelig frem i lammekjøttdeigen?

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (10 minutter siden):

Kommer lammesmaken tydelig frem i lammekjøttdeigen?

Ja, jeg syns det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...