AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Heisann. Jeg så på skattenekdingen min at huset var satt til skyhøyt iht verdi i området der jeg bor. Ringer skatteetaten og sier fra at boligen er satt ca 700.000kr for mye i verdi. Får vite at boligen er satt på 150m2. Mens boligen er jo på 89 m3 p-bolig. Vi har full kjeller. Men der er takhlyden lav. Og er ikke bruksrom. Ei heller godkjent til det. Kom på etter tlf til skatteetaten. At boligen er forsikret for begge etg. Fordi vi bruker kjeller til lager. Samt vannpumpe vann og strøm ol hører kjelleren til. Så lurer da på om det er fra forsikret ateal de har fått p- bolig til å bli nesten dobbelt av riktig areal. Det stemmer jo iht et påbygg uten kjeller under. Slik jeg forsto er det kun p-rom som gjelder på skattemeldingen. I bunn og grunn ikke superviktig iht skatt. Men kommunen vurderer å innføre eiendoms skatt snart Da er vel forsatt riktig areal 89m2.siden det er kun det som er p-rom? Og ikke arealet huset er forsikret for. Anonymkode: d5d80...4a4
isw Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Her tenker jeg den pragmatiske løsningen er å få en verdivurdering av eiendomsmegler og sende den inn. Du har generelt rett, men jeg er usikker på om det er den beste måten å klage på.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/forklaring-av-ord-og-begreper/ P-rom er det som skal benyttes, så du kan endre det i skattemeldingen. Anonymkode: 3dad9...e40 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Dersom du mener arealer er feil, mål opp på nytt, eller få en takstmann til å gjøre det. P-rom er ikke lenger et begrep i arealberegning av boliger. Anonymkode: b7cc1...972
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/ Og her er link til boligverdikalkulatoren. Anonymkode: 9435f...1ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 Det er p-rom eller boa som skal brukes i beregningen. Legg inn riktig areal i skattemeldingen, så beregnes boligverdien på nytt automatisk. Arealet som er registrert er oppgitt av eier eller tidligere eier da de nye boligverdireglene kom, jeg tror det var rundt 10-12 år (?) siden. Det er ikke hentet fra forsikringsselskap. Anonymkode: fe88f...6eb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #7 Skrevet 15. mars 2024 Her blir nå ikke kjeller medregnet . Her er kun 1 rom innredet i kjeller og det er der vi har vaskemaskin, pumpa fra brønn, varmtvannsbereder og sikringsskap. Vi har vurdert å innrede kjelleren men er ikke det som står øverst for da må vi senke bakkeplan ute for å sette inn vinduer som er minst 5 cm høyere en de som er der Anonymkode: 0e83c...5af
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 isw skrev (5 timer siden): Her tenker jeg den pragmatiske løsningen er å få en verdivurdering av eiendomsmegler og sende den inn. Du har generelt rett, men jeg er usikker på om det er den beste måten å klage på. Han sa jeg ikke trengte det. Men at jeg måtte dokumentere areal dersom de krevde det. Og det står bla i salgspapirer at p- rom er i hovedetasjen. Og at kjeller ikke er godkjent som oppholdsrom. Halve kjelleren er uten gulv og innervegger bla. Ikke godkjent rømningsveier på rommene som er der osv. Vi har ei heller søkt bruks endring. Så kjeller er i bunn og grunn teknisk rom og oppbevaring Anonymkode: d5d80...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå