Gå til innhold

Stedatter på 19 år er bare ute etter penger fra far og meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort, jeg kom inn i bildet når jenta var 16 år. Vi hadde en privat bidragsavtale med mor i tillegg til at jenta fikk penger hver gang hun spurte oss. Jo mer penger hun fikk fra oss, jo mer fikk vi ha samvær med henne. En dag oppdaget vi at faren var lagret som «pappa betaler» på telefonen og hun ble tatt for stjeling på en butikk, selv om hun hadde fått penger hos oss. Vi skjønte fort at nå er det på tide å slutte å gi så mye penger. Samværet ble stadig mindre og mindre når pengene ikke ble vippset. Når jenta ble 18 år laget vi en privat avtale med henne som var mindre i mnd enn bidragskalkulatoren regnet ut. Dette fordi vi skulle slippe å selge hytta vår for å betale bidrag. Hun ble tatt på fersken med å bestille ekstra mobildata på vår regning for flere hundre kroner og angret ikke ett sekund på hva hun hadde gjort. Tvert imot var det bare frekke svar å få. Sommeren 23 kjøpte hun seg drømmebilen, med god hjelp fra oss og ett lån fra oss. Dette hadde vi en muntlig avtale på at vi skulle trekke fra bidraget hver mnd til det var nedbetalt. Vi betalte 50% av førerkortet også. Vi satt opp ett budsjett sammen med henne for å være sikker på at hun hadde råd til bilen, i ettertid viser det seg at hun ikke har råd til å beholde bilen pga hun prioriterer shopping og festing. Den siste mnd har hun truet oss med at hun skulle søke bidrag hos nav. Typ «svarer du ikke innen 1 minutt søker jeg til nav». «Får jeg ikke svaret jeg vil ha så søker jeg på nav». «Jeg bryr meg ikke om dere må selge hytta, jeg skal søke på nav». «Jeg gleder meg til ta masse penger fra dere», «dere er bare redd for å tape masse penger». På tirsdag søkte hun og der har hun ikke tatt høyde for at vi har betalt telefonen og lånt henne penger til bil. Jeg og far til jenta har nettopp vært på utenlandstur, en tur jeg sparte til i ett år og overrasket han med i bryllupsgave til han. Disse pengene mener stedatter at jeg skulle ha brukt på henne. Hun mener også at jeg skal ta meg en ekstrajobb enda jeg jobber 100%, for å gi pengene til henne. På toppen av alt mener hun at pengene vi fikk i bryllupsgave skulle vi ha brukt på henne. Dette skaper selvfølgelig store konflikter mellom meg og far, da jeg har behov for å prate om ting, sette grenser og gi konsekvenser for oppførselen. Far setter aldri grenser for datteren sin og det verste som skjer er at han sier han er skuffet over henne. Han brukte tre dager på å flytte mobilabo over på datteren pga hun ikke ville ta seg tid til å ordne det. Jeg mener telefonen skulle bare ha blitt sperret. Jeg får konsekvensene med at han blir sur på datteren sin og lar det gå utover meg og det kan kun snakkes om når det passer han. I går kom han med ett forslag om å ta lån på vårt felles hus eller forbrukslån for å dekke bidraget. Dette ønsker ikke jeg og har sagt at jeg kan jobbe hele påsken for å tjene ekstra. Dette blir møtt med sinne fra far der han sier at han ikke er interessert i å jobbe ekstra, noe som det aldri var snakk om. Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å få ut av dette, men jeg trenger bare å lufte meg. Få ut litt frustrasjon. Det kan vel bare bli bedre? Er jeg virkelig så urimelig som stedatter mener? 

Anonymkode: bb2ba...2e4

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal ikke fø på en voksen kvinne. Hun får ordne økonomien sin selv og dere stenger igjen pengekassen.

Anonymkode: 70735...1a4

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å bidra? Ja, du er gift med far, men det er han som er bidragspliktig, ikke du...

Anonymkode: a1bdb...726

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får hun penger i det heletatt? Hun er 19. Steng tilgang. Nav setter ikke bidrag så høyt at man må ta opp lån.

Anonymkode: b4beb...720

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere skal ikke fø på en voksen kvinne. Hun får ordne økonomien sin selv og dere stenger igjen pengekassen.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får hun penger i det heletatt? Hun er 19. Steng tilgang. Nav setter ikke bidrag så høyt at man må ta opp lån.

Anonymkode: b4beb...720

Om hun går på videregående er foreldrene pliktige til å forsørge henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres forferdelig ut, men så lenge hun går på videregående har far bidragsplikt. Det at dere har sponset førerkort og bil er noe mange foreldre gjør uavhengig av bidrag.

Når hun er 19 nå, så er hun vel ferdig på videregående i år? Det er en veldig kort periode igjen med bidrag, så rart om det skal velte hele økonomien deres.

Anonymkode: 04423...212

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere har gjort avtaler med henne om mindre bidrag og gitt henne penger til det ene og det andre som far (ikke du) åpenbart ikke hadde råd til å gjøre? Han burde betalt bidrag slik han skulle hele veien (hytter er ikke relevant her) og så fikk dere heller se på hva dere kunne bidra med utover det. 

Anonymkode: 57fed...e4c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lang historie kort, jeg kom inn i bildet når jenta var 16 år. Vi hadde en privat bidragsavtale med mor i tillegg til at jenta fikk penger hver gang hun spurte oss. Jo mer penger hun fikk fra oss, jo mer fikk vi ha samvær med henne. En dag oppdaget vi at faren var lagret som «pappa betaler» på telefonen og hun ble tatt for stjeling på en butikk, selv om hun hadde fått penger hos oss. Vi skjønte fort at nå er det på tide å slutte å gi så mye penger. Samværet ble stadig mindre og mindre når pengene ikke ble vippset. Når jenta ble 18 år laget vi en privat avtale med henne som var mindre i mnd enn bidragskalkulatoren regnet ut. Dette fordi vi skulle slippe å selge hytta vår for å betale bidrag. Hun ble tatt på fersken med å bestille ekstra mobildata på vår regning for flere hundre kroner og angret ikke ett sekund på hva hun hadde gjort. Tvert imot var det bare frekke svar å få. Sommeren 23 kjøpte hun seg drømmebilen, med god hjelp fra oss og ett lån fra oss. Dette hadde vi en muntlig avtale på at vi skulle trekke fra bidraget hver mnd til det var nedbetalt. Vi betalte 50% av førerkortet også. Vi satt opp ett budsjett sammen med henne for å være sikker på at hun hadde råd til bilen, i ettertid viser det seg at hun ikke har råd til å beholde bilen pga hun prioriterer shopping og festing. Den siste mnd har hun truet oss med at hun skulle søke bidrag hos nav. Typ «svarer du ikke innen 1 minutt søker jeg til nav». «Får jeg ikke svaret jeg vil ha så søker jeg på nav». «Jeg bryr meg ikke om dere må selge hytta, jeg skal søke på nav». «Jeg gleder meg til ta masse penger fra dere», «dere er bare redd for å tape masse penger». På tirsdag søkte hun og der har hun ikke tatt høyde for at vi har betalt telefonen og lånt henne penger til bil. Jeg og far til jenta har nettopp vært på utenlandstur, en tur jeg sparte til i ett år og overrasket han med i bryllupsgave til han. Disse pengene mener stedatter at jeg skulle ha brukt på henne. Hun mener også at jeg skal ta meg en ekstrajobb enda jeg jobber 100%, for å gi pengene til henne. På toppen av alt mener hun at pengene vi fikk i bryllupsgave skulle vi ha brukt på henne. Dette skaper selvfølgelig store konflikter mellom meg og far, da jeg har behov for å prate om ting, sette grenser og gi konsekvenser for oppførselen. Far setter aldri grenser for datteren sin og det verste som skjer er at han sier han er skuffet over henne. Han brukte tre dager på å flytte mobilabo over på datteren pga hun ikke ville ta seg tid til å ordne det. Jeg mener telefonen skulle bare ha blitt sperret. Jeg får konsekvensene med at han blir sur på datteren sin og lar det gå utover meg og det kan kun snakkes om når det passer han. I går kom han med ett forslag om å ta lån på vårt felles hus eller forbrukslån for å dekke bidraget. Dette ønsker ikke jeg og har sagt at jeg kan jobbe hele påsken for å tjene ekstra. Dette blir møtt med sinne fra far der han sier at han ikke er interessert i å jobbe ekstra, noe som det aldri var snakk om. Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å få ut av dette, men jeg trenger bare å lufte meg. Få ut litt frustrasjon. Det kan vel bare bli bedre? Er jeg virkelig så urimelig som stedatter mener? 

Bruke penger dere fikk i bryllupet på henne, saklig! Det beste nå er at dere faktisk går på nav, finn ut hvor mye far er pliktig til å betale og forhold dere til det, ikke gi henne en krone mer. Når hun så er ferdig på vgs så skrur dere av pengekrana og hun kan bli så sur hun bare vil. Ved å få en ordentlig utregning via Nav så slipper dere å høre på truslene hennes hele tiden.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For ei ufordragelig jente!

Slik går det når ingen gidder å oppdra. Jeg hadde skrudd igjen pengekrana til det absolutte minimum. Billånet og pengegaven dere ga mot bil må da kunne avregnes mot bidragsgjeld. Eller kreve hun for lånet/selg bilen. Hun trenger at noe står imot henne.

Jeg hadde iallefall sagt til gubben at det skal ikke økes noe lån i bolig jeg eier, og jeg skal ikke påta meg noe forbrukslån for å sponse datterens fest og kaos. Han får løse det selv. 

Når den jenta blir 19, så hadde hun ikke fått en krone eller tjeneste av meg mer.

Anonymkode: 1ef77...ca9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du mener telefonen burde vært sperret, mens far overførte det til å stå i hennes navn. Det er faktisk far som har rett her. Hun burde hatt det i hennes navn, og hennes ansvar, fra 18-årsdagen. 

Betal bidraget, men ikke noe mer. Det er ikke DERE som er pliktige, men han. 

Noe sier meg at forholdet mellom far og datter har vært så som så… hvordan har samværet vært før du kom inn i bildet mon tro 

Det er hans oppgave å sette grenser, ikke din. Du er ‘kun’ stemor, antakeligvis den onde… Du må faktisk overtale dette til han. 

Anonymkode: 9d833...72b

AnonymBruker
Skrevet

Hun har rett på bidrag så lenge hun går på videregående, uansett hvor ufyselig hun er, så der kommer dere (far) ingen vei.

Det at dere velger å vippse, sponse førerkort og gi privat lån til bil er jo bare dumt av dere dersom dere ikke har råd, og den konsekvensen må dere nesten ta selv. Gi henne bidraget hun har krav på, si nei til alt annet. Så får hun lære seg at dårlig oppførsel ikke lønner seg. Hun presser dere, men dere lar dere også presse, og det er dere som er de voksne her. Ikke diskuter med henne hvilke penger som går til hva, reise og gaver og alskens, det har hun ingenting med, og dere trenger ikke forklare dere ovenfor henne for dette. 

Hvis dere (far) ikke har råd til bidrag til tross for at dere dropper all annen dekning hos henne så har dere faktisk ikke råd til å ha hytte, da far har forsørgelsesplikt til hun er ferdig på vgs. 

Synes også det er litt synd å høre at hun har fått lov å bruke samvær/samvittighet mot penger til dere, det er en veldig utrygg følelse som sikkert bunner i sårhet, og som dere ikke burde tillatt. Dere skulle satt dere ned med henne med en gang og sagt at penger kommer/kommer ikke uavhengig av samvær, at dere er glade i henne og at hun alltid er velkommen uansett, men at dere ikke lar dere presse. 

Anonymkode: d7901...a73

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var samme problemet her. Jeg kom inn da hun var 15. Hun bruker penger som utpressing for samvær og har derfor ikke dratt til oss en eneste gang på over ett år fordi han begynte å begrense det. Han betaler mer enn det en kalkulator ligger inne med fra NAV til moren (langt over) og betaler i tillegg større ting, mobilabonnement etc. Allikevel vil hun ha penger til mat, ting etc hele tiden. Hun gjør det samme med besteforeldre og onkler/tanter også og sier stakkars meg jeg har ingen penger slik at alle skal gi henne det. Hun er opplært av moren å presse ut alt hun kan av kroner av faren. Faren har dessverre ikke vært særlig flink å sjekke kontoen sin så en måned betalte han 25000 til henne samlet + barnebidraget og mobilen. Neste øyeblikk har hun knust telefonen eller ødelagt pc'en. Jeg har satt ned foten og har sagt at nå forholder du deg til barnebidraget, mobilen og bursdag + julegave. Er det noe hun virkelig trenger til skolen kan det diskuteres, men ikke nye ting hele tiden eller masing om penger hele tiden. Han har vært flink mesteparten av tiden nå og sier utrolig nok nei til både henne og moren. Vi har fortsatt ikke sett henne her hjemme på over ett år, hun sier hun skal treffe oss på et kjøpesenter og kommer aldri mens vi venter i timesvis på at hun skal dukke opp. Hun lyver og tror at hun skal få alt opp i hendene. Hun trodde hun skulle få en bil til øvelseskjøring i tillegg til førerkortet men ingen vil betale for verken bensin/diesel eller forsikring der fra morens side i alle fall så det blir totalt uaktuelt. Hun får heller jobbe og skaffe sine egne penger. Når bidraget blir utregnet på nytt igjen (når hun kan søke) vil det ligge langt lavere enn de utgiftene han har hatt + at moren ikke tar pengene. Snyltere er virkelig ikke greit! 

Mor til 2 edruelige tenåringer som nesten aldri spør om noe og en bonusdatter som bare vil ha alt av penger og goder...

Anonymkode: 3417b...5bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt!!

Vaskeekte sosialist. 

Stemmer garantert Rødt eller AP.

Typisk for de som vil bli fødd i stedet for å føde......

Anonymkode: d385e...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Det var samme problemet her. Jeg kom inn da hun var 15. Hun bruker penger som utpressing for samvær og har derfor ikke dratt til oss en eneste gang på over ett år fordi han begynte å begrense det. Han betaler mer enn det en kalkulator ligger inne med fra NAV til moren (langt over) og betaler i tillegg større ting, mobilabonnement etc. Allikevel vil hun ha penger til mat, ting etc hele tiden. Hun gjør det samme med besteforeldre og onkler/tanter også og sier stakkars meg jeg har ingen penger slik at alle skal gi henne det. Hun er opplært av moren å presse ut alt hun kan av kroner av faren. Faren har dessverre ikke vært særlig flink å sjekke kontoen sin så en måned betalte han 25000 til henne samlet + barnebidraget og mobilen. Neste øyeblikk har hun knust telefonen eller ødelagt pc'en. Jeg har satt ned foten og har sagt at nå forholder du deg til barnebidraget, mobilen og bursdag + julegave. Er det noe hun virkelig trenger til skolen kan det diskuteres, men ikke nye ting hele tiden eller masing om penger hele tiden. Han har vært flink mesteparten av tiden nå og sier utrolig nok nei til både henne og moren. Vi har fortsatt ikke sett henne her hjemme på over ett år, hun sier hun skal treffe oss på et kjøpesenter og kommer aldri mens vi venter i timesvis på at hun skal dukke opp. Hun lyver og tror at hun skal få alt opp i hendene. Hun trodde hun skulle få en bil til øvelseskjøring i tillegg til førerkortet men ingen vil betale for verken bensin/diesel eller forsikring der fra morens side i alle fall så det blir totalt uaktuelt. Hun får heller jobbe og skaffe sine egne penger. Når bidraget blir utregnet på nytt igjen (når hun kan søke) vil det ligge langt lavere enn de utgiftene han har hatt + at moren ikke tar pengene. Snyltere er virkelig ikke greit! 

Mor til 2 edruelige tenåringer som nesten aldri spør om noe og en bonusdatter som bare vil ha alt av penger og goder...

Anonymkode: 3417b...5bc

Kødder du? Det som jenta gjør "galt" er lært av mor, mens "stakkars far" ikke sjekket kontoen og ikke visste at han hadde betalt henne 25 000? Snakk om ansvarsfraskrivelse.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor skal hun søke bidrag fra nav? Hun er 19 år? Går hun på skole får hun vel stipend? Hadde snurpet igjen lommeboka, å latt "ungen" gått for lut og kaldt vann.. det her går jo virkelig ikke! Hun har skjønt at hun kan manipulere pappa! 

Kanskje du skulle flyttet ut for en periode, slik at far skjønner alvoret?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
enhjørningfis skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal hun søke bidrag fra nav? Hun er 19 år? Går hun på skole får hun vel stipend? Hadde snurpet igjen lommeboka, å latt "ungen" gått for lut og kaldt vann.. det her går jo virkelig ikke! Hun har skjønt at hun kan manipulere pappa! 

Kanskje du skulle flyttet ut for en periode, slik at far skjønner alvoret?

Man er lovpålagt å forsørge barn til de er ferdige med vgs, også 19 åringer, så du trenger jo ikke oppfordre til lovbrudd.

• Liker 2
Skrevet

Man er lovpålagt å forsørge barn til de er ferdige med vgs, også 19 åringer, så du trenger jo ikke oppfordre til lovbrudd.

Neida, greit nok at de evt skal betale bidrag, men resten? Å snurpe igjen pengekrana på resten er vel ikke lovbrudd? Eller er det sånn at den dagen vi får barn, så skal vi betale det hvite ut av øyet på oss å enda litt til for å gjøre barna "semi-fornøyde" for å ikke bryte loven?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Om hun går på videregående er foreldrene pliktige til å forsørge henne.

Så hvis noen på f eks 30 eller mer går på vgs, er det foreldrenes plikt å forsørge vedkommende?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, du er ikke urimelig. All grunn til å være frustrert over stedatteren din sin oppførsel.

Fint at dere har prøvd å hjelpe henne, tydelig at hun ikke setter pris på det. Hun utnytter dere og tar dere for gitt.

Helt greit å sette grenser og si nei. Dere er ikke forpliktet til å gi henne penger eller gaver.

Husk at dere har et liv og behov utenfor henne. Kan være litt vanskelig. Men dere har rett til å prioritere dere selv og deres eget velvære.

Selvfølgelig skal hun få mat, man penger ellers er ikke noe deres trenger å tenkte på...

Endret av somler
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
enhjørningfis skrev (2 minutter siden):

Neida, greit nok at de evt skal betale bidrag, men resten? Å snurpe igjen pengekrana på resten er vel ikke lovbrudd? Eller er det sånn at den dagen vi får barn, så skal vi betale det hvite ut av øyet på oss å enda litt til for å gjøre barna "semi-fornøyde" for å ikke bryte loven?

Du spørr i svaret ditt hvorfor hun skal søke bidrag, sier at hun er 19 år, får vel stipend og du ville snurpet igjen lommeboka og latt ungen gå for lut og kaldt vann. Dine ord. Ingenting der tilsier at du synes bidrag var greit nok og mente "alt annet." Det er lov å innrømme at du ikke kunne regelverket.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...