Gå til innhold

Hvordan merket du at du var utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

???

Veldig redd jeg er på vei dit.
Hva kan man gjøre for å slippe den største smellen?

Anonymkode: e7124...c10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lå i sengen i mørket, og var overveldet av stimuli. 

Jeg hadde selvsagt varseltegn lenge før dette, men de ignorerte jeg glatt. Var helt blind for det. Da smellen kom var det umulig å ikke merke. Ble liggende der i mørket i 3 måneder. 

Anonymkode: 0389c...186

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Humlemor
Skrevet

Føler seg konstant trøtt og utmattet uten at hvile hjelper. Angst. Spenninger i nakke og muskler. Smerte i ryggen. Hodepine. Mageproblemer og svimmelhet. 

Skrevet

Alle kan bli utbrent og ofte skjer det nok uten at folk tror at det kommer til å skje dem selv.

Noe av det viktigste er å ta være på seg selv, og kanskje ikke være så hard med seg selv?

Alt skal liksom skje nå, men det er egentlig ikke så mye som betyr noe, bortsett å være der for hverandre. Men det er viktig at man passer på seg selv også. Og ikke tar på seg mer enn man merker at man klarer. Ta tid til deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Kunne ikke lese pensumbøkene på studiet. Hodet snudde seg bokstavelig talt unna uten at jeg kunne kontrollere det... Følte at de fleste ting mistet mening - at hvorfor skulle jeg leve hvis alt var så slitsomt. Hadde ingen problemer med å være sosial da - det var ikke av å være for sosial at jeg ble utbrent, og det var det å være med andre som hjalp på utbrentheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i helsevesenet. Jeg begynte å bruke mye egenmeldinger, gruet meg til jobb, hadde lite til overs for pasienter og kollegaer, kortere lunte. Når jeg ser tilbake på bilder fra den tiden så hadde jeg også mye kviser (aldri slitt med kviser ellers), veide en god del mer enn jeg vanligvis gjør, orket ikke gjøre noe annet enn å dra på jobb, dra hjem, ta en lur, legge meg. Jeg hadde veldig god lønn og ingen utgifter, det var da jeg skjønte at det ikke betydde noe lenger at jeg valgte å bytte jobb.

Anonymkode: 212fb...73f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde ha merket det på søvnproblemer, kvalme og vekttap.

Men jeg merket det først når jeg gikk i bakken på jobb, etter å ha hatt hjertebank og puls på over 130 i flere timer mens jeg satt eller lå stille.

Anonymkode: b3d3c...ece

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hodepine, kroppen hadde i flere uker vært tung før det. Var på jobb en dag, måtte på do, så meg selv i speilet hadde helt utrolig mørke ringer under øynene. Dagen etter dro jeg igjen på jobb, men sleit med å se og konsentrere meg. Dag 3 var jeg hos legen og fikk sykemelding. 

Anonymkode: e84b3...e86

AnonymBruker
Skrevet

Merket det ikke/tenkte ikke tanken før veggen møtte meg! I ettertid ser jeg jo at det var haugevis med symptomer, som jeg bare overså. Svimmelhet, sterke smerter i kroppen, hodepine, lyd- og lyssky, irritabel, angst… Da veggen kom ble alt dette forsterket,  i tillegg til en grusom utmattelse, kvalme og etterhvert nedstemthet. Jeg bremset ikke i tide, men anbefaler absolutt å gjøre grep om man mistenker at man er på vei dit. ❤️

Anonymkode: 22d6d...f7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merket det ikke/tenkte ikke tanken før veggen møtte meg! I ettertid ser jeg jo at det var haugevis med symptomer, som jeg bare overså. Svimmelhet, sterke smerter i kroppen, hodepine, lyd- og lyssky, irritabel, angst… Da veggen kom ble alt dette forsterket,  i tillegg til en grusom utmattelse, kvalme og etterhvert nedstemthet. Jeg bremset ikke i tide, men anbefaler absolutt å gjøre grep om man mistenker at man er på vei dit. ❤️

Glemte å nevne søvnproblemer! Sov dårlig før veggen, sov nesten ingenting på mange måneder etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg begynner å kjenne at jeg må gjøre alt og alt er like viktig å få gjort... Da er det på tide å ta en god kikk på hva jeg egentlig driver med og sette på bremsene.

Anonymkode: 6e656...d6b

• Liker 1
Skrevet

Viktigste du kan gjøre er å ta tid til deg selv, men ikke sitte inne alene. Men faktisk gjøre noe du liker, men ikke mer enn du føler du kan.

AnonymBruker
Skrevet

Grina på vei til jobb...

Anonymkode: 3efd4...363

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at jeg har vært lavgradig utbrent i flere år, men får det på en eller annen måte til å gå rundt fortsatt.

- Er irritabel på jobb, særlig når kolleger maser og krever mye av meg (jobber i helsevesenet). I situasjoner med ekstremt mange samtidighetskonflikter gir jeg nesten opp og resignerer helt.

- Sover dårlig og har uregelmessig menstruasjon.

- Har undertrykt kroppens egne behov (sult, trøtthet og trang til å tisse) så lenge at kroppen ikke sender disse signalene lenger.

- På vei inn i en ny lang arbeidsuke eller langvakt håper jeg på å bli syk, falle og skade meg litt eller bare bli bittelitt påkjørt for å ha en vektig grunn for å slippe jobb.

Anonymkode: 12bce...310

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømte om at jeg gjorde feil på jobben,  våkna av hjertebank. På jobb var jeg så langt inni arbeidsoppgavene at jeg i ettertid har fått høre av kollegaer at jeg var nesten som en robot, helt fjern og samtidig ekstremt fokusert, om det gir mening. Til slutt fikk jeg angstanfall, klarte ikke å dra på jobb eller være sosial eller noe. Å dra en tur på butikken føltes helt uoverkommelig. Det var nok mye mer også  men dette er hva jeg husker 8 år etter. 

Anonymkode: 5c871...528

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro de som slet ikke kan svare her dessverre. 

Anonymkode: 73eab...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Alt ble bare rot og surr. Samboer sa jeg endret meg markant. Ble ekstremt rigid og hissig. Glemte ting og tang, roter bort. Går på butikken for å kjøpe produkt A, kommer hjem med produkt B. Har aldri lommebok. Nøkler blir borte. Null eksekutiv funksjon. Klarte ikke vite selv at jeg måtte dusje, kunne gå opptil 14 dager før jeg kom på det. Alt gikk i ball dersom dagsplan forandret seg, ble i stede sittende apatisk foran tv uten å vite mål og mening med noe.

Riktignok autistisk utbrent da. Veldig slitsomt å bli så satt ut av spill.

Anonymkode: f24c3...b08

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det viktigste signalet var da jeg kjente at jeg trengte sykemelding, men var livredd for å få sykemelding fordi jeg ikke evnet å forstå hvordan jeg skulle klare å komme meg på jobb igjen etterpå. 

Anonymkode: ea688...b31

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler at jeg har vært lavgradig utbrent i flere år, men får det på en eller annen måte til å gå rundt fortsatt.

- Er irritabel på jobb, særlig når kolleger maser og krever mye av meg (jobber i helsevesenet). I situasjoner med ekstremt mange samtidighetskonflikter gir jeg nesten opp og resignerer helt.

- Sover dårlig og har uregelmessig menstruasjon.

- Har undertrykt kroppens egne behov (sult, trøtthet og trang til å tisse) så lenge at kroppen ikke sender disse signalene lenger.

- På vei inn i en ny lang arbeidsuke eller langvakt håper jeg på å bli syk, falle og skade meg litt eller bare bli bittelitt påkjørt for å ha en vektig grunn for å slippe jobb.

Anonymkode: 12bce...310

Hvor lenge har du hatt det sånn? Blir det bedre? 

Anonymkode: 0389c...186

Skrevet

Jeg ville ikke stå opp. Forsøkte å sove, men var konstant fryktelig trøtt og sliten i kropp og hode. Glemte ting, fokuserte negativt og hadde mange vondter. Heldigvis for meg gikk det ganske raskt å snu, men jeg måtte gjøre store endringer i livet, blant annet bytte yrke. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...