AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Hva serverer dere når barnet har med seg en venn hjem fra barnehagen? Tenker dere på at det skal være sunt, ikke ultraprossesert og lignende? Anonymkode: 211d8...5aa
Arkana Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Det kommer an på hvor lenge det er siden lunsj og hvor lenge det er til middag. Skal det bare være mellommåltid fikk de f.eks. oppskåret frukt. Skal det mette litt mer gikk det gjerne i ostesmørbrød, toast, pitapizza, speilegg eller bare vanlige brødskiver/knekkebrød med pålegg.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Kommer Ann på om det er planlagt eller ikke. Er det typ første gang? kjenner vi barnet godt? Er det første gang har vi alltid spurt barnet hva det vil ha til middag, og er det innenfor rimelighetens grenser, så har vi laget det. Ellers lagde vi ofte pannekaker og sånt. Alltid lagt litt ekstra tilrette for kos når de har hatt små venner på besøk. Om det er besøk som var uplanlagt har vi servert det vi uansett skulle ha til middag. Anonymkode: e6099...427 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 De spiser vanlig middag med hele familien. Poteter, grønnsaker, kjøtt/fisk. Jeg lager ikke to forskjellige middager. Noe med frukt/bær til dessert. I går var det rødgrøt. Anonymkode: 158fd...139 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva serverer dere når barnet har med seg en venn hjem fra barnehagen? Tenker dere på at det skal være sunt, ikke ultraprossesert og lignende? Anonymkode: 211d8...5aa Serverer den middagen som er planlagt den dagen. Helt vanlig middag. Anonymkode: 591fe...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 Veldig ofte blir det lapskaus, fordi jeg enda ikke har hatt en unge på besøk enda som ikke har likt det, også er det så sabla enkelt og billig. Koker opp vann i vannkoker Har i frossen lapskausblanding, makaroni, en pose brunsauspulver og pølsebiter/kjøttrester/suppeboller i en gryte. Heller over kokende vann og lar det stå til makaronien er kokt. Jevner ev med litt posepotetmospulver om det trengs. Torsdager er dagen det passer å ha med besøk hjem hos oss, så dette har egentlig blitt vår faste torsdagsmiddag. Anonymkode: efd2b...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #7 Skrevet 15. mars 2024 Spør ofte hva gjesten likee Anonymkode: 9e106...692 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 Skal få første besøk hjem fra barnehagen til yngste nå snart. Etter jentenes ønske blir det pølser med brød/lompe ☺️ har kjøpt inn litt kjeks og så serverer jeg frukt. Kanskje de får en saftis også. Første besøk er veldig stas. (Jenta mi fikk samme servering første gang hun var på besøk hos denne venninnen, så vet det er ok for foreldrene). Fortsetter ikke i samme stil når det blir mer besøk med hjem, men pleier lage noe jeg vet barnet liker (hører med barnet eller foreldrene). Anonymkode: c204c...6b0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 Spør hva de liker til middag. Så lenge ikke svarene er ikke-ultraprosesserte eller at foreldrene legger noen føringer så blir det vanlig middag og gjerne en is👍 Anonymkode: b3805...d09
Lost little girl Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Her blir det ofte pannekaker når barna har besøk. Lager med grovere mel så det blir litt mettende og sunnere. Har også servert fiskepinner, spaghetti osv.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #11 Skrevet 15. mars 2024 Jeg serverer det vi normalt ville spist. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle gjort det annerledes en helt vanlig dag, midt i uka. Vi gjør ikke endringer for voksne som titter innom midt i uka heller, bare så det er sagt. Utenom feiringer selvsagt. Anonymkode: c8010...985
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Skrevet 15. mars 2024 Den ene gangen vi har hatt besøk med hjem hadde vi fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrøtter. Begge spiste masse, sønnen vår spiste begges fiskeboller og hun som var med spiste begges poteter 🤷♀️ begge med gulrøtter og saus til. Anonymkode: f2594...765
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #13 Skrevet 15. mars 2024 Barnet vårt er bare 4, så har ikke vært så mange besøk. Barnet mitt fikk pølse borte, forstår utmerket at de «safet» med det 😅så jeg tenker det er helt innafor, er jo ikke så ofte det er besøk i den alderen! Selv har jeg servert følgende: - Taco (tilbyr kjøtt uten krydder, men kan også bruke kylling/laks eller pitabrød istedenfor wraps). Synes det er kjekt da barna kan plukke selv! - Fiskeburger. De fleste barn liker jo fiskekaker, evt får de bare spise brødet. Og kan ellers velge fyllet selv. - Hjemmelaget tomatsuppe med egg/pasta (serveres separat fra suppen). Pannekaker med 50/50 hvetemel og sammalt hvete etterpå. I mine øyne er dette vanlig, sunn mat (naturligvis gitt at man ikke feks dynker på med dressing, syltetøy eller bruker de kjipeste fiskekakene). Og det er enkelt for barna å skippe det de ikke liker. Når de er så små, og skal lære å gå på besøk, så tenker jeg at de kan lære at besøk er hyggelig, uten at det er «fest». Så når besøket uansett planlegges så har vi litt barnevennlig mat, hvor barnet mest sannsynlig kan spise noe, om det så bare er mais. Vi serverer gjerne litt frukt, men ikke noe mer. Anonymkode: ed71c...028 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #14 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer Ann på om det er planlagt eller ikke. Er det typ første gang? kjenner vi barnet godt? Er det første gang har vi alltid spurt barnet hva det vil ha til middag, og er det innenfor rimelighetens grenser, så har vi laget det. Ellers lagde vi ofte pannekaker og sånt. Alltid lagt litt ekstra tilrette for kos når de har hatt små venner på besøk. Om det er besøk som var uplanlagt har vi servert det vi uansett skulle ha til middag. Anonymkode: e6099...427 Samme her. Anonymkode: 7b2e1...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Skrevet 15. mars 2024 Jeg foreslår noen alternativer og spør foreldrene om barnet liker de tingene. Men typisk har vært fiskepinner, laks, pølse med pasta, kjøttboller med potetmos og kokte grønnsaker. Barnet mitt har også vært på besøk der og fått servert lignende mat. Er egentlig bare et barn som pleier bli med hjem hit så må vet jeg hva barnet liker og ikke liker. Anonymkode: f0bcc...eee
Gjest jegerrinne Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 Her serverte vi det som var vanlig hos oss, viltkjøtt, fisk med tilbehør, alt ut fra vi hadde tatt opp dagen før
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Pannekaker. Kjøttkaker med makaroni, brun saus og poteter. Var det en fredag, ble det pizza. Jeg kan ikke huske at poden hadde med seg noen hjem da de fremdeles brukte bleier, men det var mer fra fire-fem års alderen. Anonymkode: 5abd7...f54
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Skrevet 15. mars 2024 Nå går mine på barneskolen, men serverte/serverer som regel grove hjemmelagde pannekaker for det liker de fleste:) Anonymkode: 28d41...635
Hensatt Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 Server det dere har eller ville likt å få selv. Ingen grunn til å overtenke. Barn har godt av å oppleve hvordan ting er hos andre, så ingen grunn til å tilpasse med mindre det er snakk om allergier. Er det første besøk er det helt greit og sikkert litt stas med saft og kjeks og annet godt for å løse opp stemningen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Mange is🍦🍦🍦🍦🍦🍦 Neida 🤣 Vanlig middag 👍🍽️ Anonymkode: 85e57...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå