Gå til innhold

Kjærlighetsforhold gjennom vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har lenge ønsket å finne noen å bygge bånd med og bli glad i som i et kjæresteforhold, men min tilnærming til dette samt verdier skiller seg en del ut fra normen. Det kan derfor være vanskelig å finne en dame for meg tror jeg.

Jeg ønsker å bli glad i personen for den hun er. For meg er utseende aldri nok å gå på.

Jeg viser interesse for å bli bedre kjent , men det blir til at jeg gjerne blir kjent med dem først vennskapelig. Herunder finne ut av deres interesser, verdier og hvordan de er som person. Da sparer jeg romantikken til en som jeg liker og som kanskje liker meg tilbake. Med en slik tilnærming vil det ikke slå så hardt ut emosjonelt på meg og henne om det ikke funker mellom oss i tillegg til at det vil nok føles mer spesielt om en har unngått å være romantisk med så mange før den rette.

Denne tilnærmingen virker å være rar sett i forhold til det vanlige, men jeg ønsker fremdeles å ha en lignende tilnærming. Dette da jeg også har litt tradisjonelle verdier hvor jeg blant annet ønsker å spare meg selv for min framtidige partner.

Lurer litt på om det er andre her med en slik tilnærming? Og hvordan oppfatter dere, kvinner, en slik tilnærming fra en mann? Er det steder slike kvinner som verdsetter en slik tilnærmingsmåte finnes hvor jeg bør lete? Om det er av relevans for svarene bor jeg i Bergen og er i begynnelsen av tjueårene slik at jeg ønsker en partner som ikke er noe eldre enn dette.

Edit: Vil bare takke alle som har gitt fine og gode innspill og tilbakemeldinger. Setter veldig pris på det.

Endret av Jeg-er-anonym
Takkemelding
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tvillingsjel!!
Synd vi er heterofile menn 😂

Anonymkode: 08b19...ce9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ER vrien. For hvordan invistere i dem uten å sende forvirrende signaler. Vi kan grave og mase om likestilling til det...skjer. Men siden du lever her og nå, så er DU nødt til å blotte deg, bli litt mer enn bare kjent slik at hun får vite det..

Det er ingen god fasit. Men det er et resultat som kan gjøre deg ensom, og det er å vente på henne. Friendzoningen er kjip, og nesten like mye for henne når du føler deg klar .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er kvinnne som ønsker å bli kjennt med noen over tid uten press, virkelig kjenne etter om det er noe før vi må ta et fysisk steg, slik mange gjør veldig for idag. (Er ikke jomfru) eldre enn deg også, så urelevant for det du leter etter.

Nå leter jo du kanskje etter noen som sparer seg for deg som du for henme, å det tror jeg også finnes. Men tror i tilegg absolutt at flere kvinner er åpne for denne tilnærmingen uansett om de ser det for seg eller ikke, det er jo noe som bare skjer om det skjer. Er jo heldigvis veldig naturlig å bli glad i noen når dere blir bedre kjennt og trygge over tid 😊

Vet ikke helt hvor du kan lete, det letteste er vel på steder du kan møte opp og naturlig treffe de samme folka igjen og igjen uten å trenge å definere noe for hverandre for å vise interesse. En slags klubb? Kan jo kanskje finne det i en vennegjeng? Venn av en venn?

Du må nok bare prøve å være sosial på arenaer det er mulig å møte kvinner, bli kjennt og se hva som skjer? 😊

Anonymkode: a22a1...4cd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok best sjans i miljøer hvor det er vanlig å ha konservative verdier. Religiøse, spesielt. 

Ellers er nok sjansen høy i sosiale nettverk hvor man blir kjent med folk naturlig. 

Tinder-damer gir deg maks 3 dater før de roper "neste". Der skal det være dopamin-skudd på første date, helst.  De kan påstå så mye de vil om seriøsitet og "bli kjent først"  og sånt, men der er tempoet høyt og dopamin-avhengigheten likeså, og dirrer det ikke i kroppen etter de par første datene så blir det ikke noe mer. 

Anonymkode: ee26d...775

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tvillingsjel!!
Synd vi er heterofile menn 😂

Hehe, ja. Godt å se at jeg ikke er alene. Har du noen tips kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den ER vrien. For hvordan invistere i dem uten å sende forvirrende signaler. Vi kan grave og mase om likestilling til det...skjer. Men siden du lever her og nå, så er DU nødt til å blotte deg, bli litt mer enn bare kjent slik at hun får vite det..

Det er ingen god fasit. Men det er et resultat som kan gjøre deg ensom, og det er å vente på henne. Friendzoningen er kjip, og nesten like mye for henne når du føler deg klar .

Jeg har ikke noe imot å ta initiativ, men tar det rolig og først på et vennskapelig plan. Blir helt feil å gjøre intime ting tidlig da dette ville vært uten lyst og nærmest mot min vilje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er kvinnne som ønsker å bli kjennt med noen over tid uten press, virkelig kjenne etter om det er noe før vi må ta et fysisk steg, slik mange gjør veldig for idag. (Er ikke jomfru) eldre enn deg også, så urelevant for det du leter etter.

Nå leter jo du kanskje etter noen som sparer seg for deg som du for henme, å det tror jeg også finnes. Men tror i tilegg absolutt at flere kvinner er åpne for denne tilnærmingen uansett om de ser det for seg eller ikke, det er jo noe som bare skjer om det skjer. Er jo heldigvis veldig naturlig å bli glad i noen når dere blir bedre kjennt og trygge over tid 😊

Vet ikke helt hvor du kan lete, det letteste er vel på steder du kan møte opp og naturlig treffe de samme folka igjen og igjen uten å trenge å definere noe for hverandre for å vise interesse. En slags klubb? Kan jo kanskje finne det i en vennegjeng? Venn av en venn?

Du må nok bare prøve å være sosial på arenaer det er mulig å møte kvinner, bli kjennt og se hva som skjer? 😊

Anonymkode: a22a1...4cd

Tusen takk for en god tilbakemelding. Ja det er ønskelig at hun også sparer seg, men har fått det inntrykket at det er få som venter med mindre de er religiøse. Og føler det blir feil å oppsøke disse da de sikkert søker religiøse selv. Eller er tankegangen min feil der?

Ja, bør nok være i mer sosiale settinger. Antar at noen klubber og arenaer er bedre enn andre så må bare finne ut hvilke som er best.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du har nok best sjans i miljøer hvor det er vanlig å ha konservative verdier. Religiøse, spesielt. 

Ellers er nok sjansen høy i sosiale nettverk hvor man blir kjent med folk naturlig. 

Tinder-damer gir deg maks 3 dater før de roper "neste". Der skal det være dopamin-skudd på første date, helst.  De kan påstå så mye de vil om seriøsitet og "bli kjent først"  og sånt, men der er tempoet høyt og dopamin-avhengigheten likeså, og dirrer det ikke i kroppen etter de par første datene så blir det ikke noe mer. 

Anonymkode: ee26d...775

Men blir vel feil å oppsøke religiøse miljøer om jeg selv ikke er religiøs? Og hvilken andre konservative miljøer finnes det utenom det?

Ja, dating-apps har ikke vært til nytte i det hele tatt. Har gitt det et forsøk, men de fleste ser ut til å ha en helt annen tilnærming der enn meg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er masse mennesker som er blitt sammen med noen etter å ha vært venner. Men det skjer ikke som du beskriver det. Du sier at det er en tilnærming og du leter etter noen å bli sammen med på denne måten. Men da er det ikke et vennskap. Man har ikke en agenda med et vennskap. Vennskapet er et mål i seg selv. Og så oppstår det i noen tilfeller følelser på ett eller annet tidspunkt.

Anonymkode: e4d0f...425

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er masse mennesker som er blitt sammen med noen etter å ha vært venner. Men det skjer ikke som du beskriver det. Du sier at det er en tilnærming og du leter etter noen å bli sammen med på denne måten. Men da er det ikke et vennskap. Man har ikke en agenda med et vennskap. Vennskapet er et mål i seg selv. Og så oppstår det i noen tilfeller følelser på ett eller annet tidspunkt.

Anonymkode: e4d0f...425

Er vel ulikt hvordan en definerer vennskap. Kanskje det er mer passende å bruke bekjentskap. Men jeg ønsker også at damen i livet mitt skal være en slags bestevenn for meg som jeg kan dele alt med og gjøre mye forskjellig med.

AnonymBruker
Skrevet

Sitter i samme situasjon selv og lurer litt på det samme.

Anonymkode: 1a84e...37c

AnonymBruker
Skrevet

Du får finne min datter. Også Bergen, snart 20 år, jomfru og ukysset, ønsker en seriøs og god mann hun kan gå rolig frem med og stifte familie med. Hun er også svært økonomisk,  og hater krangel i så stor grad at bare vi andre i familien blir litt høyrøstet av iver ber hun oss roe ned. Svært vakker er hun også. Ikke tull. Hun fikk tilbud om å være modell, men det var ikke noe for henne. Han må dog være økonomisk, målrettet, familiekjær, lojale og ikke aggressiv. En som løser floker med saklig prat. 

Jeg ville trodd hun var forbyttet ved fødselen om hun ikke var så lik sin far i utseendet. 😁

Så slike kvinner finnes nok. 

Anonymkode: 30cc7...675

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får finne min datter. Også Bergen, snart 20 år, jomfru og ukysset, ønsker en seriøs og god mann hun kan gå rolig frem med og stifte familie med. Hun er også svært økonomisk,  og hater krangel i så stor grad at bare vi andre i familien blir litt høyrøstet av iver ber hun oss roe ned. Svært vakker er hun også. Ikke tull. Hun fikk tilbud om å være modell, men det var ikke noe for henne. Han må dog være økonomisk, målrettet, familiekjær, lojale og ikke aggressiv. En som løser floker med saklig prat. 

Jeg ville trodd hun var forbyttet ved fødselen om hun ikke var så lik sin far i utseendet. 😁

Så slike kvinner finnes nok. 

Høres ut som en hyggelig datter. Får bare begynne å lete jeg da😅

Fint å få noe bekreftelse og at min tilnærming kan funke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere nære og gode venner av motsatt kjønn, som jeg pleier en del kontakt med.

En romantisk/seksuell relasjon med dem hadde vært utenkelig. Tanken på det føles litt likt som tanken på en romantisk/seksuell relasjon med søsteren min.

Anonymkode: 904c5...aa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jeg-er-anonym skrev (16 minutter siden):

Høres ut som en hyggelig datter. Får bare begynne å lete jeg da😅

Fint å få noe bekreftelse og at min tilnærming kan funke.

Joda hun er en flott ung kvinne, men innimellom noe streng ovenfor oss som er litt mer viltre, høyrøstet og temperamentfulle av natur. 😉

Hennes beste venninne er forøvrig samme typen, så det er iallefall to i Bergen, og da er det helt sikkert flere også. Du får lete ja. Det er jo vanlig å måtte det for å finne den rette. 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda hun er en flott ung kvinne, men innimellom noe streng ovenfor oss som er litt mer viltre, høyrøstet og temperamentfulle av natur. 😉

Hennes beste venninne er forøvrig samme typen, så det er iallefall to i Bergen, og da er det helt sikkert flere også. Du får lete ja. Det er jo vanlig å måtte det for å finne den rette. 😊

Hva slags type begivenheter er det slike damer går på vil du si? Mener ikke nødvendigvis din datter og hennes venninne, men sånn generelt sett sånne type damer. Hadde vært til stor hjelp å vite hvor en skal lete og eventuelt hvor en ikke bør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 3 kjæresteforhold i mitt liv og alle har vært vennskap først. Vi har blitt kjente gjennom felles venner eller felles hobby. Det er kanskje et litt åpenbart svar, men det er mine tips til hvor man kan lete.

Anonymkode: 7184b...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jeg-er-anonym skrev (40 minutter siden):

Hva slags type begivenheter er det slike damer går på vil du si? Mener ikke nødvendigvis din datter og hennes venninne, men sånn generelt sett sånne type damer. Hadde vært til stor hjelp å vite hvor en skal lete og eventuelt hvor en ikke bør. 

Vanskelig å svare på. Begge disse er stort sett med familie eller nære venner, så er det skole eller jobb, og de er glad i å reise, men det er ikke et enkelt sted å treffe dem egentlig. Det blir nok tilfeldig i et kryssningspunkt som skole eller jobb. De har ikke nettprofiler, og går kun ut om det er spesielle begivenheter, som å feire en venninne som har invitert til akkurat dette. Det er ikke noe fest og fyll. 

Det er vel de hyggelige og høflige jenter som ikke gjør stort ut av seg, og som man bare må få i prat når man opplever at de er slik. De enkleste å få er de kanskje ikke, akkurat fordi de er svært seriøse med slikt. Vet at flere gutter/menn på jobben hennes har godt øye til henne, og hadde de vært riktig alder og svært hyggelige hadde de hatt mulighet. Slike kvinner ønsker jo også å treffe den rette, men de har jo selvfølgelig preferanser, og gutta/menn som våger å prøve seg er oftest dem som faller utenfor dem. Enn så lenge har hun merket menn som prøver seg som enten for gamle eller for useriøse. Hun blir smigret, men kun det.

Vel også noe irritert om de ikke skjønner at de ikke er hva hun ser etter, og blir for voldsomt pågående. En voksen mann på jobben er slik, og da unngår hun ham som pesten, uten å være diskré angående at hun gjør det. Hun er mild, men det betyr ikke at hun ikke er viljesterk, og finner seg i ting hun ikke liker. 

Du må nok bare være observant, og ta sjansen når du føler at en kvinne er som det du søker. Å begynne med hyggelig, hjelpsom og vennlig tilnærming er nok ikke dumt. Å ikke drikke seg til mot først også. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanskelig å svare på. Begge disse er stort sett med familie eller nære venner, så er det skole eller jobb, og de er glad i å reise, men det er ikke et enkelt sted å treffe dem egentlig. Det blir nok tilfeldig i et kryssningspunkt som skole eller jobb. De har ikke nettprofiler, og går kun ut om det er spesielle begivenheter, som å feire en venninne som har invitert til akkurat dette. Det er ikke noe fest og fyll. 

Det er vel de hyggelige og høflige jenter som ikke gjør stort ut av seg, og som man bare må få i prat når man opplever at de er slik. De enkleste å få er de kanskje ikke, akkurat fordi de er svært seriøse med slikt. Vet at flere gutter/menn på jobben hennes har godt øye til henne, og hadde de vært riktig alder og svært hyggelige hadde de hatt mulighet. Slike kvinner ønsker jo også å treffe den rette, men de har jo selvfølgelig preferanser, og gutta/menn som våger å prøve seg er oftest dem som faller utenfor dem. Enn så lenge har hun merket menn som prøver seg som enten for gamle eller for useriøse. Hun blir smigret, men kun det.

Vel også noe irritert om de ikke skjønner at de ikke er hva hun ser etter, og blir for voldsomt pågående. En voksen mann på jobben er slik, og da unngår hun ham som pesten, uten å være diskré angående at hun gjør det. Hun er mild, men det betyr ikke at hun ikke er viljesterk, og finner seg i ting hun ikke liker. 

Du må nok bare være observant, og ta sjansen når du føler at en kvinne er som det du søker. Å begynne med hyggelig, hjelpsom og vennlig tilnærming er nok ikke dumt. Å ikke drikke seg til mot først også. 

Ja, har aldri festet og drikket selv så hadde uansett blitt feil å oppsøke dem som er der. Det er det som er problemet at det finnes arenaer for folk som er mindre seriøse og ikke motsatt, men jeg tenker nå det at når den dag kommer at en har funnet seg noen vil en sette mer pris på dem enn en kanskje ellers ville gjort.

Setter veldig pris på de erfaringene du har delt. Og håper hun finner seg en god type med tiden - slike tenker jeg fortjener kun det beste.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...