AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Jeg ser det stadig går igjen, både hos andre og hos meg selv. Når menn spør en kompis om å bli med ut på byen eller noe slikt (gjerne på kort varsel), og han sier han ikke kan, så bare antas det uten spørsmål at det er dama som nekter ham det. Jeg har aldri nektet min mann noe som helst, og jeg har aldri gitt vennene hans inntrykk av at jeg nekter ham noe. Jeg har også gode relasjoner til dem alle. Likevel er responsen automatisk "kan du ikke mase litt på henne om du får lov da?" eller tilsvarende ... Mine venninner har aldri antatt dette om mannen min når jeg sier jeg ikke kan. Jeg har aldri blitt bedt om å spørre mannen min om lov. Siden jeg ser det overalt ellers, får jeg et inntrykk av at dette er en generell holdning i samfunnet, og jeg lurer på hvorfor? Anonymkode: be549...2d0 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Da jeg var liten så syntes jeg det var ubehagelig å si at jeg ikke ville noe, så jeg sa alltid at jeg skulle spørre mamma, og hvis jeg ikke ønsket å være med så sa jeg at mamma hadde sagt nei. I realiteten hadde jeg aldri spurt, men det visste jo ikke de. Kameraten til samboeren min gjør det samme, han sier han må høre med dama, også sier han at hun sa nei selv om hun aldri ble spurt. Mer behagelig å skylde på noen andre. Anonymkode: db90b...944 18 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Hehe, jeg levde lykkelig uvitende helt til en venn av eksen min ytret misnøye om meg, til en annen felles venn av oss fordi jeg alltid nektet eksen å bli med ut. Sannheten var at jeg aldri nektet ham noe som helst. Mulig du får skylden ts fordi typen din faktisk legger skylden på deg. Anonymkode: ba114...0ca 8 1 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg ser det stadig går igjen, både hos andre og hos meg selv. Når menn spør en kompis om å bli med ut på byen eller noe slikt (gjerne på kort varsel), og han sier han ikke kan, så bare antas det uten spørsmål at det er dama som nekter ham det. Jeg har aldri nektet min mann noe som helst, og jeg har aldri gitt vennene hans inntrykk av at jeg nekter ham noe. Jeg har også gode relasjoner til dem alle. Likevel er responsen automatisk "kan du ikke mase litt på henne om du får lov da?" eller tilsvarende ... Mine venninner har aldri antatt dette om mannen min når jeg sier jeg ikke kan. Jeg har aldri blitt bedt om å spørre mannen min om lov. Siden jeg ser det overalt ellers, får jeg et inntrykk av at dette er en generell holdning i samfunnet, og jeg lurer på hvorfor? Anonymkode: be549...2d0 Min svoger har ofte sagt at han ikke får lov, fruen hans vet ikke at det er slik han ordlegger seg. Anonymkode: c1da4...e93 4 1 1
MacadamiaNut Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 Hahaha, typen min skylder alltid på meg hvis han ikke har lyst å være med på noe😅 Men jeg vet om det, i det minste😌 3 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 Akkurat samme som alle de andre her sier. Min (eks) gjorde alltid det samme, og jeg ser det samme skje med venner og familie. Jeg synes det er skikkelig respektløst mot samboerne og konene. Anonymkode: e88de...348 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 Samme med mannen her, men jeg har sagt til han at han kan bruke meg som unnskyldning hvis han har behov for det. 😅 Han spør også alltid meg før han drar bort, men dette har mer med om det er annet som er planlagt da han har ADHD og det er jeg som har oversikt over avtaler og slikt. Virker som dette er relativt normalt for mange. Anonymkode: dacf3...00e 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 Jeg opplevde det samme, og det ble et påfølgende helvete faktisk. Mange år med mye dritt fra eksens venner og familie. Altså, de (venner og familie til eksen) også gikk ut fra at hvis han sa nei til noe så hadde det noe med meg å gjøre. Samme som du sier, TS, så har aldri noen av mine venner eller familie mistenkt noe slikt (såvidt jeg vet/har hørt) når jeg har sagt nei til ting... Det ironiske var jo at i virkeligheten har jeg aldri nektet eksen min noe, men han nektet meg omtrent alt. Ofte når han sa nei var det også heller fordi han ville være hjemme og holde kontroll på meg, fremfor at jeg nektet han... Likevel klarte altså hans venner og familie, i kombinasjon med den grove mishandlingen eksen utsatte meg for, å faktisk ta fra meg livslysten fullstendig. På det verste var jeg suicidal. De var så sinnsykt stygge mot meg, bare pga antakelser om at jeg da f. eks. nektet han ting han sa nei til... Det gjorde det jo bare desto verre at det i virkeligheten var omvendt. For en ukultur!!! Jeg også lurer på hvorfor det er sånn... Og til de som skriver over at de skylder på partneren, at partnere syns det er greit eller noe: Om det er lov å komme med et budskap til dere: Ikke gjør det. Vær heller ærlig. I verste fall får det skikkelig alvorlige/ille konsekvenser for noen andre... F. eks. situasjoner som min eller lignende. Dere bidrar i beste fall til å opprettholde antakelsen om det, og det igjen kan ramme andre skikkelig negativt. Også når det ikke engang er tilfellet. Derfor er det også en uting (også av mange andre grunner da). Så, veldig gjerne la det være. Anonymkode: a5905...421 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 Min eks skyldte gjerne på alt alt enn sannheten om han ikke ville noe. Tanken på å si ting som det var, slo ham ikke. Så han skyldte på andre folk, inkludet meg, for å sette grenser. Dummeste greiene ever. Anonymkode: 55c3b...393 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #10 Skrevet 16. mars 2024 MacadamiaNut skrev (4 timer siden): Hahaha, typen min skylder alltid på meg hvis han ikke har lyst å være med på noe😅 Men jeg vet om det, i det minste😌 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme med mannen her, men jeg har sagt til han at han kan bruke meg som unnskyldning hvis han har behov for det. 😅 Han spør også alltid meg før han drar bort, men dette har mer med om det er annet som er planlagt da han har ADHD og det er jeg som har oversikt over avtaler og slikt. Virker som dette er relativt normalt for mange. Anonymkode: dacf3...00e Fy faen for noen hjelpesløse og pysete menn dere har. Anonymkode: 10ef2...222 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Skrevet 16. mars 2024 Min mann spør meg ikke han. Han bare informerer meg. Rett det å. Synes ikke han skal spør meg. Jeg er ikke mora hans. Men han er ikke ofte bort med venner da. Men bort på grunn av jobben. Jeg spør ikke jeg heller. Bare si at i dag skal jeg spise med de og de. Anonymkode: 63cd6...55f 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Skrevet 16. mars 2024 Eksen min brukte meg som unnskyldning for å bli hjemme😑 provoserende nr sannheten var at jeg var desperat etter alenetid og oppfordret han til å være med kompiser hele tiden Anonymkode: 3ef4b...2de 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #13 Skrevet 16. mars 2024 Det er perfekt unnskyldning for å slippe å dra på byen med vennene sine. Samboer og jeg har brukt hverandre som unnskyldning i en årrekke 😂 Anonymkode: c0e9c...bff 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #14 Skrevet 16. mars 2024 Både mann og barn vet at de kan bruke meg som unnskyldning hvis det er noe de ikke vil være med på og et vanlig "nei" ikke blir godtatt. For eksempel skulle fritidsaktiviteten til mannen min på en ukes utenlandstur (hyggetur). Han sa nei, at han ikke ville være med, men ble mast på hver gang de møttes. Dette pågikk over flere uker, og til slutt sa han at det ikke passet for meg at han reiste. Det eneste som var dumt var at han glemte å fortelle meg om både turen og avslaget, slik at jeg ble tatt på senga da de ringte meg for å overtale meg til å la ham dra. Løgnen ble heldigvis ikke avslørt, men de sluttet i alle fall å mase etter at jeg sa at han kunne bli med hvis de sponset hele turen for ham Min mor bruker også meg som unnskyldning hvis hun trenger det for å komme seg ut av situasjoner som er vanskelige for henne. Jeg tåler godt å være syndebukken i slike tilfeller! Anonymkode: ec301...460 2
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 16. mars 2024 #15 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg ser det stadig går igjen, både hos andre og hos meg selv. Når menn spør en kompis om å bli med ut på byen eller noe slikt (gjerne på kort varsel), og han sier han ikke kan, så bare antas det uten spørsmål at det er dama som nekter ham det. Jeg har aldri nektet min mann noe som helst, og jeg har aldri gitt vennene hans inntrykk av at jeg nekter ham noe. Jeg har også gode relasjoner til dem alle. Likevel er responsen automatisk "kan du ikke mase litt på henne om du får lov da?" eller tilsvarende ... Mine venninner har aldri antatt dette om mannen min når jeg sier jeg ikke kan. Jeg har aldri blitt bedt om å spørre mannen min om lov. Siden jeg ser det overalt ellers, får jeg et inntrykk av at dette er en generell holdning i samfunnet, og jeg lurer på hvorfor? Anonymkode: be549...2d0 Når mannen min sier det der til kompiser er det fordi han ikke har lyst å være med men gidder ikke si det rett ut for da blir det bare masing. Da legger han skylda på meg. Endret 16. mars 2024 av Jentamedtekopp
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 16. mars 2024 #16 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fy faen for noen hjelpesløse og pysete menn dere har. Anonymkode: 10ef2...222 Kanskje. Kanskje ikke. Det er sykt slitsomt med uendelig masing fra folk som ikke tar et hint. Da er det bedre å slenge ut «får ikke lov» «kan ikke pga…». Noen av mine venner og maser fælt om jeg bare sier nei jeg har ikke lyst. Det er en uting å ikke tåle et nei.
svartkatt Skrevet 16. mars 2024 #17 Skrevet 16. mars 2024 Vet ikke hva som er vanlig. Men jeg tenker at mange antar det for hvorfor skulle man ellers si nei? De tenker ikke at noen av oss kanskje heller vil være hjemme eller gjort noe kjekkere enn å drikke eller feste. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #18 Skrevet 16. mars 2024 Jentamedtekopp skrev (6 minutter siden): Kanskje. Kanskje ikke. Det er sykt slitsomt med uendelig masing fra folk som ikke tar et hint. Da er det bedre å slenge ut «får ikke lov» «kan ikke pga…». Noen av mine venner og maser fælt om jeg bare sier nei jeg har ikke lyst. Det er en uting å ikke tåle et nei. Dette skjønner jeg ikke. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre meg selv liten og svak foran andre, i tillegg til å legge frem antagelser om at forholdet mitt ikke er trygt og godt, men kontrollerende. Da gjør jeg venner og familie bekymret, og surner forholdet mellom de og min kjære også. Og, jeg vil tro at de ville begynt å mase mer på meg om jeg ga inntrykk av at jeg levde i et kontrollerende forhold. "Orker ikke, har lyst til å kose meg med en bok i kveld" er så utrolig enkelt å si. Mye enklere enn å ta den andre ruten som nevnt over. Anonymkode: fcfe9...405 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #19 Skrevet 16. mars 2024 Opplevd det én gang, men orker ikke sånne menn lenger. Anonymkode: d6dc2...9fe 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 16. mars 2024 #20 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre meg selv liten og svak foran andre, i tillegg til å legge frem antagelser om at forholdet mitt ikke er trygt og godt, men kontrollerende. Da gjør jeg venner og familie bekymret, og surner forholdet mellom de og min kjære også. Og, jeg vil tro at de ville begynt å mase mer på meg om jeg ga inntrykk av at jeg levde i et kontrollerende forhold. "Orker ikke, har lyst til å kose meg med en bok i kveld" er så utrolig enkelt å si. Mye enklere enn å ta den andre ruten som nevnt over. Anonymkode: fcfe9...405 Kanskje mannen min har mindre ego enn deg da, siden du ikke tørr være «svak»? Og han bryr seg heller ikke hva andre antar eller tror om forholdet. Hverken han eller jeg gidder mas ettersom «nei» ikke er godt nok i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå