AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #21 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nja, hadde nok heller kjøpt mindre leker "gjennom året" og heller litt ekstra til jul og bursdag. Dette er jo dager det er stas med pakker og leker man ikke har/ønsker seg. Men det er bare min mening da. Uansett er ungen bare 4 og reflekterer ikke så mye over hva dere har brukt på gaver, men sånn senere. Anonymkode: 33965...fda Dette tenker jeg også. Det å lære seg å vente og ønske seg noe veldig er jo en fin ting. Og en 4-åring skjønner ganske fort hva som er greia. Anonymkode: 4fdf1...5a9 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #22 Skrevet 15. mars 2024 Hvis bursdagen er på denne tida av året, er kanskje planen å kjøpe sykkel eller en annen større uteleke seinere på våren, tenker jeg. De gavene jeg selv husker best, er de små Lego-settene fra min grandtante. Det var alltid spennende å se hvilket sett det var denne gangen. Jeg visste selv som barn at de var billige, men de var valgt ut spesielt til meg av en som visste at jeg elsket Lego. Anonymkode: a62d0...3de 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #23 Skrevet 15. mars 2024 Vi gav ei fisepute til 50kr til vår 4-åring. Det var det han ønsket seg mest av alt. Har ingenting å bety hva det koster Anonymkode: 6aa54...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #24 Skrevet 15. mars 2024 Ingen bør henge seg opp i sum av gave. Men, dersom dere kjøper alt barnet trenger gjennom året, så ville jeg kanskje forsøkt å spare en av de litt større tingene til bursdagsgave. Både for å gjøre litt forskjell, men også for å lære barnet at man kan ønske seg noe og ikke bare får alt fortløpende. Men igjen, you do you. Anonymkode: 0febc...ddd 1 1
MariaIsabel Skrevet 15. mars 2024 #25 Skrevet 15. mars 2024 100 kr er jo en vanlig gave-størrelse som barn gir barnehage- og klassekamerater. Må ærlig innrømme jeg synes det høres ganske stusselig ut å gi eget barn. Vi gir stort sett venners barn gaver til 500-1000 kr. Ville følt det litt rart dersom foreldrene da ga 100 kr (med mindre de hadde vært veldig fattige). 2
BBB12345 Skrevet 15. mars 2024 #26 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, virkelig ikke. En fireåring aner ikke hva ting koster og besteforeldrene burde skjerpe seg! Anonymkode: 43e2b...0f8 Helt enig. la besteforeldre kjøpe dyre ting hvis de vil. Så kan foreldre slippe billig unna. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #27 Skrevet 15. mars 2024 MariaIsabel skrev (4 minutter siden): 100 kr er jo en vanlig gave-størrelse som barn gir barnehage- og klassekamerater. Må ærlig innrømme jeg synes det høres ganske stusselig ut å gi eget barn. Vi gir stort sett venners barn gaver til 500-1000 kr. Ville følt det litt rart dersom foreldrene da ga 100 kr (med mindre de hadde vært veldig fattige). Slutt med det da, dere trenger jo ikke legge lista så høyt at vennene deres ikke greier å henge på nivået tilbake, og omtrent overgå foreldrene selv. Dette gjelder uansett om dere har råd til det og ikke forventer samme nivå tilbake osv, det skaper bare forskjeller og dårlige følelser. Det blir mange barn til slutt og, når skal man gi seg? Dropp det. Anonymkode: 0febc...ddd 3 3
ValarMorghulis Skrevet 15. mars 2024 #28 Skrevet 15. mars 2024 Ingenting i veien med det, tenker det blir nok av dyre gaver når han blir større og naturlig nok begynner å ønske seg dyrere ting. 2-åringen her fikk plastelina til en hundrelapp i julegave, mens besteforeldrene ga en hel haug med ytterklær til rundt 3-4000kr i størrelse 3 år og oppover. Vi har brukt maaange timer ved kjøkkenbordet og laget plastelinafigurer siden jul, mens klærne enda blir liggende i skapet i lang tid framover 🤷♀️ 3
somler Skrevet 15. mars 2024 #29 Skrevet 15. mars 2024 Nei! Småbarn trenger ikke en "ordentlig stor gave" til bursdagen sin. Helt normalt å gi to små gaver til en verdi av ca 100 kr. Det viktigste er at gavene er noe barnet liker og kan ha glede av. Flott at dere kjøper ting til barnet løpende gjennom året, slik at han har alt han trenger. Mye bedre å gi barnet opplevelser og tid sammen med familien, enn å gi en dyr gave. Besteforeldrene dine er sikkert bare bekymret for at barnet ikke skal få nok glede av bursdagen sin. Men det er viktig å huske at det ikke er gavenes størrelse som betyr noe, men at barnet føler seg elsket og feiret...
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #30 Skrevet 15. mars 2024 Jeg ble glad når jeg leste dette!! Vi er blitt så materialistiske så vi trenger at noen snur det! 100kr eller 1000kr tror jeg ikke en 4 åring ser forskjell på så lenge han fikk noe han ville ha 🥳 Anonymkode: e4c58...ea9 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #31 Skrevet 15. mars 2024 Dere burde hatt en leke til 500 kr ca. Anonymkode: 07a7f...3db
Mt3 Skrevet 15. mars 2024 #32 Skrevet 15. mars 2024 Det er vel hva en gir i forhold til hva barnet ønsker seg og ikke summen gaven koster som er viktig. Om barnet ble glad og fornøyd med gaven så er det det viktigste, og ikke om den kostet 50kr eller 500kr. Om disse slektningene ikke gir seg med mas så kunne du jo sagt at dere heller sparer opp penger på konto til barnet nå mens det ønsker seg rimelige ting, så kan dere heller bruke mer av pengesummen til gave senere når det kommer dyrere ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #33 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ble glad når jeg leste dette!! Vi er blitt så materialistiske så vi trenger at noen snur det! 100kr eller 1000kr tror jeg ikke en 4 åring ser forskjell på så lenge han fikk noe han ville ha 🥳 Anonymkode: e4c58...ea9 Vel. Grunnen er jo at ungen er bortskjemt og får alt han vil ha løpet av året. Er det noe å rope hurra for? Kjøp mindre ting gjennom året og la bursdagen bli en dag som han får litt ekstra. Anonymkode: bf6db...57f 2 2
Mt3 Skrevet 15. mars 2024 #34 Skrevet 15. mars 2024 MariaIsabel skrev (1 time siden): 100 kr er jo en vanlig gave-størrelse som barn gir barnehage- og klassekamerater. Må ærlig innrømme jeg synes det høres ganske stusselig ut å gi eget barn. Vi gir stort sett venners barn gaver til 500-1000 kr. Ville følt det litt rart dersom foreldrene da ga 100 kr (med mindre de hadde vært veldig fattige). Veldig glad mine barn ikke er venner med dine barn. Ja, 50-100kr er normalt å gi til klassekamerater men det finnes mye mellom den summen og det å 10dobble for å gi til barnas venner. Har aldri gått over 400kr på bursdagsgave til nieser/nevøer engang.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #35 Skrevet 15. mars 2024 Jeg ser ikke problemet. Til jul ønsket min 4 åring seg noe som kostet 60 kr. Eneste ønsket hun hadde. Jeg kjøpte det hun ønsket seg. Hun bryr seg ikke i det hele tatt om den gaven kostet 6000, 600 eller 60. Hun fikk det hun ønsket seg mest. Anonymkode: 546a2...3bd 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #36 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ser ikke problemet. Til jul ønsket min 4 åring seg noe som kostet 60 kr. Eneste ønsket hun hadde. Jeg kjøpte det hun ønsket seg. Hun bryr seg ikke i det hele tatt om den gaven kostet 6000, 600 eller 60. Hun fikk det hun ønsket seg mest. Anonymkode: 546a2...3bd Nei det er jo helt greit det! Men denne ungen "bare fikk noe til 100 kr" fordi han er bortskjemt og har alt. Ser du forskjellen? Anonymkode: bf6db...57f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #37 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi gav ei fisepute til 50kr til vår 4-åring. Det var det han ønsket seg mest av alt. Har ingenting å bety hva det koster Anonymkode: 6aa54...cbd Min unge var helt i ekstase over en rosa sprettball med glitter. De er virkelig ikke kravstore i den alderen. Anonymkode: b973e...3da 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #38 Skrevet 15. mars 2024 Tobias001 skrev (6 timer siden): Gaver til rundt 100-lappen kan man spare seg for. Når ditt eget barn fyller år så forventes det da en ordentlig gave. Her har besteforeldrene helt rett. Hvorfor? La oss si familie A kjøper en sparkesykkel. En 4-åring er akkurat i aldersgruppen. De kjøper den, som man gjør, på Finn. Den koster 100 kroner. 4-åringen er happy. La oss så si familie B kjøper barnet en type elektrisk bil barn i den alderen liker. Familie B bruker 2-4 tusen og pakker pent inn. Barn B er trolig happy. (Og trolig også lei bilen før barnet over er lei sparkesykkelen). Familie A kjøper billige ting gjennom året. Familie A lever komfortabelt. De drar 3 uker til Spania for pengene de sparer på å handle på Finn. Familie B kjøper dyre ting gjennom året. Familie B lever dyrt. De ferierer på hytta hos besteforeldrene (som vi vet fra ts er en bitter, aldrende, dømmende gjeng. Ingen har det moro med det er alt de har råd til). Det er familie A du oppfatter som rik. Og det er de som er rik. Gi barnet ditt opplevelser, ikke ting. Skal du bruke penger på et barns bursdag? Gi det et minne for livet. Og, nei, barn husker ikke leker. Nevn en av dine leker fra barndommen? Ts: minn besteforeldrene på at man holder tankene sine inni seg med mindre man har noe positivt å si. Formuler det gjerne som du ville til en 4-åring som ikke har oppdragelsen helt på plass. Anonymkode: 75026...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #39 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere burde hatt en leke til 500 kr ca. Anonymkode: 07a7f...3db Hvorfor det egentlig? Anonymkode: 1f9da...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #40 Skrevet 15. mars 2024 Vi har alltid lagt oss på rundt 500-1000kr på bursdagsgaver til ungene. Om de ønsket noe "billig" som de ville bli glade for, så fikk de det! Resten satt vi inn på en sparekonto. Små barn bryr seg ikke om pengeverdien på gaven! De bryr seg om hva det er. I dagens dyre og overforbruk samfunn, er det lurt å gjøre det slik. Istede for å kjøpe en hel haug med ting bare for å kjøpe noe til en viss stor sum. Viktigste med bursdag er at bursdagsbarnet er fornøyd! Verdien av gaven betyr ingen verdens ting. Anonymkode: f54dd...c1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå