Heln Skrevet 15. mars 2024 #41 Skrevet 15. mars 2024 Jeg er litt delt. Men mine barn får ikke leker gjennom året (annet enn kanskje en bøtte før strandtur om den forrige var ødelagt), de får til jul og bursdag, og da bruker jeg gjerne litt penger på gaver jeg tenker vil interessere og vare en stund. Men barn forstår ikke pris, og en ballong kan være like mye verdt som et dukkehus for en fireåring
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #42 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vår sønn fylte akkurat 4 år. I bursdagsgave ga vi to små gaver (verdi ca 100 kr). Besteforeldrene synes synd i gutten vår og mener vi burde gi ordentlig gave. Vår sønn har absolutt alt han trenger, vi kjøper ting løpende gjennom året. Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Gaven trenger ikke å være veldig dyr, men litt nysgjerrig på hva dere kjøpte? Får man noe av kvalitet for 100,- i dag? Hadde selv lagt mer penger i gave til eget barn. Anonymkode: 8f3dc...9d1
Grüner Skrevet 15. mars 2024 #43 Skrevet 15. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vår sønn fylte akkurat 4 år. I bursdagsgave ga vi to små gaver (verdi ca 100 kr). Besteforeldrene synes synd i gutten vår og mener vi burde gi ordentlig gave. Vår sønn har absolutt alt han trenger, vi kjøper ting løpende gjennom året. Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Litt smålig å gi bursdagsgave for bare 100 kr til sitt eget barn, når dere har bra økonomi. Endret 15. mars 2024 av Grüner
imagineme Skrevet 15. mars 2024 #44 Skrevet 15. mars 2024 En 4-åring hadde satt pris på om han kunne gjort om en bananeske fra Kiwi til et romskip. 3
Tjoheiii Skrevet 15. mars 2024 #45 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vår sønn fylte akkurat 4 år. I bursdagsgave ga vi to små gaver (verdi ca 100 kr). Besteforeldrene synes synd i gutten vår og mener vi burde gi ordentlig gave. Vår sønn har absolutt alt han trenger, vi kjøper ting løpende gjennom året. Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Altså sønnen min på 2,5 år ønsker seg utelukkende sånne biler fra europris som koster 25,- så jeg lever helt fint med det, det kommer alltids en tid hvor de vil ønske seg iphone og dyre merkeklær😂 jeg kjøper heller billige leker, så setter jeg inn en liten sum på sparekontoen i tillegg ikke bry deg om hva foreldrene dine mener🥰 2
Mandagsunge Skrevet 15. mars 2024 #46 Skrevet 15. mars 2024 Så lenge guten blei glad for gåva er det vel pokker det same kva ho kosta. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #47 Skrevet 15. mars 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Vår sønn fylte akkurat 4 år. I bursdagsgave ga vi to små gaver (verdi ca 100 kr). Besteforeldrene synes synd i gutten vår og mener vi burde gi ordentlig gave. Vår sønn har absolutt alt han trenger, vi kjøper ting løpende gjennom året. Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Jeg ga nevøen min som fylte 3 en kindereggbarting og en stor pakke bare fylt med bobbleplast og papir.. var den mest populære gaven det. Unger driter i hvor mye ting koster, så lenge det underholder de og morer de. Anonymkode: cbf8c...d23 1
MariaIsabel Skrevet 15. mars 2024 #48 Skrevet 15. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slutt med det da, dere trenger jo ikke legge lista så høyt at vennene deres ikke greier å henge på nivået tilbake, og omtrent overgå foreldrene selv. Dette gjelder uansett om dere har råd til det og ikke forventer samme nivå tilbake osv, det skaper bare forskjeller og dårlige følelser. Det blir mange barn til slutt og, når skal man gi seg? Dropp det. Anonymkode: 0febc...ddd Jeg sa da aldri at vi legger oss så høyt at vennene våre ikke greier å henge på. De ligger på samme nivå til våre barn, og selvsagt en del høyere til sine egne - samme som oss (2-10 000). Jeg har aldri vært borti at noen gir egne barn gaver til 100 kr. Jeg mente bare at 100 kr er veldig lite, og det er på en måte helt minimum fra en fjern bekjent hos de fleste. Da blir det ubehagelig om gjestene gir mye dyrere gaver enn foreldrene. Endret 15. mars 2024 av MariaIsabel
MariaIsabel Skrevet 15. mars 2024 #49 Skrevet 15. mars 2024 Mt3 skrev (3 timer siden): Veldig glad mine barn ikke er venner med dine barn. Ja, 50-100kr er normalt å gi til klassekamerater men det finnes mye mellom den summen og det å 10dobble for å gi til barnas venner. Har aldri gått over 400kr på bursdagsgave til nieser/nevøer engang. Forksjell på barnas venner og venners barn. Les kommentaren min igjen du.
Bombasi Skrevet 15. mars 2024 #50 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Nei. Jeg har ei niese på samme alder. Jeg kan gi henne en rådyr ting i gave. Så pakker hun den opp, ser på den, legger den ifra seg og begynner å leke med eska pakken lå i... Nesten som hunden min. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #51 Skrevet 15. mars 2024 Jeg husker når 1. åringen fikk masse fine gaver og dyre leker, men var mest opptatt av å leke med nøklene til faren eller få tak i fjernkontrollen. ..og min far sa: Vi skulle pakket inn en gammel fjernkontroll. ...og sånn er det jo ofte. Anonymkode: 95fbe...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #52 Skrevet 15. mars 2024 8 hours ago, Tobias001 said: Gaver til rundt 100-lappen kan man spare seg for. Når ditt eget barn fyller år så forventes det da en ordentlig gave. Her har besteforeldrene helt rett. Ikke enig. Det viktige er at det er en liten ting, en overraskelse å åpne. Av all overfloden ungene mine hadde i den alderen, gavene jeg husker best, som fikk dem til å lyse opp mest var en sparkesykkel en slik han satt på og sparket seg avgårde uten trøer, og for datteren en Hello Kitty T-skjorte til 70 kroner. Det er helt tilfeldig, og helt uten sammenheng med pris. Anonymkode: 58717...65b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #53 Skrevet 15. mars 2024 Selvsagt trenger ikke fireåringen dyre gaver, selv om det vanligste selvsagt er å gi en litt større gave i forbindelse med bursdag. Samtidig får jeg kløe av woke-kommentarer av den typen jeg har sitert under her: AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ble glad når jeg leste dette!! Vi er blitt så materialistiske så vi trenger at noen snur det! 100kr eller 1000kr tror jeg ikke en 4 åring ser forskjell på så lenge han fikk noe han ville ha 🥳 Anonymkode: e4c58...ea9 Rainstorm2.0 skrev (6 timer siden): Det er veldig trist at barn blir prakket på kapitalisme fra så lav alder. Vi er så opphengt i penger at i stedet for å kjenne etter "gjorde dette meg glad" så tenker vi over "åh, hun ga meg gave bare for 200 kr mens jeg ga for 500 kr!" ... Patetisk. Holder med dere, besteforeldrene kan ta en bolle til 33 kr som noen sa. Jeg mener: hvor selektiv og inkonsekvent går det egentlig an å bli når dere leser og kommenterer hovedinnlegget? TS skriver jo at barnet har alt det trenger fordi de handler fortløpende. Hvis ikke det er materialistisk og kapitalistisk, hva er det da? Det er jo nettopp dette som gjør at gaver mister sin verdi. Anonymkode: 3725f...9cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #54 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? La oss si familie A kjøper en sparkesykkel. En 4-åring er akkurat i aldersgruppen. De kjøper den, som man gjør, på Finn. Den koster 100 kroner. 4-åringen er happy. La oss så si familie B kjøper barnet en type elektrisk bil barn i den alderen liker. Familie B bruker 2-4 tusen og pakker pent inn. Barn B er trolig happy. (Og trolig også lei bilen før barnet over er lei sparkesykkelen). Familie A kjøper billige ting gjennom året. Familie A lever komfortabelt. De drar 3 uker til Spania for pengene de sparer på å handle på Finn. Familie B kjøper dyre ting gjennom året. Familie B lever dyrt. De ferierer på hytta hos besteforeldrene (som vi vet fra ts er en bitter, aldrende, dømmende gjeng. Ingen har det moro med det er alt de har råd til). Det er familie A du oppfatter som rik. Og det er de som er rik. Gi barnet ditt opplevelser, ikke ting. Skal du bruke penger på et barns bursdag? Gi det et minne for livet. Og, nei, barn husker ikke leker. Nevn en av dine leker fra barndommen? Ts: minn besteforeldrene på at man holder tankene sine inni seg med mindre man har noe positivt å si. Formuler det gjerne som du ville til en 4-åring som ikke har oppdragelsen helt på plass. Anonymkode: 75026...fa2 Dette innlegget begynte bra, men endte dårlig gitt. Hva gjorde at man oppfattet familie A som rik? 3 uker i Spania? Du fronter jo at det ikke er pengene det står på her, så da burde du kanskje valgt hytta til det positive innslaget. Anonymkode: 0febc...ddd 1 1
KaraThrace Skrevet 15. mars 2024 #55 Skrevet 15. mars 2024 Her ga vi ettåringen en innpakka banan og en innpakka stekespade. Funka som en kule, og han var stoooorfornøyd. Svigermor mente noe helt annet selvsagt. Du kjenner barnet ditt best ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #56 Skrevet 16. mars 2024 12 hours ago, Tobias001 said: Gaver til rundt 100-lappen kan man spare seg for. Når ditt eget barn fyller år så forventes det da en ordentlig gave. Her har besteforeldrene helt rett. Kidden er 4, og har omtrentlig null konsept om at dyre gaver er "bedre". De liker det de liker, uavhengig av pris. Nevøen min fikk dyre gaver av både besteforeldre og foreldre til fireårsdagen for noen måneder siden... Studentbudsjett-tanta her gav ham et sånt teppe med veier på, til 150kr. Besteforeldrene kjøpte elektrisk leke-racingbil som er stor nok til å sitte oppi, til omtrent ti ganger så mye. Svigerinnen endte opp med å flytte teppet nevøen min fikk av meg ut i stua, fordi han sto opp om natta for å leke med bilene sine på teppet... Bilen fra besteforeldrene hans blir nesten ikke brukt - utenom når fetteren (svigerinnens nevø) er på besøk 😂 Anonymkode: b0204...aed 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #57 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vår sønn fylte akkurat 4 år. I bursdagsgave ga vi to små gaver (verdi ca 100 kr). Besteforeldrene synes synd i gutten vår og mener vi burde gi ordentlig gave. Vår sønn har absolutt alt han trenger, vi kjøper ting løpende gjennom året. Trenger små barn ordentlig stor gave til bursdagen? Anonymkode: 91f69...650 Javisst,minst det dobbelte som besteforeldre har satt inn på konto... Anonymkode: 6dc0c...67a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #58 Skrevet 16. mars 2024 Mine barn fikk sjeldent leker med mindre det var bursdag så da fikk de det de ønsket seg og det var i mange år Lego og atter Lego. Nå er alle voksne og legoen står i kjelleren og venter på nye barn som kan leke med de. Ene gutten min på snart 22 bygger fortsatt Lego... Anonymkode: bc851...239
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #59 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gi barnet ditt opplevelser, ikke ting. Skal du bruke penger på et barns bursdag? Gi det et minne for livet. Og, nei, barn husker ikke leker. Nevn en av dine leker fra barndommen? Enig i hovedprinsippet her (at opplevelser er viktig, og at barna ikke bryr seg om hva gaven kostet). Men barn husker definitivt leker! Jeg er nå over 30, men husker godt kosebamsene jeg fikk i mine første leveør, fordi jeg lekte med dem i åresvis, og ga de etterhvert kallenavn. Jeg husker den enorme gleden da jeg fikk en "life-size" kosedyrhund, med kurv og valp! Jeg husker barbiehuset mitt, mummihuset, masse kul lego og playmobil som jeg lekte med igjen og igjen. Jeg fikk etterhvert en Furby - den brukte jeg enormt med tid på, elsket å lære den ting. Jeg husker kanskje ikke så mange av de aller første lekene mine nå (jeg husker heller ingen opplevelser fra jeg var under 4-5 år), men jeg kan garantere at de betydde mye for meg de også! (Jeg har også masse gode minner fra opplevelser med foreldre og venner, det trenger ikke være enten-eller, de beste opplevelsene trenger nemlig heller ikke være så dyre) Anonymkode: 8f290...6f6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #60 Skrevet 16. mars 2024 Det fine med den alderen er at de ikke har noen anelse om materiell verdi. De kan ønske seg ting som er nærmest gratis av hele sitt hjerte, eller ønske seg en ekte blå lastebil. Før barna mine lærte og lærer seg pengers verdi, har jeg ikke noe konkret gavesum. De får hva de ønsker seg eller trenger. Når de blir eldre begrenser jeg mer, og de må evt spare av penger de får for å få tilgang på dyre ting. Jeg har faktisk en som nylig fylte fire jeg også, men i år fikk han en liten firhjuling. Det var nok like mye en gave til pappaen som til henne, men hun ønsket seg dette. Hun har ellers ikke fått gaver av særlig verdi til hverken jul eller bursdag av oss. Vi har heller ikke satt inn noe ekstra på kontoen deres, vi sparer jo uansett hele tiden til dem. Nå skal det også sies at vi er i en god økonomisk situasjon, og vi vil alltid ha muligheten til å gi dem ekstra ved behov, og trenger derfor heller ikke sette av for dette formålet. Anonymkode: 4b420...8b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå