AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Del Skrevet 15. mars 2024 Min sønn er lærling i et murer firma, har vært der i noen år nå. Han har ikke gått skole, så han er derfor lærling lenger enn vanlig. Nå er han utplassert i et annet firma for å få bredere kunnskap. Det firmaet han vanligvis er lærling i er en spesialitet innen faget. Nå viser det seg at han skal få dagpenger i disse mnd han er utplassert. Han vil tjene MYE mindre pga dette, mindre enn han fikk første halvår som lærling i det hele tatt. Er dette virkelig lovlig? Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sønn er lærling i et murer firma, har vært der i noen år nå. Han har ikke gått skole, så han er derfor lærling lenger enn vanlig. Nå er han utplassert i et annet firma for å få bredere kunnskap. Det firmaet han vanligvis er lærling i er en spesialitet innen faget. Nå viser det seg at han skal få dagpenger i disse mnd han er utplassert. Han vil tjene MYE mindre pga dette, mindre enn han fikk første halvår som lærling i det hele tatt. Er dette virkelig lovlig? Anonymkode: 05e1e...ebf For å presisere, han må være utplassert her om han skal ta fagbrevet som murer. Hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Del Skrevet 15. mars 2024 snakket med opplæringskontoret? Anonymkode: 8bb77...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 15. mars 2024 #4 Del Skrevet 15. mars 2024 (endret) Ta kontakt med opplæringskontoret i kommunen. Dette høres ikke lovlig ut. Endret 15. mars 2024 av Freyja Valkyrie 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Del Skrevet 15. mars 2024 Freyja Valkyrie skrev (6 minutter siden): Ta kontakt med opplæringskontoret i kommunen. Dette høres ikke lovlig ut. Takk til dere begge for svar. Han er «voksen», så han har jo kontakt med disse selv. Jeg spurte om han hadde pratet med de, det hadde han. De hadde sagt at de forstod situasjonen, og at i så fall var det den opprinnelige lærlingplassen som skulle betalt han i denne tiden. (Det var slik jeg forstod det han sa). Hvis ikke de ville betale kommer han til å slutte på utplasseringen og gå tilbake til den vanlige lærlingplassen og ikke få fagbrev. Som mor så liker jeg jo ikke denne løsningen, men skjønner ikke hent hvorfor det ikke er klare retningslinjer på dette.. Hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 15. mars 2024 #6 Del Skrevet 15. mars 2024 Dagpenger er jo bare om han ikke har jobb og du må ha opptjent en viss sum for å få det. Er dette virkelig godkjent av nav? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #7 Del Skrevet 15. mars 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Dagpenger er jo bare om han ikke har jobb og du må ha opptjent en viss sum for å få det. Er dette virkelig godkjent av nav? Det virker sånn. Men han har ikke fått noe utbetalt enda. Ville i få det før i midten av april. Han begynte utplasseringen for over en mnd siden. Her er nok noe hans egen feil, da han ikke hadde bankid, eller den fungerte ikke, så dette måtte ordnes først. Jeg syntes det er veldig merkelig at han skal få dagpenger av Nav, når han jobber fullt som lærling… Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 15. mars 2024 #8 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det virker sånn. Men han har ikke fått noe utbetalt enda. Ville i få det før i midten av april. Han begynte utplasseringen for over en mnd siden. Her er nok noe hans egen feil, da han ikke hadde bankid, eller den fungerte ikke, så dette måtte ordnes først. Jeg syntes det er veldig merkelig at han skal få dagpenger av Nav, når han jobber fullt som lærling… Anonymkode: 05e1e...ebf Det skal han jo ikke..da har han eventuelt jugd for nav...og alt det han får må tilbakebetale. Jeg ville snakket med sønnen din og ringt nav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Del Skrevet 15. mars 2024 Med mindre det er et arbiedsmarkedstiltak igangsatt av NAV, så er ikke dette lov. Anonymkode: c587a...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Del Skrevet 15. mars 2024 Sofakona skrev (3 minutter siden): Det skal han jo ikke..da har han eventuelt jugd for nav...og alt det han får må tilbakebetale. Jeg ville snakket med sønnen din og ringt nav Han har ikke snakket usant til Nav. Han vil jo ikke dette selv engang. hi Anonymkode: 05e1e...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 15. mars 2024 #11 Del Skrevet 15. mars 2024 Han skal da absolutt ikke ha dagpenger. Her må opplæringskontoret kontaktes og lærlingeløpet hans må avklares. Virker litt som han er på nav tiltak, men er likevel ikke riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med mindre det er et arbiedsmarkedstiltak igangsatt av NAV, så er ikke dette lov. Anonymkode: c587a...ea8 Det er det heller ikke.. eller, dvs, er mulig de van innblandet når han fikk læreplassen for over 3 år siden. Han er utleid av læreplass til utplassering slik jeg forstår det. Dette for at han skal kunne ta fagbrev. Men ingen vil da betale for han ser det ut som, da utplasseringsplassen ikke egentlig har han som lærling. Dette er litt komplisert og styrete.. Hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #13 Del Skrevet 15. mars 2024 endo skrev (2 minutter siden): Han skal da absolutt ikke ha dagpenger. Her må opplæringskontoret kontaktes og lærlingeløpet hans må avklares. Virker litt som han er på nav tiltak, men er likevel ikke riktig. Han blir jo det nå da. Ellers har han jo fått betalt i over 3 år fra lærlingplassen sin. En veldig rar situasjon.. hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 15. mars 2024 #14 Del Skrevet 15. mars 2024 Høres veldig rart ut. Normalt betaler bedrift ut lærlinglønn. En kan få lønnstilskudd fra nav. Men det er nå ikke normalt når en er lærling vanligvis Tror han bør ta en prat med opplæringskontor å få ting på det rene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Del Skrevet 15. mars 2024 jegerrinne skrev (1 minutt siden): Høres veldig rart ut. Normalt betaler bedrift ut lærlinglønn. En kan få lønnstilskudd fra nav. Men det er nå ikke normalt når en er lærling vanligvis Tror han bør ta en prat med opplæringskontor å få ting på det rene Ja. Jeg tror vi må begynne der. Takk for alle svar. Jeg leste noe herfra til han, og da visste han hvem han kunne ringe. Så håper vi finner ut av dette på en grei måte. hi Anonymkode: 05e1e...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #16 Del Skrevet 15. mars 2024 jegerrinne skrev (20 minutter siden): Høres veldig rart ut. Normalt betaler bedrift ut lærlinglønn. En kan få lønnstilskudd fra nav. Men det er nå ikke normalt når en er lærling vanligvis Tror han bør ta en prat med opplæringskontor å få ting på det rene Ja. Jeg tror vi må begynne der. Takk for alle svar. Jeg leste noe herfra til han, og da visste han hvem han kunne ringe. Så håper vi finner ut av dette på en grei måte. hi oppdatering. Han fikk egentlig bare beskjed om å være fornøyd. Så jeg vet ikke jeg… hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Del Skrevet 15. mars 2024 Dagpenger er jo egen søknad man selv må søke om. Jeg tviler på at det er dette han får, når han ikke vil da, ergo kan han ikke ha søkt. Anonymkode: 73778...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Del Skrevet 15. mars 2024 Det er veldig dumt å gå på dagpenger og sende meldekort når man faktisk jobber fulltid. Trodde ikke det gikk heller, fordi når man jobber mer enn deltid så vil man ikke lenger ha rett på det. Men strengt tatt, bruke av dagpengeperioden mens man jobber er dumskap for da bruker man opp av uker man kan få dagpenger på, og de trenger man jo til man er uten arbeid. Anonymkode: 73778...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er veldig dumt å gå på dagpenger og sende meldekort når man faktisk jobber fulltid. Trodde ikke det gikk heller, fordi når man jobber mer enn deltid så vil man ikke lenger ha rett på det. Men strengt tatt, bruke av dagpengeperioden mens man jobber er dumskap for da bruker man opp av uker man kan få dagpenger på, og de trenger man jo til man er uten arbeid. Anonymkode: 73778...f92 Ja… jeg forstår ingenting av dette. Ikke ble sønnen min forklart på forhånd at det var slik de tenkte det heller. Blir egentlig helt matt. hi Anonymkode: 05e1e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 15. mars 2024 #20 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Jeg tror vi må begynne der. Takk for alle svar. Jeg leste noe herfra til han, og da visste han hvem han kunne ringe. Så håper vi finner ut av dette på en grei måte. hi oppdatering. Han fikk egentlig bare beskjed om å være fornøyd. Så jeg vet ikke jeg… hi Anonymkode: 05e1e...ebf Høres jo veldig rart ut. For når han fører inn melde kort som han er pålagt og skriver han er på jobb så risikerer han å få 0 kr. Så sandt det ikke er tiltak via nav Hvor lang periode er dette snakk om? Tror jeg da hadde prøvd å få tak i rådgiver på nav. En ska ha tildelt det hvis en er innvilget dagpenger Er han fagorganiserte så hadde jeg bedt ham sjekket opp via de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå