Gå til innhold

Er det bare jeg som er opptatt av å få nok barn til at de arver fra begge sider av slekten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man deler jo bare halvparten av DNA-et sitt med et avkom. Som mann er jeg heldig på den måten at jeg vet at om jeg får en guttunge og en jentunge har de arvet fra begge mine sider- altså ett Y-kromosom og ett X-kromosom.

For kvinner er det vanskeligere å se med en gang da man uansett har to X-kromosomer å dele ut, og flere barn potensielt kan få det samme kromosomet. Da er det ingen som har arvet det andre. Det gjør at man ikke fører slekten videre fra den siden som ikke ble til unge. 

Man må gjerne få veldig mange barn for at både ens egne og samboeren sine gener skal bli ført videre. Bestefaren min fikk eks fire jentunger. Det betyr at bestefar sin far sine gener ikke kom videre i denne familien

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri ofret en tanke.

Anonymkode: 903a6...86f

• Liker 15
Skrevet

Tror du får lese litt om dna, arv og slikt en gang til.

Og ja, tror ikke mange tenker som deg nei.

• Liker 27
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

For det første så fungerer ikke DNA og arv slik som du tror det fungerer.

For det andre så er det sjelden noe hovedmål med å få barn å «bringe alle gener videre». I min familie er det egentlig mange trekk jeg kunne foretrukket å ikke bringe videre faktisk, men det er nå en annen sak.

Man bør jo få barn fordi man vil ha barn - og ønsker å være sammen med dem, oppdra dem og være en familie med dem. Antallet barn bør jo være styrt av hva man ønsker og hva man rår med - ikke et komplisert puslespill av å få videreført alle gener. Da må det vel for øvrig en ganske omfattende gentesting til, antar jeg. Verden er full av tilfeldigheter, og det er det første man bør akseptere hvis man skal starte en familie. Du kan ikke designe hvordan barna dine skal bli. 

Anonymkode: 1457d...74c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Majer said:

Man må gjerne få veldig mange barn for at både ens egne og samboeren sine gener skal bli ført videre. Bestefaren min fikk eks fire jentunger. Det betyr at bestefar sin far sine gener ikke kom videre i denne familien

Hehe, Hæ? 

Det er virkelig ikke slik genetikk fungerer. 

Anonymkode: 1502a...ef3

• Liker 12
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at det finnes flere gener enn kromosomer?

Anonymkode: cb32c...9fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker så mye på det at jeg har valgt å ikke avle frem barn overhode. Da blir det 100% sikkert ingen skeivdeling på noe vis.

Anonymkode: 30b2c...020

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Trodde du skulle snakke om alle bygninger og eiendeler du trenger å fordele utover på arvinger....

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du blander ikke DNA og etternavn nå?

Anonymkode: 75c2a...661

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null interesse av å videreføre min DNA.

Anonymkode: fdd0e...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok kanskje bare deg, ja.

Anonymkode: 740ba...80a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (18 minutter siden):

Bestefaren min fikk eks fire jentunger. Det betyr at bestefar sin far sine gener ikke kom videre i denne familien

Du har en del å lære om emnet arv/gener skjønner jeg

Anonymkode: c63c8...144

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså hei vet man arver mer, men jeg setter det på spissen her. Det blir veldig mye fra en og lite fra en annen. Så kan det naturligvis skje mutasjoner osv, men det er ikke poenget her 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (21 minutter siden):

Man deler jo bare halvparten av DNA-et sitt med et avkom. Som mann er jeg heldig på den måten at jeg vet at om jeg får en guttunge og en jentunge har de arvet fra begge mine sider- altså ett Y-kromosom og ett X-kromosom.

For kvinner er det vanskeligere å se med en gang da man uansett har to X-kromosomer å dele ut, og flere barn potensielt kan få det samme kromosomet. Da er det ingen som har arvet det andre. Det gjør at man ikke fører slekten videre fra den siden som ikke ble til unge. 

Hæ? Du tror kvinner ikke arver gener fra fedrene sine? 

Det gjør de selvfølgelig - man arver 50 % DNA fra mor og far. Når det gjelder akkurat kjønnskromosomer, så viderefører menn faktisk mer arvestoff til døtre enn til sønner, fordi x-kromsomet er større enn y-kromosomet. 

Anonymkode: 7dfbc...362

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Majer said:

Altså hei vet man arver mer, men jeg setter det på spissen her. Det blir veldig mye fra en og lite fra en annen. Så kan det naturligvis skje mutasjoner osv, men det er ikke poenget her 

Hvis et barn får 50% av sine gener fra sin mor, og 50% fra sin far. Hvorfor tror du at bestefars del plutselig er 0%?  

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå trodde jeg du mente barna arver mer penger fra slekten hvis de er flere, ville forsåvidt ikke være det rareste fra denne kanten 😅 Når det gjelder gener er jeg bare opptatt av å stoppe arvefølgen, her og nå. Blitt gammel nok nå til at den bør være i boks.

Anonymkode: 6b4a9...2c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hehe, Hæ? 

Det er virkelig ikke slik genetikk fungerer. 

Min tanke også...

Tror Majer har startet tidlig på fredags-drinkene...

Anonymkode: 56206...a82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå roter du fælt, Majer!

Ta deg en tur ut, gå deg en tur og luft hodet!

Anonymkode: d7cd0...8bc

• Liker 6
Skrevet
Majer skrev (31 minutter siden):

Bestefaren min fikk eks fire jentunger. Det betyr at bestefar sin far sine gener ikke kom videre i denne familien

Jeg tror du bør lese deg litt opp på hvordan gener fungerer ... 

Et barn får 50 % av genene fra mor og 50 % fra far, men det er litt tilfeldig hvilke gener det er, og det er en sammenblanding av genene. Altså, min sønn fikk fra meg en sammenblanding av genene jeg fikk av min mor og far, og en sammenblanding av genene hans far fikk fra begge sine foreldre. Det kan ha vært 25 % fra alle 4 besteforeldre, eller 10 % fra noen og 40 % fra noen andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (48 minutter siden):

Aldri tenkt tanken nei.. så ja godt mulig det er bare deg. Aldri hørt noen si de tenker sånn. Kanskje ta deg en bolle og lese litt om hvordan gener fungerer... 

Får ikke barn for å spre genene mine videre. 

Anonymkode: 06107...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...