Felly Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Hei! (Svensk) Då ska mitt barn starta i barnehage till hösten. Ca 2,5 år gammal. Jag är hemmavarande och vet att feks i Sverige, så är det krav om att man må vara på jobb medan barnet är i barnehage. Jag finner nästan ingen information om det här. Är det samma regler här? Personligen har jag gärna barnet med mig hemma, men tror det gör barnet gott att leka med andra barn och få lärt sig norska (då vi föräldrar är svenska). Men dörren står öppen att endast ”prova på,” och tycker barnet inte om det så fortsätter vi att spendera dagarna ”hemma,” med mig. Där kommer min andra fråga—hur länge är det brukligt att vara i en barnehage om dagen? Jag tänkte att trivs barnet så satsar vi på kanske 2-3 h per dag, kanske 2-3 dagar i uken. Ulemper/fordeler? Är det för lite/mycket? Barnehagen är ca 150m från vår bolig. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Nei ikke samme regler, du kan benytte barnehageplass og gjøre akkurat hva du vil mens barnet er der. Anonymkode: f495e...375 1
Felly Skrevet 15. mars 2024 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei ikke samme regler, du kan benytte barnehageplass og gjøre akkurat hva du vil mens barnet er der. Anonymkode: f495e...375 Ok, tack så mycket för svar! 🙂
Anononyma Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 BHG har som oftest en slags kjernetid der de har aktiviteter, måltid og annet på planen. På vår småbarnsavdeling har de kjernetid fra 09:30-14:30. Du kan hente barnet før, men da blir det gjerne midt i et måltid, på tur, i en formingsaktivitet, lek, eller samlingsstund. Mitt barn på 18 mnd liker ikke å bli hentet når de holder på med ting så jeg leverer før 09:30 og henter etter 14:30 og da er han klar for å være med hjem Det er ingen regler om aktivitetsplikt for foreldrene, sikkert fint for barnet å få leke litt sammen med andre barn også! 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 Det kan være bra for barnet å være i barnehage. Det er der de blir kjent med andre barn og lærer lekene som er vanlig. Ikke ha dårlig samvittighet for lengre dager. Veldig korte dager kan gjøre at de faller litt ut av gruppen. Anonymkode: e1650...3c5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 2-3 timer er nesten ingen vits å sende barnet i barnehagen. Lever heller sent og hent tidlig Barn trenger struktur, forutsigbarhet og rutiner også. Det er ofte slik at halve dagen går med på kle av seg / kle på seg, skift, mat. Anonymkode: 658af...dd9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå