AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Det nærmer seg sommerferie. Barnet vårt 8 år og har aldri vært i syden. Vi har ikke prioritert den type reiser rett og slett. Vi liker ikke å reise engang, men etter at vi fikk barn så pleier vi selvsagt å finne på noe hver sommer. Men i fjor var «bare hjemme» og det synes jeg var fantastisk. Jeg husker når jeg vokste opp. Å reise på hytten og bare være der var så deilig og jeg har så gode minner fra barndommen. Reiste aldri i noen parker, sydenturer eller annet «aktiviteter». Jeg kjenner jeg har veldig lyst å bare slappe av i sommer, kanskje ta en helg en eller annen plass på hotell med noe aktiviteter og så hjem igjen og slappe av. Barnet vårt vet ikke hva det vil si å reise til syden liksom så han vet ikke hva han går glipp av. Er det et must å dra til syden nå om dagen? Jeg har litt lyst å samle storfamilien og leie et hus i Italia eller Frankrike for en uke, men det koster litt mer penger og mer planlegging. Hva annet kan vi finne på? Vi har allerde vært i alle parker som finnes her i Norge 😅 Barnet er så bilsyk så det er uaktuelt å reise til Sverige eller Danmark med bil iallefall. Men uansett, jeg føler at i dag så er man nødt til å finne på noe med ungene i ferier. Ellers er det liksom kjedelig og «stakkars barn som bare tusler hjemme» opplegg. Anonymkode: 8d55a...d53
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Selvsagt ikke. Slutt å still så dumme spørsmål! Anonymkode: 9447f...1a6 25 12
Phoenix Heart Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Svaret er: Nei, det er ikke omsorgssvikt. 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 Føler at «alle» reiser til Syden. Mens vi holder oss her hjemme i Norge eller hjemme i hagen. Ingen av oss har behov for å gjøre slik som alle andre. Ikke har vi så god råd til det heller. Men om vi hadde hatt penger til overs så hadde vi mest sannsynlig brukt de på huset (oppussing) ts Anonymkode: 8d55a...d53 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 Vi drar heller ikke til Syden. Eldste er 17, og har fortsatt ikke vært på typisk sydenferie. Verken mannen eller jeg dro på sydenferie før vi fikk barn heller. Påske-, vinter- og høstferie er alltid på hytta. Vi får besøk, og drar på besøk. Sommerferie er for barna noen uke med de slappe dagene hjemme, turer på stranda, i skogen, i byen mm. Mannen eller jeg er da hjemme. Så har de noen uker med besteforeldre. I tillegg tar vi to uker hvor vi gjør noe sammen, går i fjellet, reiser på interrail, tur til en annen europeisk by osv. Anonymkode: 0eb03...51f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #7 Skrevet 15. mars 2024 Omsorgssvikt? Du kødder nå? Anonymkode: 6629b...285 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det nærmer seg sommerferie. Barnet vårt 8 år og har aldri vært i syden. Vi har ikke prioritert den type reiser rett og slett. Vi liker ikke å reise engang, men etter at vi fikk barn så pleier vi selvsagt å finne på noe hver sommer. Men i fjor var «bare hjemme» og det synes jeg var fantastisk. Jeg husker når jeg vokste opp. Å reise på hytten og bare være der var så deilig og jeg har så gode minner fra barndommen. Reiste aldri i noen parker, sydenturer eller annet «aktiviteter». Jeg kjenner jeg har veldig lyst å bare slappe av i sommer, kanskje ta en helg en eller annen plass på hotell med noe aktiviteter og så hjem igjen og slappe av. Barnet vårt vet ikke hva det vil si å reise til syden liksom så han vet ikke hva han går glipp av. Er det et must å dra til syden nå om dagen? Jeg har litt lyst å samle storfamilien og leie et hus i Italia eller Frankrike for en uke, men det koster litt mer penger og mer planlegging. Hva annet kan vi finne på? Vi har allerde vært i alle parker som finnes her i Norge 😅 Barnet er så bilsyk så det er uaktuelt å reise til Sverige eller Danmark med bil iallefall. Men uansett, jeg føler at i dag så er man nødt til å finne på noe med ungene i ferier. Ellers er det liksom kjedelig og «stakkars barn som bare tusler hjemme» opplegg. Anonymkode: 8d55a...d53 Nei. Hvordan i alle dager skulle det være omsorgssvikt? Anonymkode: 1185d...c78 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 Syden i fellesferien er et mareritt for enkelte av oss. Nesten omsorgssvikt kan du si, haha. Anonymkode: 63b1f...e2e 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Vi var mye på sydentur i oppveksten på 90-tallet, men vi var kanskje også blant unntakene. De fleste var ikke på sydentur hver sommer og noen kanskje aldri. Det har kanskje endret seg? Jeg så en mor som var ute i VG for litt tilbake og klaget på fattigdom - blant annet at hun ikke hadde råd til å ta med barna på sydentur. Da tenkte jeg med meg at vi har fått for høy standard og forventninger i samfunnet om det skal være en menneskerett å reise på sydentur og grunnlag for å brette seg ut og klage i offentligheten. Herregud. Ferier er og blir luksus. Min far var over 40 når han tok sin første utenlandstur Selv blir jeg nok i Norge i år etter en dyr ferie i fjor. Har råd til en tur utenlands, men velger å heller spare. Anonymkode: 223f7...923 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #11 Skrevet 15. mars 2024 Nei, det er selvsagt ikke omsorgssvikt. Har også inntrykk av at Syden er litt mindre viktig nå enn det var da jeg var barn på 90-tallet. Nå er det jo veldig trendy å gå på fjelltur, sove i telt og den slags. I tillegg er det jo mange som dropper flyturer av hensyn til miljøet. Ville tenkt mer på hvordan man kan gi barnet noen skikkelig fine opplevelser som de kan fortelle om når de kommer tilbake på skolen. Hvis alle i klassen har gjort mye og reist og sånn, så er det kjipt å være den eneste som bare har vært hjemme og ikke gjort noe spesielt. Så prøv å gi noen «spesielle opplevelser». Anonymkode: f1a9b...855 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Skrevet 15. mars 2024 Ville vært mer bekymret for mødre som stilte dumme spørsmål Anonymkode: 8c4a5...bb3 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #13 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er selvsagt ikke omsorgssvikt. Har også inntrykk av at Syden er litt mindre viktig nå enn det var da jeg var barn på 90-tallet. Nå er det jo veldig trendy å gå på fjelltur, sove i telt og den slags. I tillegg er det jo mange som dropper flyturer av hensyn til miljøet. Ville tenkt mer på hvordan man kan gi barnet noen skikkelig fine opplevelser som de kan fortelle om når de kommer tilbake på skolen. Hvis alle i klassen har gjort mye og reist og sånn, så er det kjipt å være den eneste som bare har vært hjemme og ikke gjort noe spesielt. Så prøv å gi noen «spesielle opplevelser». Anonymkode: f1a9b...855 Det er det jeg også tenker mest på, at barnet får noe å fortelle om når barnet kommer på skolen igjen etter sommerferie. Var i grunn derfor vi har valgt å «finne på» noe selv om vi var hjemme i ferien. Men nå begynner vi å gå tom for alternativer føler jeg. Blir liksom «tvunget» til å finne på noe. ts Anonymkode: 8d55a...d53
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #14 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville vært mer bekymret for mødre som stilte dumme spørsmål Anonymkode: 8c4a5...bb3 😅😅 Anonymkode: 8d55a...d53
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Skrevet 15. mars 2024 For det første :hvor dum kan man bli? For det andre så er ikke ferie noe vi gjør for andre, for å være "bra nok" eller å ha noe å fortelle. Ferie er for egen skyld. Og hvis vi vil være hjemme så stå for det og vit at det er mer enn godt nok! Anonymkode: 6f60e...44c 2 4
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er det jeg også tenker mest på, at barnet får noe å fortelle om når barnet kommer på skolen igjen etter sommerferie. Var i grunn derfor vi har valgt å «finne på» noe selv om vi var hjemme i ferien. Men nå begynner vi å gå tom for alternativer føler jeg. Blir liksom «tvunget» til å finne på noe. ts Anonymkode: 8d55a...d53 Og hva hadde en sydentur løst?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Jeg synes ikke det er omsorgssvikt men man frarøver barnet nye opplevelser og bli kjent med andre kulturer. Trenger ikke dra til Mallorca liksom men reise et eller annet nytt sted innimellom. Er selv vokst opp på 90 tallet og vi reiste til utlandet hvert år nesten, altså ikke camping i Sverige hver gang. Barnet vårt er jo halvt sør europeer så vi reiser uansett et par ganger i året til til familie i utlandet. Men håper å etterhvert kunne reise til flere land. Jeg synes det bare er positivt. Så lenge man har penger til det selvsagt. Anonymkode: ae004...1f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det nærmer seg sommerferie. Barnet vårt 8 år og har aldri vært i syden. Vi har ikke prioritert den type reiser rett og slett. Vi liker ikke å reise engang, men etter at vi fikk barn så pleier vi selvsagt å finne på noe hver sommer. Men i fjor var «bare hjemme» og det synes jeg var fantastisk. Jeg husker når jeg vokste opp. Å reise på hytten og bare være der var så deilig og jeg har så gode minner fra barndommen. Reiste aldri i noen parker, sydenturer eller annet «aktiviteter». Jeg kjenner jeg har veldig lyst å bare slappe av i sommer, kanskje ta en helg en eller annen plass på hotell med noe aktiviteter og så hjem igjen og slappe av. Barnet vårt vet ikke hva det vil si å reise til syden liksom så han vet ikke hva han går glipp av. Er det et must å dra til syden nå om dagen? Jeg har litt lyst å samle storfamilien og leie et hus i Italia eller Frankrike for en uke, men det koster litt mer penger og mer planlegging. Hva annet kan vi finne på? Vi har allerde vært i alle parker som finnes her i Norge 😅 Barnet er så bilsyk så det er uaktuelt å reise til Sverige eller Danmark med bil iallefall. Men uansett, jeg føler at i dag så er man nødt til å finne på noe med ungene i ferier. Ellers er det liksom kjedelig og «stakkars barn som bare tusler hjemme» opplegg. Anonymkode: 8d55a...d53 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det nærmer seg sommerferie. Barnet vårt 8 år og har aldri vært i syden. Vi har ikke prioritert den type reiser rett og slett. Vi liker ikke å reise engang, men etter at vi fikk barn så pleier vi selvsagt å finne på noe hver sommer. Men i fjor var «bare hjemme» og det synes jeg var fantastisk. Jeg husker når jeg vokste opp. Å reise på hytten og bare være der var så deilig og jeg har så gode minner fra barndommen. Reiste aldri i noen parker, sydenturer eller annet «aktiviteter». Jeg kjenner jeg har veldig lyst å bare slappe av i sommer, kanskje ta en helg en eller annen plass på hotell med noe aktiviteter og så hjem igjen og slappe av. Barnet vårt vet ikke hva det vil si å reise til syden liksom så han vet ikke hva han går glipp av. Er det et must å dra til syden nå om dagen? Jeg har litt lyst å samle storfamilien og leie et hus i Italia eller Frankrike for en uke, men det koster litt mer penger og mer planlegging. Hva annet kan vi finne på? Vi har allerde vært i alle parker som finnes her i Norge 😅 Barnet er så bilsyk så det er uaktuelt å reise til Sverige eller Danmark med bil iallefall. Men uansett, jeg føler at i dag så er man nødt til å finne på noe med ungene i ferier. Ellers er det liksom kjedelig og «stakkars barn som bare tusler hjemme» opplegg. Anonymkode: 8d55a...d53 Selvsagt er det ikke omsorgssvikt. Desverre virker det som at det er noe de aller fleste gjør. Broren min og familien reiser aldri til Syden så nå er barna i klassen til barna begynt å erte de fordi de "bare" gjør ting i Norge og evt Sverige/danmark. Så i fjor følte de seg tvungen til å reise til syden sånn barna slapp å bli ertet mer. Anonymkode: dd375...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det første :hvor dum kan man bli? For det andre så er ikke ferie noe vi gjør for andre, for å være "bra nok" eller å ha noe å fortelle. Ferie er for egen skyld. Og hvis vi vil være hjemme så stå for det og vit at det er mer enn godt nok! Anonymkode: 6f60e...44c Det er jeg forsåvidt enig i. Men det er også en kjent sak at barn som ikke gjør noe spesielt/moro i ferien ofte føler på det. Ikke alle, men en del. Det betyr ikke at man må dra til syden (eller noen annen plass), men ferien er jo en god anledning til å planlegge noen fine opplevelser sammen som familie. Noe minneverdig. Det er jo både fint for familien der og da, OG gir barnet følelsen av å også ha gjort spennende ting i ferien som barnet kan fortelle om. Vinn-vinn. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er det jeg også tenker mest på, at barnet får noe å fortelle om når barnet kommer på skolen igjen etter sommerferie. Var i grunn derfor vi har valgt å «finne på» noe selv om vi var hjemme i ferien. Men nå begynner vi å gå tom for alternativer føler jeg. Blir liksom «tvunget» til å finne på noe. ts Anonymkode: 8d55a...d53 Hva synes barnet selv da? Går det an å snakke med barnet om det? Av det dere har gjort de siste årene, hva husker barnet? Hva var morsomt, hva var ikke? Hva ønsker barnet ut av ferien? Anonymkode: f1a9b...855 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Sydentur (ferietur generelt) er en luksus, ikke en menneskerettighet. Jeg er 28 år og når jeg var liten så dro vi på camping i Sverige, telttur, båtturer (vi fikk låne av en vennefamilie), besøk hos farmor over flere uker, besøkte annen slekt i nord og sør, lekte hjemme med broren min, kjørte hundespann (en familievenn som konkurrerte aktivt så vi fikk "være med"). Syns jeg hadde flotte ferier i barndommen og følte meg absolutt ikke "avskjermet" fra omverden av den grunn. Etter jeg ble 18 år ble det en del reising alene/med venner og syns det har vært kjempefint. Da satt jeg utrolig pris på å kunne se andre kulturer selv - høre nytt språk, prøve ny mat, se andre skikker, møte og lære av ukjente mennesker. Hadde (naturligvis) ikke den tankegangen som verken 6-åring eller 14-åring. Anonymkode: c8f76...8cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå