Snublefot62 Skrevet 15. mars 2024 #21 Del Skrevet 15. mars 2024 Bromance skrev (1 minutt siden): Er det egentlig noe poeng å starte prosessen med utkastelse hvis leietaker har 1 - 2 måneder igjen å bo der? Tar ikke utkastelse litt tid? Jeg hadde tenkt det var bortkastet ja. Men samtidig, om forholdet med leietaker er dårlig og en frykter at vedkommende blir boende så vil en tidlig start på utkastelse gjøre at man sparer tid etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #22 Del Skrevet 15. mars 2024 Snublefot62 skrev (27 minutter siden): Korrekt. Men om leietaker går til det steget og bruker dette som forskudd på leie (som leietaker lovlig kan gjøre), så kan utleier ordne det formelle med en depositumskonto på dagen og leietaker er da pliktig til å betale inn hele beløpet på depositumskontoen. Klarer ikke leietaker å gjøre dette har leietaker strengt tatt misligholdt sin del av avtalen og utleier kan starte prosessen med utkastelse. Ved å kreve depositum på sin egen konto (stadfestet i kontrakten), har utleier allerede brutt loven. Det eventuelle punktet i leiekontrakten faller bort. Depositum er noe som frivillig avtales mellom leietaker og utleier, og kan fint være 0 kr. Det må lages en helt ny leiekontrakt for at utleier skal ha krav på depositum. Anonymkode: 4613b...a60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #23 Del Skrevet 15. mars 2024 Dette gjorde jeg en gang. Ba huseier om hun kunne godkjenne utvask, og sendte etterpå en sms om at depositumet som var på 1 måneds husleie ble min siste husleie, siden den allerede var betalt til hennes konto. Hun var så useriøs at jeg skjønte at jeg ikke kom til å se igjen det depositumet hvis ikke, selv om alt var i topp stand. Oppdaget forsent at jeg egentlig skulle ha depositum på egen depositumskonto. Dette er snart 15 år siden, jeg var ung og naiv, og det var mye slurv fra utleiere på den tiden også. Anonymkode: 9dd50...a59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #24 Del Skrevet 15. mars 2024 Depositum som er på en depositumkonto i leietakers navn er på grunn av dekning av skader. Lurer litt på om det også gjelder manglende husleie. Har ikke kommet i den situasjonen selv. Depositum betalt inn på huseiers egen konto... For det første ikke gjør det! Jeg var jo, ung og dum en gang ( var vi ikke alle?), og betalte det inn. Til og med kontant! Så da kjører vi ' Ung, dum og blond!'. Mye vansker der, jeg kunne skrive en roman om de jeg leide av, skal kan hende gjøre det en dag! Long story short; jeg sa opp, og sa at de siste to måneders leie var det depositumet jeg allerede hadde betalt inn! Hun sa ingenting om det, nå hadde hun andre juridiske problemer allerede, så jeg tror hun ikke akkurat trengte flere! Anonymkode: ec502...bf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #25 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Feil feil feil. Depositum skal brukes på skader etc. Begynner bli lei livets harde skole advokater her. Anonymkode: deb42...4b6 Det eksisterer ikke depositum når det ikke er gjort på lovlig måte. Uff, jeg er så lei folk som deg med tosifret IQ. Anonymkode: 4613b...a60 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #26 Del Skrevet 15. mars 2024 Jeg har tatt i mot depositum som ikke kan settes inn i depositumskonto fordi leietaker ikke har norsk personnr. Anonymkode: 56cd3...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2024 #27 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ved å kreve depositum på sin egen konto (stadfestet i kontrakten), har utleier allerede brutt loven. Det eventuelle punktet i leiekontrakten faller bort. Depositum er noe som frivillig avtales mellom leietaker og utleier, og kan fint være 0 kr. Det må lages en helt ny leiekontrakt for at utleier skal ha krav på depositum. Anonymkode: 4613b...a60 Det er dessverre feil. Det er fortsatt avtalt depositum og leietaker er pliktet til å innbetale dette så snart det formelle er på plass. Ellers er det oppsigelsesgrunn. Kom gjerne med kilde på at dette punktet fraviker i sin helhet for hele avtaleperioden, for det er ikke normal avtalepraksis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #28 Del Skrevet 15. mars 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Feil feil feil. Depositum skal brukes på skader etc. Begynner bli lei livets harde skole advokater her. Anonymkode: deb42...4b6 Dette har ikke noe med livets harde skole å gjøre. 🙄 Vil utleier ha depositum må han opprette en depositumskonto. Om han vil ha depositumet direkte inn på egen konto heter det ikke lengre for depositum, men irregulært depositum. Og selv om utleier har et krav mot leietaker pga skade o.l. skal ikke disse pengene brukes på skaden, men utbetales leietaker umiddelbart om leietaker ber om det. Du kan stappe fordommene dine en hvis plass med det samme. Anonymkode: b639c...300 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #29 Del Skrevet 15. mars 2024 Hadde en utleier som nektet å motta noen hundrelapper fra meg fordi en vegg måtte males, fordi jeg først hadde tatt ut pengene fra depositumskonto til meg selv. Jeg fikk jo aldri noe beløp å betale, så jeg etterspurte beløpet selv da jeg leverte nøklene… hun var så forbanna at jeg ikke hadde funnet på en sum selv og latt det stå igjen på depositumskonto til henne, at hun sa at da var det ikke vits. Hahaha! Så (dum?)snill jeg var som tilbydde meg å betale, og så syk i hodet hun var som var for stolt til å ta i mot penger. Regner med at dette er én av få “gladhistorier” om skrullete utleiere. Anonymkode: 9dd50...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #30 Del Skrevet 15. mars 2024 Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Det er dessverre feil. Det er fortsatt avtalt depositum og leietaker er pliktet til å innbetale dette så snart det formelle er på plass. Ellers er det oppsigelsesgrunn. Kom gjerne med kilde på at dette punktet fraviker i sin helhet for hele avtaleperioden, for det er ikke normal avtalepraksis. Hvis det er avtalt en sum som kalles "depositum" i kontrakten, men som kreves betalt til et kontonummer som ikke er depositumskonto, er IKKE denne summen et depositum etter husleieloven. Og dermed er det IKKE avtalt et depositum i leiekontrakten. Dessuten er det lovbrudd, og utleier skal være bra dum i hodet om hun går til namsmannen med kontrakten. Anonymkode: 4613b...a60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. mars 2024 #31 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis det er avtalt en sum som kalles "depositum" i kontrakten, men som kreves betalt til et kontonummer som ikke er depositumskonto, er IKKE denne summen et depositum etter husleieloven. Og dermed er det IKKE avtalt et depositum i leiekontrakten. Dessuten er det lovbrudd, og utleier skal være bra dum i hodet om hun går til namsmannen med kontrakten. Anonymkode: 4613b...a60 Kilder på alt dette? Man kan fint avtale depositum. Men at summen er overført i god tro fra leietaker, til en irregulær depositumskonto vil ikke i seg selv annulere den delen av avtalen. Dersom utleier så oppretter en legitim depositumskonto er kravet om depositum gyldig da feilen er rettet opp i. Det er da opp til leietaker å innfri sin del av forpliktelsen med å betale inn depositummet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #32 Del Skrevet 15. mars 2024 Det har hendt at en utleier ber om depositum på privat konto. Jeg sier at hvis det skal være depositum så er det på depositumskonto eller så finner jeg et annet sted å leie. Det er bare å si nei. Anonymkode: 6262f...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 15. mars 2024 #33 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det har hendt at en utleier ber om depositum på privat konto. Jeg sier at hvis det skal være depositum så er det på depositumskonto eller så finner jeg et annet sted å leie. Det er bare å si nei. Anonymkode: 6262f...528 Det er ikke alltid så enkelt å finne seg et sted å leie da. Det er flere som ønsker å leie enn det er utleieboliger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #34 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde en utleier som nektet å motta noen hundrelapper fra meg fordi en vegg måtte males, fordi jeg først hadde tatt ut pengene fra depositumskonto til meg selv. Jeg fikk jo aldri noe beløp å betale, så jeg etterspurte beløpet selv da jeg leverte nøklene… hun var så forbanna at jeg ikke hadde funnet på en sum selv og latt det stå igjen på depositumskonto til henne, at hun sa at da var det ikke vits. Hahaha! Så (dum?)snill jeg var som tilbydde meg å betale, og så syk i hodet hun var som var for stolt til å ta i mot penger. Regner med at dette er én av få “gladhistorier” om skrullete utleiere. Anonymkode: 9dd50...a59 Du har jo ikke mulighet til å ta penger fra en depositumskonto før det er godkjent og bekreftet av utleier. Hvordan fikk du til det? Anonymkode: 54b15...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå