Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 (endret) Etter alle egen valgte faste utgifter (Bolig, strøm, forsikringer, medlemskap, abonnenter, tlf, internett, lån osv) Hvor mye er det vanlig at en enslig har igjen til forbruk? (Alt fra matinnkjøp, variable innkjøp, moro, turer, ferier, selvpleie, klær, lege, apotek, restaurant, opplevelser, gaver, møbler, interiør, elektronikk, variable transportutgifter, og alt annet som det ikke er faste betalinger på i nettbanken) Og til sparing? (Egen sparing til fremtid, uforutsette utgifter, pensjon, opplevelser, osv) Kan dere fortelle hvor mye dere selv har å leve for til forbruk og sparing? Og hva dere tror er vanlig for en voksen enslig kvinne? Jeg lurer veldig på hva som er vanlig for enslige (kvinner, men også menn) å ha igjen til forbruk og sparing, for både de med høye inntekter og lave inntekter. Endret 15. mars 2024 av Samfunnsdebatt
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Til forbruk utover faste utgifter ønsker jeg 5000. Og det samme til sparing. Ofte blir hele summen spart. Er ufør og ligger på ønsket nivå. Anonymkode: 51be1...209 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Får utbetalt ca 47 k i måneden etter skatt. Faste utgifter varierer noe, men typisk ligger det på underkant av 30 k. Rundt 5 k til mat og husholdning i tillegg. Pleier å ha 10 - 12 k som går til sparing eller annen morro. Anonymkode: 8dbf8...550 1
kri.star Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Det kommer jo an på inntekten. Jeg har 41.000 utbetalt etter skatt. Per nå leier jeg (husleie 11.000 eks. strøm), og sparer 15.000,- i måneden. Jeg skal nå kjøpe egen bolig, og da vil jeg ikke ha mulighet til å spare mer enn 6000,- per mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 Hvordan kan man beregne "vanlig" for både høy og lav inntekt? Jeg har rundt 20 000,- igjen etter faste utgifter nå, på middels inntekt. Venninnen min som har lav inntekt har mellom 7000 og 8000,- etter faste utgifter. Anonymkode: 94bed...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan kan man beregne "vanlig" for både høy og lav inntekt? Jeg har rundt 20 000,- igjen etter faste utgifter nå, på middels inntekt. Venninnen min som har lav inntekt har mellom 7000 og 8000,- etter faste utgifter. Anonymkode: 94bed...9cb Beregnes ut fra bosituasjon og utgifter rundt det osv. Anonymkode: 51be1...209 2
Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan kan man beregne "vanlig" for både høy og lav inntekt? Jeg har rundt 20 000,- igjen etter faste utgifter nå, på middels inntekt. Venninnen min som har lav inntekt har mellom 7000 og 8000,- etter faste utgifter. Anonymkode: 94bed...9cb kri.star skrev (15 minutter siden): Det kommer jo an på inntekten. Jeg har 41.000 utbetalt etter skatt. Per nå leier jeg (husleie 11.000 eks. strøm), og sparer 15.000,- i måneden. Jeg skal nå kjøpe egen bolig, og da vil jeg ikke ha mulighet til å spare mer enn 6000,- per mnd. Så sant. Så klart vil det være forskjeller for ulike typer liv som leves med alle disse faktorene: - Hvor høy inntekt og kapitalinntekt. - Hvor høye bokostnader. - Hvor høye strømpriser. - Hvor mange valgte faste utgifter, hvor mye på forsikringer, abonnementer, tlf, internett, forbrukslån, billån, treningssenter, apper, osv. Gjerne si noe om det hvis det er greit. Men helt uavhengig av oppnådd inntekt og oppnådd faste kostnader, så er tråden her kun for hvor mye sitter enslige igjen med til forbruk og sparing i måneden.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 Jeg er pensjonist og har 15.000 igjen etter alle faste utgifter er betalt. Det var en overgang å ha så mye mindre inn, så sparingen er nå redusert til 1000 i måneden. Da er det 14.000 igjen til mat og diverse forbruk. Anonymkode: f2cd1...d5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 Tidligere hadde jeg 10 000 til opplevelser, og 10 000 til sparing. Nå bruker jeg 15 000 på opplevelser og stort sett 0 igjen til sparing. Alt har blitt dyrere, men gir heller avkall på sparing enn opplevelser siden stadig mer uansett går til skatt. Anonymkode: b7b52...44c 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Etter faste utgifter, drivstoff og mat så er det lite igjen av trygda, så sparing er ikke prioritert. Prøver å bygge opp igjen en bufferkonto, men selv det er vanskelig i disse tider. Anonymkode: 2e442...d83 1
Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 Forfatter #11 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Etter faste utgifter, drivstoff og mat så er det lite igjen av trygda, så sparing er ikke prioritert. Prøver å bygge opp igjen en bufferkonto, men selv det er vanskelig i disse tider. Anonymkode: 2e442...d83 Hvor mye blir det igjen til forbruk (mat, drivstoff og livet) etter faste utgifter da?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Skrevet 15. mars 2024 Jeg setter av 8000 kr til sparing, og 8000 kr til annet forbruk (mat, sosialt, hudpleier osv.). Hvis jeg har penger igjen ved ny lønning, setter jeg disse i en "mellomkonto" - som jeg kan ta penger fra hvis jeg en annen måned vil bruke litt ekstra på annet forbruk. Vokser "mellomkontoen" seg over 3000 kr, setter jeg heller inn på sparekonto. Har høy husleie som spiser opp en god del av lønnen min + studielån. Holder de andre faste utgiftene relativt lave. Sparer opp egenkapital. Kunne nok kuttet mer på posten annet forbruk for å sette litt mer på sparing, men synes det fungerer fint på nåværende tidspunkt. Målet er å kjøpe egen bolig til høsten. Anonymkode: 4dd99...298 1
Gjest AnomynBurker Skrevet 15. mars 2024 #13 Skrevet 15. mars 2024 Du må jo først se på hva du absolutt vil bruke penger på. Jeg f.eks bruker ikke noe på ferie, men det gjør kanskje du. Jeg bruker mye på trening, men det trenger ikke du? Tenk over hva du må ha for at du skal leve et godt liv innenfor rimelighetens grenser. Resten kan du spare. Jeg sparer 70% av lønna mi. Men jeg har lavt lån med lav fastrente. Jeg verken bruker nikotin eller alkohol. Jeg sparer til bil, større leilighet og pensjon.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #14 Skrevet 15. mars 2024 Har lav lønn og inntekt på 27400 per mnd. Har faste utgifter på ca 17000 per mnd, der jeg selvsagt kan kutte trening, streaming og lignende ved behov. Sitter igjen med 10400 per mnd til mat og alt annet. Sparer vanligvis mellom 2500-4000 per måned, der noe er fast sparing som ikke røres og noe er midlertidig sparing til feks tannlege, nye møbler ol. Per nå sparer jeg litt ut over dette til sommerferie. Jeg kjøper lite klær og ting, samt bruker lite penger på restaurant og uteliv. Anonymkode: 63691...ead 1
Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 Forfatter #15 Skrevet 15. mars 2024 (endret) AnomynBurker skrev (45 minutter siden): Du må jo først se på hva du absolutt vil bruke penger på. Jeg f.eks bruker ikke noe på ferie, men det gjør kanskje du. Jeg bruker mye på trening, men det trenger ikke du? Tenk over hva du må ha for at du skal leve et godt liv innenfor rimelighetens grenser. Resten kan du spare. Jeg sparer 70% av lønna mi. Men jeg har lavt lån med lav fastrente. Jeg verken bruker nikotin eller alkohol. Jeg sparer til bil, større leilighet og pensjon. Temaet her er kun hvor mye (ulike) enslige har igjen til forbruk og sparing, etter det de har i lønn og har valgt å ha i faste utgifter. Det gir informasjon om hvor mye andre enslige lever med til forbruk. Også opp i mot hvor mye de sparer. Det gir et bilde på hva som er vanlig å forbruke og rutte med i en hverdag for enslige. Spørsmålet gjelder derfor uavhengig av om de har høy og lav lønn, og uavhengig av om de har valgt å ha høye eller lave faste utgifter. Endret 15. mars 2024 av Samfunnsdebatt
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 Vet ikke om jeg tells akkurat nå, siden jeg får dagpenger og bor i leilighet jeg deler med 4 andre, men jeg får inn 16000 og da går 12500 til faste utgifter, inkludert studielån, og så har jeg 3500 til mat. Må ta noen 'cowboyløsninger' dessverre, har for eksempel ikke satt av noe til legebesøk, men håper jeg snart får muligheten til å spare igjen og leve litt mer som normalt. Har ikke kjøpt klær eller kosmetikk på over to år, går ikke ut lenger, prøver å leve under evne, det går akkurat rundt nå. Det positive med dette er at jeg ser hvor smertegrensen går og nå vet jeg mye bedre hva jeg må tenke på i framtiden når det gjelder lønn og utgifter. Dessuten har jeg innsett at jeg heller skulle vært foruten alle tingene jeg eier, så kommer nok ikke til å kjøpe så mye i framtiden. Anonymkode: 472f1...999 1
Gjest AnomynBurker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Samfunnsdebatt skrev (49 minutter siden): Temaet her er kun hvor mye (ulike) enslige har igjen til forbruk og sparing, etter det de har i lønn og har valgt å ha i faste utgifter. Det gir informasjon om hvor mye andre enslige lever med til forbruk. Også opp i mot hvor mye de sparer. Det gir et bilde på hva som er vanlig å forbruke og rutte med i en hverdag for enslige. Spørsmålet gjelder derfor uavhengig av om de har høy og lav lønn, og uavhengig av om de har valgt å ha høye eller lave faste utgifter. Jeg ga et godt svar. Å svare 1000 eller 10 000 er meningsløst. Om ts vil bruke 2000 på streaming gjør hun det. Har hun ikke lyst til å gå ut på byen så gjør hun ikke det. Hun må prioritere. Men først må hun finne ut hva hun ønsker seg. Barn? Bil? Hus? Jordomseiling? God pensjon? En vev? El-sykkel? En hund? Det som blir til overs kan hun bruke på rimeligere saker hun ønsker seg. Når pengene hun trenger til ett år på havet er satt av kan hun kjøpe seg cava og grønnplanter for resten.
Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 Forfatter #18 Skrevet 15. mars 2024 AnomynBurker skrev (8 minutter siden): Jeg ga et godt svar. Å svare 1000 eller 10 000 er meningsløst. Om ts vil bruke 2000 på streaming gjør hun det. Har hun ikke lyst til å gå ut på byen så gjør hun ikke det. Hun må prioritere. Men først må hun finne ut hva hun ønsker seg. Barn? Bil? Hus? Jordomseiling? God pensjon? En vev? El-sykkel? En hund? Det som blir til overs kan hun bruke på rimeligere saker hun ønsker seg. Når pengene hun trenger til ett år på havet er satt av kan hun kjøpe seg cava og grønnplanter for resten. TS ber ikke om råd for økonomi. Skal ta langsiktige valg om hvordan verdier skal plasseres, i forbindelse med å gå over til en enslig husholdning. Tema for tråden er kun hva som er vanlig for andre enslige å ha til forbruk i måneden. Man ser hvilken levekostnad andre enslige har i det daglige, dersom man får vite hva de har til forbruk og sparing. Det er like nyttig å vite hva som er vanlig forbruk og sparing for en enslig med lav inntekt som en enslig med høy inntekt. Begge er de enslige, og hvor mye de bruker viser hva enslige kan eller foretrekker å forbruke per måned. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 Jeg har ikke sett på dette før nå. Jeg har 33.000 inn og 21.000 fast ut. Er igjenn 12.000 til mat og moro. Over halvparten brukes på mat. Drar innom butikken hver dag etter jobb. Men må kaste noe av det fordi det blir gammelt. Har ikke spart noe. Kanskje jeg kan starte å spare om jeg endrer noe 😳 Anonymkode: 5d725...adf
Gjest AnomynBurker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): TS ber ikke om råd for økonomi. Skal ta langsiktige valg om hvordan verdier skal plasseres, i forbindelse med å gå over til en enslig husholdning. Tema for tråden er kun hva som er vanlig for andre enslige å ha til forbruk i måneden. Man ser hvilken levekostnad andre enslige har i det daglige, dersom man får vite hva de har til forbruk og sparing. Det er like nyttig å vite hva som er vanlig forbruk og sparing for en enslig med lav inntekt som en enslig med høy inntekt. Begge er de enslige, og hvor mye de bruker viser hva enslige kan eller foretrekker å forbruke per måned. Det er viktig for deg dette. Men her er mine sinking funds: Helse inkl apotek og tannlege: 1000 Bolig: 500 Elektronikk: 500 Velvære: 500 Gaver: 500 Utstyr: 500 Diverse: 500 Jeg behøver ikke å sette av så mye for jeg får masse gratisgreier som jeg reklamerer for på SoMe (ja, jeg skatter av det). Fornøyd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå