Gå til innhold

Lønnsgarantifondet, feriepenger og baksmell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør for noen jeg kjenner. Bedriften vedkommende jobbet hos gikk konkurs i 2022. Det ble ikke utbetalt feriepenger sommeren 2023, men de fulgte med utbetalingen fra lønnsgarantifondet i desember 2023. Nå har Skatteetaten regnet hele summen av feriepengene som lønn, fremfor feriepenger, som det faktisk er. Får ikke det helt til å stemme, da feriepengene jo ble skattet av under opptjeningen i 2022, da er det jo rart å kreve skatt av det igjen? Er det noen særregler for utbetalinger fra lønnsgarantifondet?

Anonymkode: e2a49...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene blir ikke skattet av før de utbetales, så det høres ut som Skatteetaten har gjort rett?

Anonymkode: d782c...54f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skatten på feriepenger er en del av skattegrunnlaget på utbetalingsåret, ikke opptjeningsåret.

Anonymkode: 5af3b...8c5

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Illusjonen om at feriepenger er skattefrie er høy hos TS.

All inntekt er skattepliktige uansett, man bare kompanserer skattenivået de andre 10 månedene for å gjøre feriepenger "skattefrie" og halv skatt i desember

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (16 minutter siden):

Illusjonen om at feriepenger er skattefrie er høy hos TS.

All inntekt er skattepliktige uansett, man bare kompanserer skattenivået de andre 10 månedene for å gjøre feriepenger "skattefrie" og halv skatt i desember

Godt gjort å lese dette utifra et innlegg hvor jeg skriver at jeg trodde feriepengene var skattet for året før. Men jeg har sett andre innlegg av deg her inne og skjønner at leseforståelsen ikke alltid er på topp. Mitt beste tips er å lese gjennom innlegg skikkelig før du svarer.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skatten på feriepenger er en del av skattegrunnlaget på utbetalingsåret, ikke opptjeningsåret.

Anonymkode: 5af3b...8c5

Da skjønner jeg, trodde det var i opptjeningsåret det ble gjort :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt gjort å lese dette utifra et innlegg hvor jeg skriver at jeg trodde feriepengene var skattet for året før. Men jeg har sett andre innlegg av deg her inne og skjønner at leseforståelsen ikke alltid er på topp. Mitt beste tips er å lese gjennom innlegg skikkelig før du svarer.

Da skjønner jeg, trodde det var i opptjeningsåret det ble gjort :)

Tror nok heller at det de du (den der for noen jeg kjenner tror ingen på) som rett og slett ikke skjønner hvordan skatt fungerer.

Når man utbetaler feriepenger samme år som man mister en jobb er det alltid skatt fratrukket, normalen er å få feriepenger januar 2023 eller juni 2023 når jobbben er borte, men når du går via sikringsfondet er det ikke lengre lønn men forsikringsoppgjør.

Uansett hvilket år det utbetales er alle feriepenger (fra uansett år) skattepliktige på lik linje med lønn når årsoppgjøret kommer, og det er her din forståelse faller gjennom.  

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Tror nok heller at det de du (den der for noen jeg kjenner tror ingen på) som rett og slett ikke skjønner hvordan skatt fungerer.

Når man utbetaler feriepenger samme år som man mister en jobb er det alltid skatt fratrukket, normalen er å få feriepenger januar 2023 eller juni 2023 når jobbben er borte, men når du går via sikringsfondet er det ikke lengre lønn men forsikringsoppgjør.

Uansett hvilket år det utbetales er alle feriepenger (fra uansett år) skattepliktige på lik linje med lønn når årsoppgjøret kommer, og det er her din forståelse faller gjennom.  

Søtt forsøk, men du biter ikke på meg 🧌

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søtt forsøk, men du biter ikke på meg 🧌

Nei faktisk kunnskap biter vel ikke på deg lille ABer

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 minutter siden):

Nei faktisk kunnskap biter vel ikke på deg lille ABer

Nei, stakkarslige troll som ødelegger hvert emne de deltar i med lavpannet ovenfra og ned-holdning gjør ikke det.

Som du ser i emnet tar jeg gjerne til meg kunnskap fra folk som klarer å opplyse uten å være nedlatende og frekk, så hvis målet ditt er å spre kunnskap bør du jobbe med folkeskikken. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...