Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 12 sølvskjeer, aldri brukt. Desverre pusset min kjære mor dem nylig, uten å spørre meg først om jeg var interessert i det mønsteret først. Og det er jeg ikke :forvirret:

Tror dere det går an å bytte dem? Hvordan ser en gullsmed om de er brukte/ er pusset? Det er ingen riper eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom skjeene kan selges som ny, kan det hende du får bytte dem. Men merk at selv om DU ikke ser riper, så kan det være der likevel. De som jobber med splitter nytt sølvtøy dagen lang legger nok lettere merke til det enn deg. Men du kan jo prøve deg.

Skrevet

Jeg fikk byttet inn sølvtøy som var ubrukt/upusset, men som hadde lagt noen år i en skuffe. Jeg byttet til et annet bestikk, og fikk byttet inn, men de trakk av 15% på verdien. Dette fordi de måtte sende inn sølvtøyet og få det pusset skikkelig. Det er noen år siden, men som sagt så fikk jeg bytte, også flere andre jeg kjenner fikk gjøre det på denne måten.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Tror dette er forskjellig fra gullsmed til gullsmed. Jeg prøvde å bytte ubrukt, upusset (og dermed ganske mørkt) sølvtøy for noen år siden, men fikk ikke byttet det.

Skrevet

De fleste steder får man byttet ubrukt sølvtøy mot en "avgift" på 10-15%. Både jeg og søstern fikk jo endel sølv gjennom barneårene, og etter konfirmasjonen bestemte jeg meg for ett mønster. Dro da og fikk byttet inn det jeg hadde fått i andre mønster, de tok 10% der jeg var.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at dersom sølvtøyet er pusset så får man ikke byttet (selv om det ikke er brukt). Dette fordi det kommer små riper i sølvtøyet når man pusser det (vi "vanlige" folk ser ikke det - men det gjør de i butikkene...)

Men jeg ville uansett prøvd meg. Ta dem med å se hva de sier.

Jeg har også byttet en del sølvtøy (ubrukt og upusset) jeg har hatt liggende en del år - de trakk ikke av på prisen heller. Men jeg hadde en ting som hadde fått et skrap (lå for løst i esken) og den tok de ikke imot.

Skrevet

tkk for svar alle sammen! Jeg prøver meg jeg :)

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Noen som vet om en gullsmed i Oslo som bytter upusset sølvtøy? Har lett i flere år, men enda ikke funnet noen som gjør det...

Skrevet

Når jeg tenker meg om.. Mitt var ikke pusset nei, men noe av det var nok opp til ti år og rimelig svart.

Gjest gjesten
Skrevet

Vet at gullsmedbutikken Esaia Solberg ved Kirkeristen i Oslo (den runde buen med butikker bak Domkirken) er store når det kommer til alt innen sølvtøy. Mulig at det er enklere å bytte inn sølvtøy der enn andre gullsmedbutikker. De er så avhengige av at de skal få solgt det de tar inn, mens Solberg driver mye med salg av sølv generelt.

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Vet at gullsmedbutikken Esaia Solberg ved Kirkeristen i Oslo (den runde buen med butikker bak Domkirken) er store når det kommer til alt innen sølvtøy. Mulig at det er enklere å bytte inn sølvtøy der enn andre gullsmedbutikker. De er så avhengige av at de skal få solgt det de tar inn, mens Solberg driver mye med salg av sølv generelt.

Takk for tipset!

Skrevet (endret)

Jeg har byttet sølvtøy flere ganger jeg (både nytt og noe som har ligget noen år uspusset) og det har aldri vært noe problem, og jeg har heller ikke blitt trukket noe i prisen.

Men jeg har ikke byttet i Oslo da....

Endret av Yamaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...