AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Skolen ytrer at min 12 åring vil få problemer og antagelig havne utenfor på ungdomsskolen fordi han er så lite sosial. Han setter pris på eget selskap og sier selv at han har det bra og har noen å være med, men syns det holder å se venner på skolen. Jeg prøver å oppmuntre til å være mer med venner men han vil jo ikke. Hva gjør man da? Hilsen engstelig mamma Anonymkode: fc7b1...8a8
Fant80 Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Han finner nok sin gruppe. Tror du kan slappe av! Forstår du var klassens midtpunkt,å har problemer med å forstå at ikke alle er det? 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 så lenge han er fornøyd, er ikke det et problem. Mennesker er forskjellig, noen er super sosiale og noen ikke. Hvis du ser tegn til at han ikke har det bra pga dette, så kan du bli bekymret. Anonymkode: e330a...d49 3 1
fru Alving Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 Hva vet skolen om fremtiden? Om han trives med å være i eget selskap og har det fint på skolen så må det være ok. ikke alle er sosiale dyr og ønsker mest mulig kontakt, noen trives hjemme. Det kan og hende at han endrer seg på ungdomskolen, mange finner nye venner der. 6
svartkatt Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 Hvis han er fornøyd er det ikke noe problem? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Skolen ytrer at min 12 åring vil få problemer og antagelig havne utenfor på ungdomsskolen fordi han er så lite sosial. Han setter pris på eget selskap og sier selv at han har det bra og har noen å være med, men syns det holder å se venner på skolen. Jeg prøver å oppmuntre til å være mer med venner men han vil jo ikke. Hva gjør man da? Hilsen engstelig mamma Anonymkode: fc7b1...8a8 Du tar grep! Fordi mange ikke er vant til å ses eller sosialere med hverandre lenger, merker det på voksne. Jeg må hele tiden ta initiativ for at minste skal få henge med venner, ingen andre spør. Folk er hjemmekjære og gidder ikke. De sier alltid ja og er veldig positive, men ingen gidder ta initiativ. Anonymkode: b17db...288 1
Stoltskeiv Skrevet 15. mars 2024 #7 Skrevet 15. mars 2024 Det går nok bra. Jeg var også sånn, og skolen sa at jeg ikke kom til å klare å ta alle fagene på VGS, og at jeg kun kom til å klare å ta kompetansebevis. Men det stemte ikke det hele tatt. Jeg har mye mer enn det. Skolen kan ikke se fremtiden til ungene. De er bare barn ❤️ Og barn som er veldig forskjellig fra andre, men det er det som er mennesker. At vi er unike fra alle andre. Stikker man seg ut, så er noe feil. Men det er ikke sant ❤️ Dette ordner seg 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Skrevet 15. mars 2024 svartkatt skrev (1 minutt siden): Hvis han er fornøyd er det ikke noe problem? fru Alving skrev (3 minutter siden): Hva vet skolen om fremtiden? Om han trives med å være i eget selskap og har det fint på skolen så må det være ok. ikke alle er sosiale dyr og ønsker mest mulig kontakt, noen trives hjemme. Det kan og hende at han endrer seg på ungdomskolen, mange finner nye venner der. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): så lenge han er fornøyd, er ikke det et problem. Mennesker er forskjellig, noen er super sosiale og noen ikke. Hvis du ser tegn til at han ikke har det bra pga dette, så kan du bli bekymret. Anonymkode: e330a...d49 ALLE trenger noen rundt seg. Det er ikke bra for noen å bare være i sitt eget hode. Anonymkode: b17db...288
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ALLE trenger noen rundt seg. Det er ikke bra for noen å bare være i sitt eget hode. Anonymkode: b17db...288 Jeg trives godt alene, det er faktisk sånn at ikke alle passer inn i 1 boks. Vi er forskjellige... Anonymkode: 758df...6b9 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #10 Skrevet 15. mars 2024 Klarer han å samarbeide med andre når han er nødt, som ved gruppearbeid? Hvis det er vansker der, tenker de kanskje at det er utfordringer rundt samspill generelt? Dersom det går greit å være sosial når han "må" og han har bare ikke så stort behov for å treffe andre, ville jeg bare slå et slag for å akseptere ham slik som han er. Han er langt ute på introvertskalaen. Noen av oss er det, og det er lite akseptert og forstått av skolen, dessverre. Anonymkode: fbc2b...728 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #11 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ALLE trenger noen rundt seg. Det er ikke bra for noen å bare være i sitt eget hode. Anonymkode: b17db...288 Men han har jo folk rundt seg hele dagen på skolen. Anonymkode: 895e2...078 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #12 Skrevet 15. mars 2024 Han er nok introvert som er helt greit. Men er fortsatt noen ting man kan gjøre først for å se om det blir mer sosialt. Du kan jo oppfordre han til å møte venner på privaten og ikke bare skolen? Man går ikke på skole til evig tid og sosiale med venner er nødt å skje utenfor skoletid/jobb senere i livet. Ta initativ til å forhøre hva han tenker om å invitere venn(er) på besøk og diske opp litt snacks/mat. Evt oppfordre/anbefale møtes ute i helga og gi litt lunsjpenger. Hvis det er ikke av interesse og han trives ville jeg ikke vært så bekymret. Jeg var introvert siden jeg var barn og likevel møtte folk jeg trives med på både barne, ungdoms- og videregående. Var mest kontakt på skole, og det gikk helt fint. Anonymkode: 1ac5e...395
Daria Skrevet 15. mars 2024 #13 Skrevet 15. mars 2024 Jeg var og er ganske introvert og trives i mitt eget selskap, og kan sånn sett forstå ham - jeg kunne ha det helt fint alene på rommet mitt i den alderen. Samtidig er jeg mamma evig takknemlig for at hun, da jeg gikk på ungdomsskolen og knapt hadde noe sosialt liv, dyttet meg i retning av en fritidsaktivitet hun hadde grunn til å tro at ville være noe for meg. Hun fulgte meg dit under mild tvang første gang, og jeg ble der hele ungdomstida, det betydde masse for meg og jeg har fortsatt, 30 år senere, kontakt med folk jeg ble kjent med der. Man trenger ikke nødvendigvis et omfattende sosialt liv og en stor vennekrets, men alle bør i en viss grad omgås andre mennesker, også i settinger som er litt mindre påtvunget og kontrollert enn skolen. Jeg diskuterte min lange erfaring med utenforskap og outsiderrollen (mer eller mindre frivillig og selvvalgt) med psykologen min og han påpekte at Da mangler du jo rett og slett litt sosial trening. Det var en litt øyeåpnende kommentar - sosiale ferdigheter er en treningssak, og man trenger dem i mange sammenhenger, som man ikke alltid kan velge bort.
svartkatt Skrevet 15. mars 2024 #14 Skrevet 15. mars 2024 Han er jo ikke helt alene hele tiden. Herregud. Jeg vet godt hva det kan gjøre med en person å ikke ha noen rundt seg. Jeg vet også hvordan det er når de fleste mener det er noe galt med deg fordi du har andre behov og vaner enn de. Og hvordan det er å føle og faktisk bli presset til å være mer sosial. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #15 Skrevet 15. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: ALLE trenger noen rundt seg. Det er ikke bra for noen å bare være i sitt eget hode. Anonymkode: b17db...288 Det kan ikke tvinges frem. Hvis han blir tvunget til å sosialisere med folk han ikke liker eller har noe til felles med, kan det virkelig styrke en følelse av utenforskap og annerledeshet. Anonymkode: e41ff...336 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #16 Skrevet 15. mars 2024 Ts, hvis noen hadde sakt dette om en voksen. Hva hadde du svart da? Jeg forstår din 12 åring godt jeg 😊 Har venner, men å se de daglig er noe jeg virkelig ikke orker. La din 12 åring bestemme. For jeg regner med at du som voksen ikke møter dine venner daglig heller. Samme tankegangen burde gjelde for barn også. Anonymkode: c1aad...e60 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 Fant80 skrev (7 timer siden): Han finner nok sin gruppe. Tror du kan slappe av! Forstår du var klassens midtpunkt,å har problemer med å forstå at ikke alle er det? For et rasshøl-svar. Anonymkode: fc7b1...8a8
Snedig Skrevet 16. mars 2024 #18 Skrevet 16. mars 2024 Har han ingen fritidsaktiviteter? Sånne steder fokuserer man jo først og fremst på selve aktiviteten, men får det sosiale med gratis. Perfekt for introverte.
GammelKaktus Skrevet 16. mars 2024 #19 Skrevet 16. mars 2024 Noen trenger jo ikke like mye sosiale greier som andre men jeg hadde nok og vært bekymret om det ikke var noe som helst sosial interesse utenom skolen. Er det ingen han liker å henge med eller i det minste game med utenom? Fritidsaktiviteter har han kanskje? Har han alltid vært slik eller blitt slik på grunn av dårlige opplevelser? Så lenge han fungerer i sosiale settinger og deltar i gruppearbeid og faktisk er med venner på skolen så er det jo ikke umulig at det er nok for han her og nå men jeg ville fulgt veldig nøye med. Kom skolen med noen forslag til tiltak her eller var det bare til "opplysning"? Her er det få som går ut etter skolen men hele gjengen, både gutter og jenter henger på discord og gamer sammen og prater etter skolen. Og de fleste har jo fortsatt en fritidsaktivitet de går på. Så varierer jo det sosiale litt på vær og vind, de går mindre ut på vinteren enn på sommeren. Blir mer naturlig å finne på noe ute når det er fint vært en kald vind og snø liksom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå