Gå til innhold

Utleiere som klager på leietakere som ikke betaler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, dette innlegget er ikke rettet mot utleiere som følger husleieloven, og det sier seg jo selv at regler skal følges og at det er en selvfølge at husleia skal betales når den skal.

Men til dere utleiere som selv ikke forholder dere til husleieloven og opplever dette. Har dere tenkt over at dere ikke er noe bedre selv? Dere sniker til dere goder og ekstra penger som faller utenfor husleieloven og oppfører dere som kjeltringer, men allikevel klager dere på at leietakere som gjør det samme.

Hva er årsaken til det? Dere er jo i akkurat samme ligaen.

Anonymkode: eb505...4bf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ofte er det jo én i kollektivet for eksempel som står som ansvarlig for regningene, dessverre gjerne den som alltid betaler tidsnok og må ta støyten for dritten som aldri klarer å betale noe som helst i tide.

Anonymkode: e5616...d53

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Først og fremst, dette innlegget er ikke rettet mot utleiere som følger husleieloven, og det sier seg jo selv at regler skal følges og at det er en selvfølge at husleia skal betales når den skal.

Men til dere utleiere som selv ikke forholder dere til husleieloven og opplever dette. Har dere tenkt over at dere ikke er noe bedre selv? Dere sniker til dere goder og ekstra penger som faller utenfor husleieloven og oppfører dere som kjeltringer, men allikevel klager dere på at leietakere som gjør det samme.

Hva er årsaken til det? Dere er jo i akkurat samme ligaen.

Hvilke ekstra goder og penger er det som gjør utleiere til kjeltringer? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (15 minutter siden):

Lurer jeg også på. Vi leier ut en hybel i boligen som vi gjerne skulle ha brukt selv til våre barn og deres venner om det ikke var fordi vi trenger inntektene mer. Skulle vi la fremmede bo der gratis istedenfor å la våre barn bruke denne hybelen? Jeg legger ut hybelen og folk velger selv at de synes prisen er verdt det å bo der. De tegnet ikke bare velvillig slik kontrakt, men det er alltid mange som vil leie, og de jeg velger er alltid glad for det... men jeg utnytter dem? Vi som leier ut skulle heller slutte med det, og skapt større boligmangel og høyere pris for dem som må leie? Eller skulle vi liksom sponse ukjente med bosted? Isåfall hadde heller ungene fått disponere dette stedet.

Anonymkode: d83a0...b2c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (31 minutter siden):

Tja, kan ta noen kjeltring eksempler:

*Utleiere som øker husleia mer enn hva som er lovlig

*Er mange eksempler på utleiere som krever depositum inn på egen konto, og deretter lager problemer ved utbetaling. Dette er å anse som tyveri.

*Utleiere som tar kommunale avgifter i tillegg til husleie

Med goder ellers, så er det at de fører opp regler i kontrakten som er direkte ulovlig. Regler som kommer utleier selv til gode.

Og det vi dessverre ofte ser er unge og uvitende leietakere som er ofre.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Dette er jo i all hovedsak resultatet av at vi har et lite profesjonelt utleiemarked i Norge. Det er vanlige folk som bor i kjeller'n de leier ut, eller at de leier ut en bolig de har kjøpt i byen fordi det sto i avisa at det var lurt. 

Man er ikke automatisk ond selv om man gjør mange av de sakene der, man kan rett og slett være uvitende. 

Men man bør følge lover og regler, uansett om man er ond utleier eller dum utleier. Samme gjelder forsåvidt leietakere også. Man skal betale avtalt leie til rett tid

En utleier er pliktig til sette seg nøye inn i lover og regler før utleie. Å være uvitende er ingen unnskyldning, da er det desto enda mer viktig og på forhånd sette seg inn i det. I motsatt fall så kan man ikke leie ut. Og dette er igjen årsaken til et veldig lite profesjonelt utleiemarked i Norge som går på bekostning av mange.

Det er en selvfølge at husleien skal betales når den skal. Det var ikke ment for å forsvare leietakere som ikke gjør det, men for å sette det hele i perspektiv, da altfor mange utleiere driver med ulovligheter som går på bekostning av leietakeres økonomi og privatliv, samtidig som det eneste de selv er opptatt av er å få husleia. De er med andre ord ikke noe bedre selv. Såkalt uvitenhet kommer i så fall av at de bevisst har unnlatt å sette seg inn i lover og regler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer jeg også på. Vi leier ut en hybel i boligen som vi gjerne skulle ha brukt selv til våre barn og deres venner om det ikke var fordi vi trenger inntektene mer. Skulle vi la fremmede bo der gratis istedenfor å la våre barn bruke denne hybelen? Jeg legger ut hybelen og folk velger selv at de synes prisen er verdt det å bo der. De tegnet ikke bare velvillig slik kontrakt, men det er alltid mange som vil leie, og de jeg velger er alltid glad for det... men jeg utnytter dem? Vi som leier ut skulle heller slutte med det, og skapt større boligmangel og høyere pris for dem som må leie? Eller skulle vi liksom sponse ukjente med bosted? Isåfall hadde heller ungene fått disponere dette stedet.

Anonymkode: d83a0...b2c

Tråden er rettet mot utleiere som ikke følger loven. Ergo antakelig ikke dere- antar at dere følger loven. Er utleier selv, og følger lovverket og ergo har fornøyd leietaker- og føler meg ikke truffet av tråden.

Anonymkode: c120e...77d

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...