AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Hei! Jeg har vært gift i mange år, med en mann som har vært hjemme med våre små barn de siste årene, før han for et par år siden fant ut at det var på tide at yngste begynte å barnehage og han kom seg tilbake på arbeidsmarkedet. Det har ikke gått veldig bra (han har søkt på mange jobber uten napp) og i fjor hadde han ikke annen inntekt enn noe slags dagpenger han fikk av NAV for å være utplassert i en bedrift noen uker. (Siden det er for lenge siden han var i jobb får han ikke arbeidsledighetstrygd og siden jeg tjener for mye får vi ingen andre stønader - i tilfelle noen lurer. Ikke relevant for dette spørsmålet tror jeg.) Det har ALDRI tidligere stått noe om ham på skattemeldingen min, men for 2023 har jeg en linje som heter "Negativ alminnelig inntekt overført fra ektefelle" og et femsifret beløp. Hva i all verden er dette? Telles det som "negativ alminnelig inntekt" at han fikk dagpenger fra NAV, og i så fall - hvorfor i all verden er det overført til meg? Han har heller ikke noen lån eller gjeld, ingen aksjer eller eierandel i noe firma, og bare en bankkonto med et firesifret beløp på. (Skulle gjerne ringt skatteetaten, men har ikke mulighet til å sitte i lang telefonkø på dagtid.) Anonymkode: a63c0...cd7
Juliv Skrevet 15. mars 2024 #2 Skrevet 15. mars 2024 Fradragene hans overstiger inntektene. Det overføres på deg slik at du får skattelette. Regner med at du fikk en del til gode😉 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Skrevet 15. mars 2024 Juliv skrev (21 minutter siden): Fradragene hans overstiger inntektene. Det overføres på deg slik at du får skattelette. Regner med at du fikk en del til gode😉 Takk! Da skjønte vi det Anonymkode: a63c0...cd7
VendigoBlå Skrevet 15. mars 2024 #4 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei! Jeg har vært gift i mange år, med en mann som har vært hjemme med våre små barn de siste årene, før han for et par år siden fant ut at det var på tide at yngste begynte å barnehage og han kom seg tilbake på arbeidsmarkedet. Det har ikke gått veldig bra (han har søkt på mange jobber uten napp) og i fjor hadde han ikke annen inntekt enn noe slags dagpenger han fikk av NAV for å være utplassert i en bedrift noen uker. (Siden det er for lenge siden han var i jobb får han ikke arbeidsledighetstrygd og siden jeg tjener for mye får vi ingen andre stønader - i tilfelle noen lurer. Ikke relevant for dette spørsmålet tror jeg.) Det har ALDRI tidligere stått noe om ham på skattemeldingen min, men for 2023 har jeg en linje som heter "Negativ alminnelig inntekt overført fra ektefelle" og et femsifret beløp. Hva i all verden er dette? Telles det som "negativ alminnelig inntekt" at han fikk dagpenger fra NAV, og i så fall - hvorfor i all verden er det overført til meg? Han har heller ikke noen lån eller gjeld, ingen aksjer eller eierandel i noe firma, og bare en bankkonto med et firesifret beløp på. (Skulle gjerne ringt skatteetaten, men har ikke mulighet til å sitte i lang telefonkø på dagtid.) Anonymkode: a63c0...cd7 Har du sett på hans skattemelding? Det er ingen god grunn til at han skal ha negativ alminnelig inntekt hvis ikke noen av deres rentekostnader er ført på han. sjekk at du har fått 100% av rentekostnadene
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Skrevet 15. mars 2024 VendigoBlå skrev (Akkurat nå): Har du sett på hans skattemelding? Det er ingen god grunn til at han skal ha negativ alminnelig inntekt hvis ikke noen av deres rentekostnader er ført på han. sjekk at du har fått 100% av rentekostnadene Ikke lånerentene på huset vårt, derimot var halvparten av barnehageutgiftene ført på ham, men de hadde vi ført tilbake til meg allerede, og det sto et annet beløp som "Negativ alminnelig inntekt overført fra ektefelle". Men etter litt graving så viste det seg at skatteetaten ikke hadde oppdatert seg korrekt med at barnehageutgiftene skulle overføres, så jeg sto med hele beløpet (55.000) og han sto fremdeles med halve beløpet i tillegg. Og på toppen av det hadde han et tosifret beløp med "betalte renter" (fordi han overbelastet kontoen sin en gang) som la seg på toppen, og da ble det ikke det fine runde tallet 27.500 heller, så vi lette isteden etter 27.541 kr og det tallet fant vi ingen steder.. Mysteriet løst, takk for hjelpen nok en gang Anonymkode: a63c0...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Skrevet 15. mars 2024 Ikke meningen å kuppe tråden, men dette fikk meg til å tenke. Jeg har noen urealiserte tap på aksjer. Flere år fremover nå har jeg ikke høy nok inntekt til at jeg ender opp med å betale skatt, da jeg tar videreutdanning. Dersom jeg og samboer hadde vært gift, kunne jeg da realisert tapene og han hadde fått de som fradrag? Anonymkode: dd6ce...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå