Gå til innhold

Oslo vest vs Oslo øst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oslo er alt for stort og variert til at man kan dele opp i byen i øst og vest. Det er enorm forskjell på de gode nabolagene i Oslo øst og de dårlige nabolagene i Oslo øst. I de beste nabolagene i  Oslo øst må man enten ha svært god økonomi eller kommet inn på boligmarkedet for svært lenge siden.  Det er også enormt stor forskjell i innvandrerandelene. Enkelte steder på østkanten er det knapt noen etniske nordmenn i klasserommet og alle snekker gebrokkent, på andre skoler er etniske nordmenn i majoriteten og de med innvandrerbakgrunn snakker skikkelig norsk og er godt integrerte. 

Anonymkode: fbf2d...5fc

Støtter den! Det er stor forskjell mht hvor på østkanten du bor, og det er også dårlige områder på vestkanten. Men jeg er enig i at mytene om øst og vest fortsatt lever i beste velgående og at det for mange er prestisje å bo på vestkanten. Men det viktigste er jo å finne et sted å bo hvor en selv trives og ikke hoppe på statusjaget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 9.30):

Vi valgte ut fra trygghet, oppvekstvilkår og skolegang for barna våre. For oss var det da helt naturlig å ende opp med Oslo vest eller Bærum som eneste alternativ. Dyrt, ja, men verdt hver krone. 

Anonymkode: 81a22...7e0

Det gjorde vi også, men endte opp på geografisk øst på grunn av nærhet til familie. Bor på Nordstrand, og føler vi har fått beste av begge verdener. Dyrt, men verd det! 

Anonymkode: b3953...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (På 15.3.2024 den 13.29):

Så, du er fra Oslo øst, men er ikke stolt over hvor du er fra?  Det er nesten så jeg tviler på at det er sant.

Hæ? Jeg er fra Oslo øst (Stovner) finnes ikke stolt av det! Glad jeg ikke bor der, og skal aldri tilbake. 

Anonymkode: b3953...2bc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen dere får barn kommer dere til å angre på å bo langt unna familiene (barnevaktene) deres.

Oslo øst opplever jeg som hyggeligere og mindre overfladisk enn Oslo vest. Vi bor i et dyrt villastrøk i bydel Østensjø, nært skogen og med 10 min med banen til byen. Prisene her er like høye som i østre Bærum. Vi og mange andre her kunne fint ha flyttet til Oslo vest, men vi orker ikke at naboen skal bestemme om vi er kule eller ikke ut fra hvilken bil vi kjører, hvilket merke det er på klærne våre, hvilken jobb vi har, hvor/hvor ofte vi reiser på ferie eller hvor mange kvadratmeter det er i huset vårt. Vi er ikke opptatt av det selv, og naboene er ikke opptatt av det heller, men vi er alle svært opptatt av at ikke barna våre skal lære seg at det er slikt som avgjør et menneskes verdi. 

På skolen her er det barn som bor i leilighet, barn som bor i rekkehus, barn som bor i villa - alt er normalt, så ingen mobbes for det. Vi har få ikke-vestlige innvandrere, og de som er er godt integrert. Vi har mange som er halvt et-eller-annet og halvt norske, dog, de fleste fra Europa eller Amerika. Det er omtrent 0 ressurssvake familier, og det vel hellere slikt som lager problemer enn nasjonalitet i seg selv.

Men så er det spørs om du er den som lar kollegene og naboene diktere hva som er fint nok for deg, TS. Er du det er kanskje vest det riktige for dere. Mitt beste råd er å bosette dere der hvor dere føler dere passer inn og ikke skiller dere ut i mengden. Da er det som regel enklest, selv om det så klart til en viss grad kan bli et ekkokammer.

Anonymkode: a6710...5ba

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre i tråden påpeker er en ren Øst vs. Vest diskusjon meningsløs, da de sosioøkonomiske skillene er mer nyanserte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den dagen dere får barn kommer dere til å angre på å bo langt unna familiene (barnevaktene) deres.

Oslo øst opplever jeg som hyggeligere og mindre overfladisk enn Oslo vest. Vi bor i et dyrt villastrøk i bydel Østensjø, nært skogen og med 10 min med banen til byen. Prisene her er like høye som i østre Bærum. Vi og mange andre her kunne fint ha flyttet til Oslo vest, men vi orker ikke at naboen skal bestemme om vi er kule eller ikke ut fra hvilken bil vi kjører, hvilket merke det er på klærne våre, hvilken jobb vi har, hvor/hvor ofte vi reiser på ferie eller hvor mange kvadratmeter det er i huset vårt. Vi er ikke opptatt av det selv, og naboene er ikke opptatt av det heller, men vi er alle svært opptatt av at ikke barna våre skal lære seg at det er slikt som avgjør et menneskes verdi. 

På skolen her er det barn som bor i leilighet, barn som bor i rekkehus, barn som bor i villa - alt er normalt, så ingen mobbes for det. Vi har få ikke-vestlige innvandrere, og de som er er godt integrert. Vi har mange som er halvt et-eller-annet og halvt norske, dog, de fleste fra Europa eller Amerika. Det er omtrent 0 ressurssvake familier, og det vel hellere slikt som lager problemer enn nasjonalitet i seg selv.

Men så er det spørs om du er den som lar kollegene og naboene diktere hva som er fint nok for deg, TS. Er du det er kanskje vest det riktige for dere. Mitt beste råd er å bosette dere der hvor dere føler dere passer inn og ikke skiller dere ut i mengden. Da er det som regel enklest, selv om det så klart til en viss grad kan bli et ekkokammer.

Anonymkode: a6710...5ba

Så uflaks for oss å måtte på bo på Slemdal. 12 min til byen. Naboene har excelark med liste over bilene i nabolaget. Gjelder å ikke komme langt nede på den. Stakkars  de ungene som ikke bor i villa her. Selv de i leilighet til 100 mill slipper ikke unna. De går i egne klasser. Vi vet heller ikke så mye mere om ikke vestlige innvandrere, bortsett fra det vi hører om fra aupairen. Vi har egne naboråd der klær og merker diskuteres slik at vi ikke kommer på kant med hverandre. Når det gjelder jobb så snakker vi ikke om jobb med mindre vi er leder i pappas firma eller noe større børsnotert virksomhet. Ferie avtales alltid i naborådet. Vil jo ikke dra til huset i St. Tropez hvis hansen i hus 10 skal på på noe bedre. Husker i fjor da Olsen dro til Rhodos og Hansen bare til Mallorca. Alle her kan flytte til Østensjø, Nordstrand eller Snarøya hvis de vil, men  naboene holder oss igjen her.  Skulle virkelig ønske folk visste om alle problemer på Slemdal altså.  

Anonymkode: 00f0c...1f9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde på Frogner husker jeg en venn sa at Frogner var mer av den avslappende bydelen før alle innflytterne kom og endret måten man fremsto på. 
Hen følte hen måtte fikse seg opp bare for å gå på butikken i etasjen under, ellers fikk hen blikk og hørte kommentarer. Jeg bodde på Frogner i nesten 30 år. Opplevde ikke at naboer brydde seg spes om hverken den ene eller andre statusen, biler, jobb osv. Dét opplevde jeg da jeg en periode av livet (5 år) bodde på Nordstrand. Smestad på vest sies å være snobbete, men da jeg bodde på Nordstrand var det søren meg enda verre. Folk brydde seg om alt. 
For øvrig skjønner jeg ikke at folk vil låne herfra til himmelen for å bosette seg på vest. Det er ikke en menneskerett å bo på vestkanten. 

Anonymkode: 228a1...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet vårt skal begynne på skolen så kommer vi til å tenke på fordelingen av minoritetsbakgrunn blant elevene. Kjedelig å ende opp på en skole med 90% utenlandske, hvor barnet fort vil føle seg utenfor, og man har lite til felles med andre foreldre.

Bortsett fra det tenker jeg det er greit å bo på østkanten, men det er jo store variasjoner, som mange påpeker.

Anonymkode: 32641...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i Oslo øst(Groruddalen, Holmlia, Mortensrud), og ville aldri latt mine egne barn vokse opp disse stedene. Jeg er positiv til mangfold og nysgjerrig på andre kulturer, men å bli utsatt for rasisme, diskriminering og mobbing fordi man er hvit og ikke-muslim, det synes jeg ikke noe om.

Anonymkode: 163f7...7fd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hæ? Jeg er fra Oslo øst (Stovner) finnes ikke stolt av det! Glad jeg ikke bor der, og skal aldri tilbake. 

Anonymkode: b3953...2bc

Jeg er også fra Stovner og er stolt av det. Hvorfor skulle jeg ikke det? Er fra villastrøket og fra familie som har bodd der lenger enn blokkene. Marka rett ved med skiløyper osv. badevann og flotte turområder. Ridesenter, liten slalombakke, flott serveringsted/samlingsloksle i skogen og familier som har kjent hverandre i generasjoner. Men det er klart området har forandret seg mye med mange innvandrere. 

Anonymkode: bc490...55c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo øst er det bare dop, knivstikking og bitches

Anonymkode: 66bc9...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv om du vil ha fokus på det der. Jeg bor på Frogner, og blant andre på Frogner eller på jobben der de fleste bor vestover: Røa, Nordberg, Asker og Bærum, så opplever jeg ikke at det er noe å være spesielt stolt av, ei heller for barna mine. Venner og kollegaer som bor østover derimot, de virker da absolutt stolte? De med eneboliger er i hvertfall det (og med god grunn, enebolig er uoppnåelig på Frogner). Det er jo bare masse fordommer, og hvis du faktisk har vokst opp i øst, bodd i vest og kjøpt enebolig i øst, vet du da det. 
Oppvekstmiljø for barna er absolutt noe du bør tenke på, men da med fokus på skole og miljø  blant barn og unge, nærhet til familie og selve boligen. Det du ikke skal tenke på er jo hva alle andre tenker, barna bør jo bli glad i hjemplassen sin og nærmiljøet sitt uansett, nå legger du jo opp til at de IKKE skal være stolte fordi øst er øst. På grunn av "populære sanger"?!
 

Anonymkode: 62e18...c43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 23.27):

Den dagen dere får barn kommer dere til å angre på å bo langt unna familiene (barnevaktene) deres.

Oslo øst opplever jeg som hyggeligere og mindre overfladisk enn Oslo vest. Vi bor i et dyrt villastrøk i bydel Østensjø, nært skogen og med 10 min med banen til byen. Prisene her er like høye som i østre Bærum. Vi og mange andre her kunne fint ha flyttet til Oslo vest, men vi orker ikke at naboen skal bestemme om vi er kule eller ikke ut fra hvilken bil vi kjører, hvilket merke det er på klærne våre, hvilken jobb vi har, hvor/hvor ofte vi reiser på ferie eller hvor mange kvadratmeter det er i huset vårt. Vi er ikke opptatt av det selv, og naboene er ikke opptatt av det heller, men vi er alle svært opptatt av at ikke barna våre skal lære seg at det er slikt som avgjør et menneskes verdi. 

På skolen her er det barn som bor i leilighet, barn som bor i rekkehus, barn som bor i villa - alt er normalt, så ingen mobbes for det. Vi har få ikke-vestlige innvandrere, og de som er er godt integrert. Vi har mange som er halvt et-eller-annet og halvt norske, dog, de fleste fra Europa eller Amerika. Det er omtrent 0 ressurssvake familier, og det vel hellere slikt som lager problemer enn nasjonalitet i seg selv.

Men så er det spørs om du er den som lar kollegene og naboene diktere hva som er fint nok for deg, TS. Er du det er kanskje vest det riktige for dere. Mitt beste råd er å bosette dere der hvor dere føler dere passer inn og ikke skiller dere ut i mengden. Da er det som regel enklest, selv om det så klart til en viss grad kan bli et ekkokammer.

Anonymkode: a6710...5ba

TS: vi bor også i et populært villastrøk på øst-siden (ikke nordstrand/ekeberg, men heller ikke Mortensrud/stovner). Et dyrt strøk der det finnes mange ressurssterke. 
 

Jeg liker det du skriver her, og er enig i det du sier også. Jeg tror mye av det jeg tenker på er det ytre, og hva andre tenker. Som er utrolig teit. Også har vi ikke barn enda, så er mer bekymringen om at det ikke er bra nok her, men jeg hører jo masse positivt. Er ikke så kjent her enda. 
 

Jeg blir nok preget av de på jobb som majoriteten bor på vest, også blir det en greie om at der bor de fleste. Og der er det så bra. Så føler jeg litt på det.

 

Skal nevnes at vi bor i et dyrt villastrøk. Så vi bor nærmest best av de rundt, men i feks vest så ville vi ikke hatt råd til enebolig. Dvs, vi bor nå som de med god råd i nærheten av familie, mens vest ville vi bodd i et mindre fint strøk, lengre unna familie. 

Anonymkode: 0c4c7...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på skolekretsen. På Grünerløkka er vil en gate sogne til Vahl skole (ikke bra) og neste gate til Grünerløkka skole (veldig bra) så hele greia øst/vest blir merkelig. 

Anonymkode: 995b9...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS: vi bor også i et populært villastrøk på øst-siden (ikke nordstrand/ekeberg, men heller ikke Mortensrud/stovner). Et dyrt strøk der det finnes mange ressurssterke. 
 

Jeg liker det du skriver her, og er enig i det du sier også. Jeg tror mye av det jeg tenker på er det ytre, og hva andre tenker. Som er utrolig teit. Også har vi ikke barn enda, så er mer bekymringen om at det ikke er bra nok her, men jeg hører jo masse positivt. Er ikke så kjent her enda. 
 

Jeg blir nok preget av de på jobb som majoriteten bor på vest, også blir det en greie om at der bor de fleste. Og der er det så bra. Så føler jeg litt på det.

 

Skal nevnes at vi bor i et dyrt villastrøk. Så vi bor nærmest best av de rundt, men i feks vest så ville vi ikke hatt råd til enebolig. Dvs, vi bor nå som de med god råd i nærheten av familie, mens vest ville vi bodd i et mindre fint strøk, lengre unna familie. 

Anonymkode: 0c4c7...bd4

Men om du bor bra, selv er fornøyd, skolen er bra, huset er fint, familien bor i nærheten - da skjønner jeg ikke behovet for å bo dårligere langt unna familien deres? Bare fordi kollegene dine sier det (indirekte)? De har antakelig aldri vært i området der du bor, og muligens aldri øst for Akerselva heller. De vet helt garantert ingenting om skolene, barnehagene, demografien. Det er lett å få inntrykk av at oslo øst = Mortensrud/stovner, og da skjønner man kanskje litt av skepsisen, for det de vet om disse stedene er det de har sett i avisen. Men likevel skal de få diktere hvor du skal bo og få deg til å føle deg mindreverdig fordi du ikke følger flokken som de andre sauene? Det høres jo ut som innbegrepet av fordommer vi alle har om folk i Bærum/oslo øst - at de føler de er så mye bedre enn alle andre bare pga penger i banken, fin bil, dyrt hus på riktig postnummer som så klart er der de bor selv. 

Nei vettu, det er nok faktisk enklere å bytte jobb og kolleger enn å bytte alt det andre, særlig om du har en følelse av å bli indoktrinert og at du må gå på kompromiss med egne meninger og verdier 😅

Anonymkode: a6710...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 9.24):

Føler at det har blitt stort fokus på at Oslo vest er best å komme fra, og at man absolutt bør etablere seg der dersom man har muligheten når man skal få barn. Bare se på de mest populære sangene blant ungdommen f.eks. Noen som opplever det samme?

Selv er vi et par på 31 og 29 år som er i etableringsfasen, og vi har nylig bosatt oss på Oslo øst pga nærhet til familie. Vi er begge fra øst, men har bodd på vestkanten i noen år. Nesten alle på jobb bor også på vestkanten hos begge. Så man blir jo litt påvirket.

Nå bor vi i et fint strøk på østkanten (enebolig), men jeg føler allikevel at folk generelt (kanskje spesielt på jobb) er veldig opptatt av å bo på Oslo vest / bærum / asker. Det gjør at jeg blir litt sånn selv, og tenker litt på om vi skal flytte dit. Samboer er ikke helt villig, så vet ikke om jeg skal gidde å ta kampen. Men jeg tenker mye på det. Kanskje det er at jeg vil at barna skal kunne være stolte over hvor de er fra? Virker jo som om alle med penger og råd til å bo der gjør det.

Anonymkode: 0c4c7...bd4

 

somler skrev (På 16.3.2024 den 12.03):

Ah, det evige Øst versus Vest-dilemmaet i Oslo? Besten som en versjon av Game of Thrones, bare med mindre drager og mer diskusjon om boligpriser og skolekretser 😄

Ikke alene om å føle det presset, det er sikkert. Som om det alltid er en eller annen uskreven regel om at Vest er "the place to be". Og ja, sangene ungdommen digger for tiden, gjør sikkert sitt for å holde den forestillingen i live.

Hvilke sanger er egentlig dette?

Anonymkode: 0f729...b20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 13.47):

I Oslo øst er det bare dop, knivstikking og bitches

Anonymkode: 66bc9...2a3

Hahahahh🤣🤣 HERLIGHET. Er du Stand Up komiker? 

Anonymkode: 6b535...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestkanten er det høyre alkoholforbruk blandt ungdommen. Mye mer festing, økt bruk av kokain og partydop. Det er også høyre press på merkeklær, dyre vesker, dyre mobiler, og dyrt fritidsutstyr.

Det er også utfordringer med mobbing, utestenging osv. Man er ikke garantert at vestkanten er så mye bedre oppvekstmiljø. Viss miljøet dere bor i på østkanten er bra og dere trives ser jeg ingen grunn til å flytte.

Undrrsøk om skolen får bra resultater. Snakk med foreldre i området om barnehagene og skolen. Slik finner du ut om området er et godt sted å vokse opp. Ta noen gå turer i området natt til lørdag/søndag og se hvordan ungdommen er. Er det mye 14-17 åringer ute med klirrete poser fulle med alkohol. Hvordan er ungdoms miljøet? Ta og observert området du bor i. Slik finner du ut om området er et godt sted å vokse opp.

Anonymkode: d73ca...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 23.21):

 

Hvilke sanger er egentlig dette?

Anonymkode: 0f729...b20

Lurer jeg også på

Anonymkode: a9417...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...