AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Del Skrevet 15. mars 2024 Føler at det har blitt stort fokus på at Oslo vest er best å komme fra, og at man absolutt bør etablere seg der dersom man har muligheten når man skal få barn. Bare se på de mest populære sangene blant ungdommen f.eks. Noen som opplever det samme? Selv er vi et par på 31 og 29 år som er i etableringsfasen, og vi har nylig bosatt oss på Oslo øst pga nærhet til familie. Vi er begge fra øst, men har bodd på vestkanten i noen år. Nesten alle på jobb bor også på vestkanten hos begge. Så man blir jo litt påvirket. Nå bor vi i et fint strøk på østkanten (enebolig), men jeg føler allikevel at folk generelt (kanskje spesielt på jobb) er veldig opptatt av å bo på Oslo vest / bærum / asker. Det gjør at jeg blir litt sånn selv, og tenker litt på om vi skal flytte dit. Samboer er ikke helt villig, så vet ikke om jeg skal gidde å ta kampen. Men jeg tenker mye på det. Kanskje det er at jeg vil at barna skal kunne være stolte over hvor de er fra? Virker jo som om alle med penger og råd til å bo der gjør det. Anonymkode: 0c4c7...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #2 Del Skrevet 15. mars 2024 Vi valgte ut fra trygghet, oppvekstvilkår og skolegang for barna våre. For oss var det da helt naturlig å ende opp med Oslo vest eller Bærum som eneste alternativ. Dyrt, ja, men verdt hver krone. Anonymkode: 81a22...7e0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #3 Del Skrevet 15. mars 2024 Vi har valgt Oslo indre øst, og trives godt i et godt miljø. Vi har valgt ut fra helt andre kriterier enn at "barna skal bære stolte over hvor de er fra". Trivsel er viktig. Korte avstander og god kollektivtrafikk var viktig for oss. Anonymkode: f29eb...4e9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #4 Del Skrevet 15. mars 2024 Oslo er alt for stort og variert til at man kan dele opp i byen i øst og vest. Det er enorm forskjell på de gode nabolagene i Oslo øst og de dårlige nabolagene i Oslo øst. I de beste nabolagene i Oslo øst må man enten ha svært god økonomi eller kommet inn på boligmarkedet for svært lenge siden. Det er også enormt stor forskjell i innvandrerandelene. Enkelte steder på østkanten er det knapt noen etniske nordmenn i klasserommet og alle snekker gebrokkent, på andre skoler er etniske nordmenn i majoriteten og de med innvandrerbakgrunn snakker skikkelig norsk og er godt integrerte. Anonymkode: fbf2d...5fc 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #5 Del Skrevet 15. mars 2024 Det er mange faktorer som påvirker hvor det er lurt å bo. Hva slags bomiljø trives dere med, er det viktig med kort pendling, er det viktigst med kort vei til skole/bhg eller «omdømme», er dere opptatt av hva alle andre gjør, er dere villig til å jobbe for vennskap, er det greit for dere om barna deres er de fattigste/rikeste i nabolaget eller ønsker dere å være midt på treet? Anonymkode: 9d12e...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #6 Del Skrevet 15. mars 2024 Det har alltid vært sånn, det er ikke noe som har blitt sånn nå. Anonymkode: 55e63...828 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 15. mars 2024 #7 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå bor vi i et fint strøk på østkanten (enebolig), men jeg føler allikevel at folk generelt (kanskje spesielt på jobb) er veldig opptatt av å bo på Oslo vest / bærum / asker. Det gjør at jeg blir litt sånn selv, og tenker litt på om vi skal flytte dit. Samboer er ikke helt villig, så vet ikke om jeg skal gidde å ta kampen. Men jeg tenker mye på det. Kanskje det er at jeg vil at barna skal kunne være stolte over hvor de er fra? Virker jo som om alle med penger og råd til å bo der gjør det. Anonymkode: 0c4c7...bd4 Så, du er fra Oslo øst, men er ikke stolt over hvor du er fra? Det er nesten så jeg tviler på at det er sant. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #8 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler at det har blitt stort fokus på at Oslo vest er best å komme fra, og at man absolutt bør etablere seg der dersom man har muligheten når man skal få barn. Bare se på de mest populære sangene blant ungdommen f.eks. Noen som opplever det samme? Selv er vi et par på 31 og 29 år som er i etableringsfasen, og vi har nylig bosatt oss på Oslo øst pga nærhet til familie. Vi er begge fra øst, men har bodd på vestkanten i noen år. Nesten alle på jobb bor også på vestkanten hos begge. Så man blir jo litt påvirket. Nå bor vi i et fint strøk på østkanten (enebolig), men jeg føler allikevel at folk generelt (kanskje spesielt på jobb) er veldig opptatt av å bo på Oslo vest / bærum / asker. Det gjør at jeg blir litt sånn selv, og tenker litt på om vi skal flytte dit. Samboer er ikke helt villig, så vet ikke om jeg skal gidde å ta kampen. Men jeg tenker mye på det. Kanskje det er at jeg vil at barna skal kunne være stolte over hvor de er fra? Virker jo som om alle med penger og råd til å bo der gjør det. Anonymkode: 0c4c7...bd4 Uten barn kan en selvsagt bo greit en enebolig (fort) i et dårlig strøk, og bare glemme hvor en bor Med barn blir det vanskeligere, for barna kan ikke sitte i fortet, de må ut i verden til skole/etc, og da merker en politikken på kroppen. Alle feminister/sosialister/venstreraidkale i avisene, som hyller Oslo Øst, flykter så fort de får barn. Mulig de er rasister da, ikke vet jeg. Anonymkode: f9ecc...6ef 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Del Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Uten barn kan en selvsagt bo greit en enebolig (fort) i et dårlig strøk, og bare glemme hvor en bor Med barn blir det vanskeligere, for barna kan ikke sitte i fortet, de må ut i verden til skole/etc, og da merker en politikken på kroppen. Alle feminister/sosialister/venstreraidkale i avisene, som hyller Oslo Øst, flykter så fort de får barn. Mulig de er rasister da, ikke vet jeg. Anonymkode: f9ecc...6ef Blir barna som betaler prisen for foreldrenes valg. Er vel en grunn til etniske nordmenn flytter ut og innvandrere flytter inn. Men det går vel sikkert bra, når din datter vil begynne med hijab når hun er 10 for å passe inn og du hører sønnen di begynner å snakke om å måtte kysse skoene til ...... for ikke å få bank. Etnisk norske flytter ut (p4.no) Anonymkode: a7a8e...f28 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 15. mars 2024 #10 Del Skrevet 15. mars 2024 Merk også at det er veldig stor forskjell på øst og øst i Oslo 🙂 Enkelte bydeler er langt mer belastet enn andre. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #11 Del Skrevet 16. mars 2024 Det er enorme forskjeller innenfor de forskjellige bydelene, og mange steder på østkanten er både tryggere og hyggeligere enn på vestkanten. Man ønsker jo at sine egne barn får en trygg og god oppvekst, og utfordringene i rike vestkant-miljøer kan være verre enn i met blandet nabolag lengre øst. Husk at øst er mer enn Stovner. Anonymkode: 1d699...00e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #12 Del Skrevet 16. mars 2024 Nei, jeg synes dette har endret seg veldig. Lenge siden forurensingen fra fabrikkene ved Akerselva blåse øst , og oslo øst har blitt veldig blandet. Mer ulikheter fra bydel til bydel. Du får jo boliger til 30 mill på østkanten og , så de som bor der kunne vel strengt tatt flytter til Bærum om det var sånn at alle med penger og råd til og bo der gjør det? Anonymkode: e10d8...84b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 16. mars 2024 #13 Del Skrevet 16. mars 2024 (endret) Det er jo enorme forskjeller innad i Oslo øst, så for meg er dette et merkelig innlegg. Det tyder på at man ikke kjenner Oslo spesielt godt. Det er STOR forskjell på Nordstrand (selv om enkelte sier Oslo sør for å ikke assosieres med Oslo øst), Stovner og Abildsø. Det er til og med store forskjeller innad i Groruddalen, det er stor forskjell på Haugerud, Stovner og Rødtvet. Det finnes mange flotte områder i Oslo øst med gode oppvekstvilkår. Jeg er selv vokst opp i Oslo øst. Bor selv i Oslo øst i en tomannsbolig, i et meget godt strøk. Det er store eneboliger, sammen med rekkehus og blokker, det er dugnader og gode skoler. Minoritetsandelen på nærskolen er faktisk lavere enn på en del skoler i vest, så det er jo interessant. Det sagt, jeg trives i flerkulturelt miljø (hvor man har god balanse mellom ulike etniske grupper), derfor ble f.eks ikke Nordstrand eller vestkanten mitt valg av bosted. Jeg tenker man skal være stolt av hvor man bor hvis man trives der. Endret 16. mars 2024 av SPOCA 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #14 Del Skrevet 16. mars 2024 Kan ikke generalisere. Ulsrud feks er nesten bare etnisk norske, og man sokner til Bøler skole som har ca 15% med minoritetsbakgrunn. Dette er lavere enn veldig mange skoler på vestkanten. Anonymkode: 716de...3fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #15 Del Skrevet 16. mars 2024 6 minutter siden, SPOCA said: Det er jo enorme forskjeller innad i Oslo øst, så for meg er dette et merkelig innlegg. Det tyder på at man ikke kjenner Oslo spesielt godt. Det er STOR forskjell på Nordstrand (selv om enkelte sier Oslo sør for å ikke assosieres med Oslo øst), Stovner og Abildsø. Det er til og med store forskjeller innad i Groruddalen, det er stor forskjell på Haugerud, Stovner og Rødtvet. Det finnes mange flotte områder i Oslo øst med gode oppvekstvilkår. Jeg er selv vokst opp i Oslo øst. Bor selv i Oslo øst i en tomannsbolig, i et meget godt strøk. Det er store eneboliger, sammen med rekkehus og blokker, det er dugnader og gode skoler. Minoritetsandelen på nærskolen er faktisk lavere enn på en del skoler i vest, så det er jo interessant. Det sagt, jeg trives i flerkulturelt miljø (hvor man har god balanse mellom ulike etniske grupper), derfor ble f.eks ikke Nordstrand eller vestkanten mitt valg av bosted. Jeg tenker man skal være stolt av hvor man bor hvis man trives der. Enig med deg. Kan legge til at på mange skoler med lav minoritetsbakgrunn så er barna typisk svært godt integrert. Anonymkode: fbf2d...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #16 Del Skrevet 16. mars 2024 SPOCA skrev (7 minutter siden): Det er jo enorme forskjeller innad i Oslo øst, så for meg er dette et merkelig innlegg. Det tyder på at man ikke kjenner Oslo spesielt godt. Det er STOR forskjell på Nordstrand (selv om enkelte sier Oslo sør for å ikke assosieres med Oslo øst), Stovner og Abildsø. Det er til og med store forskjeller innad i Groruddalen, det er stor forskjell på Haugerud, Stovner og Rødtvet. Det finnes mange flotte områder i Oslo øst med gode oppvekstvilkår. Jeg er selv vokst opp i Oslo øst. Bor selv i Oslo øst i en tomannsbolig, i et meget godt strøk. Det er store eneboliger, sammen med rekkehus og blokker, det er dugnader og gode skoler. Minoritetsandelen på nærskolen er faktisk lavere enn på en del skoler i vest, så det er jo interessant. Det sagt, jeg trives i flerkulturelt miljø (hvor man har god balanse mellom ulike etniske grupper), derfor ble f.eks ikke Nordstrand eller vestkanten mitt valg av bosted. Jeg tenker man skal være stolt av hvor man bor hvis man trives der. Hva mener du er forskjellen på Haugerud, Rødtvet og Stovner? Anonymkode: bc490...55c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
somler Skrevet 16. mars 2024 #17 Del Skrevet 16. mars 2024 Ah, det evige Øst versus Vest-dilemmaet i Oslo? Besten som en versjon av Game of Thrones, bare med mindre drager og mer diskusjon om boligpriser og skolekretser 😄 Ikke alene om å føle det presset, det er sikkert. Som om det alltid er en eller annen uskreven regel om at Vest er "the place to be". Og ja, sangene ungdommen digger for tiden, gjør sikkert sitt for å holde den forestillingen i live. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 16. mars 2024 #18 Del Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du er forskjellen på Haugerud, Rødtvet og Stovner? Anonymkode: bc490...55c Minoritetsandelen, samhold, ulik problematikk. Jeg har bodd og har familie i alle disse områdene, bare for å ha sagt det. Det er f.eks stor andel norske på Gamle Stovner med stor andel norske, det er en synkende andel med minoritetsspråklige på flere av skolene i Groruddalen. På Rødtvet skole er det f.eks 36% minoritetsspråklige opp mot 86% på Stovner skole. Selvfølgelig skaper det forskjeller. Samtidig ser man at f.eks Mortensrud skole som tidligere hadde opp mot 99% andel minoritetsspråklige, faktisk nå har en nedgang til 86%. På skolen jeg jobber i Groruddalen har det vært en ganske stor nedgang fra nesten 60% til 50%. Det skjer altså faktisk endringer til det positive på østkanten. Det er ikke bare svenske tilstander som man kan få inntrykk av. Poenget er at endringer skjer, og det er store forskjeller innad i de ulike områdene. Endret 16. mars 2024 av SPOCA 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #19 Del Skrevet 16. mars 2024 Jeg har bodd både i vest og øst, nå bor jeg på østkanten. Har venner og kollegaer som har bosatt seg i vest fordi de er opptatt av fasade, rykte, etc. Tror at de har gjort et følelsesmessig valg som kommer til å svi økonomisk på sikt, fordi prisene i Oslo vil jevne seg ut. Dersom man investerer samme sum i en bolig på østkanten og vestkanten i dag, er jeg ikke i tvil om hvem som kommer best ut om 15-20 år. Jeg kjenner også litt til miljøene begge steder, og vil helst at barna mine skal vokse opp i mitt nabolag i Groruddalen. Det er mye mindre narkotika i omløp enn i vest, og miljøet er mer jordnært og mindre overfladisk enn de fleste vestkantområder. Anonymkode: 9c8ba...049 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #20 Del Skrevet 16. mars 2024 Er jo forskjell på øst og øst.. Du har jo for eksempel Nordstrand, som jo er litt vestkanten på østkanten. Og dette med fasade og "keeping up with the jones'es", det er ikke alltid hyggelig å arve heller. Har inntrykk av at klespresset er høyere på vestkanten for eksempel, du må kjøpe en parkas til 7000kr til sønnen hvis ikke blir han mobba liksom. Sønnen til en kollega av meg ble til og med ranet og frastjålet jakka si, i Bærum. Jeg tror også de som vokser opp på løkka og den slags er stolte over hvor de kommer fra, man får jo tilknytning til egen bydel. Tror heller ikke alle med penger flytter til vest altså. Nå skal jeg være helt ekstremt generaliserende, men det er jo noe i det: vestkanten er mer kapital, østkanten er mer kultur. Aksjemeglerne og direktørene bor på vestkanten, men kunstnerne og skuespillerne og musikerne bor øst. De stemmer høyre vestover og er rødere østover. Man må jo føle litt på hvem man er og hvor man passer inn også. Skal naboen din ha boblevest og Tesla, Vålerenga-skjorte og Toyota, eller blomstrete kjole og elsykkel? Anonymkode: b2f6f...f27 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå