AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #1 Skrevet 15. mars 2024 Jeg har det jeg tror er navlebrokk. Har hatt det i mange år, og tror det kom etter en graviditet for 14.år siden. Har bittelitt hengende hud, og det buler ut rett over der navlen er nå. Har aldri gått til lege med dette. Vet ikke hvorfor men nå føler jeg liksom det er for seint.. Det er slik at jeg må dytte det inn med en finger. Noen ganger er det vondt, andre ganger ikke. (Jeg har også fortsatt delte magemuskler, til tross for at jeg trener flere ganger i uken - så mulige der det derfor? ) Jeg føler sånn på sjenanse rundt dette, og gruer meg nå som sommeren er på trappene.. Er det noen her som har operert dette? Hvordan ble operasjonen gjennomført, hvor gjorde du det, og hva kostet det? Anonymkode: 57490...f1e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Ingen her som har gjennomført en slik operasjon? Anonymkode: 57490...f1e
katties Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Har hatt navlebrokk, men hullet var såpass lite at etter en måned med tilbakedytting grodde fettvevet over der slik at det ikke tyter noe ut (som er det brokk er, og så du da altså har). Anbefaler å gjøre øvelser for diastase. Selv har jeg ikke hatt særlig diastase (den ar så liten at den gir ingen plager) til tross for 3 graviditeter, men noe av grunnen tror jeg også var at jeg var veldig forsiktig med å ikke få det: alltid fokusert på riktige løfteteknikker, gjort øvelser for å styrke den delen av magen i ca 3 år nå. Øvelser for diastase er nyttige selv om det er veldig lang tid siden du var gravid - som all annen trening vil det være med på å bygge opp styrke rundt skadestedet, styrke bindevev, dra rectus-musklene sammen. Selv har jeg ikke operert, men har hørt at det tar en del tid å heles - vet ikke om det stemmer. For at det skal ha best mulig sjanse for å bli bra igjen burde man finne ut av det med hvordan trene riktig, være sikker på at man løfter riktig osv da.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 katties skrev (3 minutter siden): Selv har jeg ikke operert, men har hørt at det tar en del tid å heles - vet ikke om det stemmer. For at det skal ha best mulig sjanse for å bli bra igjen burde man finne ut av det med hvordan trene riktig, være sikker på at man løfter riktig osv da. Jeg har operert navlebrokk, trening skal man ikke gjøre etter å ha operert, og man skal unngå løft. Når det har grodd, sykemelding er vanligvis 3 uker, og det har gått 2 mnd resturering kan man trene normalt. Trening har ingenting å si for resultatet, en slik operasjon blir vellykket om man bare gir kroppen tid. AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 7.47): Jeg har det jeg tror er navlebrokk. Har hatt det i mange år, og tror det kom etter en graviditet for 14.år siden. Har bittelitt hengende hud, og det buler ut rett over der navlen er nå. Har aldri gått til lege med dette. Vet ikke hvorfor men nå føler jeg liksom det er for seint.. Det er slik at jeg må dytte det inn med en finger. Noen ganger er det vondt, andre ganger ikke. (Jeg har også fortsatt delte magemuskler, til tross for at jeg trener flere ganger i uken - så mulige der det derfor? ) Jeg føler sånn på sjenanse rundt dette, og gruer meg nå som sommeren er på trappene.. Er det noen her som har operert dette? Hvordan ble operasjonen gjennomført, hvor gjorde du det, og hva kostet det? Anonymkode: 57490...f1e Ikke for sent. Jeg ble født med navlebrokk, og var vel 20 år før jeg bestemte meg for å operere det. Nå 10 år senere kan man ikke se arret, og magen min selv helt ut som alle andre. Ingen som kan se at jeg har hatt navlebrokk i dag. Hvis du tar det gjennom fastlegen og ber om henvisning videre kan du få det hele eller deler av beløpet dekket. Jeg fikk hele beløpet dekket, og benyttet meg av fritt sykehusvalg, så tok operasjonen på Lovisenberg i Oslo, fikk time bare noen uker etter henvisning. Var en kort operasjon, ingen komplikasjoner. Men du kan ikke løfte tungt eller trene for 2 mnd, etter det kan du løfte og trene som vanlig. Man trenger heller ikke å bekymre seg for at det vil bli tilbakefall, en operert brokk kommer ikke tilbake. Anonymkode: 60c39...cd1
katties Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har operert navlebrokk, trening skal man ikke gjøre etter å ha operert, og man skal unngå løft. Når det har grodd, sykemelding er vanligvis 3 uker, og det har gått 2 mnd resturering kan man trene normalt. Trening har ingenting å si for resultatet, en slik operasjon blir vellykket om man bare gir kroppen tid. Ikke for sent. Jeg ble født med navlebrokk, og var vel 20 år før jeg bestemte meg for å operere det. Nå 10 år senere kan man ikke se arret, og magen min selv helt ut som alle andre. Ingen som kan se at jeg har hatt navlebrokk i dag. Hvis du tar det gjennom fastlegen og ber om henvisning videre kan du få det hele eller deler av beløpet dekket. Jeg fikk hele beløpet dekket, og benyttet meg av fritt sykehusvalg, så tok operasjonen på Lovisenberg i Oslo, fikk time bare noen uker etter henvisning. Var en kort operasjon, ingen komplikasjoner. Men du kan ikke løfte tungt eller trene for 2 mnd, etter det kan du løfte og trene som vanlig. Man trenger heller ikke å bekymre seg for at det vil bli tilbakefall, en operert brokk kommer ikke tilbake. Anonymkode: 60c39...cd1 Hvor er det jeg sier man skal trene rett etter operasjonen??? Trening FØR og når man har LOV til å trene igjen er for at man skal ha minst mulig problemer etter og lukke diastasen... Endret 16. mars 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 katties skrev (3 minutter siden): Hvor er det jeg sier man skal trene rett etter operasjonen??? Trening FØR og når man har LOV til å trene igjen er for at man skal ha minst mulig problemer etter og lukke diastasen... Dette stemmer jo ikke. Man skal verken trenge å trene før eller etter operasjon for at den skal bli vellykket. Vær så snill å ikke uttal deg om ting du tydelig ikke har kunnskap om. Jeg har tatt slik operasjon, og vet alt ingenting av det du har skrevet her stemmer dersom man skal operere slik brokk. Anonymkode: 60c39...cd1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 Jeg er født med navelbrokk, ble født på 60 tallet. Den gangen så la de press på brokket (sammenrullet tøybit og bandasje surret reundt livet), å brokket gikk bort. For noen år siden kom brokken tilbake. Datter er også født med navelbrokk, og da skulle man ikke gjøre noe med det, men hun var veldig slank som barn og brokket var veldig synlig, så før hun begynte på skolen så fikk hun operasjon. Det var et lite inngrep, og hun har ingen synlige arr etter det. Anonymkode: 52998...35a
katties Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Man skal verken trenge å trene før eller etter operasjon for at den skal bli vellykket. Vær så snill å ikke uttal deg om ting du tydelig ikke har kunnskap om. Jeg har tatt slik operasjon, og vet alt ingenting av det du har skrevet her stemmer dersom man skal operere slik brokk. Anonymkode: 60c39...cd1 Neida, ingen kunnskap - har bare hatt navlebrokk selv, og har det ikke lengre 🙄 Trener forresten ganske hardt også, så VET at hvis man vet HVORDAN man skal trene så kan man gjøre at brokk blir mindre sannsynlig å få tilbake. Hadde brokket etter første graviditet, og det kom ikke tilbake etter de to neste graviditetene. Endret 16. mars 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 Takk for svar! kvier meg sånn for å gå til fastlegen med dette, siden jeg har hatt det så lenge, og syns det er så grusomt stygt (er veldig slank, så det syns godt). Vet ikke helt hvorfor, men er så redd for at han tenker at det ikke er så nøye, og at han bare skal avfeie de følelsene jeg sittet med pga dette her:/ Kanskje etter denne sommeren skal jeg ta tak.. Anonymkode: 57490...f1e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Jeg hadde et lite arrbrokk, som lå i ks arret. Det var ikke stort, ca en håndfull, men det lå rett over urinblære og livmor og presset derfor på og gjorde vondt til tider. Siden fastlegen ikke var sikker på hva det var så ble jeg først sendt på CT. Morsomt nok så klarte ikke radiologen på røntgensenteret å se at det var et brokk. Han trodde det var en svulst så jeg ble hastesendt videre. Da de konstanterte at det var et lite arrbrokk som inneholdt væske og ikke tarm ble jeg raskt satt opp til operasjon. Gastro legen sa aldri noe på at det var lite eller at det ikke var tarm i det, men væske. Så sånn sett så var det aldri fare for tarmslyng. Det var noe kosmestisk og pga smertene ved full urinblære og ved menstruasjon som var grunnen til operasjon. Anonymkode: ae6ee...71e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #11 Skrevet 18. mars 2024 Jeg er operert for arrbrokk som satt rett til over navlen. Det er snart 5 år siden, og ble gjort med åpen kirurgi der de la snittet ved navlen, så det synes ikke så veldig. Benyttet meg av fritt sykehusvalg, og gikk gjennom ventetid på de ulike sykehusene på Østlandet sammen med fastlegen min, og søkte om operasjon på Lillehammer da det var kortest ventetid der. Hadde konsultasjon først hvor jeg møtte en kirurg som var nøye på å forklare hvordan dette foregikk, og hva jeg kunne forvente etterpå. Så opererte jeg vel et par uker etter det. Betalte kun egenandel. Helt fin idag, men jeg valgte å vente litt ekstra vedr. tunge løft og det å trene enn det som er anbefalt rett og slett fordi at jeg fikk brokk grunnet at jeg ikke var så tålmodig etter en annen operasjon første gangen. Jeg hadde mye smerter, så derfor opererte jeg raskest mulig. Anonymkode: 1e879...35b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå